A hagyományos képzéstől az „információs életút” felé

Absztrakt

A nyitott webes tartalomszolgáltatás és információszerzés új irányvonalat képvisel az alkalmazásfejlesztésben és az információszerzésben, az új irányvonal megvalósítása pedig „új típusú” információszervezési tudást feltételez az egészségügyben mind a fejlesztés mind a felhasználás résztvevőinél. Kutatásaimmal és dolgozatommal ennek az „új típusú” tudásnak a megszerzéséhez kívánok hozzájárulni. Kutatómunkám az internet egészségügyi alkalmazásához szükséges felhasználói tudás tartalmának meghatározására és a tudás elsajátíthatóságára irányul a graduális oktatás keretein belül az orvos és diplomás ápoló képzésben. Célom, hogy meghatározzam azt a minimális elméleti és gyakorlati tananyagtartalmat, ami a hatékony webes információkezeléshez és szervezéshez szükséges egy orvosnak és ápolónak; tananyagtartalommal kiegészítsem az eddigi „adat és információ feldolgozó” részeket, s így teljessé tegyem az adatok információs életútjának bemutatását az egészségügyi informatika kurzusain belül. Áttekintettem a hazai egészségügyi informatika oktatását, hangsúlyváltozásait, hogy ennek tükrében a szükséges tudástartalommal kiegészített kurzusokat integráljam a nappali képzésünkbe. Célom továbbá, hogy kellő bizonyítékot szolgáltassak a kidolgozott tananyagtartalom szükségességére és oktathatóságára az orvosok és ápolók körében, továbbá, hogy kiemeljem a webes információkezelés fontosságát és oktatási lehetőségét. The open web content service and information acquisition represent a new guideline in application development and information acquisition, and the realisation of the new guidelines requires a ’new type’ of information organization knowledge in health care both for content developers and users. With my research and thesis I aim to contribute to the acquisition of this ’new type’ of knowledge. My research focuses on defining the content of knowledge necessary for the use of Internet in medicine and its applicability in medical and graduate nursing training within the frameworks of gradual education .
My aim is to determine the minimum content of the theoretical and practical curriculum, necessary for a physician or nurse for the efficient Web-based information management and organization; to complement the existing ’data and information processing’ sections of the curriculum, and thus complete the presentation of the lifecycles of data as information within medical informatics courses. I reviewed the Hungarian medical informatics education, and its shifts in focus in order to integrate the courses complemented with the necessary knowledge content in our full-time education. My further aim is to provide sufficient evidence for the necessity of the developed curriculum content among medical and nurse students, as well as to highlight the importance of web-based information management and its educational opportunities.

Leírás
Kulcsszavak
Internet, Orvosi informatika, medical informatics, oktatás, education
Forrás