Félelemkeltő társadalmi célú reklámokra adott megküzdési válaszok vizsgálata

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A meggyőző üzenetek feldolgozására irányuló kutatások a meggyőzést jelentősen befolyásoló tényezőként azonosították az érzelmeket, ezek körén belül kiemelt figyelmet kap a félelemkeltés. Jelen vizsgálat a Kim Witte (1992) nevéhez fűződő Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozási Modell nyomán tanulmányozza a félelemkeltő meggyőző közlések hatásmechanizmusát, és a rájuk adott válaszokat. Ezt az észlelt fenyegetés és észlelt hatékonyság faktorain keresztül teszi. A Védelemmotivációs Elméletre visszavezetve, Witte modellje kapcsolatba hozható a megküzdés Kognitív Tranzakcionalista Elméletével. Ezért a vizsgálat célja a mindennapi stresszkeltő helyzetekben használt megküzdési stratégiák és a félelemkeltő meggyőző közlésekre adott válaszok között feltételezett kapcsolat tanulmányozása. A félelemkeltő meggyőző kommunikáció eszközeként, a cukorbetegség és az autóvezetés közben történő mobiltelefon-használat veszélyeivel foglalkozó félelemkeltő társadalmi célú reklámokat alkalmaztam. A vizsgálat főbb eredményei között tartható számon a Witte modelljében szereplő észlelt énhatékonyság és fogékonyság alfaktorok kiugró jelentősége.

Leírás
Kulcsszavak
attitűd, meggyőző kommunikáció, felületes és szisztematikus feldolgozás, heurisztikák, félelemkeltő meggyőző kommunikáció, társadalmi célú reklám, megküzdés, kognitív kiértékelés, Kognitív Tranzakcionalista Elmélet, Kiterjesztett Párhuzamos Feldolgozás Modell, Védelemmotivációs Elmélet, érzelemközpontú megküzdés, problémafókuszú megküzdés, elkerülésorientált megküzdés
Forrás