Szerző szerinti böngészés "Zidek, Péter"
Megjelenítve 1 - 2 (Összesen 2)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető A GERINCDEFORMITÁS MEGELŐZÉSÉNEK MÓDSZERTANI ASPEKTUSAI A GYÓGYTESTNEVELÉS TERÜLETÉN(2024-01-24) Müller, Anetta; Simon, István Ágoston; Lenténé Puskás, Andrea; Bíró, Melinda; Zidek, Péter; Laoues-Czimbalmos, NóraCorrect posture is important for health and performance and is also the key to maintaining health. Incorrect posture can have many negative consequences for our physical and mental health. The study undertakes to present the incidence rates of postural disorders and scoliosis in the different grades of public education students based on Hungarian national statistical data, as well as to highlight the age group at risk based on the incidence. In adolescence, we encounter a much higher incidence of posture disorders and scoliosis, one of the reasons for which may be growth, which is not followed by adequate strength of the trunk muscles, but is also influenced by lifestyle factors. Another goal of the article is to provide guidance to physical therapists by collecting methods and tools for the prevention of spinal deformities, helping them implement primary prevention and spinal protection. A lifestyle rich in movement, leisure sports and physical activity can play an outstanding role in preventing poor posture, scoliosis and pes planus diagnosis in students.Tétel Szabadon hozzáférhető Hátrányos helyzetű gyerekek sportfogyasztását befolyásoló tényezők vizsgálata Szlovákiában(2025) Zidek, Péter; Müller, Anetta Éva; Ihrig Károly gazdálkodás- és szervezéstudományok doktori iskola; Gazdaságtudományi KarA hátrányos helyzetű gyerekek olyan családban nőnek fel, ahol a nem megfelelő lakhatási körülmények, az alacsony jövedelem, az alacsony iskolai végzettség, magas munkanélküliség vagy alacsony munkaerőpiaci státusz jellemzi a családot, mely igen negatívan befolyásolja az ilyen körülmények között élő gyerekek fejlődését, iskolai teljesítményét, egészségi állapotát, élettel való elégedettségét, a céljaikat és a jövőbeli esélyüket. A hátrányos helyzetű gyerekekre fókuszáló kutatások igen fontosak, mivel korunkban tapasztalható digitalizáció, automaizáció, de akár a koronavírus hatásai tovább erősítették és mélyítették a meglévő társadalmi egyenlőtlenségeket. A kutatásom fókuszában a szlovákiai hátrányos helyzetű gyerekek szabadidős és sport-fogyasztását befolyásoló tényezők átfogó elemzése áll. A kutatás vizsgálja a hátrányos helyzetű köznevelésben tanuló gyerekek (8-18 év) szabadidőeltöltési szokásait, azon belül is a szabad-idősport űzésének gyakoriságát, népszerű sportágakat, a sportmotivációt, a sportolást befolyásoló tényezőket (elődleges és másodlagos szocializációs színtér elemei), a sportolást ösztönző és a sportolás korlátozó tényezőket. A kutatásomban célként fogalmazódik meg, hogy összehasonlítsam a szlovák hátrányos és nem hátrányos tanulók szabadidős és sportfogyasztási szokásait, hogy pontos képet kaphassak a tapasztalható hasonlóságokról és különbözőségekről, ami segítheti a hátrányos helyzetű gyerekek célcsoportjának sportfogyasztási szokásait befolyásoló tényezőinek mélyebb megértését. Célom volt, hogy a hátrányos helyzetű szülők sportolási szokásait, sportmotivációját és gyermekük sportolásának támogatását befolyásoló tényezőket is megvizsgáljam. A kutatásom eredményeként egy SWOT elemzéssel támogatott sportfejlesztési stratégiát alkossak, mely segítheti a döntéshozókat a hátrányos helyzetű gyerekek sportolási aktivitásának, így egészségi állapotának javításában, a társadalmi inklúzió elősegítését és az esélyegyenlőség megvalósítását. Children from disadvantaged backgrounds typically grow up in families characterized by inadequate housing conditions, low income, low levels of parental education, high unemployment, or weak labor market attachment. These unfavorable circumstances significantly influence the development, academic performance, health status, life satisfaction, goal setting, and future prospects of children living in such environments. Research focusing on disadvantaged children is of high relevance, particularly in light of contemporary phenomena such as digitalization, automation, and the societal impacts of the COVID-19 pandemic, all of which have contributed to the exacerbation of existing social inequalities. The core objective of my research is to conduct a comprehensive analysis of the factors influencing leisure and sport consumption among disadvantaged children in Slovakia. The study examines the leisure time activities of children aged 6 to 18 years enrolled in public education, with a particular focus on the frequency of participation in sports, the popularity of specific sports disciplines, motivational factors for engaging in sport, as well as both the enabling and limiting factors that influence sport participation (including elements of primary and secondary socialization environments). A central aim of the research is to compare the leisure and sport consumption habits of disadvantaged and non-disadvantaged children in Slovakia, in order to identify similarities and differences that may provide deeper insights into the influencing factors of sport consumption in disadvantaged populations. Additionally, the study investigates the sporting habits, motivational drivers, and support provided by parents in relation to their children's participation in sport. One of the intended outcomes of the research is the development of a sport development strategy supported by a SWOT analysis, which could inform decisionmakers seeking to enhance the physical activity levels and overall health of disadvantaged children, promote social inclusion, and advance the realization of equal opportunities.