Nyelvtanulást segítő on-line eszközök használata

Dátum
2013-01-17T10:08:58Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A szakdolgozatom kapcsán nagyon sok nyelvtanulást segítő on-line eszközt, illetve mód-szert érintettem. Erre azért volt szükség, hogy lássuk, mennyi minden segíthet megkönnyíteni akár mindennapi életünket is. A dolgozatom első felében olyan dolgokra mutattam rá, amelyet nem biztos, hogy mindenki ismer, vagy ha ismer, akkor sem biztos, hogy megfelelően hasz-nosítani is tud. Rámutattam az ember és a gép kapcsolatára. Arra, hogy ez hogyan fejlődött és mennyire változtatta meg a mindennapi életünket. A különböző korosztályú személyek máshogy dol-gozták fel az új technológiai fejlesztéseket. A fiatalabbak nyitottabbak az új eszközökre. Bemutattam olyan oktatóprogramokat és weboldalakat, amelyek minden bizonnyal segít-séget nyújtanak a nyelvtanulásban. Igaz vannak még hiányosságok, de ezek idővel majd el-tűnnek. Jelenleg azért kevés a felhasználói köre ezeknek az eszközöknek, mert nem működ-nek megfelelően, bár meg kell említeni, hogy azok, akik használják, már most is több pozitív dolgot említenek, mint negatívat. Ha a problémákat megoldják, előbb-utóbb a felhasználók is jobban fognak bízni ezekben a programokban, oldalakban. A szótárakról is írtam, mivel fontos, hogy a papíralapúakat szépen lassan fel fogja váltani az on-line szótár. Főleg a fiatalabbak körében elterjedt, hiszen ők ismerik jobban a számítógép és az internet nyújtotta lehetőségeket. Az on-line szótár kezelése egyszerű, költségkímélő, gyors, javítható, fejleszthető és kiegészíthető is. Nem csoda, hogy nagy népszerűségnek ör-vend. A kérdés, hogy a jövőben vajon teljesen fel fogja-e váltani a papíralapú szótárakat vagy sem. Ezek mellett említettem a mostanában terjedő új eszközöket: az e-könyv-olvasót, a tableteket és az okostelefonokat is. Mind a három eszköz segítheti a nyelvtanulást. Olyan formátumokat lehet rájuk tenni, amit a számítógépeken is használunk. Elég csak egy-egy könyvet, hanganyagot letöltenünk az internetről, és máris tudjuk magunkkal vinni, vagy ele-gendő egy folyamatosan működő hálózati kapcsolat, így a gépre történő letöltés sem szükség-szerű. Utazás közben is kiválóan alkalmazható eszközökről van szó. Az is nagyban megköny-nyítheti a helyzetünket, hogy nem kell azt a rengeteg könyvet magunkkal cipelnünk. Az on-line eszközök segítségével megváltozhat a tanulás helyszíne is. Nem feltétlenül szükséges a tanárnak és a tanulónak fizikailag egy helyen tartózkodnia, otthon is tanulunk. A hordozható 50 eszközök kezelése egyszerű, gyors, szórakoztató. Aki még nem tette, próbálja ki bármelyiket! Biztosan nem tudja többé letenni. Dolgozatomban írtam az e-könyvekről is. A digitalizálás ma már elengedhetetlen, főleg úgy, hogy a fent említett eszközök ennyire hasznosnak bizonyultak. Szinte futótűzként terjed-nek ezek a dokumentumok. Nem tudhatjuk, mit hoz a jövő számunkra, de egyet mindenkép-pen kijelenthetek: az e-könyvek fénykorukat élik, a digitalizált könyveknek fontos szerepük van a mai piacon. A szakdolgozatom második része, egy kutatás volt, kérdőíveket töltettem ki tanulókkal és dolgozókkal egyaránt. Érdekes volt látni, hogy a kitöltők kezdeti érdektelensége mennyire megváltozott, amikor megnézték, hogy miről is szól a kutatás. Örültek, hogy az ő véleményük is ki van kérve. Azt hiszem a tanulók élvezték a legjobban. Lelkiismeretesen kitöltöttek min-den kérdést, a nyílt végű kérdéseknél pedig, csak úgy áradtak belőlük a jobbnál jobb ötletek. Hasznosnak bizonyult a kérdőív, kifizetődött a rá fordított idő.

Leírás
Kulcsszavak
nyelvtanulás, számítógép, online
Forrás