Szerző szerinti böngészés "Csapodi, Csaba"
Megjelenítve 1 - 5 (Összesen 5)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető Comments on the remaining velocity project with reports of school-experiments(2012-06-01) Vancsó, Ödön; Komzsík, Attila; Csapodi, CsabaThe aim of this article is to introduce different possible solutions to the exercise referring to the calculation of "remaining velocity". We explain the possible approaches to the problem with the help of either using the tools of mathematics or other subjects. During the past few years, we have made Hungarian and Slovakian secondary school students solve the exercise, choosing from both children of average and of high abilities. The experince has shown that very few students were able to solve the problem by themselves, but with the help of their teachers, the exercise and the solution has been an eye-opener experience to all of them. A lot of students were even considering to drive more carefully in the future after getting their driving licenses.Tétel Szabadon hozzáférhető Comments on the remaining velocity project with reports of school-experiments(2012) Vancsó, Ödön; Komzsik, Attila; Csapodi, CsabaTétel Szabadon hozzáférhető efficiency of written final exam questions in mathematics based on voluntary data reports, 2012–2015(2016-06-01) Csapodi, Csaba; Koncz, LeventeThe efficiency of each question in the mathematics written final exam is not recorded by the institutions organizing the graduation exam. In order to overcome this deficiency the committee of final exams in mathematics and the Hungarian Educational Authority ask schools to send – beyond the total marks obtained on the paper – the scores of each question of all individual candidates to the Authority every year since 2012. Because a high proportion of schools complied with this request between 2012 and 2015, the researchers were provided valuable information for a deeper analysis on the effectiveness of exams. In this paper we have carried out an analysis of the efficiency of questions set in the written examination papers both on the intermediate and on the higher level in the last four years, on the basis of these voluntary data reports.Tétel Szabadon hozzáférhető A matematika érettségi vizsga elemzése 2005-2015Csapodi, Csaba; Vancsó, Ödön; Matematika- és számítástudományok doktori iskola; DE--Természettudományi és Technológiai Kar -- Matematikai IntézetTöbb mint 10 év telt el 2005, a kétszintű érettségi rendszer bevezetésének éve óta. Azóta túl vagyunk 23 vizsgaidőszakon, érettségi vizsgát tett matematikából több mint 938 000 fő (körülbelül 4 százalékuk emelt szinten), hozzáférhető 35 középszintű és 33 emelt szintű feladatsor, továbbá a hozzájuk tartozó értékelési útmutató. Mindez azt bizonyítja, hogy érdemes végigtekinteni az eddig eltelt időszak feladatsorain, eredményein, és megvizsgálni, hogy bevált-e a körülbelül 20 éve megalkotott és 12 éve bevezetett rendszer. Disszertációmban először az érettségi vizsgához kapcsolódó elméleti tudnivalókat foglalom össze. Ezután a kutatás során összegyűjtött adatok alapján vizsgálom a 2005 és 2015 közötti időszak legfontosabb jellemzőit. Részletesen elemzem a 2012. évi írásbeli érettségi vizsga eredményeit. Ezt követően néhány problémás területet mutatok be, melyek egy részére megoldási javaslatot is teszek. Végül az érettségi vizsga jövőjét illető elképzeléseket vázolom fel és értékelem. More than 10 years have passed since 2005, when the two-level final exam system was introduced in Hungary. Since that time we have been over 23 examination periods, more than 938 000 candidates took part at an examination (about 4 percent of them at higher level), 35 intermedi-ate and 33 higher level examination papers are accessible as well as the corresponding evaluation guides. The above mentioned reasons prove that it is worth summing up the tasks and results of the previous period and to investigate how the sys-tem conceived some 20 years ago and introduced 12 years ago has ful-filled the expectations. My dissertation first summarizes the necessary conceptual information regarding the final exams in mathematics. Then on the bases of the collected data I investigate the most important char-acteristics of the period between the years 2005 and 2015. I examine in details the results of the written final exam papers of the year 2012. Subsequently I point out some problem areas and make suggestions to find solutions for a part of them. Finally I give an outline of a concept and an evaluation method concerning the future of the final exam in mathematics.Tétel Szabadon hozzáférhető The efficiency of written final exam questions in mathematics based on voluntary data reports, 2012-2015(2016) Csapodi, Csaba; Koncz, Levente