Szerző szerinti böngészés "Vincze, Szilvia"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 29)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető A magyar felsőoktatás jelenlegi helyzetének elemzése néhány mutatószám alapján(2012) Varga, Balázs; Vincze, SzilviaTétel Szabadon hozzáférhető A vezetői beosztás mint egészségprotektív tényező szellemi munkát végzők körében(2021) Kósa, Karolina; Vincze, Szilvia; Veres-Balajti, Ilona; Bácsné Bába, ÉvaTétel Korlátozottan hozzáférhető Az analízis közgazdaságtani alkalmazásaHérmán, Fruzsina; Vincze, Szilvia; DE--Gazdaságtudományi KarAz elméleti és alkalmazott matematikai összefüggések életünk számos területén jelen vannak, de általános vélekedés szerint, mint tantárgyat, nem feltétlenül éri meg komolyabb szinten tanulni. Többek között a közgazdaságtannal foglalkozó szakemberek számára számos matematikai eszközre lehet szükségük a munkájuk, illetve kutatásaik során. Sok tanuló számára mégsem világos a matematika közgazdaságtanbeli alkalmazása. Dolgozatom ehhez nyújt segítséget a hallgatóknak.Tétel Szabadon hozzáférhető Áttekintés a vezetői információs rendszerek magyar felsőoktatásban való megjelenéséről a Debreceni Egyetem példáján keresztül(2019-09-09) Vincze, Szilvia; Gebei, TímeaIn recent years, the ever-decreasing number of students in Hungarian higher education has created a serious competition between institutions, in which not only national but also foreign universities prove to be competitive. In order for national institutions to be able to compete adequately in this competition, managers need to be provided with well-structured, up-to-date information that can support decision-making. The management information system, which successfully adapted at the University of Debrecen, has been in operation for years and provides significant support in data reporting and ad hoc reporting, but there are still many opportunities for advancement. The study draws attention to the importance of management information systems through the example of the University of Debrecen.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Áttekintés a vezetői információs rendszerek magyar felsőoktatásban való megjelenéséről a Debreceni Egyetem példáján keresztül(2019) Vincze, Szilvia; Gebei, TímeaTétel Korlátozottan hozzáférhető A Debreceni Egyetem vezetői információs rendszerének bemutatásaFazekas, Zoltán; Vincze, Szilvia; DE--Gazdaságtudományi KarMagyarországon a vezetői információs rendszerek megjelenése az 1970-es évekre datálható, jellemzően vállalatok, cégek vezettek be ebben az időszakban döntéstámogató rendszereket. Ezek a rendszerek az idő előrehaladtával folyamatosan fejlődtek, elterjedésük a versenyszférában rohamos volt, az idő is bizonyította, hogy „aki lemarad, az kimarad”. Az állami szervezetekben, az önkormányzatoknál és a felsőoktatásban az elmúlt 10 évben jelentkezett az igény VIR bevezetésére, szoros összefüggésben a felhasználható európai uniós forrásokra. A DEVIR bevezetése a felsőoktatás minőségét javító célzatú kezdeményezés hatásának eredménye. A felsőoktatás átalakítása szükségszerű folyamat, az egyetemek önállósodása jogos elvárás a globalizációs folyamatokkal átszőtt XXI. századi versengő környezetben való megfeleléseknek.Tétel Szabadon hozzáférhető Evaluation of the current situation of the Hungarian higher education based on a few indexes(2012-07-18) Varga, Balázs; Vincze, SzilviaAround the Millennium we experienced the worldwide development and the growing importance of the role of higher education played in the social and economic development. A few years later, however, a crisis appeared in the situation of higher education (Kadocsa, 2002). The Hungarian higher education system faces the perspective of serious changes in its fundamental principals – such as its main activities and the economical ways which are used to finance these activities – even if only parts of the new educational scheme come into effect. Considering this fundamental activity aspect of the issue, there are new challenges which make necessary to rethink the role and aim of higher education and to define the new tasks needed in connection with education, research and other services. Hungarian Education needs to be renewed and improved to avoid a complete break away; therefore, future priorities and tasks in order to fulfill these priorities need to be defined (Vincze and Harsányi, 2011). The new conception seems to be based on restrictions of the budget as it is experienced recently: a new structure available for a smaller part of society with a restricted budget has been under development. However, not even a battle, let alone a war can be won without money, horses and arms. The recent financial restrictions as well as the parts of the Széll Kálmán plan concerning education prove that serious amounts of governmental funds is taken away from education. The international improvement tendencies contradict to basically all of these Hungarian priorities. All in all, no reform or change – no matter how much wanted – can be achieved without appropriate funds.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Felsőoktatási intézmények információs rendszereinek összehasonlító bemutatásaZubály, Valentina; Vincze, Szilvia; DE--Informatikai KarDolgozatomban a magyar felsőoktatási intézményekben használt főbb információs rendszerek bemutatásáról, használatáról és ezek összehasonlításáról írok. Témaválasztásom célja az volt, hogy minél jobban megismerjem az alkalmazott információs rendszereket, hiszen ezek nemcsak, hogy nagyon hasznosak a hétköznapi életben is, de fejlődő világunkban a jövő zálogai lehetnek. Tanulmányomban az alapvető fogalmak és szakirodalmi háttér rövid összefoglalása után, bemutatom az állami felsőoktatási intézményekben használt hallgatói-, gazdaság-informatikai, vezető információs-, munkaügyi-, infrastruktúra menedzsment-, egészségügyi informatikai- és pályázat nyilvántartó-rendszereket, ezek használatát és összehasonlítását. Dolgozatomhoz az információkat egy, az intézményeknek elküldött kérdőívre adott válaszok segítségével gyűjtöttem össze. Bár a visszaérkezett válaszok a háttérkutatásokkal együtt arra alkalmasnak bizonyultak, hogy abból szülessen egy szakdolgozat, azonban nem titkolt célunk egy hiánypótló, az egész magyar állami felsőoktatásra vonatkozó szintetizáló munka elvégzése nem történhetett meg tekintettel arra, hogy az intézményeknek egyharmada vett részt a válaszadásban.Tétel Szabadon hozzáférhető Felsőoktatási továbbtanulási preferenciák összehasonlítása a munkaerőpiac igényeivel(2020) Gebei, Tímea; Vincze, SzilviaTétel Szabadon hozzáférhető Felsőoktatási továbbtanulási preferenciák összehasonlítása a munkaerőpiac igényeivel(2020-04-14) Gebei , Tímea; Vincze, SzilviaHungarian institutions of higher education play an important role in national economy: they ensure intellectual labour with appropriate knowledge and professional competencies for Hungary in all profession fields. If the rules of private sector are applied for these institutions – interpreting it within a certain framework as the quality of education and research has to be maintained and there are social benefits associated with them -, they owned by the state, their management is the institutional leadership and their consumer is the labour market. Thus, training programmes must or should be developed in accordance with the needs of labour market. It represents a major challenge, even without taking into consideration other factors, since future requirements should be aimed (at least a 3-5 year training period later) – along with a rapid technological development. Even if the state makes significant efforts to adapt training programmes to meet the requirements of the labour market demands, students who want to further their education pay limited attention to these factors in their educational decision-making. Partly for this reason, career transition or shortages may occur in the case of certain professions. This paper seeks to address to what extent the most popular training programmes meet the expectations and to what extent the degree earned may be regarded as a ‘success’ in the labour market; moreover, if they do not overlap each other, how much applicants prefer those training programmes which are to be considered the most successful based on recruitment information. Admission statistics of Education Department and database of DPR provide the necessary information for the period 2010-2017 and these data sources enable authors to follow-up students from application to higher education until employment.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A furkáció érintettség kezelése a klinikai gyakorlatbanVincze, Szilvia; Varga, István; Debreceni Egyetem::Fogorvostudományi Kar; DE--Fogorvostudományi Kar; Mohácsi, Rita; Szegedi, Márta; Debreceni Egyetem::Fogorvostudományi KarElső fokú furkáció érintettség során a defektus még csont feletti és elsődlegesen a lágyszöveteket érinti. Ilyen léziókban megfelelő szájhigiénia, depurálás és gyökérfelszínek megtisztítása jelenti a hatékony terápiát. Második fokú lézióban már komplikáltabb a kezelés, mivel a csontpusztulás tekintetében már jelen van egy horizontális komponens a lágyszövetek érintettsége mellett. Ha ezek mellett nincs jelen számottevő vertikális komponens, akkor a furkációplasztika szintén célravezető lehet, súlyosabb esetekben alagút képzés, gyökér rezekciója is szóba jöhet, valamint ez a csoport a fő célpontja a szövet regeneratív terápiáknak. Harmadik fokú furkáció érintettség során olyan nagy mértékű a csontpusztulás, hogy a gyökerek közötti terület teljes mértékben átjárható szondával. Válaszhatunk az alagút képzés( tunnelizáció), a gyökérrezekció/szeparáció, illetve a hemiszekciós sebészi eljárások közül. Ha egyik eljárással sem kezelhető eredményesen a defektus, akkor a fog extrakcióját kell választanunk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gazdasági informatikai rendszerek a felsőoktatásbanGulyás, Roland; Vincze, Szilvia; DE--Informatikai KarA Big Data korszakát éljük, ahol nap mint nap hatalmas mennyiségű adat keletkezik. Akármilyen szervezetről is legyen szó manapság már nem megoldható, hogy papírral és ceruzával végezzük el az adatfeldolgozást. Ez az állítás igaz a felsőoktatási intézményekre is, ahol több ezer hallgató és munkatárs adatait kell számon tartani. A dolgozatom első felében az Információs rendszerekhez kapcsolódó szakirodalommal foglalkozom. A második felébe, peidg az SAP bevezetését a Debreceni Egyetemen egy mély interjú alapján mutatom be, amelyet Dr. Kárpáti Tibor és Dr. Vincze Szilviával készítettem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gazdasági matematika alapjai(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2010) Bíró, Fatime; Vincze, Szilvia; DE--ATC--Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar --Tétel Szabadon hozzáférhető Gazdaságmatematikai és statisztikai ismeretek: (elméleti jegyzet)(Debreceni Egyetem Agrár- és Gazdálkodástudományok Centruma, 2013) Vincze, Szilvia; Kovács, SándorTétel Korlátozottan hozzáférhető Információs rendszerek használatának jellemzői a magyar felsőoktatásbanÁcs, Vivien; Vincze, Szilvia; DE--Informatikai KarDolgozatom témája a hazai államilag elismert felsőoktatási intézmények által használt alapvető információs rendszerek bemutatása. A szakirodalmi áttekintés részben először az alapfogalmakat ismertettem, mint az adat, tudás, információ és rendszer. Ezután az információs rendszereket bemutatása történt. Először leírtam a fogalmát és sajátosságait, majd felépítését, célját és feladatait, a végén pedig azt, hogy milyen csoportjai vannak. A dolgozat fő fejezete tartalmazza annak a kérdőívnek az eredményeit, melyben a tanulmányi, gazdálkodási és munkaügyi rendszerekkel vonatkozóan készítettem felmérését. A szükséges információkat egy, a felsőoktatási intézményeknek kiküldött elektronikus kérdőív segítségével gyűjtöttem össze. A kapott információk elegendőnek bizonyultak egy szakdolgozat megírásához, de tekintettel arra, hogy a 28 intézményből csak 12 kitöltést kaptam a dolgozatom nem tekinthető a teljes felsőoktatást átkaroló disszertációnak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető International students in Hungarian higher education(2020) Vincze, Szilvia; Bács, ZoltánTétel Szabadon hozzáférhető International students in Hungarian higher education(2020-12-31) Vincze, Szilvia; Bács, ZoltánOverall, higher education in Hungary is popular with students from abroad, even if there are significant differences in terms of its structure. The ever-faster increase in the annual headcount of the international student body serves as proof to this statement. The expansion of the size of the body of international students is of special importance in higher education since in 2016 the Hungarian government set the objective of having 40,000 international students by 2023 (EMMI, 2016). Numerous studies have been published on this topic, usually focusing on specific issues, including, for example, the countries from which we receive most of the students, the most popular majors, possible economic advantages due to the presence of a great number of international students, and how internationalization takes place in higher education in Hungary. By means of processing data published by the Hungarian Educational Authority [ Oktatási Hivatal ], this paper aims to present the changes in the number of international students in Hungary over the past ten years. This also includes the discussion of the structure of these changes related to a variety of issues such as relations, types of institutions and their ownership, levels and types of programs, as well as gender proportions. However, even with this effort, the officially available statistics are suitable for presenting a properly detailed assessment of the situation only to a limited extent. JEL code: I23Tétel Korlátozottan hozzáférhető A matematikai képességstruktúra összefüggés-rendszereinek vizsgálataVincze, Szilvia; Balogh, László; Multidiszciplináris bölcsészettudományok doktori iskolaTétel Szabadon hozzáférhető On-the-job vocational training of nonprofessional ethnic health workers of a primary health care team improves their sense of coherence(2022) Katona, Cintia; Bíró, Éva; Vincze, Szilvia; Kósa, KarolinaTétel Szabadon hozzáférhető Overview of higher education funding models(2014-02-25) Varga, Balázs; Vincze, Szilviat can be defined in the course of the review of the financing characteristics of higher education that every model has its advantageous feature which is missing from the others, at the same time; it has its weaknesses as well. None of the basic models can meet the complex requirements of the nowadays society and government, thus the choice between the models have to be based on the preferences of decisionmakers and society. In most countries the combination of models are implemented, which compensate the weaknesses of the basic models, however, the models formed by the combination of different principles are neither perfect.