Hallgatói dolgozatok (Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A DE Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar 2015. július 14-i határozata alapján a jövőben elektronikus formában is elhelyezésre kerülnek a szakdolgozatok a Debreceni Egyetem Egyetemi és Nemzeti Könyvtár által működtetett egyetemi archívumban, a DEA-ban. A szakdolgozatok az archívumból kizárólag a Debreceni Egyetem IP-címeiről hozzáférhetőek, azokat nem lehet kinyomtatni, és azokból szövegrészeket nem lehet kiemelni.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 3828)
Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fogyatékossággal élő gyermekek a gyermekvédelem rendszerébenKovács, Krisztina; Gortka-Rákó, Erzsébet; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarJelentős áldozathozatallal jár az állami gondoskodás alatt álló gyermekek családba fogadása és teljes körű ellátásának biztosítása. A fogyatékossággal élő, különleges bánásmódot igénylő gyermekek nevelése nem egyszerű feladat. A fogyatékossággal élő gyerekeket vállaló nevelőszülőkre azonban plusz terhek hárulnak, fokozottan lehet szükségük segítségre. A fogyatékossággal élő gyerekeknél jelen van az a szempont is, hogy a nevelőszülő lakóhelye közelében meglegyen a megfelelő infrastruktúra ahhoz, hogy a kihelyezett gyermek fejlesztése, oktatása, vagy akár nappali gondozása biztosított legyen, mely újabb akadályként jelentkezik a fogyatékossággal élő gyermekek nevelőszülőnél való elhelyezésekor. Dolgozatomban bemutatom a különleges szükségletű gyermekek jelenlegi helyzetét a gyermekvédelmi rendszeren belül, majd a gyermekvédelmi szakellátáson belül az otthont és személyes gondoskodást nyújtó nevelőszülők szerepét, működését. Kutatásunkat olyan nevelőszülőkkel végeztük, akik a különleges szükségletű, 0-3 éves, fogyatékossággal, tartós betegséggel élő gyermekek nevelését-gondozását vállalták. Célunk, hogy a felmerülő problémák vizsgálatakor képet kapjunk arról, hogyan élik meg nevelőszülők a különleges szükségletű gyermekek elhelyezését, gondozását-nevelését, mindennapi nehézségeiket, konfliktusaikat, milyen fajta segítséget kapnak a szakemberektől ezen problémák kezelése érdekében, valamint a nevelőszülői szerep mindennapi elemeire is rálátást kaphatunk.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A család és a bölcsőde kapcsolataKozma, Gergelyné; Szerepi , Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat rávilágit arra, hogy a bölcsőde és a család közötti jó kapcsolat rendkívül fontos a kisgyermekek egészséges fejlődése szempontjából. A család az elsődleges közeg, ahol a gyermek szocializációja, és az alapvető értékek, normák és viselkedési minták elsajátítása történik. A bölcsőde pedig egy olyan intézmény, amely biztosítja a napközbeni gondoskodást, nevelést és fejlődési lehetőségeket, különösen akkor, amikor a szülőknek munkába kell állnia. A gyermek megfelelő fejlődésének érdekében kiemelten fontos a bölcsőde és a család együttműködése. A szülők és a kisgyermeknevelők közötti jó kommunikáció segíti az esetleges problémák megoldását is. A családok ösztönzése a bölcsődei programokban való részvételre, valamint a kisgyermeknevelők támogatása a családok könnyebb beilleszkedésének segítése az intézmény életébe.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A drámapedagógia képességfejlesztő hatásai óvodáskorbanTóth, Viktória Anikó; Kis, Gábor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozat azt vizsgálja, hogyan, milyen eszközökkel, módszerekkel segít a drámapedagógia az óvodáskorú gyermekek képesség fejlesztésében, mivel már a szerepjátszó tevékenység, már kisgyermekkorban elkezdődik, és az életkor előre haladtával, a különböző szerep vállalások során folyamatosan fejlődik, ezért fontos, hogy időben elkezdjük a szerep játék, illetve a dráma játékokon keresztüli képesség fejlesztést. A téma igen időszerű és hasznos elemekkel foglalkozik, mivel minden pedagógus munkáját gazdagíthatja a dráma sajátos eszközeivel való nevelés, vagy is színi nevelés, mely magában foglalja a drámajátékokkal, illetve a dráma és a színház befogadására irányuló nevelést. A dolgozat a dráma tevékenység tervezés folyamatától, és a konkrét játékok megvalósításáig követi nyomon a gyakorlatban való, óvodásokra fejlesztőleg ható, dráma módszereket. Ki tér továbbá a pedagógus munkájára a dráma tevékenységek során. Konkrét tevékenység vázlaton keresztül mutatja meg a dráma alkalmazhatóságát, fejlesztő hatását az óvodáskorú gyeremekekre. A szakdolgozat elsősorban a dramatikus játékokra kívánja helyezni a hangsúlyt, mellyel a gyermekek alapvető játékszükségletére épít, és eképpen vizsgálja a képességfejlesztés lehetőségeit, módjait, területeit.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A civilizáció negatív hatása a mozgásfejlődésreMercsné Konyári, Anita; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarÉletünk mai táján a civilizáció által előidézett fejlődés nemcsak pozitív eredményeket hoz, hanem jelentős kihívásokat is jelent modernizált társadalmunkban. Sokan rengeteg időt töltenek különféle online portálokon, videókon és videojátékokon elmerülve. A leginkább érintettek között vannak gyermekeink. Sajnálatos módon ezek az eszközök gyakran uralják a mindennapi rutinjukat, hátrányosan befolyásolva testi és lelki jólétüket. Kutatásommal szeretnék választ kapni a feltevésemre, miszerint a gyermekek az intézményes kereteken kívül sok időt tölt a médiai eszközökkel, így kevés ideje van a szabad játék lehetőségre, vagy egyéltalán nem is játszik az eszközökön kívül már más játékkal. Ami hatással van a mozgásfejlődésére, nem megfelelő ütemben fejlődik, ami később valamilyen nehézségeket okozhat a gyermek számára. Továbbá a gyógytestnevelés hiányára és igényére szeretném felhívni a figyelmetTétel Korlátozottan hozzáférhető Teljesítményértékelés bevezetése a közoktatásbanDanisné Nagy, Hilda; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA közoktatásban 2024-ben bevezetésre kerül a teljesítményértékelés. Az volt a célom, hogy megismerjem a tanárok véleményét ezen a területen, hogy hasznosíthassam a teljesítményértékelési rendszer kialakításakor. Kutatásom során választ kaptam többek között az alábbi területeken: - A teljesítményértékelés hatása a diákok tudására, tanárok teljesítményére, motivációjára, oktatás színvonalára, továbbképzési kedvre - A teljesítményt akadályozó tényezők kiderülése - Az iskolai szakkörök hatása a tanári hatékonyságra - Az iskola hosszútávú céljai és a teljesítményértékelés kapcsolata - A teljesítményértékelés után a tanárok jutalmazása - A szülők és a tanulók elégedettség ének szerepe a teljesítmény visszajelzésekor - Szubjektív elemek, módszerek, szóbeli interjú a teljesítményértékelésbenTétel Korlátozottan hozzáférhető A 21. század kihívásai a sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő szülők szemszögébőlKeresztesi , Ildikó; Mező , Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat a 21. századi, sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő szülők kihívásait, nehézségeit vizsgálja. Megismertük a sajátos nevelési igény fogalmát és típusait, vizsgáltuk család szerepét a sajátos nevelési igényű gyermekek életében, a sajátos nevelési igényből és eltérő fejlődésmenetből adódó plusz kihívásokat a családi életben, a köznevelési intézményekben, a társadalmi elfogadottság tekintetében és a hétköznapokban. Fény derült arra, hogy a sajátos nevelési igényű gyermeket nevelő szülőkre az élet több területén is hárulnak plusz feladatok és kihívások, melyekkel nap, mint nap szembe kell nézniük. Ilyenek például a megfelelő köznevelési intézmények kiválasztása, a megnövekedett anyagi terhek, a karrier kiteljesedésére gyakorolt esetleges negatív hatások, a felmerülő párkapcsolati nehézségek vagy a sok esetben még napjainkban sem megfelelő társadalmi elfogadottság mértéke.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A korai mozgásfejlesztés lehetőségeiNagy, Beatrix; Laoues-Czimbalmos, Nóra; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA korai fejlesztés, mozgásfejlesztés fontosságának ismerete elengedhetetlen azok számára, akik csecsemőkkel és kisgyermekekkel, de akár iskolás korú gyermekekkel találkoznak, foglalkoznak. A dolgozat a korai mozgásfejlesztés lehetőségeit mutatja be. Kitér a mozgásfejlődésre 0-3 éves korig, említi az eltérő mozgásfejlődést, valamint a leggyakrabban használt mozgásfejlesztő terápiákat is bemutatja. Említi a koragyermekkori intervenciót. Célja, hogy egy átfogó képet mutasson a korai életévekben alkalmazott mozgásfejlesztő eljárásokról, terápiákról. A dolgozat kutatási részében pedig arra keressük a választ, hogy a kisgyermeknevelők mennyire tájékozottak a témát illetően.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az óvodai befogadási időszakot leginkább megkönnyítő, az óvodai élet szeretetét leginkább elősegítő szabadidő-eltöltési lehetőségek kisgyermekes családok részéreKórik, Valéria; Müller, Anetta; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarKutatásom során arra kerestem a választ, hogy az óvoda előtti időszakban a szülők milyen programokon vesznek részt a gyerekeikkel, amelyek megkönnyíthetik az óvodai beilleszkedést. A kutatáshoz kérdőíves vizsgálatot végeztem. Mivel a elsődleges szocializációs közeg a család, így különösen nagy jelentőséggel bírnak azok a közösen megélt élmények és pillanatok, melyeket a szülő-gyermek az óvoda előtti időszakban él meg közösen. A szülők válaszai alapján népszerűek voltak a különböző zenei, kulturális, sport-, szabadidős- és állatasszisztált programok, ahol a gyerek nem csak a szüleivel, de más gyerekkel történő interakció során közösségi élményt él át, mely segíthet az óvodai beilleszkedés folyamatában, a szülői leválásban. A kutatás megerősítette azt is, hogy a szülők tudatosan választják és látogatják a kisgyermekekkel ezeket a programokat (pl. baba-mama klub, zenebölcsi, gyerekkoncert, kirándulás más családokkal, szabadidős és kutyával asszisztált programok stb.), melyek a külső világ megismerésén és képességfejlesztő szerepén túl igen hasznosnak bizonyulnak az óvodai beilleszkedésben. A szülők válaszai jelzik, hogy egyre többen ismerik és vesznek részt tudatosan ezeken a programokon, melynek jótékony hatását már több kutatás is igazolta.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Gyermekfelfogások a gyógypedagógia történetébenJámborné Fedor, Krisztina; Fenyő, Imre; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA mindennapok során annyi interakcióval találkozhatunk, láthatjuk, hogyan hat egy gyermek napjára egy kicsinek tűnő nézeteltérés a szüleivel. Ekkor domborodik igazán, milyen érzékeny kapcsolat a szülő-gyermek kapcsolat : minden apró rezdülés ugyanúgy számít. Kíváncsivá tett, mi befolyásolja ezeket a kapcsolatokat, ? Mi az, ami napjainkban fontosnak számít, mi lehet az alapja ennek? Dolgozatomban bemutatom a gyermekről alkotott kép változását a történelem korszakain át. Kitérek a fogyatékos gyerekek megítélésének alakulására a nevelési/oktatási rendszer változásán keresztül. Vizsgálatomban azt kutatom, hogy a mai kor gyermekét hogyan látják szülei, a környezete. Keresem a választ arra is, hogy van-e eltérés atipikus és tipikus gyermekekről alkotott felfogásban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Fogyatékos szereplők a kortárs magyar gyermekkönyvekbenLőrincz, Ildikó; Gesztelyi, Hermina Ágnes; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat fókuszában a fogyatékosság, különösen az értelmi fogyatékosság kortárs gyermekirodalomban való megjelenítése, ábrázolása áll. Az óvodás korosztály számára készült művekben térképezi fel az érintett szereplők megjelenését. 7 kortárs gyermekirodalmi alkotáson keresztül mutatja be a megjelenített fogyatékosságok szövegbeli ismertetését, az érintett karakterek jellemzését, az illusztrációkon való kifejezésmódját. Kiemeli a bemutatott művek gyógypedagógiai alkalmazhatóságát, nevelésbeli hasznosságát. Kitér a mesélés fontosságára is.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az elsődleges szocializációs folyamat intézményi hatásaiPáll, Anna; Tóth, Norbert; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat egy aktuális pedagógiai és társadalmi problémára kíván választ keresni. A mai felgyorsult, polifonikus világban a szülők egyre kevesebb időt tudnak tölteni gyerekeikkel, amelynek következtében a gyermekek családi szocializációja nem minden esetben tökéletes. A helyzetet tovább ronthatja, hogy a deprivált körülmények között élő családokban nevelkedő gyermekek esetében, a nem kielégítő szociokulturális körülmények okán, hiátussal jellemezhető a családi szocializáció folyamata. Az elsődleges szocializáció minősége hatással van a gyerekek intézményi, esetünkben óvodai szocializációjára. Szakdolgozatunk keretein belül, a jelenséget a lokalitás szintjén kívánjuk megvizsgálni. A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében található Ibrányban két különböző fenntartó által működtetett óvodában került sor az empirikus adatgyűjtésre. Kutatásunk jellegéből adódóan, a két köznevelési intézményen kívül, az óvodáskorú gyermekkel rendelkező ibrányi szülőket is bevontuk a kutatásba. Mindezen túl arra is törekedtünk, hogy a település sajátosságait figyelembe véve értelmezzük az óvodákban tapasztalható pedagógiai, nevelési, szocializációs folyamatokat.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Nonverbális kommunikáció Pásztohy Panka Pitypang és Lili gyermekkönyv sorozatábanÁrvai, Kitti; Kis, Gábor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozatban a nonverbális kommunikációt vizsgáltam. Megvizsgáltam, hogy milyen hatással vannak a megjelenített érzelmek, gesztusok, arckifejezések és vizuális elemek a gyermekekre. A szakdolgozat témaválasztását az indokolja, hogy a mesék a gyermekek életében fontos szerepet töltenek be, így mindig aktuális téma. A vizsgálat során elemzésre kerülnek az „Ekman-féle” alapérzelmek (öröm, bánat, düh, meglepődés, félelem és undor) ábrázolásának megjelenése Pásztohy Panka Pitypang és Lili című gyermekkönyv sorozatban. A szakdolgozat tapasztalatokat feldolgozó módszere saját vizsgálaton alapult, melyben dokumentumelemzés valósult meg. A vizsgálatban elemzésre került a mimika, és az ehhez kapcsolódó testbeszéd kifejezések, melyek összességében megmutatják az érzelemkifejezéseket a könyvben szereplő karakterek személyén. A gyerekkönyvekben megjelenő nonverbális kommunikáció elemzése során kiemelt figyelmet fordítok az érzelmek kifejezésének és megértésének fontosságára. A kutatás során kitérek a gyerekkönyvek szövegére és vizuális elemzésére, hogy milyen mértékben jelennek meg az érzelmek az illusztrációkban és a szövegben együtt, illetve külön is összevetve.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Ünnepkör az óvoda életében, bábjáték a dramatikus népszokásokbanKovács, Réka; Láposi, Teréz Izabella; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat célja az volt, hogy átfogó képet nyújtsak arról, hogyan jelenik meg a hagyományőrzés az óvodás korú gyermekek mindennapjaiban. Az elméleti részben a szakirodalmak segítségével megismertettem az ünnepek csoportosítását és azok jelentőségét, azt, hogy az óvodában mit és hogyan ünnepelnek. Bemutattam a népszokások jelentését, és részleteztem, hogy milyen jeles napok tartoznak az egyes ünnepkörökhöz, valamint hogy ezek közül melyek jelennek meg az óvodai életben. Kutatásom során a farsangi ünnep megtartásáról végeztem helyzetfelmérést három helyen egy óvodai csoportban, egy néptánc együttesben és egy bábszínházban.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sérüt gyermek sérülékeny testvéreSzendrei, Dorina; Vargáné Nagy, Anikó; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája mélyebben megismerni az ép fejlődésű gyermekek és szüleik életébe beköszöntött változásokat, a fogyatékossággal élő gyermek hatását a család kapcsolatrendszerére, az egymáshoz fűződő viszonyokat, érzéseket. A szakdolgozat középpontjában a sérülékeny gyermek áll. A sérülékeny gyermek azt a gyermeket jelenti, aki fogyatékossággal élő testvérével együtt nő fel. Vizsgálatunk arra keres választ, hogy az ép testvér milyen negatív, elfojtott érzésekkel néz szembe, és milyen pozitív tulajdonságokkal gyarapodik sérült testvére mellett. Arra is szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a tudatos szülői attitűd segítheti a testvéreket az elfogadásban és az igazságos nevelés hatására szorosabb lehet a testvérek közötti kapcsolat. Továbbá vizsgálatunk kitért arra is, hogy a szülők mennyire vannak megelégedve az intézményi rendszer működésével, illetve a gyógypedagógiai ellátás minőségével, tartalmával.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A gyermekjóléti észlelő- és jelzőrendszer interprofesszionális működtetése a Gönci járásbanIvánné Takács, Tünde; Gortka-Rákó, Erzsébet; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA gyermekek védelmének érdekében elengedhetetlen a lokálisan működő jelzőrendszer tevékenységének összehangolása. A jelzőrendszer működtetése során kiemelt fontosságú a helyi szintű gyermekjóléti szolgálat koordináló szerepe. A gyermekek védelmének ellátása csak ágazatok közötti együttműködés útján tud megvalósulni, számítva a gyerekekkel nap, mint nap kapcsolatba kerülő szakemberek felelősségteljes munkájára. A probléma megoldásához minden terület hozzá tudja adni a kompetenciájának megfelelő elméleti és gyakorlati tudást, az erőforrások így összeadódnak, és komplex segítségnyújtás tud megvalósulni, ami hatékonyabb és eredményesebb is egyúttal. Jelen diplomamunka azt a célt szolgálja, hogy feltárja a Gönci járás gyermekjóléti jelzőrendszerének működését, az eredmények felhasználásával pedig hozzájárul a hatékonyabb munkavégzés kialakításához, a szükséges beavatkozások megtervezéséhez.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az óvodapedagógus attitűd jelentősége szülői szemmel az óvodáskorú gyermek szabad játékábanVarga, Fanni; Pálfi, Sándor; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozati témám kiválasztásakor próbáltam figyelembe venni azt, hogy egy olyan témát válasszak, ami az óvodás gyermek legfőbb tevékenysége és személyiségének kibontakozását segíti elő és formálja, ami ebben a vonatkozásban a játék. A játék jellemzőit vizsgálva a játék az, ahol a gyermek kötetlenül és szabadon játszhat, és ahol bármi megtörténhet. Az óvodapedagógusnak kiemelt szerepe van a játék folyamatában. Olyan feltételeket kell, hogy kialakítson és megtermetsen, amelyben a gyermek megtalálja önmagát és élményeket szerez. Az óvodai szabad játék napjainkban nagyon fontos része maradt az óvodai nevelésnek. A szabad játékot a gyermek választja meg teljesen. Aziránt, hogy kivel akar játszani, milyen jellegű játékot és az mennyi időt vesz igénybe és pontosan, hogyan is menjen végbe a játék. Hangsúlyos, hogy a gyermek saját magát formálja a játék által. Így az óvodapedagógus résztvevője lesz a változási műveletnek, nem pedig kiváltója. A szabad játék fontosságát szeretném előtérbe helyezni, ugyanis a mai rohanó világban sajnos a szabad játék elhalványulni látszik a gyerekek életéből.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Az internethasználat és az internetes zaklatás a tanulásban akadályozott gyermekek életébenHarmati, Maja Virág; Túri-Galán, Anita; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA dolgozat a tanulásban akadályozott 14-18 éves diákok internethasználati szokásait vizsgálja az őket tanító pedagógusok és gyógypedagógusok oldaláról tekintve, illetve azt, hogy az internetes zaklatás hogyan és milyen mértékben jelenik meg a tanulók életében. Az elméleti részben kitérek a tanulásban akadályozott gyerekek internethasználatára és ismertetem milyen előnyökkel ás hátrányokkal járhat felhasználónak lenni. A hátrányok közül részletesebben kitérek az internetes zaklatásra, mit is jelent a zaklató és az áldozat fogalma, illetve a fogyatékkal élő fiatalok életét hogyan érinti és befolyásolja a bántalmazás. Az elméleti rész tisztázása után bemutatásra kerül a vizsgálat és annak eredményei. A minél komplexebb rálátás érdekében a félig strukturált interjú módszerét választottam. Nyolc alany vett részt a kutatásomban és négy dimenzió mentén haladtam végig, feldolgozva az internet, a zaklatás, az internetes zaklatás és a stigmatizáció kérdéskörét.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Óvodapedagógia szakos hallgatók fizikai aktivitásának vizsgálata a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KaránGacsó, Tamás; Szerdahelyi, Zoltán; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarSzakdolgozatom középpontjában a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karának óvoddapedagógus hallgatói állnak, ezen belül is a fizikai aktivitásuk mennyisége és összetétele, a káros szenvedélyek és a vizsgaidőszak hatása a fizikai aktivitásukra, illetve a pozitív hatásai az aktív életmódnak. Szakdolgozatommal szeretném felhívni a hallgatók figyelmét a mozgás szeretetének, illetve az általa mutatott jó példa fontosságára. Szakdolgozatom elméleti részében először ismertetem a fizikai aktivitás összetételét, a rendszeres szabadidős fizikai aktivitás hatásait, fontosságát és rekreációs mivoltát. Ki fogok térni a mentális jólét és a fizikai aktivitás összefüggéseire, illetve, a felsőoktatásban tanulók mentális egészségére. A dolgozat második felében pedig a kutatásomat mutatom be, illetve annak eredményeit és tapasztalatait. Izgalmas és hosszadalmas kutatómunka áll mögöttem, mellyel gazdagítani szeretném az eddigi ismereteket, tapasztalatokat a hallgatók fizikai aktivitásának kutatásában.Tétel Korlátozottan hozzáférhető A párválasztást meghatározó attribútumok vizsgálata sajátos nevelési igényű fiatalok esetébenSzabó, Viktória; Mező, Katalin; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarA szakdolgozat témája a párválasztást meghatározó attribútumok vizsgálata sajátos nevelési igényű fiatalok esetében. A témaválasztást az indokolja, hogy a párválasztás, szexualitás, családalapítás ugyanúgy joga a sajátos nevelési igényű fiataloknak, mint bárkinek. Az első részben olvashatunk a párkapcsolatokról általánosságban, a párválasztást meghatározó jellemzőkről, sajátos nevelési igény fogalmáról, a sajátos nevelési igényű fiatalok párválasztási jellemzőiről, nehézségeikről, valamint, hogy a környezetük miként befolyásolja a sajátos nevelési igényű fiatalokat a párválasztásban. A második részben egy saját összeállítású kérdőíven alapuló vizsgálat tapasztalatainak bemutatására kerül sor. A vizsgálat célja, hogy feltárja azokat az attribútumokat, amelyeket a sajátos nevelési igényű fiatalok fontosnak tartanak egy partnerben. Ezekből megtudhatjuk, hogy a sajátos nevelési igényű fiatalok, milyen jellemzők szerint, hogyan választanak maguknak párt, választ kapunk arra, hogy a sajátos nevelési igény szab-e akadályokat a fiatalok számára, valamint a párválasztási folyamatokban, szexuális felvilágosításban mekkora és milyen szerepe van az intézményi oktatásnak, nevelésnek. A vizsgálatban 20, tanulásban akadályozott fiatal vett részt 14-17 év között. A vizsgálat személyes, egyéni kérdőív felvétellel valósult meg. A kvantitatív vizsgálat eredményei hozzájárulhatnak az oktatási és nevelési intézményekben dolgozó szakemberek munkájához, hogy segíthessék a sajátos nevelési igényű fiatalok minél teljesebb integrációját a társadalomba, illetve felkészítsék a fiatalokat a jövőben előttük álló családi, párkapcsolati életre.Tétel Korlátozottan hozzáférhető Sérült gyermek születésének hatása a családra és gyógypedagógus segítsége a szülői megküzdésbenUjvárosi, Edit; Nagy, Erika; DE--Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai KarAz elméleti rész szakirodalmak segítségével ismerteti a sérült gyermeket, a szüleit, testvéreit, tágabb családját és szociális körülményeit. Bemutatja a család egyéni problémáit, a szülők sérült gyermekük diagnózisának elfogadását. Ismerteti a megküzdésben segítő erőforrásokat és a reziliens-személyiség kialakulásának fontosságát. A gyógypedagógusok hozzáállását és segítség-adását a sérült gyermekek felé a szülei figyelik leginkább. A vizsgálat részében a szülői megküzdést ismerteti interjúban adott válaszok segítségével. Megvizsgálja, hogy mennyire tudnak a gyógypedagógusok segíteni a szülőknek a megküzdésben, valamint azt is, hogy a szülők mennyire elégedettek a sérült gyermeküket fejlesztő gyógypedagógussal. Majd azt is vizsgálja, hogy a szülői megküzdésre mennyire volt hatással az, ha a szülőkben előítéletek voltak a gyógypedagógusokkal kapcsolatban.