Szerző szerinti böngészés "Makai, Vivien"
Megjelenítve 1 - 11 (Összesen 11)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az 1956-os forradalom emlékezete(2014-05-20T08:46:48Z) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; DE--Bölcsészettudományi KarA kutatás célja, hogy felmérjük, milyen mértékű történelmi tudással rendelkeznek a fiatalok az 1956-os forradalom és szabadságharccal kapcsolatban. Hipotézisünk, hogy a fiataloknak nincs számottevő pontos információjuk az egyik legfontosabb magyar történelmi eseményről, noha a lehetőség adott a tájékozódásra. A kutatás során felhasználásra került számos olyan irodalom, amely a fiatalok politikai szocializációjával és nemzeti identitástudatával foglalkozik, továbbá elemzésre került Szalai Júlia és Gábor László 1994-es tanulmánya is, amely szintén a fiatalok körében vizsgálta az 1956-os forradalom emlékezetét. A fiatalok tudásszintjének felmérését kérdőívekkel igyekeztünk megoldani, amelyet három blokkra lehetett bontani: Elsőként szigorúan tárgyi tudást mérő kérdéseket kaptak, másodiként azonban úgynevezett „érdekes” kérdésekre kellett választ adniuk. A lezáró blokkban a véleményeikre, attitűdjeikre voltunk kíváncsiak a forradalommal kapcsolatban . A mérések azt mutatják, hogy a mai 14-17 éves generáció nincs tisztában azzal, hogy mi történt 1956 őszén. Legtöbben időben sem tudták betájolni az eseményt és nem tudták, hogy Magyarországon játszódott. Arra a kérdésre, hogy mi okozza ezt a nagyfokú tudáshiányt, dolgozatunk igyekszik választ adni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az 1956-os forradalom emlékezete(2012-11-29) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; Bölcsészettudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Fiatalok 1956-ról(2013-04-10) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; Bölcsészettudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető A fiatalok formális és informális tudása 1956-ról(2013-10-04) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; Bölcsészettudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Kirekesztés 1956-ért(2012-09-28) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; Bölcsészettudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Kirekesztés 1956-ért(2012-05-24T05:22:58Z) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarABSZTRAKT Hallgató neve: Makai Vivien Tanszék: Debreceni Egyetem, Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Szak: Szociológia Képzési forma: BA Tagozat: Nappali Szakdolgozat címe: Kirekesztés 1956-ért Kulcsszavak: forradalom, kirekesztés, marginalizáció, büntetés Absztrakt: A kutatás célja, hogy bemutassa az 1956-os forradalomban részt vett emberek közül néhányuk életútját, illetve szemléltetni azt, hogy a szabadságharc utáni megtorlás miként érintette őket és igazolja-e a felvetett hipotézist, miszerint minden forradalomban résztvevő egyént negatívan érintett a megtorlás, függetlenül attól, hogy milyen háttérrel rendelkezett. A kutatás során számos idevonatkozó szakirodalom került felhasználásra és áttekintésre, továbbá elemzésre kerültek az érintettek életútinterjúi, amelyeket az ’56-os Intézet Oral History Archívuma biztosított. Az interjúk vizsgálata több szempontra is kiterjedt: a gyermekkor, a családi háttér volt az első, majd a forradalom előtti élet, ezután szerepvállalás a forradalomban következett és a büntetés. Végezetül pedig a megtorlás utáni élet, a küzdelem a marginalizáltság és a stigmatizáltság ellen került elemzésre. A felvetett hipotézis helytálló és teljes mértékben elfogadható, tehát az 1956-os forradalomban részt vett emberek sorsa megpecsételődött akkor, mikor kiálltak a hazájukért, a további életüket pedig ellehetetlenítette a hatalom. Levonható következtetés, hogy valóban viseltek egy láthatatlan jelet, egy stigmát, melynek következtében a forradalom előtti életüket soha nem kaphatták vissza, függetlenül attól, hogy milyen korúak, vallásúak voltak, vagy milyen társadalmi csoportba tartoztak. Témavezető neve: Dr. Valuch Tibor Szakdolgozat készítésének éve: 2012.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kisvárosi fiatalok 1956-ról(2013-04-24) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; Bölcsészettudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Láthatatlan Stigmák(2011-04-14) Makai, Vivien; Valuch, Tibor; Bölcsészettudományi KarTétel Korlátozottan hozzáférhető Tanulás melletti munkavállalás a Debreceni Egyetemen(2014) Horváth, Kitti; Kósa, Rita Diána; Makai, Vivien; Nagy, Péter; Oláh, Kornélia; Oláh, Tímea; Oláh-Pucsok, Eszter; Szeder, Dóra Valéria; Timkó, AnikóTétel Szabadon hozzáférhető Tanulás melletti munkavállalás a Debreceni Egyetemen(2014) Horváth, Kitti; Kósa, Rita Diána; Makai, Vivien; Nagy, Péter; Oláh, Kornélia; Oláh, Tímea; Oláh-Pucsok, Eszter; Szeder, Dóra Valéria; Timkó, Anikó; igenMíg a XIX. század modern ipari társadalmaiban a gyermekkort az iskoláztatás és az általános tankötelezettség határozta meg, addig a felnőttkort a kereső munka. Napjainkra ezek megváltoztak, a határ homályossá vált, egymásra tolódtak a hozzájuk tartozó tevékenységek. (Somlai 2007) Fedheti egymást a tanulás és a munka, különösen igaz ez a felsőfokú tanulmányokat folytatókra, de a főállású munkát végzők is újra iskolapadba ülhetnek. Az erre vonatkozó adatok azonban nem túl bíztatóak. A Magyar Ifjúság 2012 felmérés adatai szerint 2012-ben a főtevékenységként dolgozó 15-29 évesek mindössze 4 százaléka tanult munkája mellett (2008-ban ez az arány még 10 százalék volt). A munka mellett tanulók 57 százaléka felsőfokú tanulmányokat végzett. A főtevékenységként tanulóknak, pedig csupán a 2 százaléka végzett munkát ugyanebben az évben. Ennek a csoportnak kétharmada felsőfokú képzésben vett részt. (Gazsó 2013) Az alacsony munkaerő-piaci részvételre magyarázatul szolgálhat Jürgen Zinnecker tipológiája az ifjúsági korszakváltásra. Szerinte két korszakról beszélhetünk az ifjúsággal kapcsolatban: az indusztriális társadalom átmeneti ifjúsági és a posztindusztriális társadalom iskolai ifjúsági korszakáról. Az átmeneti korszakban egy korlátozott ifjúkorról van szó. Az ifjúsági életszakasz a szakma megszerzésére korlátozódik, amelyet a korai munkába állás és családalapítás követ. A posztindusztriális társadalmakban ezzel szemben az ifjúkor egyre inkább kitolódik, ami összefügg az iskolai idő hosszabbodásával. (Gábor 2009)Tétel Szabadon hozzáférhető Tanulás melletti munkavállalás a Debreceni Egyetemen(2014-03-31) Horváth, Kitti; Kósa, Rita Diána; Makai, Vivien; Nagy, Péter; Oláh, Kornélia; Oláh, Tímea; Oláh-Pucsok, Eszter; Szeder, Dóra Valéria; Timkó, Anikó-