Hallgatói dolgozatok (Pszichológiai Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Pszichológiai Intézet hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
Hallgatói dolgozatok (Pszichológiai Intézet) Megjelenés dátuma szerinti böngészés
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 2294)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Korlátozottan hozzáférhető A hypertonia pszichoszomatikus vonatkozása(2012-12-11T09:26:53Z) Szeriné Ormándi, Erzsébet; Molnár, Judit; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA műhelymunka a magasvérnyomás pszichoszomatikus vonatkozásait mutatja be. A szakirodalmi áttekintésben ismertetésre került a pszichoszomatika elmélete, a stresszreakció, a pszichoneuroimmunológia, a megküzdés, a pszichológiai immunrendszer, az egészségpszichológia, a magasvérnyomás orvosi és pszichoszomatikus jellemzői. A hypertonia pszichoszomatikus vonatkozásait az érzelemszabályozás, a megküzdési stratégiák és a pszichológiai immunkompetencia terén az egészséges és a magasvérnyomásos betegek közti különbségek feltárásával vizsgáltam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szenvedélybetegségek káros hatásai a következő generációra: a társfüggőség(2012-12-12T08:20:53Z) Kaszás, Adrienn; Pék, Győző; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarMűhelymunkám céljául azt tűztem ki, hogy szakirodalmi áttekintéssel megalapozott hipotéziseket alkossak a szenvedélybetegekkel együtt élők esélyeiről a társfüggővé válással kapcsolatban - különös tekintettel az utódokra -, s ezeket a feltételezéseket megfelelő mérőeszközökkel teszteljem. Röviden áttekintem a társfüggőség főbb jellemzőit, a szenvedélybetegségekhez fűződő kapcsolatát, továbbá a dependens személyek hatását az általuk felnevelt populációra, valamint részletezem a kodependencia tüneteit, definícióját, és az eddigi kutatások releváns adatait.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az érzelmi intelligencia és az önértékelés vizsgálata munkahellyel rendelkezők körében(2012-12-12T14:37:30Z) Szilasi, Lívia; Fejes, Enikő; Kurucz, Győző; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarKutatásomban az érzelmi intelligenciát és az önértékelést vizsgáltam munkahellyel rendelkezők körében. Vizsgálatom során két kérdőívet használtam, a Rosenberg-féle Önértékelési skálát és a Schutte-féle Önbeszámolós Érzelmi Intelligencia skálát. Eredményeim szerint az érzelmi intelligencia nem mutat nemi különbséget, az iskolai végzettség nincs rá hatással, a nők önértékelése nem alacsonyabb a férfiak önértékelésénél végül az érzelmi intelligencia és az önértékelés között közepes korreláció találtam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Serdülők jövőorientációjának vizsgálata egyházi és állami középiskolában tanuló diákok körében(2012-12-13T08:16:22Z) Toboz, Csilla; Nagy, Tamás; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSerdülőkori "feladat", hogy gondoljunk jövőnkre is. Egy fiatal életét meghatározó és befolyásoló tényező lehet: család, kortársak, iskola. Az asszertív viselkedés és versengés, valamint a vallással való kapcsolat is meghatározhatja a jövőbeli terveinket. Vizsgálva az egyházi és állam iskolákban tanuló diákokat megállapítható, hogy úgy a versengés, az asszertivitás és az egyházi nevelés is hat különböző mértékben az egyén jövőjének kialakulására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A dramatikus cluster zavarainak patogenezise(2012-12-13T08:20:48Z) Sós, Márta; Szemán-Nagy, Anita; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom az ún. dramatikus cluster zavaraival (antiszociális, borderline, hisztrionikus, narcisztikus személyiségzavar) - osztályozás, kóreredet, elméleti magyarázatok, történeti előzmények, terápiás módozatok - foglalkozik. Különös figyelmet fordítottam a társuló egyéb zavarokra, valamint az egyes személyiségzavarokban párhuzamos módon megjelenő vonásokra. Felmerülő kérdéseim és hipotéziseim valós voltának megállapításához a Temperamentum és karakter kérdőívet, valamint a Fallon-Rozin tesztet hívtam segítségül.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szervezeti kultúra vizsgálata Dél-Szlovákia magyar non-profit szervezeteinél(2012-12-13T12:32:56Z) Mihály, Peter; Molnárné Kovács, Judit; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat a dél-szlovákiai non-profit szervezetek általános kultúrjaprofiljával foglalkozik a vágyott és valós kultúra, valamint a dolgozók életkori sajátosságainak mentén.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Párkapcsolati konfliktuskezelési magatartásformák az érzelmi intelligencia tükrében(2012-12-14T10:18:25Z) Börzsei, Zsófia; Pék, Győző; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarMűhelymunkámban a korosztályom párkapcsolatban lévő tagjai konfliktuskezelési magatartásformái és ehhez kapcsolódó érzelmi intelligencia szint jellemzőit vizsgáltam. Ennek felmérésére két kérdőívet alkalmaztam, a Thomas-Killman-féle Konfliktuskezelési kérdőívet és a Bar-On-féle érzelmi intelligencia kérdőívet. Választ kerestem arra, hogy mutatható-e ki, és milyen mértékű különbség a konfliktuskezelési magatartásforma, a nem és a kapcsolati időtartam között, illetve mutatkozik-e különbség a konfliktuskezelési magatartásformaszemélyes megítélése és a felmérés eredménye között.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A konfliktuskezelési stratégiák nemek szerinti különbségei a munkahelyeken(2012-12-14T12:09:59Z) Sárándi, Andrea; Fejes, Enikő; Kurucz, Győző; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat a konfliktuskezelési strtégiákat vizsgálja a munkahelyen. A műhelymunka elméleti részében bemutatásra kerülnek a konfliktusok típusai, kialakulásának okai, a megoldási modellek, stratégiák. Majd a munkehelyi környezet speciális jellemzői válnak láthatóvá. Szó esik a férfi-női különbségekről, ezek elméleti megközelítéseiről, valamint a személyiségvonások szerepéről a konfliktuskezelésben. A kutatás 81 fős mintán, munkahelyi környezetben vizsgálja a Thomas-Killmann modell által felállított stratégiák összefüggéseit a nemekkel, valamint a személyiségvonásokkal, különös tekintettel a stabilitás-labilitás dimenzióra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Archetípusok a reklámokban(2012-12-18T07:36:37Z) Kalász, Judit; Balázs, Katalin; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA vizsgálat célja a Jung által leírt archetípusok vizsgálata a modern kétdimenziós plakátreklámokban. A műhelymunka egyik alapvető célkitűzése annak kiderítése, jelen vannak-e ezek a mai reklámokban, valamint hogyan hatnak ránk, mint fogyasztókra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A nemzettel való azonosulás, a nemzeti attitűdök és azok kapcsolata más pszichológiai változókkal(2013-01-03T10:39:12Z) Jónás, Péter; Bernáth, Ágnes; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat témája a nemzeti attitűdök (patriotizmus, nacionalizmus, etnocentrizmus) közötti eltérések és hasonlóságok vizsgálata. Erre az olyan különböző pszichológiai változókkal megmutatkozó kapcsolataik felderítésén keresztül került sor, mint például a nemzettel való azonosulás, az érzelem iránti igény, az igazságos világba vetett hit, a szentimentális kötődés és a Schwarz-féle konzervatív értékek. A vizsgálat végrehajtására kérdőíves módszerrel és különböző statisztikai próbák elvégzésével került sor.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Empátia, érzelmi intelligencia, flow, mint a tanár-diák kapcsolat lényegi meghatározói(2013-01-03T10:45:03Z) Hegedűs, Judit; Péter-Szarka, Szilvia; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatom célja, hogy bemutassa a pedagógus empátiája, érzelmi intelligenciája hogyan befolyásolja a serdülőkorú diákok tantárgy iránti attitűdjét. Továbbá a tanár-diák flow- és antiflow élménye közötti összefüggéseket az iskolában. Mivel kiemelten fontosnak tartom a tanár-diák kapcsolat szerepét a serdülőkorú diákok életében, ezért vizsgálatomban is ezt a korosztályt helyeztem a középpontba, s igyekeztem választ kapni arra, hogyan kapcsolódik a tanár empátiája és érzelmi intelligenciája egymáshoz, hogyan befolyásolja a diákok tantárgy iránti attitűdjét, s a tanárok által megélt flow-élmény hogyan hozható kapcsolatba a serdülő korosztály által megélt flow-élménnyel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Egyetemisták párkapcsolatról, házasságról vallott elképzelései(2013-01-03T11:01:00Z) Terenyei, Anna; Páskuné Kiss, Judit; Pék, Győző; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban azt kutatom, hogy a mai egyetemisták hogyan vélekednek a párkapcsolatról és a házasságról olyan fogalmak mentén, mint párválasztás, elvárások, szerelem, házasság, együttélés. Mennyiben van reális elképzelésük ezekről a fogalmakról illetve milyen élettervvel rendelkeznek a jövőre vonatkozóan? Az eredmények alapul szolgálhatnak olyan egyetemistáknak szóló programok kidolgozásához is, amik a párkapcsolati tudatosságot kívánják erősíteni a fiatalokban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az intelligencia, az alvás és az életkor összefüggései(2013-01-03T17:03:25Z) Pótári, Adrián; Kondé, Zoltán; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat az intelligencia, az alvás és életkor összefüggéseit tárgyalja. A dolgozatban átlagos és kiemelkedő intelligenciájú személyek alvás alatt eeg-vel mérhető spektrális teljesítményeit veti össze a szerző,illetve, hogy azok miként alakulnak az életkorral.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Matematikai tanulási zavarral küzdő gyermekek vizsgálata frusztrációs helyzetekben(2013-01-09T09:26:11Z) Sebéné Firkola, Gabriella; Harmatiné Olajos, Tímea; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA dolgozat a tanulási zavarral küzdő gyermekekről szól. Hogyan befolyásolja mindennapi életüket a részképességzavaruk. Milyen módon reagálnak a frusztrációs helyzetekben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető „ÉN-I-K-E”(2013-05-03T14:23:54Z) Badovszkyné Bíró, Judit; Dávid, Imre; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDiplomamunkámban egy komplex tehetséggondozó személyiségfejlesztő program tervezetét dolgoztam ki egy tehetséggondozó bázisiskolában a kreativitás mentén haladva az interdiszciplinaritás jegyében. A műhelyben elképzelt munka a délelőtti nevelési-oktatási folyamatok hatékony délutáni kiegészítése, több oldalról végzett fejlesztés keretében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Matek a felhőből(2013-05-03T14:28:00Z) Barsy, Anna; Mező, Ferenc; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA matematika tanításában új lehetőség lehet a digitális tudás támogatás. Az IT eszközök használata megadja a differenciálás lehetőségét, míg a hálózati technikák a team-munka alapjait teszik le, ami a kooperatív módszerekkel fejleszthető tovább. Az új lehetőségek a technikai eszközök, a felhő alapú rendszerek és az új tanulási stílus a diákok természetes digitális közegét használja ki.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mérés és értékelés a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában(2013-05-03T14:30:41Z) Benczur, Barbara; Orosz, Róbert; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a tehetséggondozás terén immár 25 éves tapasztalattal rendelkező törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolát és annak pedagógiai mérési, értékelési rendszerét mutatom be. Az első rész a komplex tehetséggondozó program megalkotásának körülményeit és fejlődéstörténetét vázolja fel, bemutatva a napjainkban működő tehetségsegítési rendszert. A dolgozat második nagyobb egysége a tehetséges tanulók azonosításának elméleti hátterével foglakozik. Ezt követi az intézményi mérési, értékelési rendszer bemutatása különös tekintettel a tehetséggondozó program során alkalmazott bemeneti, követő és kimeneti mérésekre. Kutatásom során a tehetségkomponensek vizsgálatát tűztem ki célul a felső tagozat ötödik és hetedik évfolyamának tehetséggondozós és kontroll osztályaiban. A figyelem, verbális-és vizuális emlékezet, kreativitás és iskolai motiváció területein végzett mérések összehasonlító elemzésének bemutatásával az iskolai beválogatási rendszer eredményességére szándékoztam visszacsatolni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Motiváció a nyelvtanításban(2013-05-03T14:32:24Z) Csörszné Tar, Enikő; Páskuné Kiss, Judit; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a használható nyelvtudás megszerzésének útját megkönnyítő motivációs eszközöket vizsgálom, középpontba állítva egy Arany János Tehetséggondozó Program diákjainak attitűdjét, hozzáállását a nyelvtanuláshoz; illetve az iskola, jelen esetben a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium, azon lehetőségeit, eszközeit melyekkel elősegíthető diákjaink hatékony, igényes, önálló nyelvtanulóvá válása, motiváltságuk ébren tartása, megerősítése a nyelvtanulás iránt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A kooperatív technikák alkalmazásának lehetőségei az idegen nyelvi tehetséggondozásban(2013-05-03T14:45:42Z) Daróczi, Enikő; Turmezeyné Heller, Erika; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA komplex tehetségmodellekhez vezető út fontosabb állomásainak áttekintése után dolgozatomban azokat a kapcsolódási pontokat keresem, ahol a kooperatív tanulás előnyei hasznosíthatók az idegen nyelvi tehetség gondozásában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Könyvtári tudástár a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégiumban(2013-05-03T14:51:30Z) Marincsákné Nagy, Ildikó Piroska; Balogh, László; DE--TEK--Bölcsészettudományi KarA gimnázium könyvtárának és tehetséggondozó programjának bemutatása. A tanári és tanulói kérdőívek alapján az iskolai könyvtár tehetséggondozó pedagógiai programjának összeállítása.