Szóasszociációs vizsgálat a keringési rendszer témakörében
Absztrakt
A szakdolgozatomban egy nyolcadik, egy tizedik és egy tizenegyedik gimnáziumi osztály keringési rendszerhez kapcsolódó tudásszerkezetét vizsgáltam szóasszociációs módszerrel. Ezt a vizsgálati módszert közel harminc éve használják hazánkban a természettudományos tárgyak fogalmi rendszerének, a tanulók fogalmi fejlődésének a feltárására. Dolgozatomban Garskof-Houston-féle módszer szerint kiszámítottam a választott hívószavak közötti kapcsolati együtthatókat, ezek alapján elkészítettem az osztályok fogalmi hálóit, majd az asszociált fogalmak relatív gyakorisága alapján megrajzoltam a csoportok asszociációs hálóit. Ezeket a gráfokat elemezve képet kaphatunk az osztályok fogalmi rendszeréről. Az eredmények azt mutatják, hogy a diákok a legtöbb asszociációt a hétköznapi szóhasználatból vették, kevesebb a biológiai szakkifejezés, inkább a szervek, szervrendszerek felépítésére asszociáltak, mint sem a működésükre.