Hallgatói dolgozatok (Filozófia)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Filozófia Intézet hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Filozófia) Szerző szerinti böngészés "Angyalosi, Gergely"
Megjelenítve 1 - 16 (Összesen 16)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Bergson és Sartre tudatfelfogásának összehasonlításaFehér, Beáta; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatom célja Henri Bergson és Jean-Paul Sartre tudatfelfogásának összevetése az általuk tárgyalt azonos fogalmak alapján. Mindkettejük filozófiája a folyamat fontosságát, a szabadság lehetőségét a szubjektum szerepét hangsúlyozza, a korban jelentős rangot képviselő kísérleti, naturalista megközelítésekkel ellentétben. Jelentős kapcsolat az emberi többletet hangsúlyozó felfogásuk, azonos témákat érintő szemléletük. Ezek alapján tanulságos lehet az egyezések és különbségek összevetése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A divat és művészet kölcsönhatása(2013-05-09T11:52:06Z) Kalocsai, Andrea; Angyalosi, Gergely; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA divat és művészet kölcsönhatása, ezen belül a divatra és a kortörténeti stílusokra helyezve a hangsúlyt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egzisztencialista vonások Ethan és Joel Coen filmjeibenSom, Balázs; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban arra vállalkozom, hogy rámutassak arra, hogy miként jelenhetnek meg az egzisztencializmus, mint filozófiai irányzat bizonyos témái Joel és Ethan Coen rendezőpáros munkásságában. Több mint húsz rendezett film és még több produceri, illetve forgatókönyvírói hozzájárulás, továbbá rendkívül változatosan boncolgatott témák után mégis érezhető, hogy van valami közös ezekben a művekben, mégpedig az, ahogyan az ember megjelenik az általuk kreált világokban, a karaktereknek az élethez és a halálhoz való viszonya, ám legfőképpen az élet esendősége, avagy esetlegessége. Mindezek gyakorta visszatérő elemek a filmjeikben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gnózisra ítélveFejes, Péter; Angyalosi, Gergely; Kelemen, István; DE--Bölcsészettudományi KarDiplomadolgozatomban Foucault filozófiáját vizsgálom, különös tekintettel az igazság problémáját illetően.Tétel Korlátozottan hozzáférhető H. P. Lovecraft - Otthontalanul a világbanLadó, Beáta; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarPályamunkában megkíséreltem megragadni a Lovecraft által körvonalazott világot, s ennek hatásait. Művei szoros kapcsolatban állnak tulajdon korának beállítottságával, a felvilágosodás és modernizáció következtében kialakuló kultúrával. Max Horkheimer és Theodor W. Adorno A felvilágosodás dialektikájában kitűnő képpel szolgál az itt meghatározó világfelfogásról, az ember mindenen uralkodó attitűdjéről és az ezzel egyre inkább eldologiasult környezetéről. Lovecraft műveiben a karakterek kivétel nélkül ennek talaján állnak, gondolkodásukban már nincs helye se mítoszoknak, se csodának, se ismeretlennek. Azonban a novellákban mindig felszínre kerül valami, ami ellentmond a fennálló rendszernek, s ezzel darabokra zúzza a fennálló világképet. Az idegennel való szembesülés és a radikálisan nem emberarcú valóság nem csak a meglévő rendet törli el, hanem a főhős szubjektumát is, s csak őrületet hagy maga után. Ezen keresztül a befogadó természetes világ kizárólagosságába vetett hitét is megingatja. Az eltörölt helyébe viszont nem állít újat. Azonban az embernek igényük van arra, hogy egy meghitt világban éljenek. A dolgozatban feltett kérdés az volt, hogyan is lehetséges ez, ilyen körülmények között. Ebben lesz kitüntetett szerepe az álmoknak. Az elemzések sora az Álomföld felé mutat, mely Lovecraft életművének egy talán kevésbé ismert, de éppoly fontos részét alkotja, mint a kozmikus félelem irodalmát megalkotó rémtörténetek. Itt mutatható fel egy olyan attitűd, egy olyan karakter, mely mintául szolgálhat számunkra. A valóságban ragadt emberből kiveszett a fantázia, ezzel szemben lép itt elő az „álmodó” alakja. Itt nyílik egy olyan horizont, mely képes megtartani a fennálló rendet s valamilyen teljesség érzésével is szolgál – a környezet nem válik idegenné, nem dologiasul el. Az álmodó nyitott a különösre, nem ragad bele a lecsupaszított valóságba. Az ide tartozó történetekben is ugyanúgy szerepet kap a félelemkeltés, a természetfeletti, azonban itt már nem fenyegethet a fennálló világkép és a karakter szubjektumának eltörlésével. A két szféra békében megfér egymás mellett.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hol található a történelem?Kovács, Sándor; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomnak célja a történész szakma nehézségeinek a bemutatása, azon belül is a nézőpont függőség elemzése a történelem kutatás során felmerülő problémákkal. Mivel a szövegtest egyes részei nem egy és ugyan azon időszakból származnak, ezért sok helyen gondolat beli ugrásokat vélhet fel benne az olvasó. Azonban ha dolgoztom gondolati egységében kellene tagolnom, akkor két nagyob egységre osztanám. Az első egység a hol található a történelem? nem módszeresen kidolgozott gondolat mentetek tartalmaz, inkább mint megelőlegezése a következő nagy egységnek amely a hol található a biztos tudás résztől kezdődik azon szakasz, ahol többnyire egymás követő gondolat menetek követik egymást, kisebb szöveg panelekben. A különböző szakaszok terjedelme és tartalma állandó munka alatt áll. Így ezen dolgozat is nem teljes, nem kész, nem egységes “alkotás” ként jelenik meg. A felsoroltak tükrébem, remélem található lesz benne érdekes és hasznosítható tudás. Vissza térve egy pár szó eleig, a hol található a történelemhez. Miért pont ez a szakdolgozat címe? Konkrét választ nem adok a kérdésre, hanem a leírtak összefüggéséből remélhetően az olvas megtalálja a saját válaszát. Tisztelettel: Kovács SándorTétel Korlátozottan hozzáférhető A játék fogalmának felhasználási lehetőségei a művészetértelmezésben(2014-05-21T09:33:23Z) Marczin, István Bence; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban igyekeztem felhasználni a filozófia, művészettörténet vagy akár a kultúraantropológia témájában véleményem szerint legfontosabb, legidevágóbb és legmarkánsabb gondolatait, ezzel megragadva azt a közeget, ahol a művészet értelmezésének enigmatikus világában lehetőség nyílik a játék fogalmának adekvát és kompetens segítségül hívására, és a további kutatások lehetőségének megteremtésére.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kelet művészete: Japán(2013-05-02T08:28:10Z) Lukács, Dóra; Angyalosi, Gergely; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom a japán művészet és esztétikáról szól.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kísérteties nyomábanLadó, Beáta; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat a romantikus orvosi körből kiindulva megpróbált betekintést nyújtani az itt formálódó gondolati körbe, valamint az innen származó meglátásokat felhasználó, tovább alakító gondolkodók egyes írásaiba végig a kísértetiessel való kapcsolatokat próbálva szem előtt tartani. Először a lehetőségekhez mérten bemutatni Schubert, majd Kleist néhány meglátását a kísérteties, de még inkább az elme sötét működéseiről. A hipnózis és az ehhez hasonló gyakorlatok ekkoriban nagyon divatossá váltak, és kitüntetett érdeklődésre tarthattak számot. Ezt az irányultságot tükrözik Schubert a témában megjelent írásai is. Ezután egy rövid kitérő erejéig a romantikus zseni és a melankolikus alakja került a középpontba a kísértetiessel való lehetséges kapcsolódási pontként, felmutatva a közöttük fellelhető analógiákat. Ezután a dolgozat áttér az eddigi meglátásokat és a melankolikus alakját valamilyen módon felhasználó gondolkodók írásaira, kezdve a sort Kierkegaard egyes műveivel. Közvetlen kapcsolódásokat keres Schuberttel és a kísértetiessel, illetve a későbbi freudi kísérteties-fogalom egyes vonásaival – az irónia, az ismétlés és a szorongás tekintetében. Ez utóbbit tovább követi Heideggernél, és hasonló analógiákat felállítva végül elér Freudhoz is. A dolgozat a különböző előfordulásokat és kapcsolódásokat igyekezett összegyűjteni és felmutatni, így a fogalomban időközben bekövetkező értelembeli változások, eltolódások nem kerültek előtérbe, vagyis a szöveg nagy részében a freudi fogalom dominál. Freud után a gótikus irodalmon keresztül vezet az út, egyrészt visszatekintve a korábbi meghatározásokra, valamint előre a kísérteties későbbi megjelenései felé, egészen a horrorfilmekig. A gótikus irodalom bemutatásában kiemelt szerepet kap Lovecraft munkássága, művei ugyanis nagy hatással voltak mind az irodalom, mind a vizuális művészetek terén. Ezt az utolsó két szakasz nem tekinthető igazán lezártnak. Mindkettő tovább tagolható lenne, ám a jelenlegi munka kereteit ez túlzottan szétfeszítené.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egy lebegő kérdőjel a tenger felettSom, Balázs; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban az egzisztencia fogalmát kívánom meg felállítani egy nyomon követhető történeti narratívába, amely Kierkegaard után Heideggeren keresztül egészen új formában jelent meg, de annak időbeliséghez való viszonya csak egyre inkább megnőtt a fenomenológiával. A szöveg arra is kísérletet tesz, hogy a heideggeri alapokat a narratív identitás problémájáig juttassa el.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Művészet-e a természetművészet?Varga, Nikolett; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban arra keresek választ, hogy a modern művészetek korában igazi művészeti ágnak tekinthető-e a nemrégiben létrejövő land art (természetművészet).Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Múzsa nyomábanSzoboszlai, Anetta Erika; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarA módosult tudatállapotok és kreativitás kapcsolatát járja körül e mű, melyben bemutatásra kerülnek a legrégebbi és legismertebb tudatmódosító növények és a kortárs kreativitás elméletek, melyek mentén betekinthetünk a kreatív folyamat működésébe. Az LSD, meszkalin, marihuána, DMT történetének rövid bemutatása után hatásaikat olyan szerzők beszámolói alapján próbálom feltérképezni, mint Aldous Huxley, Terrence McKenna, Arthur Koestler, Humphry Osmond és sokan mások, akik maguk is kipróbálták a különféle pszichedelikumokat, és akiket szintén foglalkoztatott az ezekben rejlő kreatív potenciál.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Nihilizmus Nietzsche és Sartre szemléletébenSipos, Ádám; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban Friedrich Nietzsche (1844-1900) nihilizmus felfogását vetem össze Jean-Paul Sartre (1905-1980) Az undor című művében foglaltakkal. Hasonlóságot látok a német filozófus azon elméletében, miszerint az ember számára nincs egy meghatározott világrend az életében, amely utat mutatna számára, így a célt, az értelmet saját magának kell megalkotnia, és Sartre műveiben kifejtett azon nézettel, amely szerint a világ abszurd, jelentés nélküli, ezért kényszert érzünk arra, hogy jelentést adjunk annak. Nietzsche szerint nincs semmilyen eszme, amely irányítja a civilizációt és ebből a nihilizmus alól a művészet képes megváltani az embert. Sartre Roquentinje szerint létünk esetleges és amikor erre rádöbben a főhős, akkor regényírással próbálja igazolni létét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A posztbrechti színház(2013-05-02T08:34:38Z) Bodnár, Krisztina; Angyalosi, Gergely; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarBertolt Brecht lehetséges posztmodern értelmezéseiTétel Korlátozottan hozzáférhető Videojáték és művészet kapcsolataSzoboszlai, Anetta Erika; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarDologozatomban arra a kérdésre keresek választ, hogy a videojáték mennyire nevezhető művészetnek, megvizsgálva a hasonlóságot és sajátosságait más művészeti ágak, mint például a film, performasz és fotó és a videojáték között.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A zene nyomábanFodor, Dorka Szilvia; Angyalosi, Gergely; DE--Bölcsészettudományi KarA zenei megértés régen és most, a slágerek kora, hogy mitől lesz sláger a sláger, mitől lesz jó egy mű vagy éppen mitől lesz rossz, miben változott az előadói magatartás, ezekre a kérdésekre próbálok választ találni. A technológiai fejlődés lehetővé tette, hogy egyszerre akár több száz zeneszám lapuljon a zsebünkben, miközben a villamoson utazunk, Spotify előfizetéssel – diák csomagban havonta 2,5 euróért – korlátlan mennyiségben juthatunk hozzá nap, mint nap a legújabb előadókhoz, a legújabb éppen megjelenő számokhoz. A technológiai újítások révén, a zenehallgatás világa is megváltozott. Szóval megpróbálok rájönni arra, hogy ez a változás jó-e egyáltalán.