Az ebesi Arany János Általános, Művészeti Iskola és Könyvtár tanulóinak iskola- könyvtár- és könyvtáros képe

Dátum
2006-07-20T13:16:54Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Az iskola és a könyvtár kapcsolatát az határozza meg, hogy mire van szüksége az iskolának, és ezt a könyvtár hogyan tudja megvalósítani.(4. 7.p.) A modern iskolai könyvtár az „oktatási nevelési intézmény tanítási tanulási médiatára, oktatási helyszíne és kommunikációs centruma” írja Dán Krisztina. Gyűjteménye szakszerűen elhelyezett, feltárt és minden olyan információhordozót tartalmaz, amelyet az iskola oktató-nevelő tevékenysége során hasznosít. Szolgáltatásaival az iskola tevékenységét átfogó forrásközpontként működik. Korunk követelménye az önálló ismeretszerzés elsajátítása és a folyamatos önművelés, ennek érdekében a tantervi program szerint szervezi és a nevelőtestülettel együttműködve valósítja meg a tanulók könyvtárhasználati felkészítését. A korszerű könyvtár széleskörű lehetőséget kínál az olvasásfejlesztésre, a csoportos és egyéni tanulás technikájának, módszereinek elsajátítására.(5. 63.p.) Ezzel a lehetőséggel azonban élni kell, használni és használtatni szükséges a könyvtárat ahhoz, hogy feladatát betölthesse. Az iskolai könyvtárban a szolgáltatások közvetlen megrendelője az iskola pedagógiai programja és helyi tanterve. Ezt a két dokumentumot a tantestület alkotta meg, így saját elképzelései, elvárásai is tükröződnek benne. Ehhez kell igazodnia a könyvtári Szervezeti és Működési Szabályzatnak, a könyvtár munkatervének és a könyvtárostanárok minden tevékenységének. A könyvtárostanár egyesíti magában a nevelői és könyvtárosi hivatás sajátosságait, hiszen munkája során pedagógiai tevékenységet folytat a könyvtár eszközeivel.(21. 7.p.)
Harmadik éve dolgozom könyvtárban. Eleinte csak félállásban a tanítás mellett, majd könyvtárvezetőként ismerkedtem a kettősfunkciójú könyvtárral. A 2004/2005-ös tanévben újra alkalmam lesz a könyvtár mellett szaktárgyamat, a háztartástan- életvitelt tanítani. Ebben a kettős szerepben még inkább szükségét érzem annak, hogy lássam, hogyan vélekednek diákjaink az iskoláról, annak szerves részéről, a könyvtárról, milyen könyvtárhasználati ismeretekkel rendelkeznek és ez a tudás a helyi tanterv által megfogalmazottaknak mennyiben felel meg. Vidra Szabó Ferenc tanácsolta, hogy „ ne csináljunk fölösleges felmérést!”, vagyis olyat, aminek az eredményét semmire sem használhatjuk. (22. 386 .p.) Úgy gondolom, az általam végzett felmérés nagy segítségemre lesz abban, hogy munkatársaimat is meggyőzzem a könyvtárhasználat oktatásának fontosságáról. Remélem, hogy látva az esetleges hiányokat szembesülnek azzal a ténnyel, hogy a helyi tantervben leírtakat meg is kell tanítani. Szeretném, ha a valós helyzetet megismerve többen éreznének késztetést arra, hogy a tanítási óráikon igénybe vegyék a felkínált lehetőséget, a könyvtárat. Nevelési munkaközösségünk pedig a megszületett iskolakép alapján megvitathatja, hogyan tehetnénk még vonzóbbá iskolánkat egyre csökkenő számú diákseregünk előtt.

Leírás
Kulcsszavak
könyvtárkép, könyvtároskép, Ebesi Általános iskola, Művészeti Iskola, általános iskola
Forrás