Hallgatói dolgozatok (Magyar Nyelvtudományi Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Magyar Nyelvtudományi Intézet hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Magyar Nyelvtudományi Intézet) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 142)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hét napjainak megnevezése a skandináv nyelvekben(2012-12-13T10:46:20Z) Bódor, Katinka; Maticsák, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarMunkámban átfogó képet szeretnék nyújtani a hét napjainak egyes megnevezéseiről, kialakulásuk okáról, s azt a folyamatot bemutatni és végigvinni, amely mai nyelvi állapotukhoz vezetett.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A nyelvi ideológiák szerepe a szleng nyelvművelői megítélésében(2013-01-05T17:57:21Z) Almási, Ágnes Ilona; Kis, Tamás; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA nyelvi ideológiák rejtett vagy nyílt megjelenésének bemutatása a különböző szleng témájú nyelvművelő írásokban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Závada Péter dalszövegeinek stilisztikai elemzése(2013-01-07T12:25:04Z) Mahlmeister, Anna; Győrffy, Erzsébet; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarZávada Péter dalszövegeinek stilisztikai elemzése, hangalakzatok vizsgálataTétel Korlátozottan hozzáférhető A magyar huszita helyesírás hangjelölési-rendszerének története és hatása(2013-04-16T08:05:57Z) Vakherda, Nóra; Kis, Tamás; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom célja, hogy kronologikus úton bemutassam a magyar hangjelölési rendszer változását és fejlődését kitekintve a huszita helyesírás történetére és hatására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tyypillinen suomalainen mies(2013-04-16T11:36:20Z) Kiss, Klaudia; Pitkäsalo, Eliisa; Virtanen, Susanna; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarMiika Nousiainen käsittelee romaanissaan Suomen ja Ruotsin, suomalaisten ja ruotsalaisten suhteesta ironisesta näkökulmasta. Romaanissa ironisoidaan kansallisuuteen liittyviä stereotypioita, joiden kautta kertoja ja päähenkilö suomalainen Mikko Virtanen tuottaa ruotsalaista identiteettiään. Romaanissa voi havaita menippolaisen satiirin piirteitä. Vadelmavenepakolainen on ilomielinen proosasatiiri, jossa karrikoidaan stereotypioita ja kritisoidaan pohjoismaiden hyvinvointivaltioita ja suomalaisten huonoa itsetuntoa. Aiheensa takia Vadelmavenepakolainen on tärkeä osa Suomen kirjallisuutta, koska Suomen ja Ruotsin suhteesta ja yhteisestä historiasta ei ole kirjoitettu kovinkaan paljon. Tätä aihetta ei ole käsitelty aiemmin kovin paljon kirjallisuudessa eikä myöskään julkisuudessa, mutta vuonna 2013 YLE lähetti kymmenenosaisen sarjan nimellä Suomi on ruotsalainen, ja samalla alkoi myös julkinen keskustelu Suomen ja Ruotsin suhteesta ja pitkästä historiasta. Nousiaisen Vadelmavenepakolainen on osa tätä keskustelua ironisine ja satiirisine sävyineen. Romaani on tuonut myös uuden näkökulman suomalaisuuteen ja on siksikin merkittävä myös Suomen menneisyyttä ja nykyisyyttä käsittelevänä teoksena.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Idősebb Johannes Gezelius finnországi püspök munkássága Comenius alkalmazójaként(2013-04-16T12:50:25Z) Bűdi, Regina; Lahdelma, Tuomo; Maticsák, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban az idősebb Johannes Gezelius által végzett finnországi népművelést illetve a korabeli iskola- és oktatásrendszerben történt fejlesztéseket mutatom be. Azonban Finnország svéd birodalombeli helyzete megkívánja a történelmi helyzet bemutatását, a kultúrtörténeti áttekintést, mivel több tényező befolyásának vizsgálásával válaszolhatunk arra a kérdésekre, mikor, hogyan zajlott a népművelés, milyen célokkal indult, milyen segítséggel zajlott, mik teljesültek be és mely törekvések nem váltak valósággá valamilyen akadályoztatás miatt. Finnország alárendelt helyzete, a Birodalom által folytatott háborúk, a reformáció, a különböző korabeli eszmék beszivárgása, az uralkodók személye mind-mind befolyásolta a népművelés folyamatát. Az idősebb Johannes Gezelius munkásságát kutatva és a befolyásoló tényezőket látva rájöttem, nem tekinthetek el Jan Amos Comenius, a „nemzetek tanítója”, munkásságának a teljesség igénye nélküli bemutatásától. Gezelius munkásságára és felfogására tett nagy hatása megkövetelte, hogy megismerjem Comeniust közelebbről, hogy megértsem azt a szellemi hátteret, amely motiválta őket. Mivel Comeniusszal kapcsolatban rengeteg európai szellemi irányzat és eszme előfordul, úgy gondoltam, Comenius életének és munkásságának leírásával kezdem munkámat és csak azután térek rá az idősebb Gezeliusra. Miután mindkettőjüket bemutattam, igyekszem rámutatni a közös pontokra és a különbségekre, melyeket munkájuk elemzése során felismertem. Mivel Comenius a Svéd Birodalomban és Magyarországon is töltött pár esztendőt, alkalmam nyílt az ezekben az országokban végzett fejlesztési tevékenységeit is összehasonlítani. Örömmel tapasztaltam, hogy fonódik össze Finnország, Magyarország és tulajdonképpen egész Európa szellemi élete Comeniust Dolgozatom végén rövid kitekintést adok a Comenius egész Európára tett hatásáról, azonban ez inkább jövőbeli kutatásokra ösztökélő rövid utalás. Ez egy sokkal tágabb téma és a kutatásaim során nem is találtam elegendő megfelelő anyagot magyar és finn nyelven ezzel kapcsolatban. Német nyelvű anyagok találhatók illetve további kutatások lennének szükségesek még ezzel kapcsolatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az udvarias udvarlás a pragmatika szemszögéből(2013-04-16T13:43:59Z) Varga, Marianna; Bódog, Alexa; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a fiatalok mai udvarlási szokásaival kapcsolatban végeztem kutatást pragmatikai szempontból, amelyben a fő hangsúlyt az udvarlás megkezdésére, azaz a megszólításra fektettem. Elsőként meghatároztam a pragmatika és az udvariasság fogalmát, majd elhelyeztem az udvarlást a pragmatikai udvariasság keretében. A továbbiakban az udvarlás témakörében magam által végzett kutatások eredményeit értelmezem két meghatározó pragmatikai udvariassági elmélet keretében. Így a leech-i udvariassági alapelvben, valamint Brown és Levinson goffmann-i „arc” fogalmára épülő udvariassági stratégiákban. Mindezeket igyekeztem többek között a benyomáskeltés, a kontextus valamint a kulturális különbségekből adódó befolyásoló tényezők figyelembevételével tenni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Halászó helyek és eszközök megnevezései a korai ómagyar korban(2013-04-16T13:48:55Z) Mándi, László; Tóth, Valéria; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat a Bevezetés után négy nagyobb fejezetegységre tagolódik és Összegzéssel, valamint a Felhasznált irodalom jegyzékével zárul. Témája a magyar történeti nyelvészet témakörébe tartozik, ezen belül is a magyar helynévtörténethez. Az ómagyar korban használt legismertebb halászó eszközök felépítését és működését, valamint az eszközöket megnevező lexémák eredetét és ezek földrajzi köznévi vagy helynévi előfordulásait mutatja be. A dolgozat ezek közül az eszközök közül a szégye ismertetését hosszabban tárgyalja, a vejsze bemutatását rövidebben, a földrajzi köznévi funkcióval nem rendelkező varsát pedig csak érintőlegesen mutatja be. Az említett halászó eszközök és a belőlük kialakult helynevek mellett a dolgozat egy szintén hosszabb fejezetben a tanya szavunk eredetével és eredeti, ’halászó hely’ értelemben használt alapjelentésével is foglalkozik, s ehhez kapcsolódva a tanya lexéma helynévi előfordulásait is igyekszik bemutatni. A dolgozatot a tárgyalt eszközökhöz kapcsolódó képek, valamint a tanya, szégye és vejsze lexémák szóföldrajzát és helynévi előfordulásait illusztráló három darab térképes ábra teszik szemléletesebbé. Az eszközöket ábrázoló képek Herman Ottó: A magyar halászat könyve című munkájából valók.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A Hip-Hop szubkultúra nyelve(2013-04-16T14:02:00Z) Kemény, Vivien; Kis, Tamás; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom a Hip-hop szubkultúra nyelvéről szól.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Barangolás egy Árpád-kori nemzetségnév körül(2013-04-16T14:03:54Z) Nyéki, Zoltán; Tóth, Valéria; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozat témája az egyik ősi nemzetségnév, a Szemere nyelvészeti elemzése. A dolgozat első része a nemzetségek, valamint nemzetségnevek problematikáját dolgozza fel a szakirodalmak alapján. A második rész pedig a Szemere nemzetség történetéről, helynévi előfordulásairól szól, valamint a Szemere nemzetségnév helyesírás- és hangtörténeti elemzését tartalmazza.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Debreceni diáknyelv a 19-20. század fordulóján(2013-04-16T14:07:52Z) Virág, Krisztina; Kis, Tamás; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a debreceni diáknyelvet mutatom be egy szótárral mellékelve, mely a 19-20. század fordulóján használt debreceni diáknyelvi szavakat tartalmazza. Megvizsgálom a diáknyelv helyét a nyelvi rendszerben, kitérek az ifjúsági nyelvi kutatásokra. Bemutatom a diáknyelv történetét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A finn üzleti nyelv oktatása, nem finn anyanyelvű diákoknak(2013-04-25T09:32:01Z) Szmola, Viktória; Virtanen, Susanna; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom célja a finn üzleti nyelv oktatásának fejlesztése, egy nem finn anyanyelvű célcsoport számára. Ennek érdekében szakdolgozatom első részében az általános nyelvoktatási módszereket vizsgáltam, majd a rendelkezésemre álló finn anyanyelvűeknek oktatott finn üzleti nyelv tematikai felépítését és feladattípusait tekintettem át. Ezután az angol üzleti nyelv oktatási módszereit és gyakorlatait tanulmányoztam. Kutatásaim célja a már meglévő nyelvoktatási módszertan és a finn, illetve angol szakirodalomban alkalmazott eljárások, tematikai felépítések ötvözése volt. Kutatási eredményeimet célzottan a nem finn anyanyelvű diákok oktatására vonatkozóan összegeztem. Elsőként a finn üzleti nyelv anyanyelvűeknek történő oktatási anyagának felhasználási területeit jelöltem ki, majd az angol oktatási minta előnyeit foglaltam össze. A tanár-diák és a tanítás-tanulás viszonyára kitérve bemutattam az ideális oktatói illetve tanulói hozzáállást. Az oktatási módszerekre vonatkozó javaslatok után a finn és angol minta alapján egy lehetséges kurzustematikát állítottam össze, amiből egy témakört kiragadva mintaként megadtam a hozzá kapcsolódó oktatási menetet és órafelépítést. Végül a gyakorlati oktatás előremozdítása érdekében a nem finn anyanyelvűek, finn üzleti kommunikációs oktatásában is alkalmazható gyakorlatsorokat állítottam össze, az angol minta alapján.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fordítási megoldások Kari Hotakainen Futóárok utca című regényében(2013-04-25T09:36:44Z) Urbán, Mariann; Virtanen, Susanna; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat Kari Hotakainen Futóárok utca című művére támaszkodva azt vizsgálja, milyen megoldásokat alkalmazhat egy fordító, ha elsősorban kulturális különbségekből fakadó nehézségekkel kell megbirkóznia. A bevezető fejezetek rövid áttekintést adnak a finn irodalom eddigi helyzetéről Magyarországon, valamint fordításelméleti kérdéseket is érintenek. Az elemző részek többek között a finn történelemmel, hétköznapokkal, híres finnekkel és szólásmondások fordításával foglalkoznak.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Filozófia és tudomány szembenállása Eeva-Liisa Manner Égőnarancs című drámájában(2013-04-25T09:39:14Z) Benedek, Nikolett; Virtanen, Susanna; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban filozófia és tudomány szembenállásának szintjeit vizsgálom Eeva-Liisa Manner Égőnarancs című drámájában, a heideggeri fenomenológia és a korabeli pszichoanalitikus elméletek szemszögéből.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Vizsgálatok a Bodrogköz helyneveinek köréből(2013-04-25T09:42:07Z) Nagy, Máté András; Tóth, Valéria; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban többféle célkitűzést igyekszem megvalósítani. A munka elsődleges célja egy tájegység, a magyarországi Bodrogköz 22 településének helynévrendszertani feldolgozása. A vizsgálatom forrásául az 1994-ben megjelent A magyarországi Bodrogköz földrajzi nevei című kötet helynévanyaga, közel 3000 mikrotoponima szolgált. Dolgozatomban elsőként a névanyag digitális közzétételének lehetőségeiről, a Magyar Digitális Helynévtár című programról szólok, s ennek működését, felhasználási lehetőségeit mutatom be a bodrogközi névanyagon keresztül. A névrendszertani elemzés keretén belül elsőként a „hely – név – névhasználó” kapcsolatrendszerével foglalkozom, elsősorban a helynévsűrűség kérdésére koncentrálva. Ezt követően a helynevek szerkezeti, azaz funkcionális-szemantikai és lexikális-morfológiai leírását végzem el. A dolgozatom lezáró fejezetében három olyan esettanulmányt közlök, melyek a térség helynévhasználatában jellegzetes morfológiai és lexikális jelenségeket tárgyalják. A morfológiai jelenségek köréből a -ka/-ke képző problematikákát, helynevekben betöltött szerepét mutatom be; lexikális szinten pedig szólok egyrészt a járó lexéma helynevekben megfigyelhető viselkedéséről, valamint a gorond, gerind, gorc lexémáknak szótörténeti bemutatását végzem el.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az igeidők és az igemódok összevetése a magyar és a finn nyelvben(2013-04-25T09:44:22Z) Fikly, Gabriella Judit; Maticsák, Sándor; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarAz igeidők és az igemódok összevetése a magyar és a finn nyelvbenTétel Korlátozottan hozzáférhető A Dombóvári járás helyneveinek névrendszertani vizsgálata(2013-04-25T09:54:34Z) Szalmasági, Edit; Rácz, Anita; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a Dombóvári járás jelenkori, magyar, illetve német élőnyelvi helyneveinek névrendszertani feldolgozására vállalkozom. Szerkezeti elemzések révén annak megragadását kísérelem meg, hogy milyen szemantikai jegyek válnak a nevek motivációjává, és azok milyen lexikális-morfológiai kifejezőeszközökkel testesülnek meg. Munkám utolsó részében feltárom a magyar és a német névrendszerek elemei közötti, a kétnyelvűségből adódó, szintén rendszerszintű összefüggéseket is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Személynévképzés az Árpád-korban(2013-04-30T09:26:53Z) Baráth, Nóra; Tóth, Valéria; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban az Árpád-kori személynévadás kérdéseivel foglalkozom, azon belül is a személynevek képzésével, illetve a képzők elemzésével.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A nyelvi meggyőzés(2013-05-02T12:26:38Z) Mészáros, Anna; Fehér, Krisztina; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a meggyőzés folyamatát vizsgálom elsősorban nyelvészeti aspektusból, ám interdiszciplináris keretek között. A nyelvészet különböző ágai különféle megoldásokat kínálnak a meggyőzés problematikájának megoldására: a pragmatika a beszédaktusokkal, a retorika a szónoki beszéd felépítésével, a pszicholingvisztika a meggyőzés hatásmechanizmusainak modelljeivel. Emellett a kommunikációkutatás és a médiatudomány is számos eredményt vonultat fel, valamint kifejlődni látszik egy önálló tudományág, a meggyőzéskutatás. A meggyőzés főként nyelvi jellegű, ám kiegészül egyéb jelenségekkel is. Mindezeket az eredményeket a viselkedéstan keretei között elhelyezve átfogó képet kapunk a meggyőzés jelenségéről, mint viselkedésformáról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Névsűrűségi vizsgálatok a pápai járásban(2013-05-21T13:21:28Z) Halmos, Judit; Hoffmann, István; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat a helynévsűrűség, mint nyelvészeti jelenség témakörét járja körül, sorra veszi azokat a tényezőket, melyek a névsűrűséget befolyásolják úgy mint a település területe, lakosságának száma, birtoklástörténete stb. Mindezt 17 veszprém megyei település névanyagának segítségével.