Hallgatói dolgozatok (GYGYK)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2015. július 14-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEA-ban. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 3829)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A nagyszülő és az unoka kapcsolata a kortárs mesékben- Kiss Ottó A pirostengeralattjáró című könyvének elemzése
    Hajzer-Ladányi, Lídia; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A 21. században a digitális világnak köszönhetően, már könnyebben lehet kapcsolatot tartani a családtagokkal, barátokkal, ismerősökkel. A távolság már szinte legyőzhetőnek látszik. Szülőkkel, nagyszülőkkel, dédszülőkkel egyszerűbb a kommunikáció, hiszen a telefonnal áthidalható a messzeség kérdése. A szakdolgozat témája feldolgozza a mese fontosságát, szerepét a nevelésben az intergenerációs különbségeket, a generációk együttélésének előnyeit és hátrányait, a nagyszülő és az unoka kapcsolatot és az ehhez kapcsolódó mese könyvet, ami Kiss Ottó: A piros tengeralattjáró című gyermekirodalmat foglalja magába. A nagyszülő jelenléte nagy hatással van a gyermekekre. Ki is derült ez, hiszen a nagyszülőkkel, olyan kalandokban vehetnek részt, amit a szülővel nem biztosan. Ebben a felgyorsult világban nincs időnk semmire. Néha csak jólesik egy kicsit leülni és csak együtt lenni, mert szeretjük egymást. Ez a minőségi idő nagyon jól megjelenik a piros tengeralattjáróban, hiszen a gyermekek és a nagyszülők megélik a pillanatok varázsát és még a konkrét varázslatot is. Ezért is jó választás ez a mű a nagyszülő – unoka kapcsolat bemutatására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Szülők bevonásával történő kommunikáció fejlesztése óvodás korú értelmileg akadályozott gyermekeknél
    Székely, Petra Réka; Nagy, Erika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A világon minden ember életében kiemelkedő szerepet játszik a kommunikáció megléte, legyen szó verbális vagy nonverbális kommunikációról. A kommunikáció az anya és a gyermek között már a születés előtt megkezdődik. Az értelmileg akadályozott gyermekek kommunikációs lépcsőfokai eltérhetnek a normál fejlődésmenetű gyermekektől. Dolgozatomban kíváncsi voltam az óvodás korú értelmileg akadályozott gyermekek kommunikációjáról és az őket nevelő szülők véleményéről és tapasztalatairól. Interjú formájában végeztem el a vizsgálatot az előzetesen beleegyezett szülőkkel és nevelőszülőkkel. A vizsgálatok során kíváncsi voltam, hogy a szülők milyen szinten ismerik a kommunikációs fejlesztéseket, ezen belül az alternatív és augmentatív kommunikáció módszereit. Továbbá, hogy az óvodai nevelésen kívül magán úton viszik-e gyermeküket további fejlesztésekre a kommunikációjuknak a fejlődése érdekében. Befejező részben távlati célok is megjelennek, hiszen kiemelkedő fontosságú önmagunk további fejlesztése, mind elméleti, mind gyakorlati téren, hiszen az ember az élete végéig tanuló életmódót igényel.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A civilizáció negatív hatása a mozgásfejlődésre
    Mercsné Konyári, Anita; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Életünk mai táján a civilizáció által előidézett fejlődés nemcsak pozitív eredményeket hoz, hanem jelentős kihívásokat is jelent modernizált társadalmunkban. Sokan rengeteg időt töltenek különféle online portálokon, videókon és videojátékokon elmerülve. A leginkább érintettek között vannak gyermekeink. Sajnálatos módon ezek az eszközök gyakran uralják a mindennapi rutinjukat, hátrányosan befolyásolva testi és lelki jólétüket. Kutatásommal szeretnék választ kapni a feltevésemre, miszerint a gyermekek az intézményes kereteken kívül sok időt tölt a médiai eszközökkel, így kevés ideje van a szabad játék lehetőségre, vagy egyéltalán nem is játszik az eszközökön kívül már más játékkal. Ami hatással van a mozgásfejlődésére, nem megfelelő ütemben fejlődik, ami később valamilyen nehézségeket okozhat a gyermek számára. Továbbá a gyógytestnevelés hiányára és igényére szeretném felhívni a figyelmet
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Zenés mozgások jelentősége és lehetőségei óvodákban
    Mező, Boglárka; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Napjainkban a gyermekek életét az okos eszközök túlzott használata és a mozgásszegény életmód jellemzi. A szakdolgozat a zenés mozgásformák jótékony hatásával foglalkozik, különösképpen a néptánccal, amely mindamellett, hogy remek fizikai aktivitást biztosít a gyermekek számára, számos területen fejleszt. A kutatás bebizonyította, hogy azoknál a gyermekeknél, akik néptáncolnak, javult a kommunikációs, alkalmazkodó és együttműködési képességük, a mozgáskoordinációjuk. Már óvodáskorban érdemes megismertetni a gyermekekkel a néptáncot, játékos formában, népi gyermekjátékok által. A gyermekek személyisége óvodáskorban még sokat fejlődik, utánzással rengeteget tanulnak az őket körülvevő személyektől. Ezért nagyon fontosnak tartom az óvodapedagógus szerepét az egészséges életmódra nevelésben, a minőségi zene és népi hagyományok megismertetésében. Ezeket az ismereteket játékos formában kell átadni a gyerekeknek, hogy élvezettel csinálják és boldogok legyenek.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Családok a gyermekirodalomban
    Simon, Edit; Bujdosóné Papp, Andrea; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Miként az óvodáskorú gyermekek nevelésének elsődleges színtere a család, így a nevelés folyamatainak, a gyermekek viselkedésének alappillére a személyiségükkel egyetemben a családtagok által tanúsított viselkedések mintája, és a család mindennapjaiban elsajátított szokásrendszer. A családnak, mint legfőbb szocializációs közegnek a szerepe megkérdőjelezhetetlen a gyermekek életében. A szakdolgozat a különböző rendszerek alapján működő, különböző összetételű családok jellemzőit igyekszik feltárni, összegezni, különösen nagy figyelmet fordítva a családban felnövő gyermekekre. Vizsgáljuk a különféle családok életkörülményeinek és értékeinek hatásait a gyermekek személyiségfejlődésére és a mindennapjaikra. A szakdolgozatban elsőként a család fogalmának megközelítéseit mutatjuk be többféle tudományterület nézőpontjából. Ezt követi a családok összetételének vizsgálata, a napjainkban funkcionáló változatos családtípusok jellemzőinek összegyűjtése, meghatározása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az apaszerep fontossága, vizsgálata a kisgyermekek és óvodáskorúak életében
    Ónody, Anett; Rábai, Dávid; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozati kutatásom célja az volt, hogy megvizsgáljam a mai modern apai hozzáállást a gyermekekkel kapcsolatos teendők ellátásával kapcsolatban. Több témáról, kutatásról is olvashatunk a dolgozatban, ilyen például az apás szülések előfordulása Magyarországon, a gyermekekkel töltött aktív szabadidő gyakorisága, hagyományos férfiszerepek a családban, a gyermekek nevelésében és gondozásában való részvétel megoszlása, és a szülői minták hordozása. Az elméleti részben elemzésre kerül az apaság fogalma, a férfiszerepek változása, az apává válás pszichológiája is.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Könyvek a válásról gyerekeknek, szülőknek és pedagógusoknak
    Ujhelyi, Gabriella; Bujdosóné Papp, Andrea; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat magát a tabut és a mai társadalomban aktuális tabutémákat említi. A szakdolgozatban megjelenik a mese, annak fontossága a gyermekek életében és szerepe a nehézségek feldolgozásában. Különböző gyermekirodalmak elemzését tartalmazza, melyek segítő erővel bírnak válás okozta helyzetben. Felnőtteknek, azon belül pedagógusoknak és szülőknek is tartalmaz segítő szakirodalmakat. Ezek a mesék és szakirodalmak támaszt nyújthatnak, valamint megkönnyíthetik a veszteségek feldolgozását. Felmérésre kerül az elvált szülők gyermekeinek aránya, az elmúlt években való gyarapodása, valamint a válaszadó pedagógusok eszköztárának gazdagsága, tabukhoz való hozzáállása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Sérült gyermek születésének hatása a családra és gyógypedagógus segítsége a szülői megküzdésben
    Ujvárosi, Edit; Nagy, Erika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Az elméleti rész szakirodalmak segítségével ismerteti a sérült gyermeket, a szüleit, testvéreit, tágabb családját és szociális körülményeit. Bemutatja a család egyéni problémáit, a szülők sérült gyermekük diagnózisának elfogadását. Ismerteti a megküzdésben segítő erőforrásokat és a reziliens-személyiség kialakulásának fontosságát. A gyógypedagógusok hozzáállását és segítség-adását a sérült gyermekek felé a szülei figyelik leginkább. A vizsgálat részében a szülői megküzdést ismerteti interjúban adott válaszok segítségével. Megvizsgálja, hogy mennyire tudnak a gyógypedagógusok segíteni a szülőknek a megküzdésben, valamint azt is, hogy a szülők mennyire elégedettek a sérült gyermeküket fejlesztő gyógypedagógussal. Majd azt is vizsgálja, hogy a szülői megküzdésre mennyire volt hatással az, ha a szülőkben előítéletek voltak a gyógypedagógusokkal kapcsolatban.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Terápiás lehetőségek tanulásban akadályozott gyermekek nevelésében és fejlesztésében a művészetek, különös tekintettel a bábjáték eszközeivel
    Lengyel, Vivien Andrea; Láposi, Terézia Izabella; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat ismerteti az elmúlt évtized meghatározó művészetterápiáit és azok eredményeit. Kitér továbbá a tanulásban akadályozott gyerekek sajátosságaira. Láttatja, hogy a művészetterápiák miként segítenek a tanulásban akadályozott gyerekek képességeinek, készségeinek fejlesztésében. Levezeti a művészetterápia és művészetpedagógia hasonlóságait illetve különbségeit. Ismerteti a bábjátékot, mint művészeti műfajt, módszert illetve diagnosztikai és terápiás eszközt. Végezetül következtetéseket von le ezen terápiák hatásáróla tanulásban akadályozott tanulók esetében a szakirodalmak, kutatások által.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Gyermekek médiafogyasztásának vizsgálata
    Danku-Bordás, Bernadett; Bocsi, Veronika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Az elektronikus eszközök használata manapság egyre inkább elterjed a fiatal korosztály életében is. Ez a folyamat elkezdődik az óvodában, ugyanis már kisgyermekkorban filmet és TV-t néznek a gyermekek szüleik társaságában vagy egyedül. Mindemellett, megannyi háztartásban szabad hozzáférése van a gyerekeknek az elektronikus eszközökhöz is. A kutatás korlátainak gondolom azt a tényt, hogy a szülők véleménye nem biztos, hogy a valóságot tükrözi. Nehezen megállapítható az, hogy a szülők valóban pontosan ennyire ismerik-e gyermekeik elektronikus eszközhasználatát vagy ezek feltételezett válaszok. Mindenesetre a média és az internet rohamos elterjedésével ezek a típusú kutatások hiánypótlók, hiszen kötelességünk a fiatalabb generációkat megvédeni a média és az internet veszélyeitől.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A Szent Damján Tábor és az "élmény"
    Németh, Boglárka; Szilágyi, Barnabás; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat a Szent Damján Tábor és az élmény különféle aspektusai közötti viszonyt boncolgatja. Kérdésként merül fel, hogy egy ilyen jellegű tábor inkább élménytábornak, vagy élménypedagógiai fejlesztőtábornak nevezhető. A kérdés érdekes szülői, szervezői, valamint a résztvevő táborozói szempontból is. Ebből adódóan a két fogalom köré épül többnyire a teljes kutatás. Megjelennek benne a személyes tapasztalatok, valamint a fent említett érintettek és a részvevők nézőpontjai is. Átfogóan ismerteti a tábor felépítését, működését és alapvető elveit. A dolgozat fő célja, hogy a Szent Damján Táborról egy hiteles képet alkotva bemutassa az élmény különböző értelmezéseit, illetve a tábor elsődleges motivációját.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A gyógypedagógusok és a többségi pedagógusok digitális eszközhasználata a gyakorlatban
    Kiss, Sára; Balázs-Földi, Emese; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A mai gyerekeket a születésüktől fogva digitális eszközök veszik körül, és ezek mindennapi életünk szerves részét képezik. A tanulást-, tanítást támogató eszközök és alkalmazások, az adatkezelő rendszerek, illetve az iskolai ügyintézést támogató informatikai berendezések új típusú tanítási eljárásokat követelnek meg. A szakdolgozatban az általános iskolában tanító gyógypedagógusok és többségi pedagógusok digitális eszközhasználatát vizsgáltuk. Egy kérdőíves vizsgálat során adatokat gyűjtöttünk arról, hogy a gyógypedagógusok és többségi pedagógusok milyen infokommunikációs eszközöket szoktak használni a munkájuk során, rendelkeznek-e digitális kompetenciákkal, és milyen véleménnyel vannak ezeknek az eszközöknek a hatásairól. Ez az összetett megközelítés lehetővé teszi, hogy külön megfigyeljük a gyógypedagógusok és a többségi pedagógusok csoportját, így feltárhatjuk a lehetséges különbségeket, és megtaláljuk ezeknek a különbségeknek az okait.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kutya, mint társállat jelenlétének pozitív és negatív hatásai a kisgyermekek érzelmi, szociális és mozgásfejlődésére a szülők véleménye alapján
    Kreszán, Fruzsina Anna; Lovas Kiss, Antal; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat arra törekszik, hogy megismerjük azokat az előnyöket és hátrányokat, melyeket a kutya jelenléte és aktív részvétele okozhat egy kisgyermek életében. A kutatás igyekszik betekintést nyerni abba, hogy a kisgyermek szociális, érzelmi és mozgásfejlődésére milyen hatást gyakorolhat egy kutya, aki társállatként van jelen a család életében. Az interjúk során elsősorban a kutyával és a gyermekkel való viszonyokat és a velük megélt tapasztalatokat, érzelmeket igyekeztem feltárni. Különös tekintettel arra voltam kíváncsi, hogy a gyermek eddigi élete során milyen kapcsolatot ápolt a kutyával és ennek milyen hatásait lehet felfedezni. A vizsgálat során azokat a kutyával kapcsolatba hozható pozitív és negatív hatásokat próbálja feltárni a dolgozat, amelyeket a szülőpárok tapasztaltak a gyermekük fejlődésével kapcsolatban, majd ez került párhuzamba a szakirodalomban fellelhető bizonyítékokkal.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A média és digitális eszközök hatása kisgyermekkorban
    Ignácz, Cintia; Fenyő , Imre; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat témája a nagy sebességgel utat törő digitalizációról szól, mely a mai generáció fejlődésére nagy mértékben kihat. A kutatás kitér a kisgyermekek eszközhasználatától a függőségig, szülők szerepétől az óvodapedagógusok véleményéig. A Kutatásom célja, hogy megvizsgáljam a 0-6 éves korosztály média használati szokásait és azt, hogy ez hogyan hat szocializálódásukra, fejlődésükre, játékukra, valamint a szülők oldalát is megvizsgálni ezzel kapcsolatban. Szakdolgozat fő kérdései még, hogy milyen pozitív és negatív hatásai vannak a digitális médiafogyasztásnak, valamint, hogy milyen mértékben tudják a szülők felügyelni gyermekeik digitális tartalomfogyasztását. Nagy felelősségnek gondolom ezt a feladatot leendő óvodapedagógusként. Úgy gondolom létezik aranyközépút, amelynek feltárásával és alkalmazásával egy olyan egyensúlyt hozhatunk létre a digitális – és szociális világ terén, ahol a gyermek biztonságosan ismerkedhet, használhatja a digitális eszközöket anélkül, hogy annak függőjévé váljon és egészségügyi problémákat vonjon maga után.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Mozgás szerepének vizsgálata óvodáskorú gyerekek körében az egészségre nevelés szempontjából
    Pintye-Lovas, Vanda Sára; Szerdahelyi, Zoltán; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    Szakdolgozatom címe a Mozgás szerepének vizsgálata óvodáskorú gyermekek körében az egészségre nevelés szempontjából. A téma szorosan összefügg saját személyes elkötelezettségemmel a mozgás és egészség iránt. A szakdolgozatom első részében az egészséges életmód fogalmát és az egészségre nevelés fontosságát részletesen tárgyaljuk. A mozgás szerepének elemzése során kitérünk az óvodáskorú gyermekek mozgásfejlődésére, az óvodai testnevelés céljaira, valamint a mozgásfejlesztés lehetőségeire. Emellett megvizsgáljuk a mozgásszegény életmód következményeit és a prevenció fogalmát, valamint különböző szintjeit. Ezekkel a témákkal összefüggésben végzünk egy kutatást, amelynek célja az óvodások mozgásfejlődésének és egészségének megértése és javítása.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Fejlesztő differenciálás megvalósulása a Prevenciós Csoportban
    Homonnai, Ildikó Erzsébet; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A fejlesztő-differenciáló pedagógus tevékenységének jelentősége az általános gyermekvédelemben. Gyermekjóléti szolgáltatás a családsegítéssel egy szolgáltató; a fejlesztés, mint szolgáltatás, melynek elsődleges célja a prevenció. A fővárosi és a vidéki gyemekjóléti szolgáltatás megvalósulásának különbségeinek bemutatása. Jelen gyermekvédelem Magyarországon. Családok helyzetének bemutatása a hátrányos helyzetű, veszélyeztetett gyermekek szociális integrációjának lehetőségei a gyermekvédelem tekintetében. Segítő, támogató, ösztönző és motiváló pedagógus magatartás. A fejlesztő pedagógus kompetenciaköre a gyermekek szűrésére és fejlesztésére vonatkozóan. Törvényi meghatározások a fejlesztő-differenciáló pedagógus munkakörének betöltéséhez.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A bábszínházi előadás hatása a gyermekre
    Szentirmay , Olívia; Láposi , Teréz Izabella; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A bábelőadások, előadások élményt nyújtanak, szórakoztatnak, tanítanak, okítanak. Mély érzelmi hatásokat tud kiváltani, a gyermekből, felnőttből egyaránt, üzenetet hordoz, empátiát kelt. A bábelőadások, hatnak az érzelmekre, a kreatív gondolkodás képességét fejlesztik, segítik a kommunikációs készség fejlődését és kulturális, művészeti értéket is hordoznak. A művészet az a terület, ami elősegíti a gyermek kibontakozását, esztétikai élményt nyújt és gazdagítja a gyermek művészeti nevelését. Nem csak szórakozató jelentőséggel bír a bábelőadás, hanem előmozdítja az érzelmi kifejezést, empátiát kelt a gyermekben. Segíti a kreatív gondolkodást, gondolkodásra ösztönöz, a képzelő képességet fokozza.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Különleges nevelőszülők helyzete Hajdú-Bihar Vármegyében
    Molnár, Zsuzsanna; Gortka-Rákó, Erzsébet; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat a különleges nevelőszülők helyzetét kívánja bemutatni Hajdú-Bihar Vármegyében. A szakdolgozat elején ismertetem a gyermekvédelem és a nevelőszülői hálózatok kialakulását. A kutatási rész több kérdést is vizsgál. Mennyire segíti a nevelőszülő hálózatok a nevelőszülők munkáját? Milyen hátrányos megkülönböztetések érik a nevelőszülőket,? Milyen nehézségekkel néznek szembe a náluk nevelkedő gyermekek kapcsán?
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók történelem tanításának modern módszerei a szakképző intézményekben
    Baloghné Oláh, Szilvia Nóra; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A dolgozat a BTMN-gel küzdő tanulók tanulási nehézségeivel foglalkozik. A történelem tanulás új módszereit dolgozza fel. A történelem tanítás modern módszereivel foglalkozik. A dolgozat vizsgálatot tár fel, mely vizsgálat kérdőíveket összesített. A kérdőív során a tanulók választ adtak a történelem tantárgy tanulásának nehézségeiről.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az állatasszisztáció megvalósulása a Körösmenti Óvoda Körösszegapáti Óvodában
    Daniné Farkas, Anikó; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
    A szakdolgozat bemutatja egyfelől az állatasszisztációt mint egyre inkább terjedő módszertant, annak óvodai aspektusaira is rávilágít. Áttekinti a hozzákapcsolódó fogalmakat, azokat értelmezi, a szerző személyes tapasztalatszerzésének bemutatása is megtörténik. A következő részben az Óvodai nevelés országos alapprogramjának elemzése következik az állatasszisztáció tükrében. Ezután kerül sor a körösszegapáti óvoda bemutatására, hiszen ez a választott helyszíne a megvalósításnak. Ebben a részben az intézmény személyi és tárgyi feltételeit, gyermekekre vonatkozó adatokat is bemutat, az óvoda programjaira, jellegzetességeire is kitér; mindezek mellett az állatasszisztált tevékenységek lehetőségét is bemutatja. Ezt követően egy elemzés kap helyet, amely egy kérdőív az intézmény igazgatójával, természetesen ennek is az állatok szerepe, helye, lehetőségei az óvodai nevelésben a központi témája. Majd az óvoda szakmai dokumentumainak elemzése következik, abból a szempontból, hogy milyen kiegészítések, módosítások lehetnének szükségesek ahhoz, hogy az állatokkal segített tevékenységek bevezetésre kerülhessenek az intézményben, itt konkrét javaslatok is megfogalmazásra kerülnek.