Az egészségügyi szolgáltatások körében fellépő piaci kudarcok és kormányzati kezelésük

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Dolgozatom témájának a közszolgáltatások egy speciális típusát, az egészségügyi szolgáltatásokat választottam, s a hozzájuk kapcsolódóan felmerülő piaci elégtelenségeket, és azok kormányzati kezelését. Elsősorban azért esett erre a választásom, mert az évtizedek óta zajló reformok ellenére még mindig nem sikerült egy olyan rendszert kialakítani, amely ideálisan tudná kezelni a folyamatosan felmerülő problémákat. Úgy tapasztaltam, hogy e rendszer megvalósítása szakmai kihívást jelent és a kudarcok vizsgálatával arra a területre irányítja figyelmünket, ami még megoldásra vár. Azért is gondolom ezt a témát kiemelt jelentőségűnek, mivel ahogyan az utóbbi években a közszolgáltatások rendszerében, úgy az egészségügyben is centralizálásra került sor. Bár a mai napig érződnek a 90-es évek neoliberális eszméi, az utóbbi években az állam egy erősen központosított közfeladat-ellátási rendszert helyezett előtérbe, melynek része volt egészségügyi szolgáltatások centralizációja is. Egy ilyen nagy rendszer hatékony megszervezése hosszú és lassú folyamat. Az évtizedek alatt azonban nem sikerült egy olyan szerkezetet fenntartani, ami kiállná az idő próbáját. A mai napig dilemmákkal kell szembenéznünk, és úgy gondolom e fennakadás kezelése csak a hibák feltárása után lehetséges. Ilyen probléma lehet, akár a várólisták jelenléte és a dolgozók alacsony fizetése is. Ezek megoldásához véleményem szerint a kormányzatnak szerepet kell vállalnia és fel kell lépnie.

Leírás
Kulcsszavak
közösségi döntések, piaci kudarcok, közszolgáltatás
Forrás