A 7-8. osztályos tanulók szabadidő eltöltési szokásai egy kisvárosban (Létavértes)

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Dolgozatom témája a 7-8. osztályos tanulók szabadidő eltöltési szokásai egy kisvárosban. A Létavértesi Arany János Általános Iskola könyvtárostanáraként és diákönkormányzat vezetőjeként fontosnak tartom a gyerekek szabadidős tevékenységének feltérképezését, elemzését, annak érdekében, hogy a diákok igényeit is figyelembe véve a szabadidő hasznos eltöltésére neveljük őket. Eddigi tapasztalataim során gyakran szembesültem azzal, hogy a felső tagozatos tanulók nem tudnak egymással kapcsolatot létesíteni, elfelejtenek beszélgetni, beszűkült az érdeklődési körük. Ennek a hátterében az internet, számítógép, televízió állhat, amelyek előkelő helyet foglalnak el a gyerekek életében. A technika vívmányai jelentősen befolyásolják a mai kor gyermekeinek a szabadidő eltöltésének alakulását. Az olvasás is háttérbe szorul, hiszen a könyvtárhasználati szokásaik is ezt mutatják, ugyanis a kötelező olvasmányokon kívül a többség nem kölcsönöz ki más ifjúsági könyveket az iskolai könyvtárból. Tanórai munkákhoz is az internet segítségét veszik inkább igénybe. A téma egyre aktuálisabbá válik rohanó világunkban. A gyerekek fejlődését meghatározza a virtuális világ. Már kisgyermekkorban megtanulják használni a számítógépeket, egyre több időt töltenek a számítógépes játékokkal, elszigetelődve társaiktól. A szülők pedig sajnos gyakran hagyják is, hogy gyermeküket „bekebelezze” a számítógépek világa. A nagy terhelés következtében, az egyre több időt igénylő munka mellett, kevés idő marad a gyermekekkel foglalkozni. Így sokszor örülnek is a szülők, hogy addig is biztonságban tudhatják gyermeküket a számítógép mellett, míg ők a mindennapi teendőiket végzik. Csak arra nem figyelnek, hogy ez negatív hatással van a gyermekük egészségére, személyiségük fejlődésére. Ezért tartom fontosnak, hogy vizsgáljuk meg ezt a témát. Mint pedagógus úgy gondolom, figyelemmel kell kísérni gyermekeink szabadidő eltöltésének alakulását, hogy azt különböző szabadidős programokkal pozitív irányba tudjuk terelni. Az elemzésem kérdőíves vizsgálaton alapszik, melyet a 13-14 éves korosztállyal végeztem. A kutatáshoz Létavértes szociokulturális hátterét is megvilágítottam és vizsgáltam, hiszen meghatározó szerepet játszhat a gyerekek időtöltési tevékenységeiben.

Leírás
Kulcsszavak
szociálpedagógia, szabadidő
Forrás