Repozitórium logó
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
Repozitórium logó
  • Kategóriák és gyűjtemények
  • Böngészés
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
  • Digitális könyvtár
  • Hallgatói dolgozatok
  • PhD dolgozatok
  • Publikációk
  1. Főoldal
  2. Böngészés szerző szerint

Szerző szerinti böngészés "Barna, Lilla"

Megjelenítve 1 - 9 (Összesen 9)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Effects of Functional Training on Sarcopenia in Elderly Women in the Presence or Absence of ACE Inhibitors
    (2021) Mile, Marianna; Balogh, László; Papp, Gábor; Pucsok, József Márton; Szabó, Krisztina; Barna, Lilla; Csiki, Zoltán; Lekli, István
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    IDŐSKORÚAK FIZIKAI AKTIVITÁSÁNAK HATÁSA KOGNITÍV KÉPESSÉGEIKRE A TÁNC HATÁSA A DEMENCIÁVAL SZENVEDŐK EGÉSZSÉGÉRE
    (2020-12-18) Barna, Lilla; Balogh, László
    For the analysis, we used a review of English and Hungarian theories and systematic studies focusing on aging activity, dementia, successful aging, movement therapies, and its effects from the PubMed, Google Scholar, Cochrane Library, and Research Gate databases. Results: Today, a significant problem is a decline in aging's cognitive abilities and untreated nature. Thus, many studies report that positive change in life quality can be achieved through physical activity. Studies show that dance exercise programs (either in pairs or solos) do not impair patients' health with dementia. Conclusions: Physical activity positively affects the decline of cognitive functions; indeed, it does not impair brain function activation during aging. For the elderly with dementia and its variants, music and dance therapy have beneficial consequences, especially memory and reaction speed. Regular physical activity enhances physical and psychological well-being, resulting in an improved quality of life.   
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Protection of cultured brain endothelial cells from cytokine-induced damage by alpha-melanocyte stimulating hormone
    (2018) Harazin, András; Bocsik, Alexandra; Barna, Lilla; Kincses, András; Váradi, Judit; Fenyvesi, Ferenc; Tubak, Vilmos; Deli, Mária A.; Vecsernyés, Miklós
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    TÁNC ÉS A KOGNITÍV KÉPESSÉGEK KAPCSOLATÁNAK VIZSGÁLATA TÁNC ÉS DEMENCIA
    (2020-03-20) Barna, Lilla; Balogh, László
    Introduction: The study of dance and cognitive abilities is a common research topic today, as well as many studies and articles on the aspects of physical activity and cognitive relationships. Studying the topic is essential, as the two components actively influence our performance and quality of life, regardless of gender, age, or education Objective: To examine the effect of dancing activities has a beneficial effect on motor and cognitive abilities. Furthermore, to investigate the interaction of dance and dementia. Researching exercise programs that do not worsen or accelerate the processes associated with aging, but help to stagnate dementia at that time. Method: For analysis, we used an overview of English and Hungarian studies focusing on dance and dementia from Google Scholar and Research Gate. Results: According to most research articles, various dance therapies have an impact on cognitive abilities, and studies have shown that dancing exercise programs (either in pairs or solo) do not impair the health of people with dementia. Many studies do not provide accurate test data, which would be extremely important as further research is conducted. Conclusions:   First, there is a significant relationship between cognitive function and physical activity. On the other hand, there are no specific procedures, exercise programs, or measurement methods that can improve dementia.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    A TÁNC- ÉS MOZGÁSTERÁPIÁK SZEREPE A STRESSZKEZELÉSBEN
    (2021-06-01) Barna, Lilla; Balogh, László
    A popular research topic these days is the relationship between health and physical activity. Countless health maintenance programs help an individual to achieve the benefits provided by physical activity. Numerous articles describe the benefits the physical activity. Still, the effect of dance and movement therapies on stress management for children, young adults, middle-aged, and elderly are less likely investigated. We used English and Hungarian studies to analyze the relationship between stress, dance, and movement therapies for the systematic review. We used PubMed, Google Scholar, Cochrane Library, ScienceDirect, and Research Gate databases. One of the major problems today is the stress of everyday life. Untreated pressure may be destructive to health. Thus, it is reported that incorporating dance as physical activity may trigger positive changes in the field of regaining the state of equilibrium (homeostasis). Related studies demonstrated that dance programs (either alone, in pairs, or groups) might help manage stress and the processing of stress responses. Conclusions: Physical activity may effectively help in the management and processing of stress. While dancing, the individual may step out of one’s comfort zone, activating many coordination abilities and cognitive functions. Taking advantage of the positive effects of movement and music. Dancing may positively affect anxiety, depression, and isolation disorders. After all, dance may bring about many positive changes in the body and the brain. The individual may feel happier and balanced. The overall quality of life significantly improves. 
  • Nincs kép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Tánctanítás lehetősége a mindennapos testnevelésben
    Ócs , Adrienn; Barna, Lilla; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs Intézet
    A zenés-táncos mozgásformák megjelenése a testnevelés órákon, mint önálló tananyag, új lehetőségeket biztosítana a mindennapos testnevelésben. A tánc segíti a diákok önbizalmának és énképének fejlődését, illetve stresszoldó hatása is ismert, mindezek mellett fejleszti a kondicionális és koordinációs képességeket. A szakdolgozatomban azt vizsgáltam, hogy a magyar testnevelő tanárok körében, valamint a magyar közoktatásban mennyire népszerű tananyag a tánc a testnevelés órákon. Milyen gyakran tartanak ilyen jellegű foglalkozásokat, ha tartanak egyáltalán. Ha nem tartanak, akkor ezek indokait is fel szerettem volna mérni, valamint a pedagógusok tapasztalataiból levonni a konklúziót, amely egyértelműen igazolta, hogy a tánc pozitív hatást gyakorol a diákokra, kedvelik és igénylik is a tanulók az ilyen foglalkozásokat.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    The Effect of Aerobic Exercise and Low-Impact Pilates Workout on the Adaptive Immune System
    (2022) Balogh, László; Szabó, Krisztina; Pucsok, József Márton; Jámbor, Ilona; Gyetvai, Ágnes; Mile, Marianna; Barna, Lilla; Szodoray, Péter; Tarr, Tünde; Csiki, Zoltán; Papp, Gábor
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    The Effect of Ten-week Ballroom Dance Therapy on Cognitive Abilities, Balance, and Perceived Stress Among Individuals over-60s
    (2023) Barna, Lilla; Pucsok, József Márton; Rátgéber, László; Németh, Kata; Bíró, Eszter; Balogh, László
  • Nincs kép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    A torna oktatása az iskolákban
    Orosz, Csenge; Barna, Lilla; DE--Természettudományi és Technológiai Kar--Sporttudományi Koordinációs Intézet
    A szakdolgozatom során kérdőíveket dolgoztam fel az aktívan dolgozó testnevelő tanárok körében a torna oktatásával kapcsolatban.
  • DSpace software copyright © 2002-2025
  • LYRASIS
  • DEENK
  • Süti beállítások
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Felhasználói szerződés
  • Kapcsolat
  • Súgó