A munkanélküli diplomás pályakezdők elképzelései és lehetőségei

Dátum
2011-04-19T09:26:33Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A dolgozatom célja, hogy feltárjam azokat az akadályozó faktorokat, amelyek a friss diplomások elhelyezkedési nehézségeit okozzák és megoldást kínáljak azok enyhítésére. A téma kutatásának motivációját a személyes érintettség és a fennálló munkaerőpiaci helyzet együtt adják. Az okok megismerése előtt igyekeztem átfogó képet alkotni az álláskereső diplomás pályakezdők jelenlegi helyzetéről, mindezt a tendenciák átlátása érdekében az elmúlt három év statisztikai adatszolgáltatásaiból nyert adatok alapján. Ezek megmutatták, hogy egy évről évre rosszabbodó irányt követ a diplomás pályakezdők helyzetének az alakulása, mely megoldásért kiált. A téma hátterének részletesebb megismerése érdekében törekedtem a karrier kialakításával, fejlesztésével kapcsolatos szakirodalom feldolgozására. Ennek jelentősége a kutatási eredmények elemzésekor mutatkozik meg igazán, hisz a szakemberek által megfogalmazott optimális, célravezető módszerek ismeretében alkothattam csak meg a pályakezdők álláskeresési technikáira, elképzeléseire és a lehetőségeikre vonatkozó következtetéseket. A megfigyelések, a kérdőívezés és a mélyinterjú anyagának és módszerének a rövid bemutatása után, a kutatási eredmények részletes elemzése és összehasonlító vizsgálata révén az alábbi konzekvenciákat fogalmaztam meg: a friss diplomások elhelyezkedését akadályozó tényezők egyrészt alapvető, mégis nagyon meghatározó faktorok, mint az álláskeresési stratégia hiánya, a pályázati anyagok hibái, a felkészültség - és önmenedzselésbeli problémák. Másrészt pedig, két szakmai elem bír még nagy befolyással a sikeres elhelyezkedésre, melyek a szakmai tapasztalat és a nyelvismeret hiánya. A munkába állást nehezítő, késleltető tényezők boncolgatása után sikerült kidolgoznom egy megoldási módszert a probléma kezelésére. Javaslatomban az irányító támogatás gondolatát vittem tovább, amely lényegében egy kötelezően teljesítendő karriertervezési modul tantervekbe való beépítését jelentené. Meglátásom szerint az életpályatervezési előadásokkal, tréningekkel, tanácsadásokkal kapcsolatban kialakult negatív hozzáállás megváltozása, hosszú távon, csakis azoknak a kötelező tárgyak közé való beemelésével lenne elérhető. Én ebben látom a probléma megoldását. Ezen alternatíva hatékonyságának vizsgálatára csakis annak megvalósítása után kerülhetne sor, így a dolgozatom befejeztével saját feladatomnak csakis a további események, tendenciák nyomon követését tartom.

Leírás
Kulcsszavak
diplomás pályakezdő, karriertervezés, tanácsadás, álláskeresés, elhelyezkedés
Forrás