Az online megosztási hajlandóság összefüggései a társas értékorientációval és az aspirációs rendszerrel
Absztrakt
Egyre inkább szükségszerűbb, hogy a digitális társadalmakat lélektani szempontok alapján mélyebben tanulmányozzuk, így a közösségi oldalak közegébe és az ott tevékenykedő individuumok belső folyamataiba kíván betekintést nyerni jelen tanulmány. Amennyiben az információt, mint erőforrást tartjuk számon, az online térben, pontosabban a közösségi oldalakon folyamatosan fennálló erőforrásmegosztási és -elosztási szituációkban találhatjuk magunkat. Az ilyen helyzetekben megnyilvánul az egyének társas értékorientációja, mely feltárja, hogy a résztvevők mit akarnak elérni az interakciók kimenetelére vonatkozóan; továbbá mindemellett viselkedésük mögött feltételezhetően elkülönült céltípusok húzódnak meg. A vizsgálat célja, hogy feltárja, képes-e hatást gyakorolni az egyének aspirációs rendszere vagy társas értékorientációja arra, hogy milyen információkat hajlandók nyilvánosságra hozni, megosztani a felhasználók az online térben, nem személyes tartalommal bíró képek formájában. A kutatás kitér továbbá az aspirációs motívumok és a társas értékorientáció összefüggéseinek elemzésére is, az intrinzik és extrinzik célok viszonyított fontosságának figyelembevételével. A vizsgálat összességében választ keres arra, hogy milyen motívumok és viselkedési stratégiák állnak a közösségi oldalakon történő tartalommegosztások mögött.