Hallgatói dolgozatok (Pszichológiai Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Pszichológiai Intézet hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 2306)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Stressz, kiégés, megküzdési módok az idősellátásban dolgozók körébenNagy, Magdolna; Polonyi, Tünde; DE--Bölcsészettudományi KarNagy műhelymunkámban az észlelt stressz és a kiégés közötti összefüggéseket, demográfiai tényezőkkel való kapcsolatát, a jellemző megküzdési módokat vizsgáltam az idősellátásban dolgozók körében. Először ezeknek a jelenségeknek az elméleti hátterét vázoltam, majd a hazai és külföldi tanulmányokat és kutatásom eredményeit ismertettem. Összegezve vizsgálatom eredményeit az idősellátásban dolgozók körében, a szakirodalmi tanulmányokkal összhangban a munkahelyi stressz kapcsolatban van a kiégés megjelenésével, kialakulásukban nagy szerepet játszik a magasabb leterheltség, azaz a munkával töltött idő és az ellátottak száma. Vizsgálati eredményeim rávilágítottak arra is, hogy a kiégés kialakulásában, megelőzésében meghatározó szerepe van a hatékony megküzdésnek, a család és barátok által kapott társas támasznak. A problémafókuszú megküzdési stratégiák ezen belül is a kognitív átsrukturálás hatékonyabb megküzdési módnak bizonyul a kiégéssel szemben, az érzelemfókuszú megküzdési módok alkalmazása - különösen a feszültségredukció - viszont növeli a kiégés megjelenésének valószínűségét. A fizikai aktivitás, sport, mozgás, természetjárás jótékony hatással van testi-lelki egészségünkre és eredményeim azt mutatják, hogy kiváló eszközök lehetnek a kiégés megelőzésében és kezelésében is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szexuális mindfulness, szexuális asszertivitás és párkapcsolati és szexuális elégedettség összefüggéseinek vizsgálata magyar mintánTóth, Emese; Csinády, Adriána; DE--Bölcsészettudományi KarAz utóbbi időben jelentős figyelmet kapott a pszichológiában a mindfulness, – kognitív, affektív és egészségügyi eredmények széles skálájával hozták összefüggésbe. A mindfulness a keleti hagyományokból származó, a köztudatban elsősorban a meditáció formális gyakorlatával társított, egyfajta „eredendő tudatállapot”, amely magában foglalja a pillanatnyi tapasztalatok tudatos észlelését. Gyakran idézett definíciója „a figyelem adott módon történő fenntartása: szándékosan, a jelen pillanatban és ítélkezés nélkül” (Kabat-Zinn, 1994). (Shapiro és mtsai., 2006) A mindfulness-nek nem csak az általános jóllétre, de a romantikus kapcsolatokra és a szexuális jóllétre is pozitív hatása van. Több mindfulness-el összefüggő folyamatot is azonosítottak, amelyek különösen fontosak lehetnek a mindfulness és a párkapcsolati működés közötti kapcsolat megértésében, mint például az automatikus reakciók tudatosítása és monitorozása, vagy az érzelemszabályozás. (Karremans és mtsai., 2017) A kutatások szerint a mindfulness alapú beavatkozások növelhetik a szexuális elégedettséget, vágyat, izgalmat, és csökkenthetik a szexuális feszültséget. A mindfulness magasabb szintje a negatív gondolatok helyett a jelen érzeteire való összpontosítást segíti elő, ami hozzájárulhat a szexuális és párkapcsolati elégedettséghez. (Khaddouma és mtsai., 2015) A szexuális asszertivitásról kimutatták, hogy pozitívan hat a fizikai és mentális egészségre. A magasabb szintű szexuális asszertivitással rendelkező nők például ritkábban tapasztalnak nem kívánt szexuális érintkezést vagy szexuális kényszerítést, gyakrabban érik el az orgazmust, nagyobb szexuális vágyat éreznek a partnerük iránt, és nagyobb mértékű szexuális elégedettségről számolnak be (Loshek & Terrell, 2015) Így a fenti kutatásokból kiindulva, jelen kutatásom célja az volt, hogy megvizsgálja a mindfulness és a szexuális mindfulness, valamint a szexuális asszertivitás és párkapcsolati és szexuális elégedettség összefüggéseit magyar mintán. Hat hipotézist állítottam fel az összefüggések ellenőrzésére, melyek közül négy esetében szignifikáns összefüggést mértem a vizsgált változók között. A kapott eredmények azt mutatják, hogy érdemes lenne a témában további vizsgálatokat végezni, hogy több, megbízhatóbb, részletesebb információhoz jussunk a mindfulness, szexuális mindfulness, szexuális asszertivitás és a párkapcsolati és szexuális elégedettség közötti kapcsolat feltárására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A férfi depresszió összefüggései a veszélyes közúti helyzetekről való vélekedéssel, maszkulin/feminin jellemzőkkel és a mentalizációs igénnyelBaraksó, Lili; Szemán-Nagy , Anita; DE--Bölcsészettudományi KarMűhelymunkám célja, hogy a férfi depressziót és a kockázatkereső viselkedést vizsgáljam, a veszélyes közúti helyzetekről való vélekedéssel, maszkulin/feminin jellemzőkkel és a mentalizációs igénnyel való összefüggésben. A kutatás segíthet pontosabb képet adni a férfi depresszió, kifejezetten a kockázatkereső viselkedés és a közúti helyzetekhez való hozzáállás összefüggéseinek feltárására. A férfiak és nők közötti különbségek, beleértve a maszkulin és feminin jellemzőket is, tovább színesítik ezt a kapcsolatot. A férfiak mentális egészségével kapcsolatos problémák gyakran kevésbé vannak felszínen és kevésbé ismertek a nyilvánosság előtt. Jelen vizsgálat elősegítheti a megelőző intézkedések kidolgozását, amelyek csökkenthetik a baleseti kockázatot és támogathatják az érintettek mentális egészségét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A képzeletbeli barátok és összefüggéseiknek vizsgálataHartman, Réka; Szemán-Nagy, Anita; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozati kutatásom célja a gyermekkori képzeletbeli barátok megjelenése és más tényezők közötti összefüggések feltárása. Vizsgálatom során arra kerestem a választ, hogy van-e összefüggés a képzeletbeli barátok gyermekkorban való megjelenése, valamint a felnőttkori kötődési stílus, maladaptív álmodozás, önbecsülés, reziliencia és mentalizációs képesség szintje között. A szakirodalmi áttekintést követően részletes bemutatásra került az elvégzett kutatás. A statisztikai elemzés során kapott eredmények alapján a gyermekkori képzeletbeli baráttal rendelkező és nem rendelkező személyek csoportja között nem találtam szignifikáns különbséget egyik tényezővel sem, amit valószínűleg az alacsony mintaszám okozhatott. Emellett azonban pozitív kapcsolatot véltem felfedezni a reziliencia szint és az önbecsülés mértéke, valamint a biztonságos kötődés és az önbecsülés szintje között. Negatív kapcsolat mutatkozott a reziliencia szint és a maladaptív álmodozás mértéke között.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A karaktererősségek felmérése, és a szubjektív jólléttel, a rezilienciával és az énhatékonysággal való kapcsolata a középiskolás korosztálybanKiss , Dóra Vivien; Molnár, Adrienn; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatom célja volt, hogy megismerjük a középiskolás korosztály karaktererősségeit és összevessük azt a szubjektív jóllétükkel, a rezilienciával és az énhatékonysággal. Hazánkban eddig kevés kutatás irányult a karaktererősségek felmérésére a serdülő korosztályban. Műhelymunkámban azt vizsgáltam, hogy milyen karaktererősség mintázatok jellemzik a középiskolás korosztályt és az egyes karaktererősségek milyen más pozitív pszichológiai faktorokkal vannak összefüggésben. Összességében a vizsgálati eredmények meggyőzően bizonyították, hogy a karaktererősségek pozitív kapcsolatot mutatnak a szubjektív jólléttel, valamint a rezilienciával és az énhatékonysággal is. A karaktererősségek fejlesztése növelheti a boldogságot, a szubjektív jóllétet, a stresszel való megküzdés képességét, az ellenállóképességet, javíthatja az iskolai teljesítményt és az énhatékonyságot. Iskolában való alkalmazásuk különösen fontos, hiszen az iskola az a környezet a gyermekek számára, ahol megalapozzák a jövőjüket, a tanuláshoz, munkához való hozzáállásukat, valamint a tanulás mellett jelentős szerepe van a kortársakkal és a felnőttekkel való kapcsolatok kialakításának is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Pszichológiai jóllét a pszichodráma tükrébenFodor, Eszter Szelina; Kurucz, Győző; Héjja-Nagy, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarMűhelymunkám célja a pszichodráma és a pszichológiai jóllét mutatók közötti kapcsolat vizsgálata. A kutatás során alkalmazott kérdőíveimet három fő témakör köré csoportosítottam: érzelmi állapot, személyes szükségletek és motiváció, valamint rezíliencia. Alapfeltevésem, hogy azok a személyek, akik vettek már részt pszichodráma csoportban magasabb jóllét mutatókkal rendelkeznek, mint azok, akiknek nincsen pszichodrámával kapcsolatos tapasztalatuk. A vizsgálatom eredményei kimutatták, hogy a pszichodráma tapasztalattal rendelkező személyek kevésbé pragmatikusak és gyakorlatiasak, inkább érzelemközpontúak, illetve magasabb kapcsolati kielégítettséget élnek meg, mint a pszichodráma tapasztalattal nem rendelkező személyek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szak(ma) és elégedettségAuróri-Kalácska , Beatrix; dr.Abari, Kálmán; DE--Bölcsészettudományi KarA szakma elégedettség és ennek aspektusainak vizsgálata , intrinzik és extrinzik motivációkTétel Korlátozottan hozzáférhető A szülői kötődés és az iskolai teljesítmény valamint a megküzdési mód korrelációjának vizsgálata.Bíró , Zoltán Róbert; Dr. Kondé Zoltánné Dr. Inántsy-Pap , Judit; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a kötődési stílusok és a megküzdési módok valamint a teljesítmény szorongás kapcsolatát vizsgáltam. Ezek a mérési eljárások diagnózis felállítás támogatására is alkalmasak lehetnek. A szorongás kutatása és mérése a pszichológia fejlődése során egyre nagyobb teret kap. A szorongás valamilyen szintjét életútja során minden személy átéli, már kisgyermekkorban is jelen lehet, és ha nem megfelelően épülnek ki az azokkal kapcsolatos megküzdési módok, akkor komoly teljesítményromlás léphet fel. A szülői kötödés az első kötődési állomás a gyermekkorban. Az itt megélt tapasztalatok és kötődési minták kihatnak az egész későbbi életre. Ahogy nőnek a gyerekek és bekerülnek az iskolákba előtérbe kerülnek a teljesítmény kérdések, hiszen az iskolák alapvetően teljesítmény centrikusak. Nagy osztálylétszámban működnek, az egyének elvesznek a rendszerben, mert nincs lehetőség komoly differenciálásra, mivel egységben kezelik őket. A szorongó diákoknak a szorongását ez tovább fokozhatja, a tanárok személyisége fontos tényező lehet, hiszen empátiával mérsékelhető a szorongás. Azok a diákok, akik szoronganak azoknak a megküzdési stratégiáik is gyengébbek, így rosszabbul teljesítenek vizsga helyzetben. A pozitív pszichológia megjelenése a pedagógiában reményt adhat arra, hogy jobb megküzdési stratégiáik alakulhassanak ki a diákokban. Ezeknek a mérőeszközöknek az alkalmazása az oktatásban sokat segíthetne a tanároknak abban, hogy a diákjaikat megértsék, észrevegyék elakadásaikat és így adekvát segítséget tudjanak nyújtani nekik az iskolában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Pedagógusok kiégésének a vizsgálata a munkában észlelt stressz, a munkával való elégedettség és a munka-család egyensúly kapcsolat tükrébenMalhazjan, Szergej; Dávid, Imre; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat célja a pedagógusok körében tapasztalható kiégés mélyreható vizsgálata, különös tekintettel arra, hogy a munkahelyi stressz, a munkával való elégedettség és a munka-család egyensúly milyen módon hatnak a tanárok mentális és érzelmi jóllétére. A kutatás során olyan kérdőíves módszereket alkalmaztunk, mint a Maslach Kiégés Leltár és az Észlelt Stressz Skála, amelyek lehetőséget biztosítanak a kiégés mértékének és a stresszérzet szintjének objektív mérésére. A vizsgálat további célja, hogy feltárja, ezek a tényezők hogyan járulhatnak hozzá a pedagógusok elkötelezettségéhez, illetve mennyire befolyásolják pályán maradási szándékukat. Az eredmények alapján betekintést nyerhetünk abba, hogy a munkahelyi stressz milyen közvetlen és közvetett hatást gyakorol a tanárok mindennapi munkájára, érzelmi állapotára, és arra, hogy miként tudják fenntartani a munkájuk iránti elkötelezettségüket hosszabb távon. A dolgozat arra is rámutat, hogy a munka-család egyensúly és a munkával való elégedettség elősegítheti a kiégés megelőzését, és támogatja a pedagógusok pozitív pszichés állapotát. Az összegyűjtött eredmények hozzájárulhatnak olyan prevenciós programok és támogató intézkedések kidolgozásához, amelyek segítenek a tanári pálya fenntarthatóságának növelésében és a kiégés mérséklésében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az édesanyák szülési attitűdjének alakulásaGergely-Erdős, Orsolya Luca; Héjja- Nagy , Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarAz élet egy körforgás, ami a születéssel kezdődik, majd felnővünk és végül a halállal végződik. A szülés és a halál már az emberiség kezdete óta velünk van. Minden kultúrában voltak és vannak rituálék, amelyek e két eseményhez kapcsolódnak. Az élet mégis a fogantatással és a szüléssel kezdődik igazán. Dolgozatomban azt vizsgálom elsősorban, hogy a nők hogyan ítélik meg a szülést, mi a véleményük róla. Igyekszem átfogó képet adni a nőket a szüléssel és a szülési kedvvel kapcsolatosan befolyásoló tényezőkről. Az eredményeket összevetem a korábbi kutatások eredményeivel is. Célom a lehető legátfogóbb képet adni a nők szüléssel kapcsolatos élményeiről, véleményéről, valamint javaslatot tenni arra, hogy hogyan lenne célszerű a szülést pozitívabb élménnyé tenni, hogy növeljék a nők gyermekvállalási hajlandóságát, így esetlegesen előmozdítva a demográfiai adatok javulását. A szüléssel kapcsolatos hozzáállás mérésére a Sallay Viola és munkatársai által kidolgozott szülési attitűd kérdőívet használom. Fontosnak tartom felmérni, hogy milyen a nők aktuális párkapcsolata, mivel ez is lehet egy befolyásoló tényező. Erre a párkapcsolati intimitás kérdőívet használom. Továbbá befolyásoló tényezőként igyekszem megvizsgálni a nők esetében az életükkel való elégedettséget, amit az élettel való elégedettség skála segítségével mérek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális középiskola hatása a tanulási stílusra és internethasználati szokásokraIstván, Linda; Olajos , Tímea; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom kiinduló kérdése az volt, hogy egy innovatív kezdeményezéssel elindított digitális osztály az oktatásban és tanulásban hatékonyabban működik-e a XXI.század digitális korában, vagy sem. Abban a térben, ahol a tanulók az eddigiekhez képest merőben más formában, laptop segítségével, tankönyvek és füzetek nélkül tanulnak. A kutatás célja elsősorban az, hogy feltérképezze a különböző struktúrában tanuló diákok tanulási stratégiáit, szokásait, őket ért különböző hatásokra adott válaszreakcióit (mint például a tanulási stressz), és választ keressen arra, hogy valóban hatékonyan működik-e ez az oktatási forma. Vizsgáljon bizonyos összefüggéseket illetve különbségeket a két tanulási forma között, és detektálja a kérdésekre kapott eredményeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mesterséges intelligencia munkahelyeken történő alkalmazásához való viszonyulás feltárásaTajtiné Janicska, Zsuzsa; Csukonyi, Csilla; DE--Bölcsészettudományi KarBevezetés és célkitűzés: A tanulmány célja, hogy feltárja a mesterséges intelligencia munkahelyeken történő alkalmazásához való viszonyulást. Anyag és módszer: 2023. októberétől öt hónap állt rendelkezésre a kérdőív kitöltésére online vagy papír-ceruza formában. A kérdőív demográfiai adatok mellet három standard kérdőívet tartalmazott, amelyek a robotokkal kapcsolatos szorongást, negatív attitűdöt mérte. A statisztikai elemzések az SPSS Statistics 25 programmal készültek. Eredmények: A vizsgálatban 210 fő vett részt, 47 fő (22,4%) férfi és 163 fő (77,6%) nő. Szignifikáns különbséget találtam a fizikai munkát végző nőknél a fővárosban (3,00±0,000) és a vármegyeszékhelyen (7,90±2,844) élőknél(p=0,040), ahogyan a városiaktól (8,85±3,891) (p=0,018), vagy a községben (8,16±3,005) élőktől is (p=0,032) eltér az átlaguk a RAS 1 dimenzióban. Hasonló eredmény kaptam a RAS másik két dimenziójában is. A negatív attitűd (p=0,018), ezen belül a fizikai munkás és a tanulók között (p=0,049), a tanulók és vezetők (p=0,002) között szignifikáns különbséget találtam a beosztások alapján. Ugyanígy a megjelenés (p=0,002) dimenzióban is. A 18-30 évesek között vannak a legnagyobb arányban (p<0,015), akik nem aggódnak, hogy a munkájukat elveszik a robotok. Következtetés: A fiataloknak az életük része a mesterséges intelligencia. Az idősebb korosztályt jobban be kellene vonni, hogy tapasztalatokat szerezzenek. Célszerű lenne kiterjeszteni a kutatást más területekre nagyobb elemszámmal. Érdemes lenne jobban reklámozni az MI által működtetett eszközöket, hogy az emberek nem féljenek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az autóvezetéssel kapcsolatos nemi sztereotípiák vizsgálataTitkó, Eszter; Hőgye-Nagy, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarJelen dolgozat célja az autóvezetéssel kapcsolatos nemi sztereotípiákkal való egyetértés összefüggéseinek vizsgálata volt a nemi sztereotípiákkal való egyetértéssel, az autóvezetési gyakorlattal és a tradicionális maszkulinitással, illetve femininitással. A szakirodalmi áttekintőben a sztereotípia fogalmának meghatározása után bemutatásra kerültek annak fő jellemzői, majd a nemi sztereotípiák és az autóvezetéssel kapcsolatos nemi sztereotípiák területén végzett kutatási eredmények, végül pedig a témában végzett saját vizsgálat. Ennek során a nők és férfiak, valamint az autóvezető és nem vezető személyek összehasonlítása valósult meg a nemi sztereotípiákkal és az autóvezetéssel kapcsolatos nemi sztereotípiákkal való egyetértés tekintetében, továbbá az autóvezetési rutin és a nemi azonosulás hatásai kerültek vizsgálatra. Az eredmények szerint a férfi nemi sztereotípiákkal való egyetértés mértéke és a férfiakra vonatkozó autóvezetési sztereotípiákkal való egyetértés mértéke között pozitív összefüggés áll fenn, míg a női nemi sztereotípiák és a női autóvezetőkkel kapcsolatos sztereotípiák elfogadása között enyhe negatív kapcsolat figyelhető meg. Az is kiderült, hogy a nők jobban ismerik a női autóvezetőkről szóló sztereotípiákat, mint a férfiak, de az autóvezetéssel kapcsolatos nemi sztereotípiákkal való egyetértés tekintetében nem különbözik a két csoport. A magukat kifejezetten maszkulinnak tartó személyek szignifikánsan kisebb mértékben ismerik a női autóvezetőkre vonatkozó sztereotípiákat, valamint nagyobb mértékben értenek egyet a férfi autóvezetőkre vonatkozó sztereotípiákkal, mint a kifejezetten feminin és a vegyes, átmeneti kategóriába tartozó személyek. Az autót vezető és nem vezető személyek között szignifikáns különbségek mutatkoztak az autóvezetéssel kapcsolatos nemi sztereotípiák elfogadásának tekintetében. Továbbá jelentős eltérés mutatkozott férfiak és nők, illetve a magukat maszkulinnak és a magukat femininnek tartó személyek között a nemi sztereotípiákkal való egyetértés tekintetében is, ugyanis a férfiak és a maszkulin személyek nagyobb mértékű egyetértést fejeztek ki a női és férfi nemi sztereotípiákkal kapcsolatban, mint a nők és a feminin személyek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Videójátékokban megjelenő női nemi reprezentációk és szexizmus kapcsolataRabóczki, Gréta; Őrsi, Balázs; DE--Bölcsészettudományi KarModern társadalmunkban a digitális eszközök teljeskörű használata miatt fontos megvizsgálnunk azt, milyen témák és ideológiák jelennek meg a média képernyőin, ugyanis ezek nagymértékben befolyásolhatják gondolatainkat és világlátásunkat. A digitális médiák közül a videójátékok kiemelkedő népszerűségnek örvendenek, ezért vizsgálatuk elengedhetetlen. Vizsgálatomban régimódi és modern szexizmus (Swim és mtsai, 1995) eszmerendszereit vetem össze a jelenleg népszerű videójátékokban megjelenő női karakterek reprezentációival. Arra keresem a választ, hogy a szexista ideológiákkal való egyetértés milyen mértékben befolyásolja a női karakterek fizikai tulajdonságainak, személyiségének, és a játék történetében elfoglalt szerepének észleletét. Kitérek az egyes szereplőkről kialakult vélemény és a szimpátia kérdésköreire is. Eredményeim szerint a szexista nézetek és a videójátékokban fellelhető női karakterekről kialakított vélemény összefüggései nem egyértelműek és további vizsgálatok elvégzése szükséges. Azt viszont sikerült bebizonyítanom, hogy a jelenleg népszerű videójátékokban fellelhető női reprezentációk eltérnek a tradicionális nemi szerepekől.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A mentalizációs igény kapcsolata a hűtlenség megbocsátásávalDebreceni, Zsófia; Bernáth, Ágnes; DE--Bölcsészettudományi KarA kutatásomban arra szerettem volna választ kapni, hogy a mentalizációs igénynek van-e bármilyen kapcsolata a hűtlenség megbocsátásával és a hűtlenségre való hajlandósággal. A kutatásom során vizsgáltam a mentalizációs igényt, valamint a személyek helyzeti megbocsátását két hűtlenséget bemutató történet után, amelynek során el kellett képzelniük a személyeknek, hogy hogyan vélekednének ha az adott szituáció megtörténne. A történetek tartalma abban tért el, hogy milyen volt a kapcsolatok minősége, az egyik történetben a személyeknek egy olyan kapcsolatot kellett elképzelniük, amelyben jó volt a viszonyuk a másikban viszont olyat, amelyben az utóbbi időben megromlott a kapcsolatuk. Ezért a kutatásom során kitértem arra is, hogy befolyásolja-e az elképzelt kapcsolati minőség azt, hogy megbocsátjuk-e a hűtlenséget, vagy folytatjuk-e a kapcsolatot a párunkkal. A kutatás során, kitértem még a személyek egyéni tapasztalataira a hűtlenséggel kapcsolatosan, olyan tapasztalatokra, ahol már csalták meg a párjukat és olyanra, ahol már voltak olyan kapcsolatban, ahol őket csalták meg.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Társállatok tartása és a velük kialakított kapcsolat hatása az emberekreLutz , Zsófia Sára; Csinády , Adriána; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozati kutatásom fő célja a társállattartás a szorongásra, depresszióra, valamint az élettel való elégedettségre gyakorolt hatásának közelebbi vizsgálata, illetve a társállattal kialakított kapcsolattal való szorosabb összefüggések feltárása. Feltételezem, hogy a házi kedvencek tartása pozitív irányban hozhat változást az emberek életében a mentális egészség fenntartásának tekintetében. A felhasznált kérdőívek: Beck Depresszió Kérdőív, STAI-T, Élettel való Elégedettség Skála, Pet Relationship Scale (PRS)Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szülés utáni depressziót befolyásoló tényezők vizsgálataKrajnyák, Helga; Héjja-Nagy, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarA szülés utáni hangulatzavarok, mint például a posztpartum depresszió, komoly pszichés terhet róhatnak az édesanyákra, és széles körben érintik a női populációt. A kockázati tényezők azonosítása elengedhetetlen ahhoz, hogy megelőzzük vagy korai stádiumban kezeljük ezeket a zavarokat. Éppen ezért nagyon fontos az, hogy körbejárjuk mik hozhatóak összefüggésbe a posztpartum depresszióval a várandósság alatti, szülés körüli és szülés alatti események közül. Elengedhetetlennek tartom, hogy megvizsgáljuk a perinatális gyász, a fogantatási nehézségek, az antenatális szorongás és a szülésélmény kapcsolatát a később kialakuló betegséggel. Mindezen tényezők részletes vizsgálata és megértése lehetővé teszi számunkra, hogy mélyebben megértsük a posztpartum depresszió kialakulásának komplex mechanizmusait. A kockázati tényezők korai felismerése és kezelése lehetőséget ad arra, hogy hatékonyabban csökkentsük a kialakulását ezzel segítve az édesanyákat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyulladásos bélbetegséggel élők egészségszorongása az élet értelmébe vetett hit függvényébenKertész, Anna; Szemán-Nagy, Anita; DE--Bölcsészettudományi KarAz utóbbi években egyre nő a krónikus betegségekkel, többek közt gyulladásos bélbetegségekkel (IBD) küzdők száma. Kutatásomban IBD-vel élő személyek egészségszorongását és betegségterhét mérséklő pszichés tényezőkkel foglalkoztam, pontosabban az észlelt társas támasszal és az élet értelmességének megélésével. Megvizsgáltam azt, hogy befolyásolja-e az észlelt betegségterhet és egészségszorongást az, hogy az egyén milyen betegségben szenved (Crohn-betegség vagy colitis ulcerosa), illetve hogy a tünetei a fellángolás vagy a remisszió szakaszában járnak-e. Kerestem a választ arra, hogy az észlelt társas támasz és az élet értelmességének megélése milyen kapcsolatban áll az egészségszorongással és a betegségteherrel. Az adatgyűjtés online zajlott, kérdőíves formában. 151 személy töltötte ki a Rövidített Egészségszorongás Kérdőívet, a Betegségteher Indexet, az Élet Értelme Kérdőívet, valamint a Multidimenzionális Észlelt Társas Támogatottság Skálát. A kapott eredmények egybevágtak a szakirodalomban fellelhető korábbi eredményekkel. A Crohn-betegek, illetve a relapszus fázisában járó személyek nagyobb pszichés terhet tapasztalnak, azonban ezeket a terheket a társas támasz és az élet értelmességének megélése képes csökkenteni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A diákkiégés vizsgálata szociometriai változók tükrébenRajki, Sára; Olajos, Tímea; DE--Bölcsészettudományi KarA kutatás négy tizenegyedikes osztály kiégését vizsgálja, szociometriai változók függvényében. Megvizsgáltuk az osztálylégkör hatását az iskolához való hozzáállásra. Emellett a személyes kapcsolati tőke kiégésre és pszichológiai jólétre való hatásait. Továbbá megvizsgáltuk, hogy hogyan hat a szociális tőke hiánya a diákok aspirációira. Valamint a kiégés és jövőre vonatkozó aspirációk, valamint az élettel való elégedettség összefüggéseit is teszteltük.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A képzőművészeti tehetség intrapszichés tényezői és ezek hatása a megküzdésreBézi, Bianka Judit; Pataky, Nóra; DE--Bölcsészettudományi KarA tehetségek pszichés különlegességeinek feltérképezése lényeges lehet a tanácsadók és a tehetséget támogató egyéb személyek munkájához. Ha megismerjük, hogy milyen jellegzetes nehézségeik akadhatnak a tehetséges fiataloknak, akkor hatékony programokat tudunk kialakítani ezen gyerekek segítségére. Dolgozatomban egy keveset vizsgált tehetségterület, a képzőművészetileg tehetséges serdülők körében vizsgáltam a perfekcionizmus és önbecsülés több dimenzióját, illetve preferált megküzdési stílust. Először ismertetem a tehetség különböző modelljeit, bemutatom a képzőművészeti/vizuális tehetségterületet. Ezt követően rátérek az önbecsülés, a perfekcionizmus és a megküzdés elméleti hátterének rövid ismertetésére és serdülők, illetve tehetségesek körében releváns ismeretekre. Végül a kutatásom kerül bemutatásra.