Comenius Logo alkalmazása az általános iskolákban

Dátum
2006-06-27T16:44:44Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Az informatika gyakorlati jellegű tantárgy, amely sokféle elméleti ismeretet is magába foglal. A kulturális eszköztudás területén olyan jelentőségűvé vált, mint az írás-olvasás (szövegértés) vagy a matematika (logika). Mindhárom terület általános eszközöket ad az adat, az információ és a tudás megszerzésére, kezelésére, feldolgozására, tárolására és a kommunikációra. Ha az informatikaoktatás feladatait és jelentőségét kívánjuk megítélni, nem szabad csupán a közelmúlt (vagy a jelen) társadalmi elvárásaiból és gyakorlatából kiindulni, hiszen a ma iskolapadban ülő tanulók csak 5–10, esetleg még több év múlva lesznek aktív dolgozók. Nekik 10–100-szor nagyobb teljesítményű, és bizonyára más tudást és készségeket is megkövetelő hardver-szoftver eszközökkel kell dolgozniuk. Ilyen körülmények között a számítástechnika, pontosabban az informatika oktatása is egyre fontosabbá válik az általános és középfokú oktatásban. Ezzel összhangban a NAT-ban megjelent az informatika műveltségterület. Jellemző a fejlődésre, hogy mire a megfelelő évfolyamokon oktatni kezdték a tananyagot, már részben el is avult. Új területek kerültek előtérbe, más témakörök pedig háttérbe szorultak. Előtérbe került a dokumentumkészítés és a kommunikáció, a programozás azonban háttérbe szorult. Az elmúlt néhány évben az általános iskolák jelentős részében egyáltalán nem tanítottak informatikaórán programozást. Az elmúlt években egy programozási nyelvet próbáltunk ki iskolánkban az egyszerű algoritmusok számítógépre kódolása oktatásában. Az algoritmikus ismeretekben fő cél, hogy az alapvető algoritmikus vezérlőszerkezeteket megértse a tanuló, és képes legyen felismerni, szerencsés esetben egyszerű esetekre alkalmazni. Mindez csak valamilyen alapszintű programozási ismereteken keresztül valósítható meg. Az általános műveltségnek ma már része az alapvető típus-algoritmusok ("programozási tételek") néhányának az ismerete. Az algoritmusok számítógépes megvalósítását a Comenius Logo nyelven keresztül kíséreltük meg tanítani. A Logo programnyelv hazánkban elég jól elterjedt. Ma az általános iskolai és a középiskolai informatika tankönyvek rendszerint foglalkoznak a Logo-val. A Comenius Logo mellett szól, hogy magyar utasításkészletű programnyelv. Kellemes kihasználni a grafikus felület ("rajzlap") nyújtotta lehetőségeket. Változói nem típusosak, tehát kezdetben nem kell elriasztani a tanulókat a változók deklarálásának "rémével". A Comenius Logo nyelv választása mellett szól még az a tény is, hogy városunk középiskoláiban is ezt a programnyelvet tanítják. Szakdolgozatomban a következő kérdésekre keresem a választ: -Milyen előnyei vannak a Comenius Logo-nak, amely az "első programnyelvként" való tanítását támogatja? -Meddig terjed a Logo? -Mennyire segíti a Játékos Informatika Oktatást? Szakdolgozatom elején a Comenius Logo nyelv kialakulásáról, felépítéséről, minimális hardver és szoftver környezetéről ejtenék néhány szót. Ezután szeretném felépíteni a programtanításban való alkalmazhatóságát a tanulók életkori sajátosságainak megfelelően, majd rámutatnék más oktatási területen való alkalmazhatóságára.

Leírás
Kulcsszavak
Comenius Logo, Logo, Gyermekjátékok, Kerettanterv, Tehetséggondozás, Teknőcgrafika, Paraméterek, Végtelen ábrák, Fraktálok, Rekurzió
Forrás