A média hatása az óvodáskorú gyerekekre egy Szabolcs megyei kisvárosban és annak környékén

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A szakdolgozat témája annak körüljárása, hogy mennyiben hat a mai óvodáskorú gyermekekre a média, hogyan változtatja meg életüket, szokásaikat, és milyen összefüggés van a szülők iskolai végzettsége, illetve médiafogyasztási szokásai, valamint technikai eszközei és a gyermekek médiafogyasztási szokásai között. A médiatörténeti és médiaszocializációs áttekintés után egy saját felmérés adatainak elemzésével összehasonlítottam egy Szabolcs megyei kisváros és környéke óvodásainak televíziós és digitális szokásait egy amerikai felméréssel, és a kapott adatokból következtetéseket vontam le egy mai magyar óvodás TV-, Internet- és rádiózási szokásaiból. A felmérés során kiderült: a legtöbbet internetező szülők gyermekei mind használják az internetes eszközöket naponta legalább tíz percen át, sőt 57 százalékuk napi fél és egy óra közötti időtartamban használ ilyen gépeket. Aki sokat (legalább másfél órát) tévézik, az sokat is internetezik: a kilenc legtöbbet tévéző szülő közül egy legalább fél órát, három legalább egy órát, kettő másfél órát, három pedig legalább 150 percet csatlakozik tevékenyen az internetre. Az ő gyermekeik legalább egy órát TV-znek egy átlagos hétköznap, hétvégén sokkal többet – a majdnem felük azonban szinte egyáltalán nem mesél a gyermekeinek. Kétségtelen, hogy az okoseszközök térhódítása javában zajlik nemhogy az óvodások, a bölcsődések között is, ehhez alkalmazkodnia kell az oktatásnak és a mindennapoknak, ettől teljesen elvonni lehetetlen a gyermekeket – ahhoz azonban, hogy a szülők mentalitása is megváltozzon, mélyreható társadalmi változásokra lenne szükség.

Leírás
Kulcsszavak
TV-nézés, óvodai nevelés, internet-használat, médiafogyasztás
Forrás