Az online fogyasztói magatartás vizsgálata az élelmiszeriparban

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A disszertációmban végrehajtottam az online fogyasztói magatartás vizsgálatát az élelmiszeriparban. A szakirodalomhoz és a primer kutatásokhoz kapcsolódóan öt célkitűzést, illetve az azokra utaló hét hipotézist állapítottam meg. A Szakirodalmi áttekintés fejezetben többek között meghatároztam az online/digitális fogyasztó preferenciáit. Majd rátértem az online élelmiszer-fogyasztói magatartás elemzésére. A folyamat szakaszai közül különös jelentőséget tulajdonítottam az információkeresés/böngészés és a vásárlás/döntés szakaszoknak. Feltérképeztem a Technológia Elfogadás Modell (TAM), az Internet Információkereső Modell (ISM) és az Online Fogyasztó Stílus Leltár (O-CSI) elméleti hátterét, amelyek a primer kutatásaink alapját képezték. Részletesen elemeztem az élelmiszerekről és az egészséggel kapcsolatos tényezőkről történő információkeresés tendenciáit. Végezetül a hazai tej- és húsipar szakágazati vizsgálatát hajtottam végre. Az Anyag és módszer részben a szekunder és primer kutatások részletes módszertanát ismertettem. A Vizsgálati eredmények és azok értékelésük fejezetben bemutattam primer kutatásaink részletes elemzését. A primer kutatási eljárások közül elsőként az 1000 fős országos reprezentatív kérdőíves megkérdezés (KÉ1) főbb tendenciáit ismertettem, amelynek segítségével az internethasználattal kapcsolatos attitűdjei alapján szegmentáltam a hazai lakosságot öt klaszterre. Majd a vállalati megfigyelésünk (ME) összefüggéseit térképeztem fel, amellyel a hazai tej- és hús feldolgozóipar szereplőinek online megjelenését elemeztem egy megfigyelési ív felhasználásával, a NÉBIH (Nemzeti Élelmiszerbiztonsági Hivatal) adatbázisa alapján. Végezetül egy 305 fős reprezentatív online kérdőíves felméréssel (KÉ2) részletesen elemeztem az ezt megelőző kérdőíves kutatásunkkor meghatározott „szakértő internetezők” csoportját. A preferenciáik alapján meghatároztam az online és offline vásárlásra, illetve az élelmiszerekről történő informálódásra vonatkozó öt fogyasztói szegmentumot. A Következtetések és javaslatok részben a disszertáció szekunder és primer kutatások célkitűzéseihez és hipotéziseihez kapcsolódó főbb megállapításokat, következtetéseket mutattam be, valamint javaslatokat tettem a felmerülő kérdések esetleges megoldására. Az Értekezés fontosabb megállapításai, új illetve újszerű eredményei fejezetben négy a hazai tudományos élet számára jelentős eredményt mutattam be, amelyeket a komplex kutatási modellembe elhelyeztem, ezzel teljes képet adva a törekvéseimnek. The main topic of my PhD dissertation was the examination of online consumer behaviour in food industry. Chapter Topic and focus introduced research background and research goals following by the main hypothesis. Five objectives and seven hypothesises connected to literature review and primary research were also stated. In Chapter Literature review I examined the preferences of online consumer were defined as well, thereafter consumer behaviours in online environment were examined. Based on the five stages of consumer buying decision as a preparatory process, analysation of online food consumption behaviour was managed advantaged. Two of these stages had significant roles: information search and purchase decision. Literatures of Technology Acceptance Model (TAM), Information Search Model (ISM) and Online Consumer Style Inventory (O-CSI) were collected as a background of primary research. Information search tendencies about food and health factors were also analysed. Finally, Hungarian milk and meat sectors were examined as their importance and relevancy of their participation in professional observations were demonstrated. Chapter Materials and methods introduced primary and secondary research methods. Chapter Results I examined firstly main tendencies of the national representative questionnaire survey with 1000 samples were introduced (KÉ1), therefore Hungarian inhabitants were divided into 5 different clusters based on their attitudes towards the Internet. After that, relations of business observation (ME) were surveyed using an observation sheet; online presence of Hungarian milk and meat sector operators were analysed based on the database of National Food Chain Safety Office (NFCSO). Concentrating on “expert internet users”, an online representative survey with 305 samples was prepared and this cluster was analysed in detail. Based on preferences consumer segments of online or offline purchase and informing about food were defined five clusters. Chapter Discussion demonstrated main conclusions and statements considering objectives and hypothesises of primary and secondary researches. To solve arising problems, suggestions were also presented. Finally, 4 significant results were introduced in chapter New and novel scientific results of dissertation, these results were placed in the complex research model obtaining an overview of the efforts.

Leírás
Kulcsszavak
élelmiszeripar, food industry, online fogyasztói magatartás, információkeresés, online vásárlás, digitális élelmiszer-fogyasztó, online consumer behaviour, searching for information, online shopping, digital food consumer
Forrás