Az Agrárgazdaság Kft. marketingtevékenységeinek vizsgálata a hibridkukorica cetőmagok vonatkozásában

Dátum
Szerzők
Forgács, Szilveszter Gyula
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A dolgozatomban az Agrárgazdaság Kft. marketing tevékenységét vizsgáltam. Azon belül a cég sajátnemesítésű debreceni kukorica hibridek marketingjét tekintettem át részletesebben. Szerencsémre volt a dolgozat megírásánál, hogy az Agrárgazdaság kft. jogelődje a volt Debreceni Egyetemi Tangazdaság korábban a Debreceni Agrártudományi Egyetem szoros kötelékében működött 1978-ig. Az egyetem rektori pozícióját valamint a tangazdasági igazgatói pozícióját ugyanaz az a személy töltötte be. Így ez a körülmény egyben azt is jelenti, hogy főleg a korábbi időszakról a bőség zavarával küzdöttem. Az Egyetemi Tangazdaságban, de az átalakulást követő Agrárgazdaság Kft-ben is folyamatosan fogalakoznak az egyetemi hallgatók gyakorlati oktatásával így természetszerűleg sokkal több adat áll rendelkezésre egy-egy szakdolgozat elkészítéséhez, mint az egy mai általános mezőgazdasági tevékenységet végző családi gazdaság, kft vagy részvénytársaság esetében. Segítette a munkámat továbbá az a körülmény, hogy az Agrárgazdaság Kft-ben kevés kivételtől eltekintve a szakemberek a Debreceni Egyetemen szerezték a diplomájukat s náluk az egy presztízskérdés is, hogy az ide érkező hallgatóknak lehetőséget biztosítsanak a kért adatok megszerzésére. Az Agrárgazdaság Kft. marketing tevékenységének vizsgálata mellett összehasonlítást végeztem a magyar piacvezető és nagy múltú nemzetközi óriás cégek stratégiáival. Az általam felállított 4 hipotézisben vélelmeztem, hogy egy ilyen termékkel foglalkozó - mint a hibridkukorica vetőmag - magyar cég eleve hátránnyal indul a multinacionális cégekkel szemben. Sajnos ezt a feltételezésemet a vizsgálat befejezése után is egyértelműen bizonyítottnak látom. Külön foglalkoztam a vállalati marketing stratégia fejlesztésének lehetőségével. A vizsgálat befejezése után néhány javaslatot tettem a marketing tevékenység javítása érdekében. A dolgozat készítése során igyekeztem figyelemmel lenni a vállalat külső és belső környezetére. Azokat több ízben elemeztem SWOT és PESTEL analízis valamint cél-piac és versenytárs elemzése segítségével.

A szakirodalmi áttekintés című fejezetben a rendelkezésemre álló anyagokat a következők szerint rendszereztem. • A marketing szerepe, jelentősége az üzleti életben és a társadalomban • A marketing vállalati szinten • Az agrár – és élelmiszermarketing kialakulás és sajátosságai A dolgozatomban felhasznált irodalmi hivatkozások megítélésem szerint kellően segítettek abban az irányban, hogy gyakorlati problémák feldolgozásakor alapvető tudományos tézisekre is figyelemmel legyek. A cég bemutatása s a cég története során igyekeztem érzékeltetni, hogy az Agrárgazdaság kft még ma is egy tradicionális mezőgazdasági nagyüzem ahol a különböző ágazatok (növénytermesztés, állattenyésztés, feldolgozás, vetőmagtermelés és kereskedelem) egymásra épülve segítik egymást. A magyarországi ár és jövedelem viszonyok mellett azonban a vállalat jövedelemképességére a hibridkukorica vetőmag volt a legnagyobb hatással. Ezt a kitüntetett „pozíciót” a Kelet Európai piacok fokozott elvesztésével és a magyarországi sajátos támogatáspolitika alakulásával a cég folyamatosan veszíti el. A munkám végzése során mélyinterjút készítettem Dr. Forgács Barna címzetes egyetemi tanár, ügyvezető igazgatóval, aki a közvetlen vállalati és vetőmag marketing stratégiai probléma mellett nagyon sok egyéb információval látott el. Ezek között az Európai Uniós és a magyar támogatáspolitikával összefüggő kérdésekről valamint a GMO-s fajták használatával kapcsolatos véleményét is megosztotta velem. A vállalkozás marketing tevékenység hatékonyságának elemzését a 4P mentén végeztem el. Itt kitértem többek között a piaci versenytársak bemutatására is (Pionier, Sygenta) de a hazaiakról is említést tettem. Teljesen egyértelműen megállapítható, hogy a magyar fajták a jobb beltartalmi értékeikkel és a Magyarországon egyre sűrűbben előforduló szélsősége időjáráshoz való alkalmazkodásukkal versenyben tudnak maradni a riválisukkal szemben. A cég marketing politikáját elemezve megállapítható, hogy azt a vetőmagpiacon folyamatosan változó piaci körülménykehez, igazítva maguk alakítják. A cég kommunikációs stratégiájában igyekeznek szinte minden ma elérhető módszert alkalmazni. Külön említést érdemel, hogy vannak egyedi megoldások is például ökörsütés debreceni kukoricán hizlalt marhából, virágkarnevál, vagy zenés hirdetések. Az árpolitika vizsgálata közben nagyon lényeges megállapításnak tartom azt a felismerést, - mely az én meggyőződésemmel is találkozik-, hogy a magyar vetőmagvak alulárazása egy bizonyos mérték fölött, nem eredményez nagyobb mennyiségű eladást viszont a vevőkben bizalmatlanságot szül. A marketing ráfordítások hatékonyságának értékelése során megállapítottam, hogy a kommunikációs kampányok közül a leghatékonyabbak az újsághirdetések voltak hisz ezek nagy számban jutnak el a célközönséghez. Végezetül a vizsgálati eredményekre alapozva azt állítom, hogy fiatal ambiciózus agárvégzettségű szakemberek beállításával javulhatna az eladott kukorica vetőmag mennyisége és ezen szakemberek alkalmazásával a közvetett előnyök hosszú távon kompenzálnák az alkalmazásukkal járó munkabér és járulékos költségeket.

Leírás
Kulcsszavak
Agrárgazdaság Kft., hibrid kukorica
Forrás