Hallgatói dolgozatok (Informatikai Kar)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
Az Informatikai Karon és a Matematikai Intézetben készült szakdolgozatok, diplomamukák és TDK dolgozatok gyűjteménye.
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy részecsak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy részecsak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.
Hírek
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy része csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 5610)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mesterséges Intelligencia tesztelése képgenerálás segítségévelGellén, Rebeka; Lakatos, Róbert; DE--Informatikai KarSzakdolgozatom központi eleme egy képgenerálási folyamat, amely saját rajzaim mellett más alkotók munkáin tanul. Az adathalmaz eloszlását fokozatosan változtatom, míg csupán 5%-át teszik ki a saját képeim. Célzott utasításokkal, úgynevezett promptokkal, tesztelem a számítógépet, hogy különböző eloszlásoknál vissza tudja-e adni az elvárásaimnak megfelelő képet. A végső kérdés az, hogy marad-e egyáltalán befolyása az én képeimnek a tanulás után, ha az adathalmazban elenyésző arányban szerepelnek. Dolgozatom ezen teszten vezet végig. Annak előkíszületeit, a végeredményhez elvezető utat és lépéseket taglalja. Lezárás képpen megválaszolom a felmerült kérdéseket a keletkezett képek elemzésével.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Kriptográfiai primitívek használata e-szavazásbanSándor, Martin Tibor; Pintér-Huszti, Andrea; DE--Informatikai KarSzakdolgozatom témája az e-szavazás, és a modern e-szavazás megvalósításához használt különféle (elsősorban) kriptográfiai technológiák. Kezdetben ismertetem egy szavazórendszer kívánatos tulajdonságait, és hogy mire miért is van szükség. Ezt követően adok egy történelmi áttekintést az e-szavazás fejlődéséről a '90-es évektől napjainkig. Ezután bemutatom az e-szavazás során használt (véleményem szerint) legfontosabb kriptográfiai primitíveket. A primitívek matematikai hátterének részletes ismertetése után készítettem egy szavazó weboldal prototípust, ami a homomorf titkosítás hasznosságát hivatott szemléltetni. A weboldal front- és backendjének ismertetése után végül értékelem a prototípust, hogy mennyire felel meg egy e-szavazási rendszernek támasztott elvárásoknak, és milyen módokon lehet rajta javítani a jövőben.Tétel Korlátozottan hozzáférhető 3D játék fejlesztése fogyatékossággal élő gyermekek specifikus, egyénre szabott korrekciójáhozLakatos , Sándor; Tornai, Róbert; DE--Informatikai KarSzakdolgozatom célja 3D fejlesztőjáték készítése fogyatékossággal élő gyermekek specifikus, egyénre szabott korrekciójához. A játékot Unity videójáték motor segítségével valósítom meg. A fókuszban leginkább az alsó tagozatos iskolás gyermekek korrekciója áll. Az alkalmazás tervezésénél odafigyeltem, hogy a szülő vagy az oktató könnyedén navigálhasson a lehetőségek között, így teret szolgáltat a megfelelő fejlesztendő terület kiválasztására. Az alkalmazást elsődlegesen asztali számítógémre optimalizálom, de fontosnak tartom, hogy az SNI-s gyermekek minél több aspektusból találkozzanak az IKT eszközökkel, ezért felhasználhatóságot kiterjesztem mobileszközökre is. A reszponzív élmény érdekében AR(kiterjesztett valóság) technológiát is hozzáadok, amely reményeim szerint nemcsak a tanulási folyamatot segíti elő, hanem a gyermekek figyelmét is fenntartja. A fejlődési folyamat ellenőrzése érdekében a játékot adatbázis-rendszerrel látom el, ennek köszönhetően folyamatosan informálódhatunk az elvégzett és elvégzendő feladatokról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Is your data secure? — kártevő programok osztályozásaSipos, János Levente; Bertók, Csanád; DE--Informatikai KarSzakdolgozatomban részletes bemutatásra kerültek a kártevő programok egy általam összeállított, egyéni osztályozásban. A munkám számítástechnikai alapok bemutatásával indul, a számítógép megjelenésétől kezdve a mai kiberbiztonsági problémákat érintő jogszabályozásokig, mind nemzetközi és magyarországi viszonylatban. A dolgozat fő részében a kártevő programok jellemzői kerültek bemutatásra, egyedi védekezési módszerekkel, a lehetséges következményekkel és támadás esetén követendő teendőkkel. A korábban bekövetkezett, jelentősebb támadások is említésre kerültek, amelyek a világot megmozgatták. A dolgozat kitér az kártevők céljaira, érintettek köreire, pénzügyi károkra és gazdasági hatásokra. Utolsó fejezetben néhány kártevő program került bemutatásra saját, kiépített virtuális gépeken. A rosszindulatú programok konfigurálásától a Windows operációs rendszer összeomlásáig sikerült bemutatni egyes fajtáikat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Anonim üzenetküldés VANET hálózatokbanVágner, Máté; Pintér-Huszti, Andrea; Girászi, Tamás; DE--Informatikai KarA járművek közötti kommunikációs hálózat kialakítása, és az ebben rejlő lehetőségek kihasználása már jó ideje vizsgált téma. Ezen hálózatok, legyen szó akár csak a forgalom vezérlésére fókuszáló, vagy akár már a multimédiás szolgáltatásokat is kínáló rendszerekről, sok érzékeny és személyes adatot is kezel. Az egyik legérzékenyebb adat a járművek helyzete és az ebből megállapítható útvonaluk. Ezt többek között megfigyelésre és nyomon követésre is fel lehet használni, így a védelmére nagy figyelmet kell fordítani. Bemutatunk egy protokollt, ami biztosítja a járművek és az infrastruktúra közötti anonim és ugyanakkor hiteles kommunikációját, mely forgalmi incidensek (pl. baleset, forgalmi dugó) bejelentést teszi lehetővé. Ezt egy decentralizált környezeteben gondolja megvalósítani, amihez a Solana blokklánc használatát javasolva. Ez egy hibrid rendszer, ami ötvözi az EU-ban is használt WAVE kommunikációs szabvány elemeit és a blokklánc technológiát. A WAVE alkalmas a közelben lévő járművek gyors értesítésére, míg a blokklánc technológia az anonim, elosztott és ellenőrizhető adattárolást teszi lehetővé. A rosszindulatú, valótlan bejelentések elkerülésére a blokklánc technológiában alkalmazott ösztönző-büntető megoldást alkalmazzuk, mely egy egyszerűbb és hatékonyabb protokollt eredményez. Ezentúl figyelmet fordítunk arra is, hogy az anonim hálózati kommunikáció ne csak az alkalmazási rétegben valósuljon meg, hanem az alacsonyabb hálózati rétegekben is. A kriptográfiai protokoll lépésein túl, a megvalósításához szükséges WAVE hálózati modellben megjelenő csomagokat és eljárásokat is bemutatunk. Az elkészített protokoll hálózati kommunikációs részét egy szimulációban le is implementáltuk, és elemeztük a működését is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Mélytanuló algoritmusok alkalmazása MRI felvételeken található tumorok szegmentálásáraMocsári , Henrik; Bogacsovics, Gergő; DE--Informatikai KarSzakdolgozatom célja mélytanuló algoritmusok alkalmazhatóságának vizsgálata MRI felvételeken található tumorok szegmentálására. A dolgozatban részletesen kitérek a mesterséges intelligencia történelmi fejlődésére, valamint a neurális hálózatok elméleti hátterének ismertetésére is. Ezután bemutatom a mai modern képfeldolgozás területén szegmentációs feladatok megoldására alkalmazott, jelenleg legnépszerűbb modellek közé sorolható architektúrákat. Ezen modellek gyakorlati alkalmazásra kerülnek egy agyi tumorokat tartalmazó, keresztvalidáció alapján felosztott adathalmazon. A lépés során ismertetem az adatok előkészítésének menetét, a szegmentáló architektúrák implementálását, illetve a tanítás folyamatát is. Végezetül bemutatom a modellek által elért eredményeket, valamint összehasonlító táblázatban részletezem a szegmentációs feladat végrehajtása során mért teljesítményeket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Háromdimenziós klinikai adatok feldolgozása neurális háló alapú architektúrávalTóth, Csenge Beatrix; Bogacsovics, Gergő; DE--Informatikai KarDolgozatomban egy olyan neurális háló alapú rendszer tervezését, fejlesztését valósítottam meg, amely képes 3 dimenziós orvosi leletek feldolgozására és hatékony, automatikus szegmentálására mélytanuló eljárások alkalmazásával. A rendszer optimális működéséhez több mélytanuló algoritmus működését vetettem össze, mint például a 2D U-Net, 3D U-Net, illetve a 3D V-Net. Az összehasonlításhoz többféle metrikát is számoltam, többek közt a dice együttható, precision (PPV), sensitivity, specificity (SP) és az accuracy (ACC) mérőszámokat. A fejlesztés során a felmerülő hibák korrigálásához prototípus készült el, a dolgozat bemutatását pedig modell rangsorolással, és az eredmények kiértékelésével zárom. A jelenleg ismert egyik legveszélyesebb és egyben leggyakoribb daganatfajta a glioblasztóma (glioblastoma multiforme, GBM). A felnőttkori rosszindulatú agyi elváltozások többségét ez a fajta teszi ki. Sajnos a legtöbb ilyen betegségben szenvedő ember átlagosan 12-18 hónapig él a diagnózis után, és az embereknek csak körülbelül 7%-a él még öt év múlva is. A modern diagnosztika során számítógépes képalkotó eljárások alkalmazásával sokkal precízebben meghatározható a tumor pontos helye az agyban, illetve könnyebben meghatározható a betegség súlyossága is. A képszegmentálási technológia gyakorlatban való alkalmazásával a készített rendszer az orvosok munkájának könnyítéséhez jelentős mértékben hozzájárulna. Ennek oka, hogy a vizsgálati eljárás nagy részében mentesítené az emberi munkaerőt. Az eljárás automatizálása gyorsítaná a diagnosztizálás folyamatát, amit egyszerűbb akár az orvosoknak is jóváhagyni. Segítségével jobb és hatékonyabb ápolási eredmények érhetőek el, emellett javulhat a páciensek véleménye is az egészségügyi rendszerekkel kapcsolatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sztochasztikus optimalizáló algoritmusokTóth, Zoltán; Baran, Ágnes Éva; DE--Informatikai KarEgyre modernizálódó világunkban hatalmas mennyiségű adat áll rendelkezésünkre, melyek értelmezése, összefüggéseik felismerése és kontextusba helyezésük egyre bonyolultabb feladat. A döntéshozók ezáltal olyan kihívások elé kerülnek, amelyek megoldása a hagyományos, determinisztikus módszerekkel már nem lehetséges. Ezen a ponton beszélhetünk a sztochasztikus optimalizálásról, mint megoldási lehetőségről, mivel egy probléma véletlentől függő paramétereit is tudja kezelni. A sztochasztikus optimalizáló algoritmusok a matematika és az informatika határterületén találhatók, és egyre növekvő népszerűségnek örvendenek a komplex problémák hatékony megoldásában. Lehetővé teszik számunkra, hogy felkutassuk és megtaláljuk a legjobb lehetséges megoldásokat, még akkor is, ha a problémák túl nagyok vagy túl bonyolultak a hagyományos számítógépes módszerekkel való megoldásra. A szakdolgozatom egyik célja, hogy áttekintést adjon a sztochasztikus optimalizáló algoritmusokról, megismertesse a témát a hallgatókkal és a kutatókkal, bővebb elméleti információkat adjon. Továbbá célom, hogy gyakorlati útmutatót nyújtsak azoknak, akiknek meg kell oldaniuk egy sztochasztikus optimalizálási problémát.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gesztusvezérelt FPSBéni, Roland; Fazekas, Attila; DE--Informatikai KarA szakdolgozatom egy gesztusvezérelt játékprogram elkészítéséről szól. A dolgozat fő célja, a különböző számítástudományi technológiák együttes felhasználása volt. Egy olyan játékot lehet a kézjeleinkkel irányítani, amiben egy 2D-s háttéren megjelenő ellenfeleket kell adott időn belül minél többször eltalálni. A célzást a mutató ujjunkkal, a lövést és töltést a mutató és hüvelykujjainkkal lehet irányítani. A szakdolgozat bemutatja az ehhez tartozó elméleti, és történelmi hátteret is. Ezen felül részletes betekintést tesz a fejlesztés folyamatába is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Alkalmi játék fejlesztése mobilraParókai, Dominik; Szathmáry, László; DE--Informatikai KarA dolgozatom fő témája a mobiljáték fejlesztés Unity használatával. Részletesen kifejtem a mobiljáték fejlesztésének fő lépéseit és a Unity fejlesztői platform által nyújtott lehetőségeket. Az integrált fejlesztői környezet kiválasztásának indokait is bemutatom, valamint a C# programozási nyelv alkalmazását a fejlesztés során. A dolgozat fő célja, hogy átfogó képet adjon a mobiljátékok fejlesztésének folyamatáról és a mögöttes technológiákról. Emellett részletesen bemutatom az általam készített mobiljáték elemeit, azok logikáját és létrehozásának lépéseit, amelyeket külön fejezetekben bontok le. A játék funkcióinak megvalósítását és lényegét részletesen elemzem és ismertetem, hogy a dolgozat teljes körű betekintést nyújtson a mobiljátékfejlesztés folyamatába és eredményeibe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A feldolgozást nehezítő objektumok detektálása Papanicolaou-kenetekenSzilágyi, József; Tóth, János; DE--Informatikai KarSzakdolgozatomban a digitalizált Papanicolaou-kenetek automatizált feldolgozását végeztem el. Mivel a keneteket olyan artefaktumok borítják, mint a vérsejtek, az átfedő és összehajló sejtek, valamint a baktériumok. Ezek az artefaktumok megnehezítik az osztályozási folyamatokat. A szakdolgozat témája egy olyan előfeldolgozó komponens elkészítése, amelynek célja a nem kívánt objektumok eltávolítása. Ennek eredményeképpen az orvosok gyorsabban és hatékonyabban tudják elemezni a mintákat. Az implementáció Python programozási nyelven történt, a szakterületen alkalmazott képfeldolgozó és gépi tanulási csomagok használatával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Discord Chatbot Gamer PC konfigurációhozSzücs, Tamás; Tóth, Ádám; DE--Informatikai KarA szakdolgozatom során egy Discord chatbotot készítettem Python nyelven ami az Amazon AWS felhőjében fut. A chatbot úgynevezett “Gamer Pc” konfigurációkat képes adni a felhasználóknak ezzel segítve őket a helyes döntésben. Egy pár lépéses kérdés sorozaton vezeti végig a felhasználót ezzel felmérve az igényeit, majd a végén kap egy ajánlást a hardverek terén. A dolgozatomban továbbá bemutatom a Discord működését és történetét valamint a felhasznált technológiákat. Fő célom az volt, hogy a projekt segítségével megmutassam, hogy miért is egyre népszerűbb a felhő alapú infrastruktúra, hogyan működik, milyen felhasználási módjai vannak és miért érdemes használni. Továbbá bemutatom, hogy hogyan lehet létrehozni egy virtuális szervergépet az Amazon AWS-en belül, és felkonfigurálni, hogy képes legyen egy chatbotot futtatni.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Globális sebezhetőségi rendszerek nagyvállalati környezetbenSajben, Dániel; Kovács, Szabolcs Zoltán; DE--Informatikai KarA prioritásként kezelendő sebezhetőségek azonosítása örökös kihívás az IT- biztonságban, különösen mivel a sérülékenységek mennyisége folyamatosan nő. A döntéshozatal megkönnyítése érdekében a biztonsági csapatoknak gyakorlati ismeretekre van szükségük a sebezhetőségek potenciális hatásáról és arról, hogy azok mennyire könnyen használhatóak ki. Csak azért, mert egy sebezhetőség az NVD-ben nehezen kihasználhatóként szerepel, még nem jelenti azt, hogy a támadók nem fejlesztenek kódot a kihasználására. A legfontosabb, hogy lépést tartsunk a fenyegetésekkel, és ennek megfelelően reagáljunk. Ehhez pedig elengedhetetlen egy átfogó és globális sérülékenységi védelmi rendszer üzemeltetése, mely nagyban megkönnyíti a szervezetek informatikai és biztonságtechnikai szakembereinek a munkáját. Természetesen a mélységi védelem is fontos. Nem minden sebezhetőség ismert és javított, ami azt jelenti, hogy a kitartó támadók előbb-utóbb megtalálhatják a módját annak, hogy áttörjék a szervezet védelmét - a trükk az, hogy a kockázatok mérséklésére kiegészítő ellenőrzésekkel, például folyamatos hálózat felügyelettel rendelkezzünk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető AWS alapú infrastruktúra hálózati képességének elemzéseBagoly, Ferenc; Tóth, Ádám; DE--Informatikai KarA szakdolgozatomat az Amazon Web Services felhőszolgáltató bemutatásáról és használatáról írtam. Bemutattam az AWS történetét. A felhőszolgáltatás típusait részleteztem. Kitértem a felhőszolgáltatás adatvédelmi oldalára. Az általam használt AWS szolgáltatásokat is bemutattam. Az AWS rendszerében egy általam tervezett kis méretű infrastruktúrát valósítottam meg a CloudFormation szolgáltatás használatával. A létrejött infrastruktúrát pedig teszteltem és elemeztem.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Infláció vizsgálata nagy mennyiségű adatfeldolgozássalBíró, Balázs; Tomán, Henrietta; DE--Informatikai KarAz infláció egy nagyon fontos fogalom a közgazdaságtanban, melynek a hatásait minden ember megérezheti a mindennapjaiban, legyen ez akár a csökkenés vagy növekedés által előidézett változások miatt. Mára az infláció különösen nagy hírnévnek örvend, hiszen az elmúlt években olyan globális tényezők alakultak ki, melyek nagyban átalakították az inflációban végbemenő változások nagyságát. A Covid-19 és az orosz-ukrán háború kitörésével, már akár hétről hétre szembetalálkozhatottunk olyan hírekkel, melyek az infláció értékeit mutatták be, vagy spekuláltak a jövőbeli értékekre vonatkozóan. Szakdolgozatomban szerettem volna én is megvizsgálni, valamint vizualizálni az infláció értékeinek az alakulását az évek során, különös figyelmet fordítva a 2019 végén kialakuló pandémia és az orosz-ukrán háború által bekövetkező hatásokra. Továbbá szakdolgozatom középpontjában álltak még az európai uniós országok, a G7 csoport és Magyarország inflációjának a vizsgálata. Emellett azt próbáltam megvizsgálni, hogy meg tudjuk-e valamennyire jósolni az infláció értékeit a jövőre nézve, továbbá milyen modellek azok, amik ebben az esetben a segítségünkre lehetnek és ezek mennyire alkalmasak a predikcióra.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Robot vezérlése rovar idegrendszer modellezéséhezFritsch, Gergő; Godó, Zoltán Attila; DE--Informatikai KarSzakdolgozatomban egy kutatási projektet mutatok be, melynek célja egy rovar robot kifejlesztése neurális hálózat általi vezérlésre. Egy már meglévő kutatáshoz kapcsolódik, ahol majd neurális hálózattal fogják vezérelni, ami egy robot központi idegrendszerének konnektómiáját emulálja majd. Egyszóval ez lesz az élő rovar modellje az előbb említett kutatásban. A robot a környezeti ingereket gyűjtve továbbítja azokat a neurális hálózatnak, amely a beérkező információk alapján viselkedési formát generál, majd ezeket fogadja és vizualizálja. A dolgozat első felében bemutatom a felhasznált alkatrészeket, eszközöket, programokat. Ezt követően a tervezés és építés folyamatát, eredményeimet, majd végül az előttem álló feladatokat és terveket.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Audio feldolgozás GPU segítségévelSzemán, Dávid; Tornai, Róbert; DE--Informatikai KarA dolgozatom során a WebGPU nyújtotta GPU programozási lehetőségeket vizsgálom. Olyan audio-val kapcsolatos eljárások implementálását mutatom be, amelyek megtalálhatóak a legtöbb hang- és videószerkesztő szoftverben. Ennek kapcsán a konvolúciós visszhang effekt működését is bemutatom, amely kiváló feladatnak bizonyul grafikus egységen való párhuzamosítás szempontjából. A Fourier-transzformáció menetét is vázolom. E transzformáció átalakítást biztosít számunkra egy jel idő- és frekvenciatartománybeli reprezentációja között. Kitérek ezek kapcsán a különböző megvalósítások előnyére és hátrányaira egyaránt. A compute shader-ek és a GPU csővezetékek működését is ismertetem egy Rust példán keresztül, amely a wgpu könyvtárat veszi segítségül.Tétel Korlátozottan hozzáférhető IoT (Internet of Things) eszközöket kezelő alkalmazás fejlesztéseDimand, Márton; Herendi, Tamás; DE--Informatikai KarSzakdolgozatom témája egy okosotthon-alkalmazás fejlesztése. A dolgozat részeként egy olyan alkalmazást készítettem el, amely az MQTT protokoll segítségével teszi lehetővé IoT eszközök kezelését. A dolgozat első felében a téma elméleti hátterét ismertetem. Ebben a részben bemutatom, hogy mi az IoT és milyen hálózati protokollokat támogat. Ezt követően az elkészített program szerkezetét és működését mutatom be. Végül pedig a fejlesztés során szerzett tapasztalataimról és a továbbfejlesztési lehetőségekről írok.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Népesség alakulásának ábrázolása interaktív térkép segítségévelBalla, Zsolt; Szeghalmy, Szilvia; DE--Informatikai KarAz egyre inkább globalizálódó világunkban a népesség időbeni alakulása rendkívül fontos. Megérthetjük belőlük, hogy a különböző régiók vagy országok a fejlődés mely szakaszában vannak, milyen jelenlegi és várható népességi összetétellel rendelkeznek, útmutatást adva ezzel vállalati döntésekhez. Az általam készített honlapon található interaktív térképek és diagrammok a népesség változásával kapcsolatos elemzések, vizsgálatok támogatását kívánják segíteni. A dolgozatomban röviden ismertetem azon vizualizációs módszereket, és programozási eszközöket, melyeket felhasználtam a honlap elkészítéséhez, és részletesen bemutattam a fejlesztés menetét a nyilvánosan elérhető adatok előkészítésétől kezdve, az interaktív térképek, diagrammok, valamint az ezek megjelenítésére szolgáló honlap különböző oldalainak megvalósításáig. Az elkészült honlapról publikus teszten gyűjtöttem visszajelzéseket, melyek ismertetése szintén helyet kapott a dolgozatban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az etikus hackelés gyakorlati oldalaNagy, Zoltán; Bertók, Csanád; DE--Informatikai KarA szakdolgozat során egy olyan program készítése volt a cél, melynek feladata a kezdő etikus hackerek munkájának segítése oly módon, hogy néhány gyakran használt Kali Linux eszközt egy közös grafikus keretrendszerbe foglal. A sérülékenységek vizsgálata és az adatgyűjtés ezáltal könnyebben áttekinthetővé válhat és kevésbé riasztó azok számára, akik most kezdtek ismerkedni a témával. A gyakrabban előforduló sérülékenységek és azok károkozásainak bemutatása után, a Kali Linux és a segítségével végrehajtható vizsgálatokat igyekeztem áttekinteni. A fejlesztéshez a Python nyelvet, a PyQt grafikus felület tervezőt, valamint a PyCharm integrált fejlesztői környezetet használtam. A megvalósított Kali eszközök a Nmap, John the Ripper és a HashCat, melyeket parancssorból és a grafikus felületről indítva mutattam be. Minden parancsot több paraméterrel is futtattam, hogy az eredményekben különbségek minél inkább érzékelhetővé váljanak. Törekedtem a jelszavak megválasztásával kapcsolatos gyakori hibák hatását érzékletesen bemutatni. Az összefoglalás során törekedtem egy részről a jövőbeli kihívásokat bemutatni, másrészt a lehetséges továbbfejlesztési lehetőségeket áttekinteni.