A DE Műszaki Kar Karrieriroda szolgáltatásainak fejlesztése

Dátum
Szerzők
Bóbis, Beáta
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A friss diplomások akkor léphetnek sikeresen a munkaerőpiacra, ha a szakmai tudásukon kívül tisztában vannak a képességeikkel, készségeikkel, valamint rendelkeznek megfelelő állásinterjú rutinnal. A dolgozatom célja az volt, hogy a Debreceni Egyetem Műszaki Karán működő Karrieriroda meglévő szolgáltatásait elemezve, olyan fejlesztési javaslatokat fogalmazzak meg, amelyek támogatják a Műszaki Kar hallgatóit abban, hogy eredményesen szerepeljenek a munkaerő kiválasztási folyamatban. A téma jelentőségét egyrészt az esettanulmányban bemutatott probléma indokolja, miszerint a Kar hallgatói jelentős támogatást igényelnek állásinterjú rutin megszerzésében, másrészt a Műszaki Kar munkaerő piaci méréséből feltárt tény miszerint a végzett hallgatókat alkalmazó szervezetek számára az állásinterjún tett személyes benyomás a legfontosabb kiválasztási szempont. Az iroda szolgáltatásainak fejlesztéséhez szekunder kutatásként feldolgoztam a Műszaki Kar 2014-ben mért munkaerő piaci eredményeit a munkaerő kiválasztási szempontokra fókuszálva. Készítettem egy kérdőívet, amely vizsgálta a hallgatói elégedettséget az iroda jelenlegi szolgáltatásaival, felmérte a hallgatók előzetes ismereteit, tapasztalatait, rákérdezett a hallgatók által igényelt tréningekre valamint feltárta a hallgatók véleményét a munkaerő kiválasztási szempontok fontosságáról. Összehasonlítottam a hallgatói és a munkaerő piaci kiválasztási szempontok közötti különbségeket. A primer és szekunder vizsgálatok eredményeit figyelembe véve fejlesztési javaslatokat fogalmaztam meg. A Karrieriroda szolgáltatásinak fejlesztésére tett javaslataim érintik a hallgatók felé nyújtott szolgáltatásokat valamint a hallgatókat alkalmazó szervezeteknek nyújtott szolgáltatásokat is. A javasolt hallgatói szolgáltatások felkészítik a hallgatókat önmaguk eladására, amihez elengedhetetlen a kiválasztási folyamatok során történő kiemelkedő teljesítmény nyújtása. A javasolt tréningek segíthetnek megismerni önmagukat, fejleszthetik a képességeiket, készségeiket és nemcsak a megfelelő munkapozíció kiválasztásához járulhat hozzá, hanem a személyiségük célzott fejlődéséhez is. A javasolt munkaerő piaci szolgáltatások megkönnyíthetik a hallgatók és a lehetséges gyakorlati helyek egymásra találását valamint egyfajta humánerőforrás közvetítői szerepet betöltve támogathatják mind a végzős hallgatók elhelyezkedését, mind a szervezetek toborzási folyamatát. A javaslataimban foglalkoztam megvalósíthatósági szempontokkal is ahol elsősorban az anyagi ráfordítás szükségességét vizsgáltam. A megfogalmazott hét javaslat közül négy javaslatnak nincs közvetlen anyagi vonzata. Ezek a fejlesztések a Karrieriroda nyitva tartása, népszerűsítése, gyakorlati és álláshelyek számának növelése téma köré csoportosuló javaslatok. Azok a javaslatok, amelyek különböző tréningprogramok kialakítására irányulnak, minden esetben anyagi ráfordítást igényelnek, hiszen vagy a belső humánerőforrás többletmunkáját vagy külső szolgáltató bevonását igénylik.

Leírás
Kulcsszavak
karrieriroda, felsőoktatás, fejlesztés, önéletrajz, állásinterjú
Forrás