Az LMBT közösség reprezentációja az Eurovíziós Dalversenyen

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Az Eurovíziós Dalversenyt 2014-ben Dániában rendezték, ahol az osztrák versenyző, Conchita Wurst nyert. A transzvesztita előadó hamar a médiafigyelem középpontjába került szokatlan megjelenése miatt, és ez az érdeklődés a győzelem után csak erősödött. A jelenség körül kialakult diskurzusban gyakran emlegették, hogy ez a siker az LMBT (Leszbikus, meleg, biszexuális, transzszexuális) közösség számára is jelentős, és komoly szerepe van abban, hogy Európa toleránssá és elfogadóvá váljon. Tulajdonképpen a Conchita Wurst-jelenség és a körülötte kialakult helyzet adta az ötletet ahhoz, hogy szakdolgozatomban az LMBT közösség médiareprezentációjával foglalkozzak az Eurovíziós Dalverseny színpadán. Persze nem csupán ezt az egy esetet vizsgálom a dolgozatban. Bemutatok három olyan győztes produkciót, melyek előadói, a verseny előtt vagy után vállalták a másságukat, illetve elemzem a körülöttük kialakult diskurzust is. A legfontosabb kérdés pedig, hogy igaz-e az az állítás, mely szerint a dalverseny az LMBT közösség legfontosabb rendezvénye. Ma már egyre többször hallani, hogy a köztudatban elterjedt ez a nézet, de úgy gondoltam, ideje megpróbálni alátámasztani vagy cáfolni ezt az állítást. Valóban nagy jelentőségűek azok a győztesek, akik vállalják másságukat? Ezek ténylegesen hatással vannak a társadalmunkra? A dolgozatban röviden ismertetem a verseny történetét, majd vázolom a szükséges elméleti hátteret is. Bemutatom az általam választott három győztes (Dana International, Marija Serifovic, Conchita Wurst), útját a győzelemig, illetve az általuk generált véleményeket, kritikákat, reakciókat. Mivel a dolgozatban, ismertetek egy létező helyzetet, így fontos volt, hogy a téma szakértőit is bevonjam, ezért készítettem két interjút is: Borgos Anna és Bagyina Eszter (Labrisz Egyesület) az LMBT közösségről, hazai és nemzetközi helyzetről adtak információt, míg William Lee Adams (wiwibloggs főszerkesztő) a verseny és a közösség kapcsolatáról, a győztesekről és a verseny jövőjéről beszélt. Végül pedig, mivel arra voltam kíváncsi, hogy van-e bármilyen tényleges hatása a versenynek és a győzelmeknek, így nem hagyhattam ki a rajongókat sem. Amellett, hogy bemutatom a közöttük lévő kapcsolatot, fórumaikat és a fontosabb platformokat, melyeket ők hoztak létre, rövid interjúkat is készítettem velük. Ezekben a véleményükre voltam kíváncsi, ezzel próbáltam felmérni, hogy ők hogyan látják a helyzetet, illetve van-e bármilyen személyes tapasztalatuk a témával kapcsolatban.

Leírás
Kulcsszavak
Eurovíziós Dalveseny, LMBT közösség, identitás, queer
Forrás