A Harry Potter taníthatósága

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Szakdolgozatomban arra teszek kísérletet, hogy bemutassam a Harry Potter regényciklus a közoktatásban való felhasználhatóságát, valamint a népszerű(sítő) irodalom értelmezési keretből kilépve ajánlatot tegyek a sorozat műfajelméleti és recepcióesztétikai újraolvasására. Azért választottam ez a témát a szakdolgozatomnak, mert a Harry Potter irodalmi vizsgálatát akaratlanul is befolyásolta az elsődleges recepció elementáris erejű pro és kontra hatása, aminek elmúltával a művek iránti érdeklődés is alábbhagyott. Ezt a recepciós pauzát szeretném kihasználni arra, hogy a Harry Potter újfajta, konvencionális elemzési szempontokon alapuló interpretációját adjam, amely alapja és első lépése lehet a közoktatás béli kanonizációnak. Jelen dolgozat műfaji szempontból hibridnek számít, mert egyrészt olvasati lehetőségeket ajánl fel a Harry Potterrel kapcsolatban, másrészt pedig ezen olvasatok és elemzési szempontok közoktatásban való alkalmazhatóságát vizsgálja. Ez a kettősség viszont elkerülhetetlen egy olyan mű esetében, amelynek még nincsen jelentős recepciós múltja, s amellyel az irodalomtudomány mint önálló irodalmi helyi értékkel rendelkező művel még nem foglalkozott. A közoktatási kanonizációt mindig meg kell előznie a tudományos befogadásnak, hiszen anélkül csak afféle érdekességként tekint rá az oktatás és annak szereplői. Éppen ezért először javaslatot kell tennem a művek irodalomtudományos értelmezési és befogadási lehetőségeire, és csak ezek fényében lehet a taníthatóságát vizsgálni.

Leírás
Kulcsszavak
Harry Potter, műelemzés, olvasatok, recepcióesztétika, műfajelmélet, narratopoétika, fantasy, mese, school story, fejlődésregény, ifjúsági regény, populáris irodalom, szakmódszertan, óraterv, ráhangolás, jelentésteremtés, reflektálás, kooperatív tanulás, projektmunka, számonkérés, fogalmazás
Forrás