Hallgatói dolgozatok (Informatikai Kar)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Az Informatikai Karon és a Matematikai Intézetben készült szakdolgozatok, diplomamukák és TDK dolgozatok gyűjteménye.
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy részecsak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.

Hírek

A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy része csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 5610)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Nyelvtanulást segítő webalkalmazás fejlesztése
    Sidlóczki, Balázs Ádám; Tomán, Henrietta; DE--Informatikai Kar
    Kihívásnak éreztem egy olyan szakdolgozat elkészítését, amely hasznos eszközként szolgálhat a társadalom számára. Ezen okból szakdolgozatomban egy webalkalmazást fejlesztettem, amely az angol szókincs elsajátítását, fejlesztését segíti elő. Szakdolgozatom első felében a felhasznált technológiákat ismertetem, amelyeket az alkalmazás fejlesztése közben használtam, mint például a Python, Flask és React. A második felében pedig magát a weboldalt mutatom be, amellyel a felhasználó interaktív módon tudja bővíteni angol szókincsét. Céljaim közt szerepelt, hogy egy könnyen átlátható és felhasználóbarát felületet biztosítsak, amely az alkalmazás rendszeres használatára motivál. Regisztráció és bejelentkezés után hozzáférhetünk az alkalmazás által nyújtott funkciókhoz, mint például szókártyák, kártyapaklik létrehozása, másolása, magunkhoz rendelése. Emellett a felhasználók személyre szabott gyakorlatokat végezhetnek annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabban fejlesszék szókincsüket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Egy elfeledett játék felélesztése: Gruntz
    Hadházi, Levente; Tomán, Henrietta; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatomban egy méltánytalanul elfeledett puzzle játék általam készített verziójának a fejlesztési folyamatát írom körbe. Ez a videojáték a Gruntz, amit 1999-ben fejleszett és adott ki a Monolith Productions. A játék egy RTS-Puzzle hibrid, ami a különleges stílusával, az egyedi karaktereivel és világaival habár kitűnik az ezer és ezer, ebbe a kategóriába illő játék közül, nem kapott túlságosan nagy figyelmet a nagyközönségtől. A dolgozat nem csak a játék, hanem a saját tapasztalatom fejlődését is leírja, egy-egy megoldásra több, fokozatosan jobb megoldást körbeírva. Elsőként a játék fő mechanikáit tárgyalom, valamint röviden szót ejtek magáról a játékfejlesztésről, a benne használt eszközökről, nyelvekről. Ezt követően felvázolom a fejlesztéshez szükséges környezetet, eszközöket, és azok használati területeit, ami után ismertetem a projekt fő feladatait, azaz az elérni kívánt mérföldköveket, amik a játék vázát felépítik, és alapot nyújtanak a fejlesztés apróbb részleteihez. A dokumentum következő, fő részében tárgyalom az előzőekben leírt feladatok megoldásait, egyes esetekben több, egyre fejlődő példát is hozva azokra. Ebben a részben hosszabban körbeírom az útkeresés témáját, aminek az implementációja az egyik legjelentősebb részét képezi a projektnek. Itt számos módszerről, optimalizációs lehetőségről, és egy fejlettebb, ritkán említett útkereső algoritmusról is szót ejtek. Említést kap ezeken felül számos másik, a játékfejlesztésben általános érvényű terület is, úgy mint a grafikai megoldások, a felület design, a fejlesztő eszközök készítése, és egyéb, érdekesebb technológiai részletek is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Infláció vizsgálata nagy mennyiségű adatfeldolgozással
    Bíró, Balázs; Tomán, Henrietta; DE--Informatikai Kar
    Az infláció egy nagyon fontos fogalom a közgazdaságtanban, melynek a hatásait minden ember megérezheti a mindennapjaiban, legyen ez akár a csökkenés vagy növekedés által előidézett változások miatt. Mára az infláció különösen nagy hírnévnek örvend, hiszen az elmúlt években olyan globális tényezők alakultak ki, melyek nagyban átalakították az inflációban végbemenő változások nagyságát. A Covid-19 és az orosz-ukrán háború kitörésével, már akár hétről hétre szembetalálkozhatottunk olyan hírekkel, melyek az infláció értékeit mutatták be, vagy spekuláltak a jövőbeli értékekre vonatkozóan. Szakdolgozatomban szerettem volna én is megvizsgálni, valamint vizualizálni az infláció értékeinek az alakulását az évek során, különös figyelmet fordítva a 2019 végén kialakuló pandémia és az orosz-ukrán háború által bekövetkező hatásokra. Továbbá szakdolgozatom középpontjában álltak még az európai uniós országok, a G7 csoport és Magyarország inflációjának a vizsgálata. Emellett azt próbáltam megvizsgálni, hogy meg tudjuk-e valamennyire jósolni az infláció értékeit a jövőre nézve, továbbá milyen modellek azok, amik ebben az esetben a segítségünkre lehetnek és ezek mennyire alkalmasak a predikcióra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mobiljátékfejlesztés Unity Engine használatával
    Kikina, Dominik; Tomán, Henrietta; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatomban a Blender 3D modellező szoftver használatát és modellek, textúrák készítését mutattam be, majd ezeket a Unity játékfejlesztő platformon felhasználva Androidra szánt mobiljátékot készítettem. Részletesen bemutattam a Blender alapjait, modellek és textúrák létrehozását, ami elengedhetetlen a játékelemek elkészítéséhez. A Unity használatával demonstráltam a Blenderben létrehozott elemek importálását és játékba integrálását, valamint azok mozgatását, animálását és játékmenettel való összekapcsolását. Kiemeltem a szkriptek fontosságát a játékmenet és animációk szempontjából, és hangsúlyoztam a grafikus eszközök jelentőségét a játék vizuális vonzerejének biztosításában. Végül összehasonlítottam a jelenlegi könnyebb és gyorsabb folyamatot a régebbi módszerekkel, inspirálva az olvasókat a saját játékfejlesztési projektek elindítására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Időmanipulálós platformer készítés Unity-ben
    Asztalos, Attila Erik; Tomán, Henrietta; DE--Informatikai Kar
    Szakdolgozatomban egy 3D platformer elkészítésének a folyamata kerül bemutatásra, amelynek egyik fő funkciója, hogy a játékos pár másodpercre vissza tudja tekerni az időt. A bevezetésben történik a választott téma kifejtése és bemutatása. A bevezetést követő fejezetben szó lesz a játékfejlesztés történetéről, folyamatáról, valamint a készülő játékhoz kitűzött célokról szól. A harmadik fejezet szól a projekt készítésekor felhasznált technológiák elméleti kifejtéséről. A negyedik fejezetben történik a játék készítésének folyamata, kódsorokkal és ábrákkal. Az ötödik fejezetben összegzem az eddigieket kiértékelve munkámat, majd kifejtem jövőbeli terveim.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Laboratóriumi desztillátor vezérlése
    Komáromy, Csanád; Godó, Zoltán Attila; DE--Informatikai Kar
    Dolgozatomban egy automata laboratóriumi desztilláló készülékről írok, ami pálinkafőzőként is funkcionál. Az elején kitérek a szeszfőzés történelmére. Utána bemutatom a készülék fizikai megépítését. A benne zajló folyamatok elméleti hátterét. A vezérlőelekrtonika felépítését. A mikrokontroller bekötését, programozását. Szemléltetem az eszköz használatát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Compose Multiplatform – a jövő, vagy már a jelen?
    Kiss, Gergő; Vágner, Anikó Szilvia; DE--Informatikai Kar
    A dolgozat a felhasználói felületek tervezésével és fejlesztésével kapcsolatos kihívásokra összpontosít, különös figyelmet fordítva egy olyan keretrendszer megtalálására, amely egyszerre több platformon is hatékonyan működik. A kutatás során a Compose Multiplatform technológia került vizsgálat alá, amely nemcsak lehetőséget nyújt a kód újrahasznosítására különböző operációs rendszereken, hanem egy teljesen új fejezetet nyit a multiplatform fejlesztés területén. A Kotlin alapú szintaxis tömörsége és átláthatósága jelentősen hozzájárul a fejlesztési folyamatok egyszerűségéhez és a hibák gyorsabb azonosításához. Az expect/actual mechanizmusnak köszönhetően a különböző platformok natív képességeit hatékonyan integrálhatjuk. A technológia értékelése egy multiplatform-alkalmazás fejlesztésén keresztül történt. Az eredmények rámutattak, hogy a Compose Multiplatform stabil és megbízható keretrendszer, amely alkalmas valós piaci körülmények közötti alkalmazásra, jelentős előrelépést jelentve a technológiai innováció és a szoftverfejlesztés területén.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Android applikáció fejlesztése hisztaminintoleranciával küzdők számára
    Kerekes, Adrienn; Godó, Zoltán Attila; DE--Informatikai Kar
    A dolgozat egy Android platformra készült applikáció fejlesztését mutatja be, amely célzottan hisztaminintoleranciával küzdő személyek számára nyújt segítséget. A Hisztamin kisokos elnevezésű alkalmazás támogatást nyújt az eliminációs diéta során szükséges ételek kiválasztásában, valamint átfogó tájékoztatást nyújt a hisztaminózisról. A szakdolgozat az applikáció tervezési, fejlesztési és tesztelési folyamatait részletesen bemutatja, különös tekintettel a technológiai megvalósításokra. Az alkalmazás az alábbi három fő funkcióból áll: Étellista, amely az ételeket hisztamintartalom szerint listázza, Receptek szekció, amely speciális diétába illeszthető ételrecepteket kínál, valamint egy Tudnivalók rész, amely tudományos háttérinformációkat szolgáltat a hisztaminintoleranciáról. A szoftver megvalósítása az Android Studio fejlesztői környezetében történt, olyan főbb technológiákat felhasználva, mint az SQLite adatbázis-kezelő rendszer és Room perzisztencia könyvtár, valamint a dinamikus adatmegjelenítést biztosító RecyclerView widget. A projekt eredményeképpen egy intuitív és felhasználóközpontú mobilalkalmazás született, amely segíti a hisztaminintoleranciával élők étrendjének hatékony kezelését.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Robot vezérlése rovar idegrendszer modellezéséhez
    Fritsch, Gergő; Godó, Zoltán Attila; DE--Informatikai Kar
    Szakdolgozatomban egy kutatási projektet mutatok be, melynek célja egy rovar robot kifejlesztése neurális hálózat általi vezérlésre. Egy már meglévő kutatáshoz kapcsolódik, ahol majd neurális hálózattal fogják vezérelni, ami egy robot központi idegrendszerének konnektómiáját emulálja majd. Egyszóval ez lesz az élő rovar modellje az előbb említett kutatásban. A robot a környezeti ingereket gyűjtve továbbítja azokat a neurális hálózatnak, amely a beérkező információk alapján viselkedési formát generál, majd ezeket fogadja és vizualizálja. A dolgozat első felében bemutatom a felhasznált alkatrészeket, eszközöket, programokat. Ezt követően a tervezés és építés folyamatát, eredményeimet, majd végül az előttem álló feladatokat és terveket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Neuronhálózat vizualizációja a központi idegrendszer működési modelljében
    Hajdu, Bence Ferenc; Godó, Zoltán Attila; DE--Informatikai Kar
    A diplomamunkámban egy általam készített megjelenítő programot mutatok be. A program képes NeuroML fájlokban található sejtek és hálózatok megjelenítésére. Továbbá képes egy LEMS fájlban definiált szimuláció adatainak beolvasására és lejátszására. Kitérek a neuronszimulációk mögötti matematikai modellekre és bemutatom ezeknek a fájloknak a felépítését. A program kódjának bemutatása során kitérek az XML feldolgozásra, az instanced rendering-re és a párhuzamos beolvasásra. Végül ismertetem a program használatát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    IoT rendszer tervezése, kivitelezése és telefonos irányítása
    Tóth, Kristóf Imre; Vágner, Anikó Szilvia; DE--Informatikai Kar
    Az IoT manapság egy egyre fontosabb technológiai jelenség. Szinte mindenhol megjelennek különféle eszközök, amiknek egymással kell kommunikálnia, adatokat kell cserélniük, irányítaniuk kell egymást valamilyen módon. Szakdolgozatom során egy ilyen rendszer megvalósításának fogok neki. Mindent alapjaiban magamnak alakítok ki, létrehozok egy saját kommunikációs protokollt, kialakítom a teljes hálózat működési logikáját. A célom egy stabil rendszer létrehozása, ami képes LED szalagok irányítására, és erre szeretnék telefonnal rácsatlakozni Bluetooth segítségével. Leírom, hogy milyen nehézségekkel kellet megküzdenem, hogyan léptem túl rajtuk, és végül milyen rendszert sikerült kialakítanom.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Képfeldolgozás laboratóriumi állatok mozgásának detektálásához
    Kósa, Fruzsina; Godó, Zoltán Attila; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatom elméleti részében bemutattam a képfeldolgozás, illetve a gépi látás múltját, és jelenét. Ismertettem a Python programozási nyelvet és hasznos könyvtárait, többek között az OpenCV-t és a NumPy-t. Készítettem egy felhasználói felülettel rendelkező programot, amely képes a felhasználó által átadott videón felismerni a patkányokat, majd a felismert állat aktivitását monitorozza. A program által gyűjtött adatokból következtetések vonhatóak le az állat egészségügyi állapotáról. Ezáltal a kutatók objektíven vizsgálhatják a kezelések hatását. A felismeréshez saját objektum felismerő modellt tanítottam be a YOLOv8, illetve az Ultralytics HUB segítségével.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Megoldó program Csipkerózsika logikai játékhoz
    Nagy, Mónika; Fazekas, Attila; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatom témája egy labirintusokat megoldó szoftver létrehozása, melyben az "A csillag" (A*) és mélységi bejárás algoritmusok hatékonyságát hasonlítom össze. Az alkalmazás a Csipkerózsika társasjáték 30 pályájának megoldására fókuszál, különböző nehézségi szinteken. A fejlesztéshez a Python programnyelvet és a Panda3D 3D-s grafikus motort használtam. Az alkalmazás lehetőséget kínál a felhasználóknak az algoritmusok által nyújtott megoldások megtekintésére és saját megoldások készítésére is. A szakdolgozatban részletesen bemutatom, hogy melyik algoritmus milyen hatékonysággal alkalmazható útvesztők megoldására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Is your data secure? — kártevő programok osztályozása
    Sipos, János Levente; Bertók, Csanád; DE--Informatikai Kar
    Szakdolgozatomban részletes bemutatásra kerültek a kártevő programok egy általam összeállított, egyéni osztályozásban. A munkám számítástechnikai alapok bemutatásával indul, a számítógép megjelenésétől kezdve a mai kiberbiztonsági problémákat érintő jogszabályozásokig, mind nemzetközi és magyarországi viszonylatban. A dolgozat fő részében a kártevő programok jellemzői kerültek bemutatásra, egyedi védekezési módszerekkel, a lehetséges következményekkel és támadás esetén követendő teendőkkel. A korábban bekövetkezett, jelentősebb támadások is említésre kerültek, amelyek a világot megmozgatták. A dolgozat kitér az kártevők céljaira, érintettek köreire, pénzügyi károkra és gazdasági hatásokra. Utolsó fejezetben néhány kártevő program került bemutatásra saját, kiépített virtuális gépeken. A rosszindulatú programok konfigurálásától a Windows operációs rendszer összeomlásáig sikerült bemutatni egyes fajtáikat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az etikus hackelés gyakorlati oldala
    Nagy, Zoltán; Bertók, Csanád; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozat során egy olyan program készítése volt a cél, melynek feladata a kezdő etikus hackerek munkájának segítése oly módon, hogy néhány gyakran használt Kali Linux eszközt egy közös grafikus keretrendszerbe foglal. A sérülékenységek vizsgálata és az adatgyűjtés ezáltal könnyebben áttekinthetővé válhat és kevésbé riasztó azok számára, akik most kezdtek ismerkedni a témával. A gyakrabban előforduló sérülékenységek és azok károkozásainak bemutatása után, a Kali Linux és a segítségével végrehajtható vizsgálatokat igyekeztem áttekinteni. A fejlesztéshez a Python nyelvet, a PyQt grafikus felület tervezőt, valamint a PyCharm integrált fejlesztői környezetet használtam. A megvalósított Kali eszközök a Nmap, John the Ripper és a HashCat, melyeket parancssorból és a grafikus felületről indítva mutattam be. Minden parancsot több paraméterrel is futtattam, hogy az eredményekben különbségek minél inkább érzékelhetővé váljanak. Törekedtem a jelszavak megválasztásával kapcsolatos gyakori hibák hatását érzékletesen bemutatni. Az összefoglalás során törekedtem egy részről a jövőbeli kihívásokat bemutatni, másrészt a lehetséges továbbfejlesztési lehetőségeket áttekinteni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Interaktív reklámpanel szoftverének készítése
    Mercs, Alex Attila; Fazekas, Attila; DE--Informatikai Kar
    Napjainkban egyre nagyobb hangsúly helyeződik a hatékony hirdetési módszerekre. Céljuk, hogy minél jobban alkalmazkodjanak a vásárlók igényeihez. Szakdolgozatom célja egy innovatív megoldás szoftveres megvalósítása volt. A hirdetőfelület koncepciójának alapja, hogy kamera segítségével ismeri fel a felületet megtekintő egyéneket, majd a nemük és életkoruk meghatározását követően számukra releváns termékeket jelenít meg. A kész munkában ismertetem a témához szorosan kapcsolódó technológiákat, a hirdetések kultúrájának fejlődését illetve a fehasznált eszközök alapvető tulajdonságait is. A szűk körben végzett tesztelés kielégítő eredményekkel szolgált, bár még bővíteni szükséges a programot, hogy piacképes alkalmazás váljon belőle. Lezárásképpen a skálázás és további fejlesztések lehetőségeire és határaira egyaránt kitérek a dolgozatban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szálló por mozgásának előrejelzése a térben Big Data eszközök használatával
    Tar, Zoltán; Ujvári, Balázs; DE--Informatikai Kar
    A dolgozat a szálló por, azon belül a PM2,5 mozgását, koncentrációjának változását vizsgálja big data eszközökkel. Ehhez először a big data és a machine learning alapjait, majd a légszennyezés kutatásban releváns ismereteit járja körül. Tárgyalja a big data nyújtotta lehetőségeket és kitér az adat alapú megközelítés korlátaira is. Ezek után több kísérleten keresztül megpróbálja elmélyíteni a szálló por mozgásáról való tudásunkat, megfigyeli, hogyan működnek a big data nyújtotta eszközök természettudományos környezetben. Az elsőben kísérletben más légszennyezési komponensek alapján próbál minél jobb predikciókat tenni a levegő várható PM2,5 koncentrációjáról. A másodikban pedig azt vizsgálja a nap mely szakaszaiban jellemző a magasabb szálló por szennyezettség. A dolgozat ezután értelmezi, értékeli a kapott eredményeket és a jobb prezentálhatóság érdekében vizualizálja azokat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Telepi kiolvasó rendszer fejlesztése
    Vass, Tamás Balázs; Ujvári, Balázs; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozat célja egy már meglévő hardver és szoftver kombinációjának továbbfejlesztése volt, amely képes a levegő minőségének monitorozására, különösen a szállópor koncentrációjának mérésére. Ez a kiolvasó rendszer képes egy központi egységnek elküldeni a mérési adatokat OpenThreaden keresztül a központi egységnek. Ezen felül az akkumulátor monitorozó és menedzsment alrendszer kifejlesztése is megtörtént. Ezzel az akkumulátor monitorozó és menedzsment rendszerrel sikeresen elvégeztem a szükséges méréseket. A menedzsment alrendszer is megfelelően működik, ugyanis az eszköz mérési időtartama megnőtt napokkal. A kutatásom végére egy olyan kész megoldással álltam elő, mely az eredetileg megkapott hardver továbbfejlesztett változata, mely alacsony hőmérsékletben is megfelelően tud működni hosszabb távon. A fejlesztés során szerettem volna felszerelni az eszközt napelemmel, viszont ez nem történt meg, ugyanis beszállítási késés miatt nem érkezett meg a napelem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Active Directory elleni támadások és védekezési technikák
    Tóth, Ádám Kristóf; Bertók, Csanád; DE--Informatikai Kar
    Az Active Directory rendszerének védelme létfontosságú az adatbiztonság szempontjából, mivel sérülékenységei lehetővé teszik az érzékeny információkhoz való illetéktelen hozzáférést. A szakdolgozat részletesen bemutatja az AD-t érintő lehetséges támadási pontokat és az ezek elleni védekezési stratégiákat. Azonosítja az AD-t érintő leggyakoribb támadási vektorokat, például a nem megfelelő jelszavak használatát és a hitelesítési protokollok manipulációját. Emellett hangsúlyozza az erős jelszópolitika, a kétlépcsős azonosítás és a rendszeres ellenőrzések fontosságát a biztonságos AD-infrastruktúra érdekében. A szakdolgozat kiemeli az eseménynaplózás és az anomáliák monitorozásának jelentőségét a támadási kísérletek azonosításában. Végül megállapítja, hogy a technikai megoldások és a szakértői felügyelet elengedhetetlenek az AD biztonságának fenntartásában és a vállalati kockázatok minimalizálásában.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gesztusvezérelt FPS
    Béni, Roland; Fazekas, Attila; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatom egy gesztusvezérelt játékprogram elkészítéséről szól. A dolgozat fő célja, a különböző számítástudományi technológiák együttes felhasználása volt. Egy olyan játékot lehet a kézjeleinkkel irányítani, amiben egy 2D-s háttéren megjelenő ellenfeleket kell adott időn belül minél többször eltalálni. A célzást a mutató ujjunkkal, a lövést és töltést a mutató és hüvelykujjainkkal lehet irányítani. A szakdolgozat bemutatja az ehhez tartozó elméleti, és történelmi hátteret is. Ezen felül részletes betekintést tesz a fejlesztés folyamatába is.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.