The improvement of speaking skills at pilot courses at the College of Szolnok in the light of the findings of our labour market survey

Fájlok
Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar
Absztrakt
Leírás
The research conducted by the College of Szolnok in 2013 on the language requirements of the labour market revealed that what employers mostly find lacking in careerstarters is the confident and proficient use of foreign languages. On the basis of the research findings the subjects taught at the College have been developed in a practiceoriented direction. In our lecture we elaborate on the possibilities of improving the communicative competence at our pilot courses. We give a survey of the phases of the improvement of speaking skills, the most important condition of the communication process. We present the task types characterising the various phases of the development process, the strategies of teaching vocabulary using some German examples taken from some textbook series (Alltag, Beruf & Co.) used at the pilot courses.
A Szolnoki Főiskola 2013-ban végzett munkaerőpiaci igényfelméréséből kiderült, hogy a munkáltatók leginkább az idegen nyelv biztonságos, tárgyalóképes használatát hiányolják a pályakezdőktől. A kutatás eredménye alapján megtörtént a tantárgyak gyakorlatorientáltabb irányba történő fejlesztése.  Előadásunkban a kommunikatív nyelvi kompetencia fejlesztésének lehetőségeivel foglalkozunk az újonnan kialakított pilot kurzusokban. Áttekintjük a beszédkészségnek, mint a kommunikációs folyamat legfontosabb feltételének fázisait, annak fejlesztési szakaszaira jellemző feladattípusokat, a szókincstanítás stratégiáit – néhány, a pilot kurzuson használt tankönyvsorozatból (Alltag, Beruf & Co.) vett német nyelvű példa bemutatásával. 
Kulcsszavak
labour market, communicative competence, speaking skills, vocabulary, pragmatics, munkaerőpiac, kommunikatív nyelvi kompetencia, beszédkészség, szókincs, pragmatika
Forrás
Gyűjtemények