Vocational training students’ self-assessment in higher education

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Absztrakt
Leírás
This paper is intended to clarify the phenomenon that lower achieving students tend to evaluate their own academic performance less accurately than those who are better in their studies. Former studies have found that lower performers generally overestimate while higher performers underestimate their performance. The current study analyses the self-assessment behaviour and efficiency among Hungarian higher vocational education students. We found that the lowest level of higher education students typically overestimate themselves. Over results strengthen the empirical evidences in former studies that higher-achieving students evaluate their performance more accurately than their lower achieving fellows. Furthermore we found that lower-achieving students tend to evaluate their performance less accurate and typically over-assess their examination results than high-achieving students, who generally evaluate themselves more accurate and rather underestimate. We analysed the difference between the two genders too. Compared to female students, male tend to evaluate their results more accurate and overestimate their own performance more.
Az önértékelés fontos szerepet tölt be mindennapi életünkben, meghatározó jellemzőnk, hogy milyennek látjuk magunkat. Az emberek azonban általában túlzottan optimistán ítélik meg saját szociális és intellektuális tevékenységeik minőségét, különösen a gyengén teljesítők hajlamosak arra, hogy túlértékeljék saját teljesítményüket, mivel hozzá nem értésük miatt nem ismerik fel képességeik, tudásuk hiányát. Tanulmányunkban ezt a jelenséget vizsgáljuk a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi, valamint Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Karán felsőoktatási szakképzésben részt vevő hallgatók körében. Eredményeink szerint általános fölülbecslési tendencia jellemző, a szerényebb eredményt felmutatók jellemzően kevésbé pontosan, és jelentősen túlértékelik saját teljesítményüket, miközben a legjobb eredményt elérők pontosabban mérik fel eredményüket és inkább alulértékelik azt. Kimutatható a nemek közötti különbség is. A férfiak kevésbé pontosan, saját magukat felülértékelve ítélik meg tudásuk minőségét a nőkhöz képest.
Kulcsszavak
Forrás