Hallgatói dolgozatok (Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2015. július 14-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEA-ban. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 3888)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyakorlatvezetés, mentorálás gyakorlata Cegléd Város önkormányzati fenntartású óvodáibanTuráni, Krisztina; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatban Cegléd város önkormányzati fenntartásában működő óvodák gyakorlatvezetői, mentori tevékenységének vizsgálatára került sor, a mentorok szemszögből. A dolgozat céljaként került megjelölésre, hogy a gyakorlatvezetői, mentori szerepkört körbejárva feltérképezésre kerüljenek a gyakorlatban tapasztalt nehézségek, az ezzel kapcsolatos, közvetett vagy közvetlen formában felmerülő kérdések, problémák.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A tanulási nehézségek megelőzése céljából végzett csoportos szűrés elemzése a Református EGYMIbenAbuczki, Péter; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat a Református EGYMI keretein belül kidolgozott, a tanulási nehézségek jeleinek felismerését és kezelését szolgáló rendszert mutatja be, különös tekintettel a tanköteles korú óvodás gyermekek körében végzett csoportos vizsgálatok (óvodai prevenciós szűrés) e rendszerben betöltött szerepére. Fejlődését és eredményeit részletesen a Református EGYMI Debreceni Tagintézményére vetítve elemzi a 2020-2021-es tanévtől a 2023-2024-es tanévig. A prevenciós és korrekciós rendszer több feladatellátás összehangolt együttműködésén alapszik. Célja, hogy a gyermekek megfeleljenek az iskolába lépéshez szükséges feltételeknek, majd könnyebben teljesítsenek az iskolában. Az óvodai prevenciós szűrések célja, hogy a Református EGYMI által ellátott gyermekeknél mielőbb kiderüljön a tanulási nehézségekre való veszélyeztetettség, és a jól időzített fejlesztésekkel ezek kiküszöbölésre kerüljenek. A vizsgálatban összesen a 2020-2021-es tanévben 1050 gyermek, a 2021-2022-es tanévben 1202 gyermek, a 2022-2023-as tanévben 1386 gyermek és a 2023-2024-es tanévben 1376 gyermek vett részt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Digitális eszközök, rendszerek az óvodapedagógusok és óvodavezetők munkájábanBarta, Beáta; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarAz IKT rendszerek használata, az eszközfelszereltség bemutatása óvodapedagógusok és óvodavezetők körében. Az óvodapedagógusok informatikai ismereteinek feltárása. A digitális eszközök és rendszerek fontosságának bemutatása az óvodákban. Az adminisztráció digitális formájának bemutatása. A digitális technológia fejlődésének hatása az óvodapedagógusok mindennapi munkájára. Az óvodapedagógusok és óvodavezetők nehézségei az IKT eszközök, rendszerek használata során.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sikeres szülő-pedagógus kooperáció sajátosságaiDávid-Mátyás, Zsuzsanna; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat a szülők és pedagógusok közötti együttműködési lehetőségeket mutatja be. A szakdolgozat célja annak megismerése, hogy a szülők és a pedagógusok miként tudnak együttműködni a tanuló hatékony fejlődése érdekében. Választ találni az iskolában dolgozó szakember és a fejlesztésre szoruló gyermek családja közti kapcsolatok sajátosságaira. Megismerni a különböző álláspontokat, majd megtalálni a közös célhoz vezető utat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Devianciák a gyermekvédelem tükrébenAlmási, Rita; Túri-Galán, Anita; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat olyan viselkedési formák bemutatásával foglalkozik, melyek az adott társadalmi szabályoktól eltérnek, normaszegők. A deviancia korunk ifjúságát nagymértékben érinti. A gyorsan fejlődő technológia, az időhiány, a megfelelési kényszer érzelmileg ellaposodott kapcsolatokat szül, mely negatív hatással van a családok mindennapjaira, a szülő-gyermek kapcsolatra. A világ, a társadalom, a gazdaság folyamatosan változik. Értékek, normák és szabályok alakulnak, formálódnak át. Ezzel egyidejűleg az egyének és családok szemléletmódja, szokásai is alkalmazkodnak az újhoz, a máshoz. Egy gyermek érzelemvilága túlterheltté válhat, feldolgozni sem tudja a körülötte zajló eseményeket, melynek terhei alatt össze is roppanhat. A szakdolgozat célja, hogy bemutassa azon deviáns magatartásformákat, amelyek gyermekkorban leginkább jellemzők.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Elfogadást, megértést és integrációt elősegítő művek a gyermekirodalomban, gyógypedagógiai szempontbólPázmán, Linda; Kis, Gábor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarEzen szakdolgozat feladata, az olyan gyermekirodalmi művek vizsgálata volt, amelyek elősegíthetik az elfogadást és az integrációt. Az arra való rámutatás, hogy a gyermekek részéről az irodalom nem csupán szórakoztató eszközként van jelen, hanem tanító. fejlesztő jelleggel is szolgálhat a pedagógusok, szülök, hozzátartozók kezében. Ez napjainkban azért kiemelten fontos, mert egyre több a sajátos nevelési igényű, vagy valamilyen tanulási nehézséggel, tanulási zavarral küzdő gyermek van. A gyermekirodalom kulcsfontosságú szerepet játszik a fiatalok érzelmi és szociális fejlődésében, különösen a különböző hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű gyermekek esetében. Az elfogadást és integrációt elősegítő művek nemcsak szórakozást biztosítanak a gyermek számára, hanem értékes üzeneteket is közvetítenek arról, hogy hogyan érdemes megközelíteni a különbözőségeket. A különböző háttérrel, képességekkel és tapasztalatokkal rendelkező gyermekek közötti kölcsönös megértés és empátia kialakítása alapvető fontosságú ahhoz, hogy a sokszínűség természetes részévé váljon a mindennapi életnek.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Komplex képességfejlesztés a Hortobágy szívébenHolka, Viktória; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat a fejlesztőpedagógiai tevékenység megvalósításával foglalkozik tanyasi körülmények között. A tanya egy speciális közeg, ahol a természet közeli lehetőségek, az állattartás, a földművelés, a hagyományos étkezési szokások, a tanyasi életforma, az Alföld puszta értékei mind- mind megtalálhatók, aminek számtalan fejlesztő hatása van. A mai rohanó világban fontos, hogy a gyermekeket és a szülőket a természetbe visszahívjuk, és természet közeli szemléletüket fejlesszük. Ennek megvalósulási helyszíne lehetne a tanya, egy tanya turizmus megvalósítása, melynek keretében a gyerekek nyári szünetben táborozhatnának tanyasi körülmények között. Megismerkedhetnének az igazi vidéki élettel és a sok izgalmas felfedezni való után hullafáradtan, de feledhetetlen élményekkel gazdagodva távoznának. Ezen gondolatok inspirálták a szakdolgozat témájának a megválasztását, melynek célja a tanyasi életforma bemutatása, megismertetése olyan különböző fejlesztő hatású programokon keresztül, amelyek a mindennapi tevékenységeink részét képezik.A dolgozat első részében a tanya, tanyavilág meghatározása és a tanyasi életforma sajátos jellege kerül bemutatásra. Ezt követően a tanya, mint komplex fejlesztő közeg kerül felszínre. Itt bemutatásra kerülnek kognitív, valamint a motorikus, mozgásos képességek, melyekre épülnek majdan a különböző fejlesztő hatású programok, melynek hatására kibontakozik a gyerekek személyiségfejlődése. Végezetül bemutatásra kerülnek a különböző tanyasi tevékenységek, munkafolyamatok, programok azok fejlesztő hatásaival együtt.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Szülői szerepek a szivárvány családokbanLudmann, Barbara; Kocsis, Péter Csaba; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozatom a család fogalmának, különféle formáinak és az idők során bekövetkezett átalakulásainak beható feltárásával kezdődik. Ezt követően a hangsúly kifejezetten a szivárványcsaládokra helyeződik át, megvizsgálva, milyen utak állnak rendelkezésükre a szülővé váláshoz ma Magyarországon. A dolgozat interjúkon keresztül betekintést nyújt ezeknek a családoknak a megélt tapasztalataiba, rávilágít azokra a mindennapi kihívásokra, amelyekkel szembesülnek, és megvitatja azt a támogató szerepet, amelyet a szociálpedagógusok játszhatnak a probléma megoldásában.Tétel Nem ismert Értelmileg akadályozott gyermekek kreatív zenei fejlesztésének lehetőségeiHuszti , Teodóra Petra; Nagy, Erika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom az értelmileg akadályozott gyermekek zenei fejlesztését igyekezett megvizsgálni. Különösen arra, voltam kíváncsi, hogy hogyan lehet a foglalkozásokat minél kreatívabban és komplexebben felépíteni, hogy a gyerekek figyelmét minél inkább megnyerhessem. A dolgozat felépül egy elméleti háttérismereteket bemutató összegzésből és erre épülő gyakorlati, kreatív ötlettárból. A tevékenységek és fejlesztési célkitűzések az értelmileg akadályozott gyermekek 3.-4. évfolyamára fókuszálva íródott, a kerettanterv által lefektetett irányelvek figyelembevételével. Említést tettem Kodály Zoltán Koncepciójáról, Kokas Klára és az Ulwilla módszerről, példaként állítva zenei munkásságuk kivállóságát és a gyermekek iránti szeretetét. A dolgozat végén helyezkednek el az ötlettárban a kreatív ötletek, melyek sajátkezűleg készültek és különféle képességterületeket céloznak meg.Tétel Nem ismert A szociálpedagógus feladata a gyermekjóléti-gyermekvédelmi intézményekbenKupecz , Lilla; Gortka-Rákó, Erzsébet; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatom témája a szociálpedagógus feladatainak áttekintése a gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményekben. Ezeknek az intézményeknek kulcsfontosságú szerepe van napjainkban a segítő munkafolyamatokban. A gyermekjóléti - gyermekvédelmi intézményben pedagógusok és szociálpedagógusok foglalkoznak mindennapjaikban a gyermekek és családjaik jólétével, a jobb élet elérésében. Az intézményekben az ott dolgozók több tevékenységet látnak el és visznek véghez, ezek például a csoportos foglalkozások tartása, gyermekek fejlesztése, családok szocializációs terének fejlesztése, részt vesznek a nevelői tevékenységekben. Legfontosabb feladataik közé tartozik a gyermekek jogainak védelme és a gyermekek biztonság irányi igényének és szükségleteinek kielégítése. A gyermekkel foglalkozó különböző szakembereknek kiemelt feladata az együttműködés a szakemberekkel, intézményekkel, időben észre kell venniük a problémákat és erről tájékoztatniuk kell egymást. A hatósági intézkedéseknek minden esetben a gyermekek javát kell szolgálniuk. A gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmények keretén belül az óvodai és iskolai szociális segítő, észlelő-és jelzőrendszeren belüli szerepét és feladatait szeretném bemutatni, emellett választ szeretnék kapni arra, miben és mennyire nyújt könnyítést az intézményeknek a segítő szakember alkalmazása.Tétel Nem ismert A vizuális művészeti nevelés eszköztárának használata a gyógypedagógiai gyakorlatbanKöteles-Dudás, Ildikó; Prém, Vanda; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozatban a vizuális művészeti nevelés eszköztárát vizsgáltuk meg az egyes gyógypedagógiai intézményekben. A vizuális művészeti nevelés fogalmának, feladatainak bemutatása mellett a kreativitás fogalmának, fejlesztési lehetőségeinek áttekintésére is sort kerítettünk. A kutatás során gyógypedagógusok által kitöltött kérdőívet használtunk, és olyan kérdések megválaszolása volt a célunk, hogy milyen formában valósul meg és milyen hatása van a vizuális művészeti nevelésnek a gyógypedagógiában. Kiemelt figyelmet fordítottunk annak vizsgálatára, hogy milyen változatosan alkalmazzák a vizuális művészeti nevelést az egyes gyógypedagógiai intézményekben, különös tekintettel a használt eszköztár gazdagságára és változatosságára. Azt is vizsgáltuk, hogy amennyiben az eszköztár hiányos, annak mi az oka, és milyen javaslatok mozdíthatják elő a vizuális művészeti nevelés hatékonyabb alkalmazását. Fontosnak tartottuk azt is áttekinteni, hogy milyen terápiás lehetőségek állnak rendelkezésre a vizuális művészeti nevelés területén, és ezeknek milyen az ismertsége a gyógypedagógusok körében.Tétel Nem ismert A Gyermekotthoni Központ Hajdú- Bihar Vármegye 7. sz. Gyermekotthonban gondozott gyermekek életkörülményei és későbbi önálló életkezdési esélyeikHajdu, Brigitta; Gortka Rákó, Erzsébet; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat céljából elkészített interjús kutatás elemzését megelőzően a gyermekvédelem történetéről, a magyar gyermekvédelmi rendszerről és a lakásotthonok sajátosságairól olvashatunk. A dolgozat a szakellátásban gondozott gyermekekkel foglalkozó szakemberek szemszögéből mutatja be a lakásotthonokban elhelyezett gyermekek élethelyzetét és életkörülményeit. Ezen kívül feltárja a gyermekek későbbi önálló életkezdéshez szükséges képességeik meglétét, valamint a kortárscsoportokba és a különböző társadalmi csoportokba való beilleszkedésük sikerességét. A dolgozat céljából készített kutatás során megismerhetjük a vizsgált területen dolgozó szakemberek közötti együttműködés megvalósulását és az adott intézmény kapcsolatrendszereit is a gyermekek fejlődése érdekében. Választ kaphatunk olyan kérdésekre is, hogy a gyermekekkel foglalkozó szakembereknek milyen nehézségek adódnak a szakmában a gyermekek nevelésével, oktatásával kapcsolatban. Végül megtudhatjuk, hogy a lakásotthonokban gondozott gyermekek részére hogyan sikerül megvalósítani a családi környezetet, milyen módszerekkel igyekeznek konstruálni az intézmény szakemberei a családi hangulat megteremtését.Tétel Nem ismert Értelmileg akadályozott gyermeket nevelő szülők szabadidő eltöltési szokásaiVeres, Kitti; Szabó-Rétháti, Csilla; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarAz értelmileg akadályozott gyermekeket nevelő szülők szabadidő eltöltési szokásainak feltárása, mélyebb betekintést nyertünk a mindennapjaikba és azokba a kihívásokba, amelyekkel szembenéznek. Valóságos emberek történetei, akik kitartóan és szeretetteljesen helytállnak a sajátos helyzetükben. Az önápolás és a saját szabadidős tevékenységekkel való foglalkozás nem luxus, hanem fontos része annak, hogy egészségesen és kiegyensúlyozottan tudjanak gondoskodni a gyermekükről. Segíthet abban, hogy hatékonyabban ossz be az idejét. Legyen rugalmas az időbeosztásában és tervezésében. Tudatosan foglalkozzon az idő optimalizálásával és a változásokhoz való alkalmazkodással. Keressen támogató közösségeket vagy csoportokat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyermekvédelemben élni: Szabadidős tevékenységek a IV. számú gyermekotthonbanVass, Katalin; Gortka-Rákó, Erzsébet; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA gyermekvédelem területén különös figyelmet érdemelnek azok a gyermekek, akik családi háttér nélkül, gyermekotthonokban nevelkednek. Az ilyen intézmények szerepe nem csupán a gyermekek alapvető szükségleteinek biztosítása, hanem egy olyan támogató közeg létrehozása, amely lehetővé teszi számukra a szociális, érzelmi és intellektuális fejlődést. A gyermekotthonban élő gyermekek számára a közösségi élmények és a szabadidős programok különösen fontosak, hiszen ezek hozzájárulnak a közösséghez való tartozás érzésének erősítéséhez és elősegítik a társas készségek fejlődését. E tevékenységek által a gyermekek nemcsak önbizalmukat építhetik, hanem megtanulhatják a bizalom, az együttműködés és az empátia alapjait is, amelyek elengedhetetlenek a társadalomba való beilleszkedésükhöz. E dolgozat célja, hogy mélyebb képet nyújtson arról, hogyan támogatják a szabadidős programok a gyermekotthonok lakóit, és feltárja, milyen módon befolyásolják ezek a programok a gyermekek életét és kapcsolatait. A kutatás során különösen a csoportos tevékenységekre helyeződik a hangsúly, amelyek segítségével a gyermekek megtapasztalhatják a közösséghez tartozás élményét, és erősödhet az önmagukba és társaikba vetett bizalmuk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A sport és az infokommunikációs eszközök szerepe a fogyatékos személyek szabadidő eltöltésébenÉsik, Petra Enikő; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat összefoglalja a fogyatékosság fogalmát. A fogyatékos személyek szabadidő eltöltési lehetőségeit, szokásait. A dolgozat bemutatja a 12-22 év közötti, tanulásban akadályozott, enyhe értelmi fogyatékossággal élő fiatalok szabadidejének eltöltését. A szakdolgozatban kiemelkedő szerepet kap a sportolási, illetve az infokommunikációs eszközök használatának gyakorisága. Választ kapunk arra is, hogy egy fogyatékossággal élő tanulónak mit jelent a sport, illetve milyen pluszt ad számára. A szakdolgozati kérdőív eredménye alapján elmondható, hogy az internet használata domináns az érintett fiatalok körében. A passzív tevékenységet részesítik előnyben az aktív tevékenységgel szemben. A dolgozatból az is kiderül, hogy mi a különbség, illetve hasonlóság a fogyatékos és ép személyek szabadidő eltöltésében.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Óvodás korú értelmileg akadályozott gyermekek szüleinek segítő támogatása a korai intervenció idejénSzücs , Beatrix; Nagy , Erika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat célja, hogy összegyűjtse azokat a szempontokat, melyek a gyógypedagógus és a szülő közötti együttműködés során a legnagyobb segítséget jelenthetik a speciális óvodába járó gyermekek és családjaik számára. Reflektálja, milyen fontos a szülők megsegítése értelmileg akadályozott gyermek születése után közvetlenül és folyamatosan. Megfigyelés alá került a szakemberekhez való viszonyulásuk, változó lelki állapotuk, a várandósság előtti terveik, az az után felvetődő problémák, kik segítették őket ezekben a nehéz pillanatokban, hogyan alakult a család jövője és milyen nehézségeken hogyan sikerült továbbjutniuk. Célja, hogy rávilágítson a szülők lelkiállapotának nyomon követése is bír olyan fontossággal, mint a gyermeké és minden helyzetben figyelembe kell venni őket is akárcsak a gyermekeik érdekeit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fonológiai tudatosság fejlődését befolyásoló tényezőkHámoriné Balogh, Katalin; Szabó, Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarIskolába lépő 5-6-7 éves gyermekek fonológiai tudatosságának szintjének vizsgálata. Összehasonlítása az óvodáskori fejlettségi szintnek és az iskolába lépés idején lévő fejlettségi szintnek. Az logopédiai terápiában részt vevő gyermekek fonológiai tudatosság fejlettségének szintjének összehasonlítása a terápiában részt nem vevő gyermekek fejlettségi szintjével. A képernyőidő hatása a fonológiai tudatosság fejlettségi szintjére. Ezen tárgykörök köré épül a szakdolgozat és ezen téma köré csoportosuló kérdések megválaszolására keresi a válaszokat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gönci járásban élő fiatalkorú roma nők párválasztása és gyermekvállalásaDélcegné Sándor, Anita; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatban a párválasztás és gyermekvállalás jelenségét, kapcsolódását és összefüggéseit vizsgálom a Gönci járásban élő fiatalkorú roma nők és férfiak körére specializáltan. A vizsgált területen ugyanis kifejezetten sajátos a gyermekvállalással összefüggő motiváció, és a nők gyermekvállalási életkora. A gyermekvédelem rávilágít a hátrányos helyzet súlyosságára, az iskolai lemorzsolódásra, a szegénységben élő fiatalok családalapítási terveit meghatározó tényezőkre és társas kapcsolataikra. Szakemberi tapasztalat, hogy az alacsonyabb státuszhoz kötődik inkább a korai gyermekvállalás. Sok családban ráhagyó nevelést alkalmaznak, nincs következetes gyermeknevelés vagy szigorúbb szabályok, másak a számukra kialakított családi szocializáció alapjai. Nehéz anyagi helyzetük, illetve nem megfelelő lakókörnyezetük mellett is tudatosan vállalnak a nők gyermeket. Kiskorú édesanya esetében az újszülöttnek szüksége van családba fogadó gyámra, aki a legtöbb esetben a nagyszülő, aki a gyermek gondozása miatt kiesik a munkaerőpiacról.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A szociokulturális háttér és a szenvedélybetegségek összefüggéseiRózsa, Melinda; Kocsis, Péter Csaba; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szociokulturális háttér jelentős szerepet játszik a szenvedélybetegségek kialakulásában és terjedésében. A különböző társadalmi rétegek, kultúrák és közösségek eltérő normái, értékrendjei és életszokásai befolyásolják a függőséghez vezető tényezőket, mint például a droghasználat, alkoholfogyasztás és a viselkedési addikciók. Az alacsonyabb jövedelmű, hátrányos helyzetű csoportok körében a szenvedélybetegségek gyakorisága jellemzően magasabb, ami a szociális deprivációval, a családi támogatás hiányával és a közösségi kapcsolatok gyengeségével is összefügg. Ezen kívül a kulturális normák, például a társadalmi elfogadás vagy elítélés, szintén jelentős hatással vannak a szenvedélybetegségek megítélésére és a rehabilitációs lehetőségekre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Család és iskola közötti konfliktusok vizsgálata szociálpedagógiai aspektusbólSzabó, Dóra; Tóth, Norbert; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarDolgozatomban a szociálpedagógus oktatási intézményekben betöltött szerepét elemeztem, különös tekintettel a konfliktuskezelésre. A dolgozat első részében feldolgoztam a szociálpedagógiai tevékenység hazai fejlődését a kezdetektől a napjainkig, majd rövid nemzetközi kitekintést nyújtottam. Ezenkívül bemutattam a család közoktatásban betöltött szerepét, a családi háttér iskolai teljesítményre gyakorolt hatását , valamint azon intézmények és szolgáltatások működését, amelyek a családokat támogatják. Végül a szociálpedagógus oktatási intézményekben betöltött szerepét vizsgáltam.A dolgozat második részében saját kutatásom eredményeit ismertettem. Kutatásomat két Hajdú-Bihar vármegyei általános iskolában- az újlétai Kiss Zoltán Általános Iskolában és a Debreceni Karácsony Sándor Általános iskolában - végeztem félig strukturált interjúk segítségével. Az interjúk elemzése értékes betekintést nyújtott a pedagógusokkal , szülőkkel és gyermekekkel való együttműködésbe, valamint a mindennapi iskolai élet során felmerülő problémákba és dilemmákba.