Hallgatói dolgozatok (Informatikai Kar)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

Az Informatikai Karon és a Matematikai Intézetben készült szakdolgozatok, diplomamukák és TDK dolgozatok gyűjteménye.
A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy részecsak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.

Hírek

A szerzői jogi és a könyvtári gyűjtőköri törvények értelmében az itt található anyagok egy része csak a Debreceni Egyetem gépein tekinthető meg.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 5977)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A vezetéknélküli hálózatok útválasztási mechanizmusainak elemzése
    Magos, Szilárd; Gál, Zoltán; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatomat a vezetéknélküli hálózatok különböző útválasztási stratégiáinak teszteléséből írtam. Felvázoltam a helyi és szenzorhálózatok felépítéseit és működéseit. Ismertettem az útválasztási módszereket és protokollokat. Kiemeletem a jelenlegi legfontosabb kihívásokat a vezetéknélküli útválasztásokban ezen belül is külön kitérve az energiahatékonyság problémáira. Továbbá a témában jövőbeli irányok vizsgálatát is végeztem. A kutatásom során Javascript-ben fejlesztett programom az állatok által inspirált optimalizálásokat futtatja. A jó átláthatóság érdekében html fájl formátumban grafikusan jelenítem meg az eredményeket. A projektem során a mérési adatokat elemzem, amiket grafikonon, táblázatban és leírásokban is összehasonlítok. A dolgozat célja az optimalizálások tanulmányozása és kiértékelése az útválasztásokban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    QoS technológiák és szolgálatok edge/fog feldolgozási szinten
    Keczeli, Dávid; Gál, Zoltán; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozat a QoS-technológiákat elemzi az edge/fog számítási környezetben, kiemelve a heterogén szolgáltatások integrált kezelésének kihívásait. Kutatásom középpontjában a DiffServ mechanizmusok hatásának vizsgálata áll TCP és UDP forgalomra, valós hálózati körülmények között. A motivációt az edge computing gyors elterjedése és a megbízható QoS-megoldások iránt egyre növekvő igény adja. Eredményeim azt mutatják, hogy miközben a megfelelő QoS-beállítások jelentősen javíthatják a szolgáltatásminőséget, a túlzottan szigorú szabályozás káros hatással lehet a hálózati teljesítményre. A kísérletek során szerzett tapasztalatok közvetlenül alkalmazhatók a szolgáltatói hálózatok optimalizálásában. A levont következtetések hasznosak lehetnek IoT, valós idejű alkalmazások és ipari rendszerek területén, ahol a késleltetésérzékeny szolgáltatások megbízható működése kulcsfontosságú.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Közepes méretű vállalati hálózatok felépítése
    Nagy, Dániel; Gál, Zoltán; DE--Informatikai Kar
    Különféle hálózati technológiák definíciója és bemutatása. TCP/IP protokoll és OSI modell reprezentációja. Az IEEE 802.3 és 802.11 rendszer bemutatása. Útválasztási protokollok ismertetése. Egy működő hálózati rendszer megtervezése és kialakitása. A hálózat mérései és az abból kinyert tapasztalatok. A felépített rendszer lehetséges fejlesztései.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fullstack labdarúgó tippjáték készítés Spring Boot és React keretrendszerekkel
    Szarvas, Péter; Major, Sándor Roland; DE--Informatikai Kar
    Szakdolgozatomban egy online labdarúgó tippjátékot fejlesztettem, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy valós focimeccsek eredményeire tippeljenek. A rendszert modern webes technológiákkal, elsősorban Spring Boot és MongoDB segítségével készítettem el, a frontendhez Reactet használva. Célom egy stabil és biztonságos backend létrehozása volt, amely hatékonyan kezeli a felhasználói adatokat és a valós idejű meccseredményeket. A játékban a felhasználók regisztrálhatnak, fogadásokat tehetnek, és heti valamint havi ranglistákon követhetik eredményeiket. Az adatokat külső API-ból gyűjtöttem, biztosítva a pontos és naprakész információk feldolgozását. A weboldalt a Google Cloud Platformon publikáltam, így az bárhonnan elérhető. A fejlesztés során nagy hangsúlyt fektettem a backend logika és az adatkezelés megbízhatóságára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Teljesítménytúra szervezést támogató alkalmazás fejlesztése
    Pazonyi, Panna Krisztina; Jeszenszky, Péter; DE--Informatikai Kar
    A természetjárás egyre nagyobb népszerűségnek örvend napjainkban, hiszen családoknak, fiataloknak és időseknek is egyaránt szórakoztató kikapcsolódás tud lenni. Ennek egy sportosabb formája a teljesítménytúra, ahol egy adott idő alatt kell teljesíteni a túra útvonalát. Ez nem feltétlenül azt takarja, hogy végig kell rohanni az útvonalon (bár van, aki a terepfutást preferálja), hanem azért van idő közben nézelődni is. Elindulhatunk egy papír alapú térképpel is, hogy ne tévedjünk, de a telefon mindenkinek ott van a zsebében, miért ne használhatnánk erre is? Jelen diplomamunka célja egy olyan React TypeScript webalkalmazás fejlesztése volt, amely a Less Nándor Emléktúra teljesítménytúráin résztvevőknek kínál segítséget. A weboldalon megjelenített térképen látható minden olyan útvonal, amit megrendeznek, így ellenőrizhetjük, hogy bírná-e az állóképességünk az adott távot. Emellett az állomásokat is megtekinthetjük, hogy milyen gyakran számíthatunk valamilyen utánpótlásra, amely az előretervezésnél és a túra közben egyaránt hasznunkra lehet. Kiemelt funkciói között van még a túrázó nyomon követése, amelyre lehetőség van élő helyzet alapján, ami nagyban csökkentheti az eltévedés veszélyét, emellett implementáltam egy átlagsebességgel való követést is, ami a legkésőbbi visszaérést tekinti a befejezés időpontjának.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Virtuális ruhásszekrény: A felhasználó-központúság és kényelem jegyében
    Nagy, Szabolcs; Major, Sándor Roland; DE--Informatikai Kar
    A dolgozat célja egy olyan webalkalmazás megvalósítása, amely egy virtuális ruhásszekrény formájában segíti a mindennapi öltözködés gyorsítását. Egy ilyen alkalmazás fejlesztési folyamata kerül bemutatásra a szakdolgozatban. A felhasználóbarát felület React.js alapokra épül, a CSS által nyújtott lehetőségeknek köszönhetően pedig a weboldal bármilyen eszközről használható. A háttérrendszer Spring Boot és MySQL kombinációjával valósul meg. A rendszer fő funkciói közé tartozik a ruhadarabok böngészése és feltöltése, valamint a vizuális tervezőfelület, ahol egyszerűen lehet összeállítani és elmenteni egy teljes öltözetet. Különös hangsúly került arra, hogy a digitális ruhatár ne csak gyors és átlátható legyen, de környezeti és anyagi szempontból is fenntarthatóságot támogasson azzal, hogy elkerülhetővé teszi a felesleges ruhavásárlásokat. Kiegészítésként, a dolgozat végén néhány továbbfejlesztési lehetőség is olvasható.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    LEGO készlet nyilvántartó webes alkalmazás fejlesztése
    Margitai, Balázs; Jeszenszky, Péter; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozat célja egy webes alkalmazás fejlesztése. Az alkalmazás lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy nyilvántartsák LEGO készleteiket, valamint biztosítja annak lehetőségét, hogy megnézzék, milyen más LEGO építményeket rakhatnak össze azokból az alkatrészekből, amelyek a rendelkezésükre állnak. Az alkalmazás hasznos lehet olyan LEGO rajongók és gyűjtők számára, akik rendszerezni szeretnék készleteiket és kreatívan kihasználni azokat. A backend Spring Boot keretrendszeren alapul, az adatok tárolása pedig MongoDB‑ben történik. A felhasználók biztonságos hitelesítését JWT‑alapú megoldás biztosítja. A Rebrickable API integráció információt biztosít a LEGO készletekről és az alkatrészekről. A projekt demonstrálja, hogy hogyan építhető fel egy modern, biztonságos informatikai rendszer, amely a LEGO-kedvelők kreativitását támogatja.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Tudásmegosztó közösségi webes alkalmazás fejlesztése
    Nagy, Bence; Jeszenszky, Péter; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatom célja egy olyan közösségi webes alkalmazás elkészítése volt, amelynek fő fókuszában a tudásmegosztás, illetve a tanulás áll. Az elkészült projekt lehetővé teszi több felhasználó között a kommunikációt, illetve a felhasználók számára érdekes tartalmak megosztását. A platform tovább lehetőséget biztosít a felhasználóknak, hogy privát üzeneteket küldjenek egymásnak vagy videós konzultációkat szervezzenek egymással, amelyek során a tudásmegosztás hatékonyabb módon valósulhat meg. Az implementáció során a React és az ExpressJS keretrendszereket használtam. Az alkalmazás forráskódja a TypeScript programozási nyelv használatával készült el. A megvalósított alkalmazás az adatokat egy PostgreSQL adatbázisban tárolja el. A munkám során elkészült webes alkalmazás végleges kihelyezésre került, amely során bárki számára elérhetővé vált a weben keresztül.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gépjármű megosztó webes alkalmazásfejlesztés
    Duszka, Ákos Attila; Jeszenszky, Péter; DE--Informatikai Kar
    Az elmúlt két évtizedben majdnem megduplázódott az utakat járó személygépkocsik száma. Ez nem meglepő annak tekintetében, hogy a gépjárművek függetlenséget és szabadságot nyújtanak tulajdonosaiknak, azonban ennek ára van. Napjainkban már jól ismert a belső égésű motorokkal rendelkező, valamint az alternatív meghajtású járművek előállításának és üzemeltetésének negatív hatása a környezetre. A szakdolgozatom egy olyan webes alkalmazás kiszolgáló oldalát mutatja be amely mérsékelni tudja ezen problémát. A program lehetőséget nyújt járművek rögzítésére, amelyek ezt követően egy foglalási rendszer segítségével felhasználói csoportokban oszthatóak meg. A dolgozat bemutatja a fennálló problémát, a felhasznált fejlesztői eszközöket és a probléma megoldását szolgáló alkalmazást, majd taglalja annak megvalósítását. Végezetül a projekt alatt szerzett tapasztalatok és a program továbbfejlesztési lehetőségei kerülnek ismertetésre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    StudyHelper webes alkalmazás
    Szabó, Dávid; Jeszenszky, Péter; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozat egy olyan webes alkalmazás, amely nyugodt és hatékony tanulási környezetet biztosít a diákok számára. Az alkalmazás eltüntethető komponensekkel, beépített zenelejátszóval, tanulási időzítővel, valamint a Google Naptárral szinkronizált naptárfunkcióval segíti a diákokat. A felhasználók egyszerűen hozhatnak létre, szerkeszthetnek vagy törölhetnek eseményeket, amelyek automatikusan megjelennek a Google Naptárukban is. A felhasználói felület egy modern és egyszerű felépítésű, zavaró tényezőktől mentes környezetet biztosít. A fejlesztés során olyan modern technológiák kerültek felhasználásra, mint például a React, Vite, TypeScript, MySQL és a Spring. Az alkalmazás továbbá visszajelzést nyújt a tanulásra fordított időről, ezzel ösztönözve a felhasználókat a produktivitásuk folytatására és támogatja az önreflexiót is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Film- és sorozatnyilvántartó webalkalmazás fejlesztése
    Kozák, Bálint; Jeszenszky, Péter; DE--Informatikai Kar
    A dolgozat célja egy film- és sorozatnyilvántartó rendszer tervezése és megvalósítása volt. Az alkalmazás lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy nyomon kövessék megtekintett tartalmaikat, kezeljék megnézendő listájukat, valamint részletes információkat érjenek el kedvenc műsoraikról. A frontend React segítségével lett megvalósítva, amely egy modern és reszponzív felületet szolgáltat a felhasználók számára. A backend Go-ban lett lefejlesztve, ami egy REST alapú API-t kínál és JSON-ben szolgáltatja az adatokat a frontend számára. A felhasználói adatokat egy PostgresSQL adatbázisrendszerben tárolom. Valamint a külső forrásból származó film- és sorozatadatokat egy Redis tárban gyorsítótárazom.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Webes alkalmazás elektronikai alkatrészek nyilvántartásához
    Nyíri, Sándor Dániel; Jeszenszky, Péter; DE--Informatikai Kar
    Különböző projektjeink során szükségünk lehet arra, hogy a felhasználható alkatrészekről részletes listát vezessünk. A külön erre a célra fejlesztett szoftverek a nagyobb cégeknek készülnek. Az alkalmazás erre nyújt megoldást, hobbi célú felhasználók számára tervezve. Lehetőséget biztosít a termékek adatainak internetről történő lekérésére, a dokumentumok tárolására. Az egyik legnagyobb előnye a vállalati szoftverekkel szemben, hogy nem szükséges extra programok telepítése, mivel egy könnyen használható webes felületről vezérelhető. Emiatt akár telefonról is lehetőség nyílik a használatára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    2D pixel-art platformer fejlesztése Unity környezetben
    Gégény, Ákos; Szathmáry, László; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatom egy 2 dimenziós pixel-art stílusú platformer videójáték elkészítését mutatja be Unity-ben. Először ismertettem a felhasznált technológiákat, a Unity játékmotor legfontosabb részeit, a C# programozási nyelvet és az Aseprite rajzoló programot. Ezt követően bemutattam az általam készített grafikai elemeket. A vizuális elemek személtetésére képeket is csatoltam. A játékhoz tartozó C# szkripteket részletesen ismertettem, bemutatva azok szerepét a játékmenetben. A fejlesztés folyamatát tematikus egységekre bontottam, ezzel biztosítva az átláthatóságot és a logikus felépítést.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Webalkalmazás fejlesztése Java nyelven
    Hapák, Viktor; Szathmáry, László; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatom témája "Webalkalmazás fejlesztése Java nyelven", aminek keretein belül full-stack webalkalmazás fejlesztése volt a célom iskolai osztálynaplórendszer megvalósításához. A szakdolgozatom során a felhasznált technológiákat és természetesen magát az elkészült szoftvert mutatom be. Először a szoftver alapnyelve, a Java programozási nyelv elemeiről és sajátosságairól írtam a dokumentumban. Az adatok tárolásához a MySQL adatbáziskezelőrendszert használtam - a szakdolgozatomban erről is szó esik, illetve ennek kezeléséről a Java programban. A szerveroldali alkalmazás megírásához a Spring keretrendszert használtam, amely JSON-alapú kommunikáción és HTTP protokollon keresztül hozzáférési végpontokat biztosít a kliens számára, amelynek megírásához az Angular Typescript-alapú keretrendszert választottam. A szakdolgozat második része a szoftver leírására összpontosít. Ez a rész tartalmazza a termékleírást, a program indítási és tesztelési sajátosságait, illetve az alkalmazásrétegek bemutatását. Végül néhány továbbfejlesztési tippet soroltam fel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Innovatív megoldások az autókölcsönzési szolgáltatások területén
    Palicz, Dániel; Szabó, Máté; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatomban egy korszerű autókölcsönző webalkalmazás fejlesztését mutatom be. Célom egy megbízható és gyors rendszer létrehozása volt, amelynek fejlesztése is hatékony. Ehhez a Next.js keretrendszert alkalmaztam, kihasználva a szerver- és kliensoldali képességeit a jobb felhasználói élmény érdekében. A háttérrendszer stabil, típusbiztos alapjait a tRPC és a Drizzle ORM technológiákkal fektettem le, míg az autentikációért a Better Auth könyvtár felelt. A modern, felhaználóbarát felhasználói felületet a TailwindCSS és a shadcn/ui komponensek segítségével alakítottam ki. Ügyeltem a moduláris felépítésre és a tiszta kódszerkezetre, hogy a rendszer könnyen karbantartható és továbbfejleszthető legyen.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Platformer játék fejlesztése Unity játékmotorral
    Juhász, Dominik; Szathmáry, László; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozat célja egy kétdimenziós platformer videojáték elkészítése volt, amely a Unity játékmotor és a C# programozási nyelv segítségével valósult meg. A játék célja, hogy a játékos különböző akadályokat leküzdve jusson el a pálya végére, miközben ellenfelekkel, csapdákkal és gyűjthető elemekkel találkozik. A dolgozat bemutatja a játékfejlesztéshez szükséges technológiákat, a Unity fejlesztői környezet működését, valamint a komponensalapú szemlélet előnyeit. Emellett áttekinti a játék technikai megvalósításának főbb lépéseit, a játékelemek működését és azok egymással való kapcsolatát. A dolgozat célja nemcsak egy működő játék létrehozása volt, hanem a játékfejlesztési folyamatok gyakorlati megismerése is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    2D-s platformer játékprogram fejlesztése Unity-vel
    Csoba, Péter Dávid; Szathmáry, László; DE--Informatikai Kar
    Egy 2D-s platformer játékot fejlesztettem Unity segítségével, amely izgalmas pályán vezeti végig a játékost. A játék fő célja, hogy a karakterrel akadályokat és ellenségeket kikerülve eljussunk a pálya végére. Többféle gyűjthető tárgy színesíti a játékmenetet, amelyek segítik a játékost. Az irányítás egyszerű és intuitív, így kezdők és haladó játékosok számára is élvezetes. A vizuális stílus színes, rajzfilmszerű grafikákkal és animációkkal kelti életre a világot. A projekt során sokat tanultam a Unity motor használatáról, valamint a játékfejlesztés alapvető folyamatairól.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Nyelvtanulást segítő webalkalmazás tervezése és fejlesztése
    Sütő, Gábor; Szabó, Máté; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozatom segítséget nyújt azon felhasználóknak, akik szeretnének nyelveket tanulni. Az alkalmazás szókártyákkal és valósidejű csevegéssel segíti a tanulni vágyókat. A felhasználó is bevonásra kerül a használat során, ugyanis ő hozza létre, illetve törli a kártyáit. A kártyákat bármikor előveheti és gyakorolhatja az alkalmazásban. A chat funkcióval pedig, olyan emberekkel ismerkedhet meg, akik közös céllal vannak jelen vagy épp anyanyelvűek az adott nyelvben. A technikai oldalon a projekt kinézetét Figma-ban terveztem meg. React és Node.js ötvözésével sikerült eme applikációt létrehozni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Roguelite játék fejlesztése Pythonban
    Szilágyi, Zalán; Pánovics, János; DE--Informatikai Kar
    Dolgozatom témája egy roguelite játék fejlesztése Python programozási nyelven. Dolgozatom során bemutatom a munkám során használt fejlesztői környezetet és a programozási nyelvet. Ezenfelül részletesen elmagyarázom az elkészített program működését, a roguelite játékok műfajának ismertetőjegyeit és a procedurális generálás szerepét a roguelite játékokban. Kitérek több pályát generáló algoritmus működésére is. Dolgozatom során megemlítem a videójátékok szerepét napjainkban, hogy miért is fontos ez az emberek számára. Végezetül összefoglaltam gondolataimat és a projekt során szerzett tapasztalataimat a dolgozat összefoglaló részében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kliens‐szerver architektúrájú orvos értékelő webalkalmazás fejlesztése
    Baranyi, Kitti Beatrix; Kuki, Attila; DE--Informatikai Kar
    A szakdolgozat célja egy kliens-szerver alapú webes alkalmazás fejlesztési folyamatának részletes bemutatása volt, az ötlettől a megvalósításig. A választott projekt egy orvosértékelő rendszer, amely lehetőséget biztosít az orvosok értékelésére és véleményezésére egy felhasználóbarát felületen keresztül. A dolgozat részletesen ismerteti a rendszer architekturális felépítését, az adatbázismodell tervezését, valamint az autentikáció és a szerepköralapú jogosultságkezelés megvalósítását. Külön hangsúlyt kap a backend és frontend komponensek közötti együttműködés, illetve ezek technológiai szerepe a fejlesztés során. Bemutatásra kerülnek a felhasznált eszközök és keretrendszerek, köztük a Java, Spring Boot, React és MySQL, továbbá a REST API-k kialakítása és a kliensoldali adatkezelés is. A dokumentáció átfogó képet ad a rendszer technikai felépítéséről, a fejlesztés során alkalmazott megoldásokról, valamint az alkalmazás gyakorlati működéséről.
A DEENK Digitális Adattárába feltöltött tartalom a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. tv. 33§ -ban meghatározott módon használható fel. A felhasználó a digitális tartalmat képernyőn megjelenítheti. Letölteni, elektronikus adathordozóra vagy papírra másolni, üzletszerűen felhasználni és módosítani tilos.