számviteli szolgáltatók felelőssége

Dátum
2020-08-06
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

It is a natural demand in each sector of economy to recognise the errors which threaten effective and produci ve operai on, to disclose cause and eff ect relai onships, to draw the lessons and define responsibility. In stagnai ng economy and crisis period the tendencies searching responsible are fastening, the complex examinai on of the scope of the problems are mostly failed to come about, at er marking and proclaiming the scapegoat only partial solutions born, and because of different interest a signifi cant number of problems remain unsolved. Arising positive effects on the level of macroeconomy in some cases exert negative influence to microsphere, so during searching for solutions – besides analysing processes - it is inevitable to examine also their generated, sometimes cumulating effects. Spreading criticism in the last periods blamed bureaucracy, accounting service system and its forecasi ng ability to explain low level of economic growth. Finding way-out methods are aimed at the question if it is possible that – besides reduci on of bureaucracy - accountancy has an implement system which - above micro level line – can indicate approaching crisis also on the field of macroeconomy with more speed and effectiveness, giving enough i me and space for interveni on opportunii es. Approaches may start from numerous aspects, my study examine a possible part and some of its components.


A stagnáló gazdaság kiútkeresésének időszakában háttérbe szorul az etikus gazdasági magatartás, növekszik a csalások száma, a meg nem engedet , kreatív eszközök igénybevétele. Az egyes pályázatok mellékleteihez beadott pénzügyi tervek, egyszerűsítet éves beszámolók elemzése, ellenőrzése, a napi sajtó hírei a számviteli értékelési eljárások, az egyes adótörvények megsértését támasztják alá. A költségvetési csalás okai a kiútkeresési, megélhetési, törvényi motivációkkal kerülnek összefüggésbe, míg más okok a vállalkozás minél jobb piaci megítélésére, a hitelek kölcsönök felvétele kapcsán támasztot  követelmények teljesítésére vezethetők vissza. Az ellenőrzési rendszerek tagoltsága, a kontrollkörnyezet hiánya, a könyvvizsgálai kötelezettség eltörlése, az értékhatár felemelése, a gyakori adótörvényi változások, a feltárás valószínűsége, az ellenmondó ítéletek, a kockázat nélküli csalások elkövethetőségét támogatja. A csalások elkövetésének megakadályozására szükséges lenne a társadalom által is elvárt etikai szabályok, csalásellenes irányelvek  megfogalmazása, oktatása, betartatása, a hatékony ellenőrzési rendszer működtetése. A társaságok tulajdonosainak, menezsdmentjének, az állami szervezeteknek, és a számviteli szolgáltatóknak az etikai szabályok megtartása mellett kellene teljes elkötelezettséggel működnie, mert csak így szerezhető meg a közhiteles beszámolók valódiságában, valamint az állam működésében vetett feltétlen bizalom. Az etika, bizalom és az adómorál, a korrupció jelenléte és mértéke egymással összefüggő, egymásra ható fogalmak. Az állam intézményrendszerének kiépítése, megfelelő működtetése, a számviteli szolgáltatók felelőssége , hogy alapos, több szakterületet érintő szakmai tudásukkal, etikus magatartásukkal, ellenőrzésükkel ne adjanak lehetőséget a vállalkozások szereplőinek arra, hogy a gazdasági tevékenységük során nem a vállalkozás érdekében felmerülő költségeiket a könyveikben rögzítsék, vagy a korrupció eszközeit is igénybe vegyék működésükhöz. A bizalom, etika és adómorál megközelítései számos aspektusból indulhatnak ki, dolgozatom egy lehetséges részterületet, illetve annak egyes összetevőit vizsgálja.

Leírás
Kulcsszavak
confidence, ethic, hidden economy, taxation, corruption, bizalom, etika, rejtet gazdaság, adómorál, korrupció
Forrás
Economica, Évf. 7 szám 1 (2014) , 144-152