Digitális tananyag matematikatörténet oktatásához

Dátum
2006-06-27T15:25:45Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A matematikatörténet a közép és általános iskolai oktatásban kevés hangsúlyt kap. A gyerekek egy-egy tétel kapcsán találkoznak ugyan a tételt megalkotó matematikus nevével, de több információt a matematikakönyvek nem tartalmaznak. Ennek egyik oka az e nélkül is nagy tananyag, és az ezzel párosuló kis óraszám. Ennek ellenére több okból is érdemes lenne nagyobb figyelmet szentelni a témának: - A sok gyerek által száraznak és nehéznek ítélt tananyagot színesebbé tehetjük egy- egy matematikatörténeti órával. - Ezek az ismeretek a humán beállítottságú tanulókhoz is közelebb viszik a matematikát. - Bizonyos fogalmak megértését segítheti a fogalom történeti kialakulásának ismerete: miért volt rá szükség, hogyan oldották meg akkor az adott problémát? - A matematikatörténet koncentrációt biztosít, a történelem, filozófia, irodalom tárgyakhoz is. Az összeállított ismeretanyag célja, hogy betekintést nyújtson a matematikai fogalmak kialakulásának történetébe; bemutassa, hogy hogyan fejlődtek a matematikai módszerek; milyen megoldások születtek egy-egy matematikai probléma kapcsán a világ különböző területein. Olyan példák kerülnek bemutatásra, amelyek általános, vagy középiskolai ismeretekkel megérthetők. A példákhoz ábrák, rajzok és levezetések is tartoznak. Az anyag nem tartalmazza a matematikatörténet középiskolai ismereteken túlmutató fejezeteit: a változó mennyiségek matematikájának kialakulását és az újkori matematikát. A tananyagban megtalálható fejezetek címei:

  • Az első matematikai fogalmak és módszerek kialakulása
  • Az ókori Egyiptom matematikája
  • Az ókori Babilónia matematikája
  • Az első matematikai elméletek az ókori Görögországban
  • Kína matematikájáról
  • India matematikájáról
  • Az arab matematika Az ellenőrzést teszt segíti, amelynek kiértékelése jelszóval védett (a jelszó: 951). A teszt segítségével a tanár értékelő, vagy tájékozódó ellenőrzést végezhet.
Leírás
Kulcsszavak
e-learning, tananyag, matematikatörténet, Egyiptom, Babilónia, Görög, Kína, India, Arab
Forrás