Hallgatói dolgozatok (BTK Tanárszak)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A BTK Tanárszak hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 339)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Munkám a Láthatatlan IskolábanKiss, Róbert Adrián; Németi, Zoltán; DE--Informatikai KarDolgozatom célja, hogy bemutassam Debrecenben milyen törekvés indult el 2016 év végén annak érdekében, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű családok gyerekei számára a lemorzsolódás csökkenjen, illetve a helyes példamutatással ne induljanak el szellemileg és lelkileg a lejtőn. Ebben a szakdolgozatban a Rotaract Club Debrecen Főnixet, azaz a Láthatatlan Iskola (A továbbiakban LI-ként hivatkozok rá) fő támogatóját, tevékenységeit mutatom be röviden, majd a Láthatatlan Iskolát, ami nem más, egy olyan szervezet, ami hátrányos helyzetű gyerekeknek keres mentort átmeneti otthonokba. A LI-beli munkámat, és az ottani jövőbeli terveimet szeretném bemutatni. A LI-beli munka sokszínűségét mentori szemszögből írom le, majd a mellékletben részletesen illusztrálom, hogy mi mindenre terjed ki egy mentor figyelme foglalkozások során. Erre a foglalkozások után írt naplót használom, mivel minden mentornak kötelessége vezetni, ami jól tükrözi a program szervezettségét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Facebook-használat, elégedettség és érzelmek összefüggése 10.-11. osztályos diákok körébenKovács, Csilla; Fodor, Szilvia; DE--Bölcsészettudományi KarA Z generáció azért érdekes, mert ők már teljes digitális eszközhasználóként nőnek fel. Míg a korábbi generációknak meg kellett tanulniuk az újabb és újabb digitális eszközök használatát, a Z generáció számára ezek használata természetes, hiszen a digitális világba születtek bele. Szakdolgozatomban kérdőíves felméréssel azt vizsgáltam, hogy a Z generációba tartozó 10.-11. osztályos diákok mennyi időt töltenek el a legnépszerűbb közösségi oldalon, a Facebookon, naponta hányszor használják azt, milyen eszközről. Vizsgáltam azt is, hogy a Facebookon töltött idő mennyisége összefügg-e azzal, hogy a diákok mennyire elégedettek az életükkel és mennyire érzik jól magukat. A felmérésem eredményei azt mutatják, hogy a tanulók valószínűleg alábecsülik a Facebook-használattal töltött időt. Továbbá, eredményeim szerint, akik magányosak, lehangoltak, boldogtalanabbak, azok több időt töltenek a Facebookon. Véleményem szerint az iskolai munkában sikeresen ki lehetne használni a diákok digitalizáció iránti nagyfokú érdeklődését. Dolgozatomban kifejtem, milyen módon lehetne a digitalizációt kihasználni az eredményesebb, élményekre épülő oktatás érdekében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Boldogságforrások a középiskolábanKiss, Bernadett; Fodor, Szilvia; DE--Bölcsészettudományi KarGyakran találkozhatunk a mindennapokban azzal az attitűddel, tanulói hozzáállással, hogy a diák azt gondolja magáról, hogy nem elég jó, tehetséges, kreatív, okos az adott feladat elvégzéséhez, vagy tananyag elsajátításához. Nagyon szomorú azt tapasztalni, hogy egy fiatal már olyan negatívan gondolkozik önmagáról és képességeiről, mely meggátolja őt abban, hogy hosszútávon boldog legyen. A pozitív pszichológia abban segít, hogy az önbénító kijelentések forrását megtaláljuk, és segíthessük képességeik kibontakozásában a gyerekeket. Annak érdekében, hogy többet tudjak meg a középiskolás tanulók boldogság- és szomorúságforrásairól, egy rövid felmérést végeztem, mely eredményeiből olyan következtetéseket vonok le, melyekre jobban odafigyelve nap mint nap az iskolai gyakorlatban, a tanulók jóllétéért, boldogságáért tehetek valamit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tantárgyközi kapcsolatok a hon- és népismeret oktatásábanGyuróné Szenka, Dóra; Nagy, Éva; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a hon- és népismeret tantárgyközi kapcsolatait vizsgálom. Munkám első részében a tantárgyközi kapcsolatok fontosságát igyekszem alátámasztani, majd ismertetem azokat a tantárgyakat, amelyekkel a hon- és népismeret közvetlen kapcsolatban áll. A szakdolgozat második részének célja, hogy áttekintse a konkrét hon- és népismeret tananyagokat a tantárgyközi koncentráció szempontjából. E szakaszban a tanítási gyakorlatom tapasztalataira nagyban támaszkodva megoldásokat javaslok a tantárgyközi kapcsolatok létrehozására.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Tankönyv, nevelés, pedagógiaKiss, Ábel Lukács; Máté-Szabó, Barbara; DE--Bölcsészettudományi KarMinden pedagógus szembesül azzal a kérdéssel, hogy szakmájának gyakorlását mikor és hogyan kezdték és hogyan bontakozott tovább ez a gyakorlat az elmúlt évszázadok alatt? A terület áttekintése számtalan kérdést vet fel, amelyek feldolgozásáról a gazdag szakirodalom tanúskodik. A „Tankönyv, nevelés, pedagógia” –címmel a dolgozat a nevelés meghatározása mellett, a szakirodalom áttekintésével a tankönyvhasználatra összpontosít, közelebbről a tankönyv szerepére, funkcióira. Következésképpen nem hagyhatja figyelmen kívül korszakonként a hazai tankönyvellátás tanulságait, valamint a mai tankönyvhasználat és tankönyvellátás időszerű kérdéseit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A földrajz, mint iskolai tantárgy oktatásának kihelyezése a természetbe, avagy természetközelibbé tételePaládi, Péter; Teperics, Károly; DE--Bölcsészettudományi KarAz utóbbi években azt tapasztalom, hogy nemcsak a városi, de a falusi gyerekek is egyre jobban eltávolodnak az őket körülvevő természettől. Ennek okozója az egyre népszerűbb digitális technikák elterjedése. Van egy olyan fontos pedagógiai cél, aminek alapja az egészséges életmódra nevelés. Úgy gondolom, hogy ezt nemcsak a mindennapos testnevelés órák keretein belül lehet elérni, hanem egyre több tantárgyat, így a földrajzot is be kell ebbe vonni, hisz gyermekeink mozgásszegény életmódot élnek. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy nagyon sok a túlsúlyos diák, amelynek számukra sok káros élettani következménye lesz a jövőben. A természet szépségeinek megismertetésével vissza akarom őket fordítani egy olyan helyes útra, amelyen haladva egészséges felnőttekké válhatnak. Ez a helyes út véleményem szerint a turizmus, a természetjárás megszerettetése és a környezetvédelem. Ezt a súlyos problémát látnia kell a mindenkori oktatás irányítóinak, éppen ezért nem kellene sajnálnia anyagi forrásokat áldozni a program megvalósításához. Ezen programok megvalósítása nem érhető el felülről érkező anyagi segítség nélkül. Meggyőződésem, hogy ha terveim megvalósulnának, egy sokkal egészségesebb felnövekvő nemzedék távozna az iskola falai közül, akik felnőttként is természetbarát életmódod folytatnának ép testben ép lélekkel.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A felvilágosodás, a forradalmak és a polgárosodás kora című témakör tanítási lehetőségei történelembőlBarkó, Szabolcs; Pintér, József; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom alapvetően azzal a céllal íródott, hogy megvizsgáljam, miként lehet minél inkább színesen, érdekesen, a diákokhoz közelebb hozva tanítani A felvilágosodás, a forradalmak és a polgárosodás kora című témakört, amely a felvilágosodástól kezdve a forradalmakon átívelve kitér még a polgárosodás folyamatára is Európában. Munkám igyekszik minél több perspektívát felkínálni mind a módszereket, mind az eszközöket tekintve olyan módon, hogy figyelembe veszi a legújabb pedagógiai irányzatok eredményeit, valamint a hagyományos, jól bevált módszereket egyaránt. Meglátásom szerint ezeknek a sikeres összeegyeztetése, szintézise hozhatja meg a várt eredményt a történelemtanítás színvonalának emelkedését tekintve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Források használata az ókori Hellász tanításábanJánosi, László Dávid; Nagy, Tamás; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozatom célja, hogy bemutassa, milyen forrásokat használhatunk a modern történelemoktatás során. A dolgozatom központi része az, hogy rávilágítson a források használatának komplexitására, és a forrásokban rejlő lehetőségekre. Igyekszem bemutatni a jelenleg használatos és egy korábbi tankönyvben alkalmazott forrásokat, azok hasznossága és forrásértéke alapján. Továbbá egy olyan forráshasználatra alapozó óratervet készítettem, amely megvalósítása megtörtént a gyakorlógimnáziumban. Ennek kapcsán megállapítható, hogy a tanulók fejlődésében jelentős szerepet játszanak az írott és gépi források.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hagyományos tanítási módszerek "vs" digitális tanítási módszerek a földrajz tantárgy oktatásábanKondor, János; Varga, András László; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban szeretném bemutatni azt, hogy milyen módszerekkel, eszközökkel lehet tanítani napjainkban a földrajz tantárgyat. Munkám első részében külön-külön kitérek arra, hogy milyen hagyományos módszerek, valamint milyen digitális technikák állnak a pedagógusok rendelkezésére annak érdekében, hogy földrajzóráikat érdekesebbé tudják tenni. Természetesen megemlítem a hozzájuk köthető előnyöket, s hátrányokat is. Szakdolgozatom elkészítése során egy vizsgálatot tettem, amely során arra voltam kíváncsi, hogy melyik az a tanítási módszer, amellyel a legnagyobb sikert érem el. A vizsgálat lényege az volt, hogy ugyanazt a földrajztémát, három különböző kilencedikes osztályban, három eltérő módszerrel tanítottam meg, s ebből különféle következtetéseket vontam le. Munkám során egy központi kérdést is megfogalmaztam, mégpedig azt, hogy lehet-e még digitális módszerek, IKT eszközök nélkül hatékonyan tanítani napjaikban a földrajz tantárgyat?Tétel Korlátozottan hozzáférhető Atlaszhasználat a földrajzoktatásbanSiktár, István; Teperics, Károly; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban elsődlegesen arra kerestem a választ, hogyan vélekednek a közoktatásban tanuló diákok a földrajzi atlaszhasználatot illetően. Ennek feldolgozásához egy kérdőívet töltettem ki két oktatási intézmény tanulóival. A kapott adatokat elemezve vontam le a következtetéseket az atlaszhasználatot illetően. Ezt megelőzőleg ismertettem az atlaszhasználat szerepét, a térképolvasás szintjeit, áttekintettem az atlaszhasználat történetét a kialakulástól napjainkig, majd elemeztem a mostani, közoktatásban használt legfontosabb kiadványokat. A kutatás során a kiadványokat elemezve arra jutottam, hogy vannak nagyon jól szerkesztett iskolai földrajzi atlaszok, ugyanakkor vannak kiadványok, amelyeknek komoly hiányosságai, hibái vannak. A diákok kérdőíves válaszait elemezve pedig arra jutottam, hogy napjainkban is fontos szerepe van az atlasznak a földrajzoktatásban, a tanulók többsége fontosnak tartja a topográfiai ismeretek és az atlaszhasználat elsajátítását.Tétel Korlátozottan hozzáférhető How to Use Literature in the Second Language ClassroomWeidisch, Edit; Fekete, Adrienn; DE--Bölcsészettudományi KarIn this paper, I discuss the role of culture in the second language classroom. I focus on one specific part of culture which is literature. I claim that it is of great importance to incorporate the teaching of culture and literature into the second language class since they help to increase cultural awareness, understand cultural similarities and differences. They also help to decrease the risks of misunderstanding, which is often rooted in unknown cultural differences. The aim of language teaching is to raise adaptable, tolerant and sensitive citizens, and literature and culture contribute to this process.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Külső koncentrációs lehetőségek kihasználása a történelemoktatásbanVállaji, Balázs László; Aradi, Lajos; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban a tantárgyak közötti együttműködés egy fajtáját, a koncentrációt mutatom be, két tantárgy a történelem és a földrajz között. A fókuszban a történelemoktatás van, a vizsgálat pedig abból áll, hogy a földrajzi ismeretek miként használhatóak fel annak során. Egy elméleti bevezető után, amiben elhelyezem a koncentrációt a tantárgyközi együttműködés hierarchiájában, a történeti földrajz bővebb ismertetése nélkül hozok példákat a két tantárgy közötti kapcsolatra, különös tekintettel a térképhasználat előnyeire. A dolgozat ezt követő nagyobb részében a középiskolás történelem kerettantervet elemzem, kapcsolódási pontokat keresve a két tantárgy között.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az amerikai polgárháború tanítási szakmódszertana általános iskolábanMárki-Kira, Mihály; Harangi, Kitti; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatomban az amerikai polgárháború általános iskolai tanítási szakmódszertanát igyekszem bemutatni. Tanítási szakmódszertan alatt két olyan fő tanulásszervezési munkaformát kell érteni, amelyek alapján a téma feldolgozása történt. Ez alapján a dolgozat két legfőbb fejezete az ezen két munkaforma alapján történő bemutatás; a „csoportos” jellegű tanulásszervezési munkaformán és a „frontális” jellegű munkaformán keresztül történik. A téma feldolgozása kronológiai sorrendben, a megtartott órák szerint történik, amelyet megelőz a helyszín, az osztály és a legfontosabb előzetes információk bemutatása. Ezt követően az összegzésben foglalom össze a két megközelítési szempont során tapasztaltakat és a további lehetőségeket. A dolgozat célja a teljes gyakorlatiasság szemszögéből bemutatni a csoportos és a frontális tanulásszervezési munkaforma előnyeit és hátrányait; valamint a vegyes tanulásszervezési munkaforma kiemelése.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A nem-formális tanulás lehetőségei a magyar irodalom tanításábanKeczán, Mariann; Baranyai, Norbert; DE--Bölcsészettudományi KarDolgozatomban irodalmi muzeológusként – javarészt – nem-formális oktatási keretek között szerzett, a középfokú magyartanításhoz kapcsolódó tapasztalataimat összegzem. Az élményszerzésen alapuló múzeumpedagógia köréből két tevékenységi formát elemzek: nevezetesen a Debreceni Református Kollégium Múzeumának rendhagyó óráit, az irodalmi topográfia tudásbázisára épülő városi sétákat mutatom be; végezetül a Szabó Magda Emlékház kínálta újabb irányokat vázolom. Munkám reflektív igénnyel készült, nemcsak a tanári visszajelzések alapján hasznosnak ítélt példákat veszi számba, hanem az első debreceni múzeum megújulási törekvését is körvonalazza.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Más tantárgyak szakmódszertanának összehasonlító vizsgálata, valamint feladatok/tanórák tervezéseSzabó, Orsolya; Dávid, Ágnes; DE--Természettudományi és Technológiai KarSzakdolgozatomban rávilágítottam a kémia és a földrajz szakmódszertan közös elemeire, illetve különbségeire, a kérdés témakörét alaposabban körbejárva, mivel az adott irodalomban ezen téma került részletes kifejtésre a földrajz tekintetében. Továbbá nagyobb mértékben a kémia-földrajz, kisebb mértékben a kémia-történelem kapcsolódási pontjait próbáltam megtalálni egy konkrét témakör vonatkozásában. Olyan, több órát átfogó óratervet készítettem, amely elsősorban a jelenség alapú oktatásra épül, és több tárgyat integrál (kémia – földrajz – történelem). A víz témáján keresztül kapcsoltuk össze a különböző tantárgyakat egy – egy közös ponton keresztül. A téma indításakor földrajzi vonatkozásban néztük a vizet, mint a Földet nagy arányban borító burkot, úgymint óceánok, tengerek, édesvizek. Ezt követően tértünk át a kémiai szempontokra, a víz szerkezetével kezdődően, a halmazállapot-változásokon keresztül, a víz, mint oldószer, illetve a vízkeménység – vízlágyítás tekintetében. Ezen témákat minden esetben gyakorlati példákkal, érdekességekkel színesítettük, valamint tanulókísérletek elvégzése is szerepel a tervben. Tanítási gyakorlatom során szerencsém volt a tanulókkal elvégeztetni azt a kísérletet, mely a kemény víz és a szappan habzását, valamint a vízlágyítást tanulmányozza. A 8. osztályosok nagy élvezettel és kíváncsisággal hajtották végre a kíséretet, és úgy éreztem, hogy felkeltettem az érdeklődésüket a téma iránt, mivel a kemény víz, valamint a szappan a mindennapi életünkben is jelen van. Eme pozitív tapasztalatokból kifolyólag véltem úgy, hogy a szakdolgozat óratervébe is beépítem ezt a kísérletet. A vízben oldott sókkal kanyarodtunk vissza a földrajzhoz, a felszín alatti vizekhez, a gyógyvizekhez és a magyarországi fürdővárosokhoz, valamint a GPS koordinátákhoz. A gyógyfürdők története kapcsán találtuk meg az összefüggést a történelemmel. A szakdolgozat zárásaként pedig egy fogalomtérképet szerkesztettünk, mely egy ábrán tartalmazza a vízhez kapcsolódó fogalmakat és az egymással való összefüggéseket mindhárom tantárgy tekintetében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A második világháború magyarországi eseményeinek megjelenése a történelemtankönyvekbenTőkés, Dániel; Barta, Róbert; DE--Bölcsészettudományi KarA dolgozat első részének két célja van, egyrészt fel kívánja hívni a figyelmet a tankönyvkutatás sajátosságaira, másrészt megpróbálja összegyűjteni a főbb kutatási eredményeket és módszertani alapvetéseket. A dolgozat második része ismerteti a második világháború magyarországi eseményeit a mindenkori történelem tankönyveken keresztül. A gondolkodásmód és módszertani szempontok változásait mutatja be, értelmezi a történelmi események bemutatásának eszközeit az aktuális politikai gondolkodásmód tükrében. A dolgozat befejező részében elemzi a tankönyvírók célkitűzéseit és levonja a végkövetkeztetést.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hagyományos és modern eszközök alkalmazása a mechanika tanításáhozAradi, János; Csatári, László; DE--Bölcsészettudományi KarA szakdolgozatom a hagyományos és modern eszközök alkalmazásainak lehetőségeivel foglalkozik a mechanika témakörében. Saját tapasztalataim mellett a szakirodalmak részletes eredményeit is felhasználtam.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulócsoport mint alternatív pedagógiaFrankóné Dézsi, Gizella; Chrappán, Magdolna; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatomban a tanulócsoportos oktatás jellemzőit vizsgálom, továbbá azokat a szükségleteket, melyeket ez a típusú alternatív oktatási mód kielégít. Keresem a választ arra, hogy milyen társadalmi elvárásoknak tesz eleget. Melyek azok a hiányosságok, helyi vagy össztársadalmi szinten megfogalmazott elvárások, melyeket a hivatalos, állami oktatás nem tud megvalósítani, illetve ez utóbbi miértjét és okait hipotetikus szinten. A tanulócsoportos oktatás Magyarországon nagyon rövid múlttal rendelkezik, a legtöbb – általam vizsgált – tanulócsoport 2017 vagy 2018 szeptemberében kezdte meg működését. A kevés tapasztalat okán a résztvevők honlapon, vagy a különböző Facebook - csoportokban történő visszajelzéseire támaszkodva, a pedagógiai programok, interneten elérhető hitvallásaik elemzései alapján tettem megállapításokat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Hazaszeretetre nevelés a földrajzoktatásbanGombos, Erik; Teperics, Károly; DE--Bölcsészettudományi KarSzakdolgozatom a hazaszeretetre nevelésnek a magyar földrajzoktatásban betöltött szerepét vizsgálja a történelemben, a jelenben és a jövőben rejlő lehetőségek tükrében. A hazaszeretetre nevelés és a diákok nemzettudatának elmélyítésére tett törekvések megjelenési formáit és módszereit elemzem, kitartva személyes álláspontom mellett, mely szerint: a haza megismerésére, szeretetére és szülőföldünk természeti és társadalmi értékeinek megőrzésére nagy hangsúlyt kell fektetnie napjaink földrajzoktatásának. A kutatást a történelem idősíkján végig haladva, a témát érintő szakirodalmak és publikációk tanulmányozásával végeztem. Figyelembe véve a földrajz tantervekben betöltött korlátolt szerepét és tanítási gyakorlataim alatt megélt személyes tapasztalataimat felhasználva állítom, hogy a hazaszeretetnek, mint nevelési célnak, igenis van helye a földrajz jelenlegi oktatásstratégiájában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Berzsenyi Dánielnek A Magyarokhoz (I.) című verse szakköri feldolgozás keretébenPallagi, Balázs; Bódi, Katalin; DE--Bölcsészettudományi KarTanári szakdolgozatom Berzsenyi Dánielnek A Magyarokhoz (I.) című versével foglalkozik, mely témát szakköri feldolgozás keretében mutatom be.Témaválasztásom fő oka, hogy úgy gondolom, a szóban forgó versnek nagyobb figyelmet kellene kapnia a magyar közoktatásban. Szakdolgozatom két fő részből áll. Az első résznek két témája van, egyrészt a vers megszületésének és Berzsenyi életművének főbb körülményei, valamint a vers értelmezése. A második fő részben elsősorban azokat a pedagógiai dokumentumokat és követelményeket tárgyalom, amelyek kapcsolatba hozhatók a verssel, illetve Berzsenyivel, hiszen ezek a dokumentumok lehetőséget biztosítanak a vers tanítására. Végül egy szakköri óra menetét tárgyalom, s egy óratervet is írtam, mely szükséges része a szakdolgozatnak, továbbá a tanítási folyamatnak.