Hallgatói dolgozatok (Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2015-ben létrejött hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.

A Debreceni Egyetemen a hallgatói dolgozatok a 2011-es felsőoktatási törvény 2022. évi törvénymódosításához alkalmazkodva csak az Egyetem által szolgáltatott Eduroam WiFi hálózatra csatlakoztatott eszközről, vagy egyetemi IP címről érhetőek el.

“A sikeres záróvizsgát tett hallgató szakdolgozatát vagy diplomamunkáját a felsőoktatási intézmény tanulmányi rendszerében teljes egészében tárolja, és azokról nyilvántartást vezet. A tárolt szakdolgozatokat és diplomamunkákat – jogszabályban meghatározottak szerint titkosított részek kivételével – a tanulmányi rendszeren keresztül korlátozás nélkül hozzáférhetővé és kereshetővé kell tenni.” A törvényről további részletek: Felsőokt. tv. (új) - 2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról - Hatályos Jogszabályok Gyűjteménye.

Jelen gyűjteményben a dolgozatok az Egyetem döntése értelmében csak könyvtári számítógépekről hozzáférhetőek. További információ: DEA pontok.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 4232)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az intézmény (a gyermek csoport) nevelési munkájához alkalmazott legeredményesebb módszerek
    Berettyán-Csorba , Mónika; Pálfi , Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat a nevelési módszerek tudományos hátterét dolgozza fel. Értelmezi a nevelés fogalmát, cél -és feladatrendszerét, módszereit. A különböző nevelési módszereket csoportosítja, bemutatja típusait. Kitér a gyermekközpontúság pedagógiai vonatkozására. Kérdőívvel vizsgálja, hogy melyek a leghatékonyabbnak vélt nevelési módszerek egy adott intézményben. Következtetéseket von le a kérdőív feldolgozása után.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Népi játékok a népszokásokban
    Sőrés , Zoltánné; Tamásiné Dsupin, Borbála; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozatom kutatja a népi játékok nélkülözhetetlen szerepét a gyermek testi-lelki és személyiség fejlődésében, valamint a népi játékok alkalmazásának fontos szerepét az óvodai nevelés során. A kutatásom összegyűjti az őszi és téli ünnepekhez tartozó népszokásokat és hagyományokat. A népszokásokban rejlő népi játékok hatalmas tárházából ízelítőt nyújt az egyes ünnepek kapcsán. Bemutatja az óvodában alkalmazott őszi és téli évszakban végzett tevékenységeket, ünnepi szokásokat, a hozzájuk tartozó népi játékokat, dalokat, mondókákat, valamint két saját magam által összeállított játékfűzést.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Népi játékok a népszokásokban- télutó és tavaszi ünnepkör az óvodai életben
    Saska- Dúzs , Erzsébet; Tamásiné Dsupin , Borbála; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat célja a népi játékok és népszokások fontosságának bemutatása, különösen a télutó és tavaszi ünnepkör kapcsán. A dolgozatban vizsgáljuk a népi játékok személyiségfejlesztő hatását, és az óvodai nevelés kiemelt szerepét a szokások megőrzésében és továbbadásában. A népi játékok nemcsak szórakoztatóak, hanem sokoldalúan fejlesztik a gyermekek személyiségét, mozgását, anyanyelvét és szociális készségeit. Az ünnepkörökhöz kapcsolódó hagyományok ismétlődése biztonságérzetet ad a gyermekeknek, erősíti közösségi kötődéseiket és segít a kulturális örökség továbbadásában. A dolgozat három játékfüzért is bemutat, amelyek a jeles napokhoz kapcsolódó népi játékok alkalmazási lehetőségeit szemléltetik az óvodai nevelésben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hagyományőrzés komplex megvalósítása az óvodai nevelésben
    Nagy , Erika; Kis , Gábor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Dolgozatomban a néphagyományőrzés komplex megvalósításának lehetőségeit vizsgáltam az óvodai nevelésben. A kutatás célja annak feltárása volt, hogy milyen mértékben jelenik meg a hagyományőrzés az óvodai nevelés során, valamint hogyan hat a gyermekek fejlődésére. A kutatás során azt is megvizsgáltam, hogyan viszonyulnak az óvodapedagógusok a hagyományőrzéshez, milyen lehetőségeket biztosítanak annak komplex megvalósítására, és milyen nehézségekkel szembesülnek egy-egy hagyományőrző tevékenység szervezésnél. Kerestem a választ arra is, hogy milyen gyakorisággal választanak népmeséket, népdalokat, népi játékokat, illetve más, a népi kultúrához kapcsolódó tevékenységeket. A dolgozat kitér arra, hogy a népi vonatkozású tevékenységek milyen képesség területeket fejlesztenek, és milyen mértékben befolyásolják a hagyományokhoz való hozzáállást. A kutatás rávilágít arra is, hogy az óvodapedagógusok mennyire tartják fontosnak a hagyományok ápolását, és milyen módon építik be mindennapi nevelőmunkájukba. A vizsgálat kérdőíves adatgyűjtésen alapult, amelyben óvodapedagógusokat kérdeztem meg a témával kapcsolatban. Emellett saját komplex hagyományőrző tevékenységemet is bemutattam és reflektáltam rá.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az óvodapedagógus mentálhigiénéje
    Tenkelyné Váradi, Renáta; Rábai , Dávid; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat célja a stressz és a kiégés szindróma kialakulásának és dinamikájának megismerése, valamint gyakoriságának felmérése az óvodapedagógusok körében. A kiégés okainak, körülményeinek, szakaszainak és tüneteinek általános áttekintését követően az óvodapedagógusok szempontjából vizsgálja a kiégés jelenségét, sorra véve a hivatás kihívásaiból adódó jellegzetes kockázatokat, tüneteket és sajátságokat. A szakdolgozat a lelki egészség védelmére és fejlesztésére fókuszál, vizsgálva az óvodapedagógusok pszichikus ellenálló képességét, terhelhetőségét, általános közérzetét, pályaelhagyási szándékait, az ezt meghatározó szempontokat és hogy milyen eszközökkel él a saját testi és lelki frissen tartása, vitalitása megőrzése érdekében. A kutatás során két különböző időpontban is alkalmunk nyílt információkat gyűjteni az óvodapedagógusok életmódbeli sajátosságairól, szokásairól, közérzetéről, munkahelyi elégedettségéről és hogy mi adna új lendületet számukra. Így az adatok összevetése és elemzése által megismerhető a szakma mai helyzete, hogy milyen megelőzési illetve kezelési stratégiák állnak az óvodapedagógusok rendelkezésére, valamint, hogy hogyan lehetne ezeket egyéni és intézményi szinten tovább gazdagítani.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A család és a szülői beszédminták szerepe az óvodáskorú gyermek nyelvi fejlődésében
    Tóth, Bernadett Boglárka; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat a szülői és a testvéri beszédminták szerepét vizsgálja az óvodáskorú gyermekek nyelvi fejlődésében, különös tekintettel a korai életszakaszokra. Rávilágít arra, hogy a család, mint elsődleges szocializációs közeg, meghatározó a gyermek nyelvi kompetenciáinak kialakulásában. A minőségi szülő-gyermek interakciók – például a közös mesélés, beszélgetés – elősegítik a szókincs bővülését, a nyelvtani struktúrák elsajátítását és a kognitív fejlődést. A dolgozat kitér a társadalmi, kulturális háttér, valamint a digitális világ hatásaira is, különös figyelmet szentelve annak, hogy a túlzott eszközhasználat miként szegényíti el a családi kommunikációt. Emellett hangsúlyozza a pedagógus mintájának fontosságát is, kiemelve az óvoda és a család együttműködésének szükségességét a gyermek optimális nyelvi fejlődése érdekében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Andersen-mesék az óvodákban
    Doma, Viktória; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A mindennapokban Hans Christian Andersen meséinek előfordulásának gyakorisága az óvodákban. Hogyan hatnak az Andersen- mesék a gyerekek érzelmi, kognitív és tarsas kapcsolataikra, hogyan mutatkozik ez meg a mindennapi óvodai életben. Andersen mesék tabu témáinak kidolgozása és összefoglalása. Az óvodai irodalmi nevelés fontossága és szerepe az óvodai életben.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Társállatok hatása az óvodáskorú gyerekekre
    Eszenyi , Laura; Lovas-Kiss, Antal; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat, azt igyekszik szemléltetni, hogy az óvodáskorú gyermekekre a társállatok, melyek, mint családtag vannak jelen a gyermek életében, milyen pozitív, illetve negatív hatást gyakorolnak. A dolgozat törekszik a gyermekek esetében, a társállatok mozgásfejlődésre, a szociális- és érzelmifejlődésre gyakorolt hatását ismertetni, betekintést nyújtani. A kutatás során külön ismertetve, hogy milyen pozitív és negatív hatásokkal járhat az, amikor a gyermek már egy társállatot tartó családba születik, illetve milyen hatásai lehetnek abban az esetben, amikor a gyermek érkezése után vásárol vagy fogad örökbe egy társállatot a család. A kutatást 10 óvodáskorú gyermeket nevelő szülővel készített interjú adja.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A verselés ,mesélés tevékenység módszertani változásai a kezdetektől napjainkig
    Miklós, Viktorné; Kis, Gábor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat igyekszik bemutatni a verselés, mesélés tevékenység módszertani változásait egészen az óvodák megalakulásának kezdeteitől napjainkig. A szakdolgozat kitér az óvodai nevelés szemlélet alakulására, a nevelési feladatok, célok meghatározásainak változásaira, a tevékenység tervezés formai és tartalmi követelményeire, valamint a módszertani alapelvekre. A szakdolgozat vizsgálja, hogy jelen korunkban mennyire találhatjuk meg a gyermekközpontúság jegyeit a verselés, mesélés tevékenység során és hogy mennyire érzik az óvodapedagógusok szükségességét a módszertani változtatásoknak. A digitális forradalom új lehetőségeket nyitott meg a pedagógiai módszerekben is, viszont kérdés, hogy érzékelnek-e az óvodapedagógusok ezzel kapcsolatosan bármilyen változást, hátrányt az óvodai nevelés során, akár a gyermekek fejlődését illetően, melyhez alkalmazkodniuk kellene.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A drámapedagógia alkalmazása az óvodában: gyakorlat és lehetőségek
    Györfi, Alexandra; Kis , Gábor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Dolgozatomban a drámapedagógia óvodai nevelésben betöltött szerepét, alkalmazási lehetőségeit és gyakorlati megvalósítását vizsgálom. A drámapedagógiai módszerek alkalmazása az óvodáskorú gyermekek számára különösen előnyös, mivel a játékos, interaktív tevékenységek nemcsak a kreativitás és önkifejezés terén fejlesztik őket, hanem segítik az érzelmi intelligencia, a problémamegoldó képességek és a társas kompetenciák kibontakoztatását is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A beszédészlelés és beszédértés alakulása óvodáskorban
    Erdő, Mónika; Nemes, Magdolna; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Az óvodába lépő gyerekek többféle környezetből érkeznek, különböző attitűdökkel rendelkeznek. Ahhoz pedig, hogy az óvodai nevelési színtérben a gyermekek ennek ellenére mégis kiváló alapot kaphassanak, nagyon fontos feladata az óvodapedagógusoknak, hogy megfelelő mintával segítsék a gyermekek beszédfejlődését. Az óvodáskorú gyermekek életében kulcsfontosságú az ideális anyanyelvi fejlesztés. Ha valamilyen zavarok vagy elmaradások lépnek fel a beszédészlelés és beszédmegértés folyamatokban, akkor-e problémákat iskolakezdésig kell életkori szintre fejleszteni. Ezért kiemelkedően fontos vizsgálnia és fejleszteni a beszédészlelés és beszédmegértési problémáit.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kétnyelvűség kisgyermekkorban
    Szűcs, Adriána Nelli; Szabóné Túri, Judit; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat a kétnyelvűség kisgyermekkori kialakulásának sajátosságait vizsgálja, különös tekintettel a külföldön élő félig magyar családok nyelvi helyzetére. A kutatás célja annak feltárása, hogy a környezeti nyelv milyen hatást gyakorol a kétnyelvű gyermekek nyelvhasználatára, valamint a családon belüli magyar nyelv megőrzésére. Emellett elemzi a többnyelvűség kognitív és szociális következményeit, különös tekintettel a nyelvi rugalmasságra, a kommunikatív alkalmazkodóképességre és a többnyelvűség által kínált előnyökre és kihívásokra. A kutatás kvalitatív módszerekkel és a releváns szakirodalom szisztematikus feldolgozásával történik, amely lehetővé teszi a nyelvi szocializáció és a nyelvhasználati mintázatok mélyreható feltárását. A dolgozat célja, hogy hozzájáruljon a kétnyelvű gyermeknevelés elméleti és gyakorlati megértéséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Állatasszisztáció hatása autizmus spektrum zavarral rendelkező gyermekek körében
    Szabó, Flóra; Lovas Kiss, Antal; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Szakdolgozatomban az állatasszisztált tevékenységek hatását vizsgáltam autizmus spektrumzavarral élő óvodás korú gyermekek körében. A kutatás középpontjában az a kérdés állt, hogy milyen változásokat eredményezhet a kutya által asszisztált foglalkozásokon való részvétel a gyermekek szociális, kommunikációs és érzelmi készségeiben. A célom az volt, hogy feltárjam, miként támogatja a kutya jelenléte az autizmussal élő gyermekek fejlődését a mindennapi pedagógiai és fejlesztő munka során, és hogy az állatasszisztált tevékenységek mennyiben egészíthetik ki vagy erősíthetik meg a hagyományos fejlesztési formákat.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Európai kisgyermekkori zenei nevelési programok a 21. században
    Perge, Alexandra; Tamásiné Dsupin, Borbála; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat a 3-7 éves gyermekek zenei nevelésében alkalmazható technikákra fókuszál. Az elméleti részben szó esik az esztétikai nevelés fontosságáról, annak tartalmáról, valamint a tradíció és modernitás közötti egységről, a zeneoktatás szerepéről és társadalmi hatásairól. A dolgozat rövid áttekintést ad a magyarországi óvodai zenei nevelés történetéről. A 20. században a zenei nevelés területén világszerte sokszínűség tapasztalható, ebből kifolyólag fontos a magyarországi kodályi elveken nyugvó zenei nevelés kifejtésén kívül más külföldi zenepedagógusok és zeneszerzők zenei nevelési irányzatainak megismerése is. A dolgozatban áttekintettük a Magyar Tudományos Akadémia Zenetudományi Intézetének játék archívumában a népi játékok rendszerezését. A szakdolgozat kutatási részének célja, hogy összegyűjtsünk és megfigyeljünk játékos módszertani lehetőségeket melyek az óvodás korú gyermekek számára élménnyé teszik a zenei nevelést. Ezen célból kifolyólag került a dolgozatba három játékfűzés, valamint három különböző intézményben végeztem megfigyelést különböző zenei tevékenységeken.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hagyomány és közösség
    Károlyi-Nagy , Orsolya; Tamásiné Dsupin, Borbála; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat vizsgálja, hogy Mándok városában, hogyan jelennek meg a népszokások és népi hagyományok, és hogyan történik ezen értékek megőrzése, illetve továbbadása a fiatalabb generációknak a Mándoki Gyermekkert Óvoda és Bölcsőde példáján keresztül. A dolgozatban ismertetésre kerültek az óvodai neveléshez kapcsolódó néprajzi definíciók, illetve az óvodák zenei nevelésének kiemelt szerepe Magyarországon. Az ezt követő részekben a város bemutatása, valamint az óvodai jeles napi szokásai, hagyományai és értékteremtő programjai is. Legvégül pedig az intézménybe járó gyerekek szüleinek kitöltött kérdőívei kerülnek elemzésre.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hangszertörténet, Hanszerhasználat élményszerű lehetőségei az óvodai zenei nevelésben
    Csorvásiné Áncsán, Krisztina; Tamásiné Dsupin, Borbála; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Az óvodás korú gyermekek számára a szülők és a nevelők meghatározó személyek a zenei ízlés világ kialakulásában. A 3-7 éves gyermekek zenei nevelése már az óvodában elkezdődik az óvodapedagógusok segítségével.Az óvodapedagógusok hangszerhasználata a tevékenységek során. Az óvodapedagógusok hangszeres előképzettsége. A hangszertörténet, Európai zene pedagógusok, zenei képességfelélesztés, népi hangszerel elméleti meghatározásai. Kodály Zoltán koncepciója az óvodai zenei nevelés során.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Óvodai közösségek etnikai viszonyainak vizsgálata - Egyek
    Ambrus, Éva; Biczó, Gábor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A roma integrációs törekvések Magyarországon számos társadalmi és oktatási kihívás elé állítják az intézményeket. A romák elkülönült lakóhelyei, valamint a szegregált oktatási környezetek továbbra is jelentős akadályokat jelentenek. A roma gyermekek nevelése eltér a hagyományos nyugati normáktól, ami a szülők közötti sztereotípiák és előítéletek kialakulásához vezet. Az integráció sikeressége érdekében fontos, hogy már óvodás korban kialakuljon a roma és nem roma gyermekek közötti együttműködés, ami azonban a szülők intézményválasztásától és a gyermekek szocializációs folyamatától függ. A kutatás az óvodai csoportok összetételének vizsgálatán keresztül a roma gyermekek felzárkóztatásának hatékonyságát, valamint a roma és nem roma szülők közötti interakciókat elemzi. A választott intézmény, az egyeki Szent János Katolikus Bölcsőde, Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, mint kutatási helyszín, lehetőséget biztosít az integrációval kapcsolatos folyamatok mélyebb megértésére.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Óvodáskorú gyermekek, óvodai környezeten kívüli fizikai aktivitásának vizsgálata
    Salwerowicz, Tina; Szerdahelyi, Zoltán; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat témája az óvodáskorú gyermekek, óvodai környezeten kívüli fizikai aktivitásának vizsgálata. A választott téma rendkívül időszerű, hiszen a technikai fejlődés következtében az óvodáskorú gyermekek jelentős része használ okoseszközöket, illetve az új nemzedékek technikai eszközökre fordított ideje is egyre nő az életkor előrehaladtával. Habár a digitális eszközöknek előnyei is vannak, ezzel együtt hátrányokkal is rendelkeznek, amelyek kihathatnak a gyermekek korai fejlődésére, illetve fizikai aktivitására is. A mai fiatalok nagyon keveset mozognak a szabadban, idejük legnagyobb részét a négy fal között töltik. A hosszú ideig tartó képernyőhasználat csökkentheti a gyermekek fizikai aktivitását, utóbbi viszont ebben az életszakaszban rendkívül fontos lenne a megfelelő, egészséges, komplex fejlődéshez. A mozgás nem csupán a gyermekek testi fejlődését szolgálja, hanem segíti a gyermekek szociális-, kommunikációs-, problémamegoldó készségeinek fejlődését is. Óvodapedagógusként kiemelten fontos, hogy az élet különböző területein belül is felkészültek legyünk, tudásunk naprakész legyen. Ezáltal a gyermekek fizikai aktivitására vonatkozó tendenciák ismerete sem kivétel ez alól, hiszen azáltal, hogy tisztában vagyunk a jelen helyzettel, úgy tudjuk a legadekvátabb, legmegfelelőbb módon elősegíteni a gyermekek egészséges fejlődését.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Óvodáskorú gyermekek mozgásfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata szülői apektusból
    Fige, Csenge Anna; Szerdahelyi, Zoltán; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat célja az óvodáskorú gyermekek mozgásfejlesztési lehetőségeinek feltérképezése a szülői nézőpontból. A mozgásfejlődése és fejlesztése ebben a korban igen kiemelkedő, hiszen alapvető készségek és képességek alakulnak ki a gyermekekben, ami meghatározó szerepű, hiszen ezek a későbbi tanulási és szociális sikereket biztosítják. Az óvodai nevelés alapvető feladataiba tartozik, a gyermekek, mozgásos képességeik fejlesztése is, azonban ebben a témában nem hanyagolható el a szülő sem. A kutatás középpontjában az olyasfajta mozgásos cselekvések beteljesülése kap szerepet, szülői szemszögből, amelyek során kiderül, hogy a szülők hogyan is vélekednek a mozgásfejlesztés szerepéről, fontosságáról, megvalósításáról az otthon környezetében. Megtudhatjuk, a szülőknek milyen elvárásai és tapasztalataik vannak az óvodai mozgásfejlesztéssel kapcsolatban. Az eredmények rá világítanak arra, hogy a szülők többsége fontosnak tartja az óvodai és otthoni mozgás be teljesülését. A dolgozat javaslatokat is megfogalmaz, mind a családi mozgástevékenységekre, mind az intézményben előforduló mozgások előfordulására, és hogy hogyan is lehetne a kettőt hatékonyan együtt működtetni, ezzel is hozzá járulva a gyermek mozgásfejlődésének elősegítéséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Halmozottan hátrányos helyzetű roma gyermekek egészséges életmódra nevelése óvodáskorban
    Ferenczi, Anita; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Szakdolgozatom témája a roma halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek egészséges életmódra nevelése óvodáskorban. Az intézményben, ahol vizsgálatunkat végeztük a szülők, illetve a pedagógusok körében, a gyermekek többsége halmozottan hátrányos helyzetű roma gyermek. Az egészséges életmód része az egészséges táplálkozás, a testmozgás, a pihenés, a testi-lelki jóllét, a helyes higiéniás szokások kialakítása, ezek megléte kiemelten fontos az óvodáskorú gyermekek életében. Felmérésünkben arra kerestünk válaszokat, hogy fontos-e a családok számára az egészséges táplálkozás, rendszeres testmozgás, illetve személyi higiéniájuk? Az óvoda, milyen módon segíti a gyermekeket és a családokat az egészséges életmód kialakításában? Továbbá, hogy a szülők mennyire igénylik és fogadják el az óvoda segítségét.