Hallgatói dolgozatok (GYGYK)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2015. július 14-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEA-ban. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 3829)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A sajátos nevelési igényű tanulót nevelő családok életkörülményei
    Timár , Anikó; Balázs-Földi , Emese; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat témáját tekintve a sajátos nevelési igényű tanulók családjáról szól. Bemutatja a sajátos nevelési igényű tanulókat nevelő családok életkörülményeit. A szakdolgozat feltárja a családi életkörülményekben rejlő okokat, nehézségeket, mely akár a család szerkezetében, gazdasági, szociális, életmódbeli körülményeiben, illetve az oktatás színvonalában rejlenek. A kutatás felméréséhez saját készítésű kérdőív került felhasználásra.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A nagyszülő és az unoka kapcsolata a kortárs mesékben- Kiss Ottó A pirostengeralattjáró című könyvének elemzése
    Hajzer-Ladányi, Lídia; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A 21. században a digitális világnak köszönhetően, már könnyebben lehet kapcsolatot tartani a családtagokkal, barátokkal, ismerősökkel. A távolság már szinte legyőzhetőnek látszik. Szülőkkel, nagyszülőkkel, dédszülőkkel egyszerűbb a kommunikáció, hiszen a telefonnal áthidalható a messzeség kérdése. A szakdolgozat témája feldolgozza a mese fontosságát, szerepét a nevelésben az intergenerációs különbségeket, a generációk együttélésének előnyeit és hátrányait, a nagyszülő és az unoka kapcsolatot és az ehhez kapcsolódó mese könyvet, ami Kiss Ottó: A piros tengeralattjáró című gyermekirodalmat foglalja magába. A nagyszülő jelenléte nagy hatással van a gyermekekre. Ki is derült ez, hiszen a nagyszülőkkel, olyan kalandokban vehetnek részt, amit a szülővel nem biztosan. Ebben a felgyorsult világban nincs időnk semmire. Néha csak jólesik egy kicsit leülni és csak együtt lenni, mert szeretjük egymást. Ez a minőségi idő nagyon jól megjelenik a piros tengeralattjáróban, hiszen a gyermekek és a nagyszülők megélik a pillanatok varázsát és még a konkrét varázslatot is. Ezért is jó választás ez a mű a nagyszülő – unoka kapcsolat bemutatására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szülők bevonásával történő kommunikáció fejlesztése óvodás korú értelmileg akadályozott gyermekeknél
    Székely, Petra Réka; Nagy, Erika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A világon minden ember életében kiemelkedő szerepet játszik a kommunikáció megléte, legyen szó verbális vagy nonverbális kommunikációról. A kommunikáció az anya és a gyermek között már a születés előtt megkezdődik. Az értelmileg akadályozott gyermekek kommunikációs lépcsőfokai eltérhetnek a normál fejlődésmenetű gyermekektől. Dolgozatomban kíváncsi voltam az óvodás korú értelmileg akadályozott gyermekek kommunikációjáról és az őket nevelő szülők véleményéről és tapasztalatairól. Interjú formájában végeztem el a vizsgálatot az előzetesen beleegyezett szülőkkel és nevelőszülőkkel. A vizsgálatok során kíváncsi voltam, hogy a szülők milyen szinten ismerik a kommunikációs fejlesztéseket, ezen belül az alternatív és augmentatív kommunikáció módszereit. Továbbá, hogy az óvodai nevelésen kívül magán úton viszik-e gyermeküket további fejlesztésekre a kommunikációjuknak a fejlődése érdekében. Befejező részben távlati célok is megjelennek, hiszen kiemelkedő fontosságú önmagunk további fejlesztése, mind elméleti, mind gyakorlati téren, hiszen az ember az élete végéig tanuló életmódót igényel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A civilizáció negatív hatása a mozgásfejlődésre
    Mercsné Konyári, Anita; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Életünk mai táján a civilizáció által előidézett fejlődés nemcsak pozitív eredményeket hoz, hanem jelentős kihívásokat is jelent modernizált társadalmunkban. Sokan rengeteg időt töltenek különféle online portálokon, videókon és videojátékokon elmerülve. A leginkább érintettek között vannak gyermekeink. Sajnálatos módon ezek az eszközök gyakran uralják a mindennapi rutinjukat, hátrányosan befolyásolva testi és lelki jólétüket. Kutatásommal szeretnék választ kapni a feltevésemre, miszerint a gyermekek az intézményes kereteken kívül sok időt tölt a médiai eszközökkel, így kevés ideje van a szabad játék lehetőségre, vagy egyéltalán nem is játszik az eszközökön kívül már más játékkal. Ami hatással van a mozgásfejlődésére, nem megfelelő ütemben fejlődik, ami később valamilyen nehézségeket okozhat a gyermek számára. Továbbá a gyógytestnevelés hiányára és igényére szeretném felhívni a figyelmet
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Zenés mozgások jelentősége és lehetőségei óvodákban
    Mező, Boglárka; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Napjainkban a gyermekek életét az okos eszközök túlzott használata és a mozgásszegény életmód jellemzi. A szakdolgozat a zenés mozgásformák jótékony hatásával foglalkozik, különösképpen a néptánccal, amely mindamellett, hogy remek fizikai aktivitást biztosít a gyermekek számára, számos területen fejleszt. A kutatás bebizonyította, hogy azoknál a gyermekeknél, akik néptáncolnak, javult a kommunikációs, alkalmazkodó és együttműködési képességük, a mozgáskoordinációjuk. Már óvodáskorban érdemes megismertetni a gyermekekkel a néptáncot, játékos formában, népi gyermekjátékok által. A gyermekek személyisége óvodáskorban még sokat fejlődik, utánzással rengeteget tanulnak az őket körülvevő személyektől. Ezért nagyon fontosnak tartom az óvodapedagógus szerepét az egészséges életmódra nevelésben, a minőségi zene és népi hagyományok megismertetésében. Ezeket az ismereteket játékos formában kell átadni a gyerekeknek, hogy élvezettel csinálják és boldogok legyenek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Családok a gyermekirodalomban
    Simon, Edit; Bujdosóné Papp, Andrea; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Miként az óvodáskorú gyermekek nevelésének elsődleges színtere a család, így a nevelés folyamatainak, a gyermekek viselkedésének alappillére a személyiségükkel egyetemben a családtagok által tanúsított viselkedések mintája, és a család mindennapjaiban elsajátított szokásrendszer. A családnak, mint legfőbb szocializációs közegnek a szerepe megkérdőjelezhetetlen a gyermekek életében. A szakdolgozat a különböző rendszerek alapján működő, különböző összetételű családok jellemzőit igyekszik feltárni, összegezni, különösen nagy figyelmet fordítva a családban felnövő gyermekekre. Vizsgáljuk a különféle családok életkörülményeinek és értékeinek hatásait a gyermekek személyiségfejlődésére és a mindennapjaikra. A szakdolgozatban elsőként a család fogalmának megközelítéseit mutatjuk be többféle tudományterület nézőpontjából. Ezt követi a családok összetételének vizsgálata, a napjainkban funkcionáló változatos családtípusok jellemzőinek összegyűjtése, meghatározása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az apaszerep fontossága, vizsgálata a kisgyermekek és óvodáskorúak életében
    Ónody, Anett; Rábai, Dávid; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozati kutatásom célja az volt, hogy megvizsgáljam a mai modern apai hozzáállást a gyermekekkel kapcsolatos teendők ellátásával kapcsolatban. Több témáról, kutatásról is olvashatunk a dolgozatban, ilyen például az apás szülések előfordulása Magyarországon, a gyermekekkel töltött aktív szabadidő gyakorisága, hagyományos férfiszerepek a családban, a gyermekek nevelésében és gondozásában való részvétel megoszlása, és a szülői minták hordozása. Az elméleti részben elemzésre kerül az apaság fogalma, a férfiszerepek változása, az apává válás pszichológiája is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Könyvek a válásról gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak
    Ujhelyi, Gabriella; Bujdosóné Papp, Andrea; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat magát a tabut és a mai társadalomban aktuális tabutémákat említi. A szakdolgozatban megjelenik a mese, annak fontossága a gyermekek életében és szerepe a nehézségek feldolgozásában. Különböző gyermekirodalmak elemzését tartalmazza, melyek segítő erővel bírnak válás okozta helyzetben. Felnőtteknek, azon belül pedagógusoknak és szülőknek is tartalmaz segítő szakirodalmakat. Ezek a mesék és szakirodalmak támaszt nyújthatnak, valamint megkönnyíthetik a veszteségek feldolgozását. Felmérésre kerül az elvált szülők gyermekeinek aránya, az elmúlt években való gyarapodása, valamint a válaszadó pedagógusok eszköztárának gazdagsága, tabukhoz való hozzáállása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Sérült gyermek születésének hatása a családra és gyógypedagógus segítsége a szülői megküzdésben
    Ujvárosi, Edit; Nagy, Erika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Az elméleti rész szakirodalmak segítségével ismerteti a sérült gyermeket, a szüleit, testvéreit, tágabb családját és szociális körülményeit. Bemutatja a család egyéni problémáit, a szülők sérült gyermekük diagnózisának elfogadását. Ismerteti a megküzdésben segítő erőforrásokat és a reziliens-személyiség kialakulásának fontosságát. A gyógypedagógusok hozzáállását és segítség-adását a sérült gyermekek felé a szülei figyelik leginkább. A vizsgálat részében a szülői megküzdést ismerteti interjúban adott válaszok segítségével. Megvizsgálja, hogy mennyire tudnak a gyógypedagógusok segíteni a szülőknek a megküzdésben, valamint azt is, hogy a szülők mennyire elégedettek a sérült gyermeküket fejlesztő gyógypedagógussal. Majd azt is vizsgálja, hogy a szülői megküzdésre mennyire volt hatással az, ha a szülőkben előítéletek voltak a gyógypedagógusokkal kapcsolatban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Terápiás lehetőségek tanulásban akadályozott gyermekek nevelésében és fejlesztésében a művészetek, különös tekintettel a bábjáték eszközeivel
    Lengyel, Vivien Andrea; Láposi, Terézia Izabella; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat ismerteti az elmúlt évtized meghatározó művészetterápiáit és azok eredményeit. Kitér továbbá a tanulásban akadályozott gyerekek sajátosságaira. Láttatja, hogy a művészetterápiák miként segítenek a tanulásban akadályozott gyerekek képességeinek, készségeinek fejlesztésében. Levezeti a művészetterápia és művészetpedagógia hasonlóságait illetve különbségeit. Ismerteti a bábjátékot, mint művészeti műfajt, módszert illetve diagnosztikai és terápiás eszközt. Végezetül következtetéseket von le ezen terápiák hatásáróla tanulásban akadályozott tanulók esetében a szakirodalmak, kutatások által.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gyermekek médiafogyasztásának vizsgálata
    Danku-Bordás, Bernadett; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Az elektronikus eszközök használata manapság egyre inkább elterjed a fiatal korosztály életében is. Ez a folyamat elkezdődik az óvodában, ugyanis már kisgyermekkorban filmet és TV-t néznek a gyermekek szüleik társaságában vagy egyedül. Mindemellett, megannyi háztartásban szabad hozzáférése van a gyerekeknek az elektronikus eszközökhöz is. A kutatás korlátainak gondolom azt a tényt, hogy a szülők véleménye nem biztos, hogy a valóságot tükrözi. Nehezen megállapítható az, hogy a szülők valóban pontosan ennyire ismerik-e gyermekeik elektronikus eszközhasználatát vagy ezek feltételezett válaszok. Mindenesetre a média és az internet rohamos elterjedésével ezek a típusú kutatások hiánypótlók, hiszen kötelességünk a fiatalabb generációkat megvédeni a média és az internet veszélyeitől.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Szent Damján Tábor és az "élmény"
    Németh, Boglárka; Szilágyi, Barnabás; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat a Szent Damján Tábor és az élmény különféle aspektusai közötti viszonyt boncolgatja. Kérdésként merül fel, hogy egy ilyen jellegű tábor inkább élménytábornak, vagy élménypedagógiai fejlesztőtábornak nevezhető. A kérdés érdekes szülői, szervezői, valamint a résztvevő táborozói szempontból is. Ebből adódóan a két fogalom köré épül többnyire a teljes kutatás. Megjelennek benne a személyes tapasztalatok, valamint a fent említett érintettek és a részvevők nézőpontjai is. Átfogóan ismerteti a tábor felépítését, működését és alapvető elveit. A dolgozat fő célja, hogy a Szent Damján Táborról egy hiteles képet alkotva bemutassa az élmény különböző értelmezéseit, illetve a tábor elsődleges motivációját.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A gyógypedagógusok és a többségi pedagógusok digitális eszközhasználata a gyakorlatban
    Kiss, Sára; Balázs-Földi, Emese; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A mai gyerekeket a születésüktől fogva digitális eszközök veszik körül, és ezek mindennapi életünk szerves részét képezik. A tanulást-, tanítást támogató eszközök és alkalmazások, az adatkezelő rendszerek, illetve az iskolai ügyintézést támogató informatikai berendezések új típusú tanítási eljárásokat követelnek meg. A szakdolgozatban az általános iskolában tanító gyógypedagógusok és többségi pedagógusok digitális eszközhasználatát vizsgáltuk. Egy kérdőíves vizsgálat során adatokat gyűjtöttünk arról, hogy a gyógypedagógusok és többségi pedagógusok milyen infokommunikációs eszközöket szoktak használni a munkájuk során, rendelkeznek-e digitális kompetenciákkal, és milyen véleménnyel vannak ezeknek az eszközöknek a hatásairól. Ez az összetett megközelítés lehetővé teszi, hogy külön megfigyeljük a gyógypedagógusok és a többségi pedagógusok csoportját, így feltárhatjuk a lehetséges különbségeket, és megtaláljuk ezeknek a különbségeknek az okait.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kutya, mint társállat jelenlétének pozitív és negatív hatásai a kisgyermekek érzelmi, szociális és mozgásfejlődésére a szülők véleménye alapján
    Kreszán, Fruzsina Anna; Lovas Kiss, Antal; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat arra törekszik, hogy megismerjük azokat az előnyöket és hátrányokat, melyeket a kutya jelenléte és aktív részvétele okozhat egy kisgyermek életében. A kutatás igyekszik betekintést nyerni abba, hogy a kisgyermek szociális, érzelmi és mozgásfejlődésére milyen hatást gyakorolhat egy kutya, aki társállatként van jelen a család életében. Az interjúk során elsősorban a kutyával és a gyermekkel való viszonyokat és a velük megélt tapasztalatokat, érzelmeket igyekeztem feltárni. Különös tekintettel arra voltam kíváncsi, hogy a gyermek eddigi élete során milyen kapcsolatot ápolt a kutyával és ennek milyen hatásait lehet felfedezni. A vizsgálat során azokat a kutyával kapcsolatba hozható pozitív és negatív hatásokat próbálja feltárni a dolgozat, amelyeket a szülőpárok tapasztaltak a gyermekük fejlődésével kapcsolatban, majd ez került párhuzamba a szakirodalomban fellelhető bizonyítékokkal.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A média és digitális eszközök hatása kisgyermekkorban
    Ignácz, Cintia; Fenyő , Imre; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat témája a nagy sebességgel utat törő digitalizációról szól, mely a mai generáció fejlődésére nagy mértékben kihat. A kutatás kitér a kisgyermekek eszközhasználatától a függőségig, szülők szerepétől az óvodapedagógusok véleményéig. A Kutatásom célja, hogy megvizsgáljam a 0-6 éves korosztály média használati szokásait és azt, hogy ez hogyan hat szocializálódásukra, fejlődésükre, játékukra, valamint a szülők oldalát is megvizsgálni ezzel kapcsolatban. Szakdolgozat fő kérdései még, hogy milyen pozitív és negatív hatásai vannak a digitális médiafogyasztásnak, valamint, hogy milyen mértékben tudják a szülők felügyelni gyermekeik digitális tartalomfogyasztását. Nagy felelősségnek gondolom ezt a feladatot leendő óvodapedagógusként. Úgy gondolom létezik aranyközépút, amelynek feltárásával és alkalmazásával egy olyan egyensúlyt hozhatunk létre a digitális – és szociális világ terén, ahol a gyermek biztonságosan ismerkedhet, használhatja a digitális eszközöket anélkül, hogy annak függőjévé váljon és egészségügyi problémákat vonjon maga után.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mozgás szerepének vizsgálata óvodáskorú gyerekek körében az egészségre nevelés szempontjából
    Pintye-Lovas, Vanda Sára; Szerdahelyi, Zoltán; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Szakdolgozatom címe a Mozgás szerepének vizsgálata óvodáskorú gyermekek körében az egészségre nevelés szempontjából. A téma szorosan összefügg saját személyes elkötelezettségemmel a mozgás és egészség iránt. A szakdolgozatom első részében az egészséges életmód fogalmát és az egészségre nevelés fontosságát részletesen tárgyaljuk. A mozgás szerepének elemzése során kitérünk az óvodáskorú gyermekek mozgásfejlődésére, az óvodai testnevelés céljaira, valamint a mozgásfejlesztés lehetőségeire. Emellett megvizsgáljuk a mozgásszegény életmód következményeit és a prevenció fogalmát, valamint különböző szintjeit. Ezekkel a témákkal összefüggésben végzünk egy kutatást, amelynek célja az óvodások mozgásfejlődésének és egészségének megértése és javítása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fejlesztő differenciálás megvalósulása a Prevenciós Csoportban
    Homonnai, Ildikó Erzsébet; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A fejlesztő-differenciáló pedagógus tevékenységének jelentősége az általános gyermekvédelemben. Gyermekjóléti szolgáltatás a családsegítéssel egy szolgáltató; a fejlesztés, mint szolgáltatás, melynek elsődleges célja a prevenció. A fővárosi és a vidéki gyemekjóléti szolgáltatás megvalósulásának különbségeinek bemutatása. Jelen gyermekvédelem Magyarországon. Családok helyzetének bemutatása a hátrányos helyzetű, veszélyeztetett gyermekek szociális integrációjának lehetőségei a gyermekvédelem tekintetében. Segítő, támogató, ösztönző és motiváló pedagógus magatartás. A fejlesztő pedagógus kompetenciaköre a gyermekek szűrésére és fejlesztésére vonatkozóan. Törvényi meghatározások a fejlesztő-differenciáló pedagógus munkakörének betöltéséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A bábszínházi előadás hatása a gyermekre
    Szentirmay , Olívia; Láposi , Teréz Izabella; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A bábelőadások, előadások élményt nyújtanak, szórakoztatnak, tanítanak, okítanak. Mély érzelmi hatásokat tud kiváltani, a gyermekből, felnőttből egyaránt, üzenetet hordoz, empátiát kelt. A bábelőadások, hatnak az érzelmekre, a kreatív gondolkodás képességét fejlesztik, segítik a kommunikációs készség fejlődését és kulturális, művészeti értéket is hordoznak. A művészet az a terület, ami elősegíti a gyermek kibontakozását, esztétikai élményt nyújt és gazdagítja a gyermek művészeti nevelését. Nem csak szórakozató jelentőséggel bír a bábelőadás, hanem előmozdítja az érzelmi kifejezést, empátiát kelt a gyermekben. Segíti a kreatív gondolkodást, gondolkodásra ösztönöz, a képzelő képességet fokozza.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Különleges nevelőszülők helyzete Hajdú-Bihar Vármegyében
    Molnár, Zsuzsanna; Gortka-Rákó, Erzsébet; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat a különleges nevelőszülők helyzetét kívánja bemutatni Hajdú-Bihar Vármegyében. A szakdolgozat elején ismertetem a gyermekvédelem és a nevelőszülői hálózatok kialakulását. A kutatási rész több kérdést is vizsgál. Mennyire segíti a nevelőszülő hálózatok a nevelőszülők munkáját? Milyen hátrányos megkülönböztetések érik a nevelőszülőket,? Milyen nehézségekkel néznek szembe a náluk nevelkedő gyermekek kapcsán?
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók történelem tanításának modern módszerei a szakképző intézményekben
    Baloghné Oláh, Szilvia Nóra; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat a BTMN-gel küzdő tanulók tanulási nehézségeivel foglalkozik. A történelem tanulás új módszereit dolgozza fel. A történelem tanítás modern módszereivel foglalkozik. A dolgozat vizsgálatot tár fel, mely vizsgálat kérdőíveket összesített. A kérdőív során a tanulók választ adtak a történelem tantárgy tanulásának nehézségeiről.