Kapcsolat mobil nélkül

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Középiskolai nyelvtanárként és osztályfőnökként munkám során olyan tapasztalatokra tettem szert az előző években, amelyek a túlzott mobilhasználatból származó veszélyek tudatosítására ösztönöztek. A mai z generáció tagjai okostelefonjaik segítségével egyre több időt töltenek el az online világában anélkül, hogy a használatból származó negatív következményeket tudatosítaná. A kamaszok legtöbbször izgalmas alternatív lehetőségek híján fordulnak a csetszobák és számítógépes játékok felé, melyek fokozott használata hosszú távon függőséghez is vezethet. Az okostelefon-függőségre – a többi viselkedéses addikcióhoz hasonlóan – a dependencia, a gondolkodás beszűkülése, a tolerancia és a sóvárgás jellemző. Egy mentálhigiénés programterv bevezetése tehát hasznos segítséget nyújt egy középiskolai osztály problémás mobilhasználatának kezelésében, ugyanakkor végrehajtása számos akadályba ütközhet. A várható nehézségek ellenére is szükséges a mai z generációs diákok figyelmi, empátiás, bizalmi és önismereti szintjének fejlesztése, mely végső soron az egyéni képességek erősítésén keresztül a közösség kiegyensúlyozottabb működését szolgálja. A javasolt programterv célja olyan egyéni és kapcsolati készségek megerősítése, melyek az online térhódításával háttérbe szorultak vagy torzultak.

Leírás
Kulcsszavak
problémás mobilhasználat, okostelefon-függőség, kémiai addikciók, viselkedéses függőségek, azonnaliságra törekvés, z generáció, nonverbális kommunikáció, önismeret, érzelmi kifejezőkészség, kapcsolatfejlesztés
Forrás