Engedményezést követő adósságrendezési lehetőségek vizsgálata

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Hazánkban becsülhetően több, mint 15 millió különböző jogcímeken (banki termékek, NAV tartozás, közműtartozások, egyéb) fennálló fizetési késedelemmel rendelkező tartozást halmozott fel a lakosság. Napjainkra már rengeteg család került olyan helyzetbe, hogy adósságait nem tudja törleszteni, ami mind szociális, mint pénzügyi stabilitási, mind pedig nemzetgazdasági szempontból súlyos teher a társadalomnak, az országnak.

Egy konkrét követeléskezelő pénzügyi vállalkozás elemzése lehetőséget biztosított arra, hogy megvizsgáljam, felmondást követően a követeléskezelési módszerek alkalmazásával lehet e az egyszer már nem teljesítő adósokat ismételten fizetésre ösztönözni, engedményezést követően képesek-e illetve hajlandóak-e az adósok rendezni tartozásukat.

Az ügyfelek elenyésző hányada tudja a követeléskezelő céghez került tartozását rendezni, az ügyfelek fele nem is teljesít egyáltalán engedményezést követően. A nemteljesítések okai egyaránt magyarázhatóak a fizetési képesség-, mind pedig a fizetési készség hiányával.

Az elemzés során kimutatható volt az „adósrabszolgaság” problémája, a fizető adósok közel felétől olyan alacsony mértékű jóváírás érkezik, – szemben az igen magas kamatterhekkel – hogy tartozásuk a fizetések/letiltások ellenére folyamatosan növekszik.

Mind a nemtejesítések vizsgálatakor, mind pedig a kormányzati intézkedések hatásának vizsgálatakor érzékelhető volt a lakosság általános tájékozatlansága, sok esetben tartozásukkal szembeni elzárkózó magatartás volt megfigyelhető.

Összességében elmondható, hogy a lakosságnak igen kis része képes felmondást követően tartozását rendezni, a kormányzati intézkedések sem hozták meg a várt eredményt a vizsgált követelések tekintetében.

Leírás
Kulcsszavak
engedményezés, követeléskezelés
Forrás