A tanulási környezet és a tanulási stílus vizsgálata az iskolai teljesítmény tükrében
Absztrakt
Kevéssé vitatható, hogy a hatékony tanulást nagymértékben befolyásolja, hogy hogyan és milyen módszerrel tanulunk, és az, hogy a tanulás milyen - fizikai, szociális, kulturális - környezetben zajlik. A tanulás helye, körülményei, a megfelelő eszközök és a tanulásra fordított (vagy fordítható) idő segítheti vagy akár hátráltathatja a felkészülést, az ismeretanyagok elsajátítását, és így hatással van az iskolai teljesítményre is. Szakdolgozatomban azt mutattam be, hogy a felmérésben részt vett diákoknak milyen tanulási szokásaik vannak, milyen tanulási stílussal rendelkeznek, illetve milyenek a tanulási körülményeik. Céljaim között szerepelt, hogy megismerjem ezek hatásait a tanulás eredményességére, iskolai teljesítményükre. Fontosnak tartottam azt is, hogy a tanulók önértékelése mellett megismerjem az osztályfőnökük véleményét is. Az eredmények általánosságban azt mutatták, hogy a tanulók nem rendelkeznek kialakult tanulási stílussal. Mindemellett kiemelendő, hogy hiba kizárólag csak az összesített eredményeket tekinteni alapnak, a tanulókat egyénileg kell elemezni, figyelembe véve tanulási szokásukat és körülményeiket is. Elmondható, hogy a jó tanulmányi átlaggal rendelkező tanulóknak megfelelő tanulási körülményeik vannak. A következtetések levonása után javaslatokat tettem az egyes tanulók (vagy tanulók csoportja) számára az ismeretanyagok sikeres elsajátításához, az eredményes tanórai felkészüléshez, amit nyomtatásban is megkaptak az osztályfőnökkel együtt.