Hallgatói dolgozatok (Kommunikáció- és Médiatudomány)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 572)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Oktatás koronavírus idején
    Czifra, Dalma; Oláh, Szabolcs; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A 2020-as COVID-19 járvány miatt jelentős változások történtek világszerte minden területen. Dolgozatomban az oktatásra és annak szereplőire gyakorolt hatásokat vizsgálom. Ez a változás alapvetően a digitalizáció fejlődésével évek múlva fokozatosan elérkezett volna, de a COVID-19 járvány hatására hirtelen álltak be nagymértékű változások a közoktatásban és az egyetemi képzésben, amihez – országszerte nagy általánosságban – sem a tanulók, sem a tanárok, sem az oktatásszervezés intézményi felelősei, sem a szülők nem tudtak hatékonyan, tervezetten és tudatosan viszonyulni. Az intézményeknek túl gyorsan kellett átállniuk az online oktatásra. Közegészségügyileg ez biztonságos volt, de a képzés folytonosságát az átállás nem biztosította kellőképpen: a teljesen online osztály nem tud egyig pillanatról a másikra alternatívát nyújtani a hagyományos tantermi oktatáshoz képest, mert egészen másféle pedagógiát, oktatásmódszertant, tanári és tanulói hozzáállást követel meg, s ennek nem voltak meg 2020 márciusában a feltételei sem infrastrukturálisan, sem a gondolkodásmódban, sem szakmai felkészültségben, sem a tananyagok kidolgozottságában. Az átállás zavarai kommunikáció és médiatudományos szempontból érdekes tapasztalásokat hoztak magukkal: ezeket elemzem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A közösségi média politikai szerepe
    Fazekas-Szabó, Johanna; Mészáros, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Azt láthatjuk, hogy 2023-ra a politikusok marketing kommunikációjának szerves részévé vált a közösségi média lehetőségeinek kiaknázása, a szavazók gyors és közvetlen elérése és persze meggyőzése. Kutatásomban ezt szeretném vizsgálni egy egyedi feltáró kutatással, hogy milyen paraméterek mentén tudjuk ezt a sikerességet vagy éppen sikertelenséget megvizsgálni, amelyhez egyfelől két olyan hírközlő platform rovatát hívom segítségül, mint a Telex Lájk Bajnoksága és a Mandíner LikeFight-ja, amelyek pontosan a politikai kommunikáció online versenyének aspektusait feszegetik az elmúlt 3 évben. Másfelől pedig a rovatok adatait tovább elemezve megvizsgálom a Facebook és Instagram oldalak korábbi, és jelenlegi megjelenéseit néhány népszerű kormánypárti és ellenzéki politikus körében. Alapvetően azt várom a kutatástól, hogy egyfajta tendenciát mutasson az elmúlt évek változásairól, ami a politikai online teret illet, illetve, hogy hogyan épült és épül be fokozatosan a politikai kampányokba a kommunikáció online formája, továbbá pedig képet kapjunk a jelenlegi erőviszonyokról, ami a politikusok online szereplését illeti.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A cudar fogadós múltbéli merengése
    Boldizsár, László; Hlavacska, András; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A fejezetek és sorrendjük, valamint egymásból következésük tárgyát a tényleges világunkban elhelyezett mivolta határozná meg. Magában foglalja az eddig megjelent kötetek átfogó narratíváját, annak alakulását, irányát, alkalmazásait; itt történik meg A királygyilkos krónikája részletekbe menő összehasonlító elemzése más fantasy műfaj stílusjegyeit vagy fantasyelemeket magukban hordozó művekkel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kortárs magyar irodalom online és offline megjelenései
    Bodnár, Lili Anna; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Mi a kortárs magyar irodalom? Hol találkozhatnak vele az emberek? Van arra lehetőség, hogy a XXI. században olvasó embereket "neveljenek?" Hogyan járulnak ehhez hozzá a különböző népszerűsítő platformok, és a különböző írók, költők és néhány multinacionális cég? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresi a választ a záródolgozatom, amelyben megviszsgáltam hogyan jut el a középiskolás korosztályhoz a kortárs magyar irodalom. Továbbá bemuttatam a Libri irodalmi díjat, és néhány díjazott esetében kitértem az önmenedzsment kérdésére az online felületeken. Végül az "offline" megjelenés egyik formáját ismertettem: a JCDecaux Hungary KFT. pályázatát, amely során a "megállókba költözik a kortárs magyar irodalom". Összegzésemben kifejtettem, hogy a kortárs magyar irodalom élő és közösségépítő.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A laposföld-elmélet magyar nyelvű médiareprezentációja és retorikai elemzése
    Borsos, Dávid János; Sebestyén , Attila; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Jelen dolgozat témája a laposföld elmélet jelenlétének vizsgálata a közösségi médiában és az azt képviselő emberek érvelésének érv anyagai és retorikai módszereinek kutatása. Fő kutatási kérdések szerint, diskurzus- és tartalomelemzés, illetve interjú módszerét alkalmazva történik a kutatás a dolgozatban. Mindez a kutatás a magyar nyelvű közösségi médiában és szintén magyar anyanyelvű interjú alanyok bevonásával történik. Érvanyagukat és érvelésük módját vizsgálva, mely ismereteket felhasználva történik, alapvető kérdést adva, hogy mely meggyőző erővel tudnak érvelni és milyen érvrendszert, készletet használak. További kérdéseket és összefüggéseket is vizsgál a dolgozat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A fluktuáció csökkentésére irányuló szervezetfejlesztési lehetőségek a Campus Hotelben
    Szalai, Borbála; Sebestyén, Attila; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A szervezetek megfelelő működésének elengedhetetlen feltétele az átlátható kommunikáció és a folyamatos fejlesztés. Dolgozatom témájául az UD Hotels Kft. Campus Hotel nevű egységének belső működését választottam, kiemelten a recepciót, azaz a legnagyobb létszámú szerkezeti egység munkáját, szervezetben betöltött szerepét és helyzetét. Az utóbbi években a recepciót érintően egyre jobban érvényesült a fluktuáció, valamint ennek egyik következményeként a munkavégzés gördülékenységében is felfedezhető a nehézségek szaporodása. Dolgozatom ezt a problémakört járja körül a recepció munkájának részletezésével, az akadályok feltárásával, valamint a javaslatot teszek e problémák megoldására is. Ennek folyamán külön figyelmet fordítok a szervezeti kultúra strukturált fejlesztésére és a dolgozókat érintő képzési programok kidolgozására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Rendezvényszervezés A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál
    Veres, Réka; Oláh, Szabolcs; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Manapság nagyon divatos fesztiválokat szervezni az egész világon, így Magyarországon is sokféle fesztivált rendeznek. Ezek különböző tematikájúak lehetnek, például gasztronómiai, ezoterikus, zenei, filmes és még sok minden más. Záródolgozatom témájául egy filmfesztivált választottam: a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivált. Az elmúlt 20 évben a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál hazánkban és külföldön is Magyarország legismertebb filmfesztiváljává vált. Úgy határoztam, hogy először rendezvényszervezési nézőpontok mentén elemzem. A CineFest-es szakmai gyakorlatom során megszerzett tapasztalataimmal támasztom alá, hogy a gyakorlatban mely szempontok valósultak meg, illetve mely eszközök maradtak el a szakirodalom szerint. Ezután összehasonlítom a Malter Filmfesztivál elemeivel azért, hogy rálátást kapjunk a két filmfesztivál hasonlóságaira és különségeire. Utána összevetem, hogy mely szempontoknak feleltek meg, vagy tértek el egymástól. Mindezek után egy összegzést készítek magáról a rendezvényszervezés menetéről, nehézségeiről és kihívásairól.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A beszélgetős műsorok evolúciójáról, avagy a Tóksótól az online interjúkig
    Kovács, Eszter Csilla; Fodor, Péter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozatom témája a beszélgetős műsorok, talkshow-k térnyerése, átalakulása, ha úgy tetszik evolúciója Magyarországon. A beszélgetős műsorok – ahogy legtöbbször hivatkozni fogok rá – egy sokkal szélesebben értelmezhető, és rengeteg réteggel rendelkező terület, ami az elmúlt közel ötven évben számos változáson ment keresztül. Mondhatnánk, hogy egyértelmű oka ennek a digitalizáció előrehaladása, az új gépek, kütyük, kellékek megjelenése, vagy egyszerűen az, hogy átalakult a társadalom napi médiafogyasztása. De a beszélgetés, mint olyan, az ennyi év után is fent maradt. És hogy hogyan is alakult a műfajnak az evolúciója, hogy hogyan tudott teljesen átalakulni, miközben mégis hordozza az alapvető jegyeket, csak a dolgozat végére fog kiderülni.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Értelmezhető-e modern vallásként a hippi és a Goa/psytrance színtér?
    Szabó, Zsófia; Énekes, András Előd; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban a hippi és a Goa/psytrance színtér hagyományos vallásokhoz való hasonlóságait vizsgáltam. A téma tudományos jelentőségét abban látom, hogy manapság a hagyományos vallások szerepének csökkenésével sokan fordulnak valamilyen alternatív vallási forma felé. Hipotézisemet, miszerint a hippi és Goa/psytrance színtér értelmezhető vallásként, szekunder kutatással végeztem. Az elemzéshez saját szempontrendszert állítottam fel, melyben összegyűjtöttem a hagyományos vallások jellemzőit. Ezt utána összevetettem a hippi és a Goa/psytrance színtér elemeivel, a szakirodalmak alapján megvizsgáltam az egyes szempontoknak megfelelő elemeket a két színtéren. Végül arra a következtetésre jutottam, hogy mindkét színtér számos valláshoz hasonló elemmel rendelkezik, felfedezhető volt azonban a kulturális kisajátítás jelensége, ami a főként a hippik esetében jelentősen káros hatással volt az alárendelt indián kultúrára. Emellett azt is megállapítottam, hogy a Goa/psytrance a vallásokkal ellentétben nem feltétlenül van hatással az emberek mindennapjaira, alkalmi partikról, nyári fesztiválokról van szó. A hippi életforma pedig ugyan a színtér tagjainak hétköznapjait is meghatározta, amikor a korszak véget ért, a hippik ugyanúgy visszailleszkedtek abba a világba, ami ellen oly sokáig tiltakoztak. A két színtér ettől függetlenül lehet egyfajta valláspótlék a tagok számára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A TCG-k szerepe, és fennmaradása a digitalizált médiában
    Czegle, Márton; Sebestyén, Attila; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Jelen dolgozat a cserélgetés kártyajátékok, ,,Trading Card Game"-ek szubkultúrát és piacát elemzi végig, amely jelenleg is létezik. Betekintést nyújt ennek a kultúrának a kialakulásának hátterébe, fennmaradásának történetébe, illetőleg jelenlegi helyzetébe. Továbbá megvitatja a TCG-k egyedülállő közösségének működését, ahogyan jelen volt az elmúlt évtizedek alatt, egészen 1993-ig visszamenőleg. Betekintést nyújt három nagy játékgyártó vállalat - a Wizard of the Coast, a Konami, és a The Pokémon Company" működésének erre vonatkozó részeibe, illetve abba, hogy e cégek hogyan vették fel, és tartották fenn sikeresen a kapcsolatot a célközönségükkel, illetve hogy ez a kapcsolattartás milyen változásokon ment keresztül a közösségi média debütálásával. Végigmegy a cégek hirdetési stratégiáin, marketingkampányain, és azon, hogy milyen módszereket választottak a médiajelenlétükben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A modernkori traumatizált tinédzserek különböző viselkedési addikcióinak ismertetése az Euphoria című sorozat karakterelemzésén keresztül
    Rácz, Vivien; Kálai , Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom alapjául az Euphoria című sorozat szolgál, ami egy tinédzserekről szóló amerikai televíziós sorozat, amelyet Sam Levinson készített és írt az HBO előfizetőinek. A történet a nagykorúság témájával foglalkozik, és a tini élet minden aspektusát feldolgozza. A sorozat célközönsége a tinédzserek és fiatal felnőttek, tekintettel a szereplők életkorára és a témák relevanciájára. Droghasználat, alkohol, szexualitás, önbántalmazás, és ehhez hasonló devinás viselkedésekbe kapunk betekintést. Abból adódóan, hogy a sorozat fő sikeressége az aprólékosan kidolgozott karaktereken alapul, elemzésem egyik szempontja a főszereplőnk karakterének elemzése, viszonyai a többi a szereplővel. Fő kutatásom a sorozat karakterinek elemzése, hogyan befolyásolja a traumatizált gyermekkor a felnőtté válás folyamatát. Karakterelemzésem során figyelembe vettem a karakterek fizikai megjelenését, jelmezeket, a többi szereplővel létrejövő interakciókat. Fontosnak tartom még a helyszínelemzést, és az őket körülvevő környezetet.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Urban art: művészet vagy vandalizmus?
    Galgon, Hanna; Váró, Kata Anna; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Záródolgozatom célkitűzése, hogy részletesen körbejárom az utcai művészet ernyője alá eső fogalmakat, rámutatok az utcai művészet szakmai kommunikációban, kampányokban, marketingstratégiákban történő hasznos vagy szubkultúrára káros hatásaira. Ebben a bemutatásban segítségemre lesz három olyan művész, akik a mai napig hatást gyakorolnak az egyre szélesebb körben érdeklődést kiváltó szubkultúrára. Ha utcai művészet, akkor a 21. században Banksy neve és munkássága az, akitől leginkább inspirálódnak nemzetközi körökben. Nem is csoda, ironikus, szatirikus, de mégis humoros és „elfogadható elfogadhatatlansága” teremti meg munkájának kettősségét – bármennyire is illegális, amit csinál, mégis szükséges és kultúraformáló. Azonban a 20. század második felében, amikor valóban folyamatosan módosult a graffiti vizuális nyelve az Egyesült Államokban, Jean-Michel Basquiat és Keith Haring ellentétes formavilága tudott leginkább a korra reflektálni, amiben éltek. A magyarországi graffitimozgalom leírása valamikor a 2010-es évek előtt stagnálni kezdett, holott ezután készültek csak az igazán látványos installációk, esetleg muralok, tűzfalfestmények. Így tehát dolgozatom utolsó negyede hazánk utcai megmozdulásait vezeti végig az egyik első magyar graffiti crew-tól, a Pride Not Crime-tól egészen a legfrissebb MOME-val folytatott együttműködésekig. Hipotézisem abban áll, hogy az utcai művészet – amibe beletartozik a graffiti legfőképp stilizált betűi, becenevei, a street art részletes, színes és vegyes technikával készülő falfestményei, a stencilek, a búzapaszta poszter, a matricák és az installációk – egy olyan kommunikációs forma, ami nem csupán egy csoporton belüli üzenetcsere szintjén képes működni, hanem jelentős figyelmet tud fordítani ügyek, termékek, márkák felé. Egyúttal arra szeretnék rávilágítani, hogy a fentebb említett három művész képes már-már márkaként működni. A magyarországi utcai művészet áttekintése nem hiába marad meg a egy történeti összefoglalásnál: feltett szándékom ebben a témában a későbbiekben, vagy akár diplomamunka formájában kutatni, ugyanis az országunkra különösen igaz, hogy városonként eltérő véleményekkel találkoznék a témában. A művészeti szcéna Budapesten virágzik a megannyi galériák és múzeumok között, viszont lassacskán a város falai is kiállítótermekké válnak, ennek társadalmi elfogadottsága érdekes kutatási témának bizonyulna, ahogyan az is, hogy létre lehetne-e hozni egy olyasmi kültéri utcai művészeti kiállítást, mint Berlinben az Urban Spree.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Nativus arculata és imázsépítésének lehetőségei
    Gáva, Laura; Oláh, Szabolcs; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom szakmai üzenete abban áll, hogy példa értékűnek mutassam be a Nativus márka felépítését az értékplatform miatt, amelyre települt. Az értékplatform és a ráépülő márka közötti viszony bemutatása egyszersmind kirajzolja a dolgozatom módszertanát és szerkezetét is: ahhoz, hogy bemutathassam a márkát végig kell mennem az értékplatform tényezőin is. Erre a bázisra építve logikusan a márkaesszencia és a márkakommunikáció közötti összefüggéseket is bemutatja a dolgozatom. Szakdolgozatomban feltárom a Nativus márka fejlesztésének, építésének, piacra bevezetésének, arculat- és imázs építésének szakaszait, lehetőségeit és feladatait.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hogyan vonja be világába és tartja meg felhasználóit a Facebook, az Instagram, a Snapchat és a TikTok?
    Farkas, Alexandra Regina; Oláh, Szabolcs; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Záródolgozatom témájának négy alkalmazásnak (Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok) az elemzését választottam. Azt vizsgálom, milyen kommunikációs stratégiák, illetve kommunikációs eszközök járulnak hozzá ahhoz, hogy a felhasználókat tömegével vonzzák és benne is tartsák a saját világukban ezek az applikációk. Miben hasonlóak, illetve miben különböznek ezek a felületek. Egymáshoz való kapcsolódásuk is eredményezheti a nagyobb sokaság bevonzását? Ez az összekapcsolódás a Facebook és az Instagram üzleti modelljében például eleve érvényesül. Az is kérdés, hogy amennyire különböznek ezek a világok egymástól, éppen annyira hasonlóak is – működésükben, funkcióikban, hirdetési rendszereikben, fejlesztési lehetőségeikben? És ha ez így van, milyen eszközökkel, kialakításokkal voltak képesek (és jelenleg is képesek) megragadni az ember érdeklődését? Hipotéziseim: 1) Folyamatosan megújított technikai platformon kiépülő társas színteret látok a social media applikációban. 2) Mivel mind a négy alkalmazás más és más célt szolgál, másképp van kialakítva. 3) Hasonlóságuk is szembeötlő, mert a végleges célja mindnek ugyanaz: terjeszkedni, minél nagyobb befogadói hálózatot kialakítani, minél több felhasználóval és rajtuk keresztül felhasználói adattal rendelkezni (ez az üzleti működésük alapja: a hirdetési logikájuk a big data algoritmikus működésén alapszik, ami viszont már a szemantikus web logikája). 4) Az applikációk változnak, felületük megújul, régi funkcióikat sutba vágják, újakkal rukkolnak elő, melyek sokszor kétesélyesek, ugyanis vagy beválnak, vagy nem.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Ludonarratív zavar a Dark Souls III videójátékban
    Kulcsár, Róbert Milán; Hlavacska, András; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A ludonarratív zavar rengeteg videójátékban jelen van. A Dark Souls III esetében viszont különösen indokolt ennek a jelenségnek a megvitatása és feltárása, hiszen a játék rendkívül népszerű, és egy egész szubkultúra megalakulásáért felelős. A Dark Souls keretrendszere és működése csakis akkor jut el az olvasóhoz (a játékoshoz), ha az kutatja, keresi, feltérképezi a játék rejtett részleteit. Abból adódóan, hogy a készítők nem adják a játékos kezébe az utasításokat, az információkat, és a játék mechanikájához megérteni szükséges közvetlen útmutatást, a játék narratívája többféleképpen értelmezhető. A készítők ugyan megírták és elkészítették az általuk fantáziált történetet, de ehhez nem ragaszkodnak, és nem erőltetik a játékosra a narratíva megmásíthatatlanságát, szilárdságát. Ezért gondolom azt, hogy a Dark Souls III az egyik legértékesebb és legtermékenyebb videójáték a ludonarratív zavar kérdésének vizsgálatában. Dolgozatomban médiaszöveg-elemzést és szoros olvasást alkalmazok, valamint hasonló tematikájú kortárs szövegek, írások által kiegészített, bővített gondolatokat is megfogalmazok. A dolgozatban kifejezetten videójátékokkal kapcsolatos irodalmak beépítésére vállalkozom, emellett pedig saját tapasztalatokból, élményekből és gondolatokból is építkezem. Célomként azt tűztem ki, hogy sikeresen alátámasztom és bemutatom azt a feltevésemet, mely szerint a Dark Souls III videójátékban ludonarratív zavart kelt az elmondani kívánt történet, és a befogadó által értelmezett történet különbsége és kétoldalúsága.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az email marketing relevanciája a 2023-as marketingkommunikációban
    Doros, Fruzsina; Oláh, Szabolcs; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom témája az email marketing, azon belül is az, hogy ma, 2023-ban is sikeres-e és jól működik-e ez az online marketing módszer. Előzetes kutatásom alapján egyetemi záródolgozatom mindenképpen marketing témában szerettem volna megírni. Témám szűkítéséhez úgy kezdtem neki, hogy azokból a módszerekből, amik érdekeltek, elkezdtem jobban belemerülni és igyekeztem találni egy olyat, amiből kevesebb forrást találok, vagyis kevésbé foglalkoztak ezelőtt vele. Ahogyan átnéztem elég sok marketinges szakblogot, ekkor figyeltem fel arra, hogy az email marketing ma is népszerű, de korántsem kapja meg azt a kellő figyelmet, amit kellene. Dolgozatomban célom eljutni addig, hogy kiderítsem, hogy érdemes-e ma is még foglalkozni az email marketinggel, megvizsgálni azt, hogy releváns-e egy-egy kampányban és ajánlanám-e vagy nem annak, aki bele szeretne vágni? Kutatásom módszere a lehető legtöbb szakblog áttekintése volt. Dolgozatom végéhez érve a hipotézisem megerősödött, 2023-ban is ajánlanám az email marketing használatát vállalkozások számára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Munkáltatói márkaépítés egy vidéki középvállalkozásnál
    Bakos, Anna; Oláh, Szabolcs; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A munkáltatói márkaépítés azt célozza, hogy a szervezet minél vonzóbbnak mutatkozzon a leendő munkavállaló számára, a munkavállalóit elégedetté tegye és megtartsa. Jelen dolgozat egyik célkitűzése az, hogy hidat képezzen a céges szférától akadémiai távolságot tartó szakirodalom és az elméletileg nem eléggé reflektált, konkrét eredményekre koncentráló esettanulmányok között. Éppen ezért egy összegző esettanulmányban részletesen vizsgálom a Flabeg Kft. többé-kevésbé megvalósított employer branding stratégiáját és annak továbbfejlesztési lehetőségeit. Célom, hogy ez a példa az előtte álló szempontrendszerrel együtt könnyen befogadhatóvá és akár más cégek számára is adaptálhatóvá tegye a munkáltatói márkaépítés folyamatát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Sportolói igény az edző vezetői és kommunikációs nyitottságára a motiváció és érzelmi intelligencia tükrében
    Bernáth, Fanni; Váró, Kata Anna; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Pályamunkámban a sportolók igényei és az edzői kompetenciák közötti kapcsolatot szeretném vizsgálni. Kisgyermek korom óta folyamatosan sportolok és számos edzővel kerültem kapcsolatba ez idő alatt. Tapasztalataim alapján az edzői tevékenység nagyon meghatározó egy sportoló életében. Kommunikátor szakirányos hallgatóként kifejeztetetten érdekel, milyen kommunikációs technikákkal lehet a sportolói eredményeket támogatni, javítani. Egy egyesület hatékony és eredményes működése legalább olyan nagy mértékben függ a sportolók lelkiállapotától, mit a fizikaitól. Manapság kiemelt hangsúlyt fektetnek az önfejlesztésre. Így van ez a sportolói szférában is. Fontos az edzők és vezetők készségeinek, szaktudásának tréningezése és fejlesztése. A softskilleken kívül óriási figyelmet szentelnek az érzelmi intelligenciának is, hiszen jóval nagyobb befolyása van a vezetői produktivitásra, mint az IQ-nak. Kutatási hipotézisem ennek köszönhetően az, hogy a sportolók számára fontos a felhőtlen edzői kapcsolat és jó edzőnek tekintik azt a vezetőt, aki magas érzelmi intelligenciával rendelkezik, valamint képes motiválni őket.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Valóság és fikció a határon – valóságreprezentáció a Keresztanyu című sorozatban
    Vaskó, Bálint; Kálai, Sándor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A záródolgozatom tágabb kitekintésben az elmúlt tíz év magyar saját gyártású sorozatait mutatja be, az úttörő HBO, a két legnagyobb kereskedelemi csatorna, az RTL és TV2, valamint a közmédia produkcióinak segítségével. Szűkebb fókuszban a dolgozat a médiaszöveg elemzés módszereivel vizsgálja meg a 2021-ben indult Keresztanyu első évadának negyven epizódján keresztül a realisztikusság lehetőségeit egy televíziós sorozatban. Kezdeti lépéseként megtekintettem az első évad negyven epizódját, mely során előre felállított szempontrendszer alapján (szereplők, helyszínek és intézmények, események) jegyzeteket készítettem a valóságra utaló nyomokról. A dolgozatban többek között a szereplők, helyszínek, események és intézmények megjelenési lehetőségeit vizsgáltam és kiderült, hogy akutális témák és vitaindítók mellett parodisztikus jellemzők is megtalálhatók a Keresztanyu című sorozatban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Labdarúgó-világbajnokság Katarban
    Tóth, Márkó; Énekes, András Előd; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban arra vállalkozom, hogy példákon keresztül bizonyítsam, sportról nem lehet politika nélkül beszélni. Igyekszem szemléltetni, hogy a 21. században nem lehet politikamentesen lebonyolítani egy világeseményt, még akkor sem, ha éppen egy világesemény főszervezője hangoztatja, hogy politikamentes rendezvényre készül. Kutatásom fókuszába a 2022-es katari labdarúgó-világbajnokságot állítom, amely – azt hiszem, nem túlzás ezt állítani – a focivébék 1930 óta íródó krónikájának leggyakrabban emlegetett tornája lett a közéleti diskurzusokban. A következő oldalakon sport és politika „románcának” ikonikus pillanatait idézem fel, bemutatva, hogy nem a közel-keleti miniállam egyesítette e két erőt először, egyszersmind hangsúlyozva, mekkora hatással bírnak a másikra, s éppen ebből kifolyólag, miért olyan fontosak egymásnak. Ezen összefonódások egyik legaktuálisabb, legfontosabb példájaként foglalkozom a katari labdarúgó-világbajnoksággal. Abban bízom, hogy írásom hiteles képet fest a torna körül kialakult beszédtérről, segít megérteni a cselekvők motivációját és mankót adhat a gondolkodáshoz sport és politika egyetemes viszonyáról.