Opinions of Higher Education Students about Internships and Working while Studying

Fájlok
Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Debreceni Egyetem Műszaki Kar
Absztrakt
Leírás
The importance of working while studying in higher education has a globally growing tendency, and Hungary is not an exception. The demand for the opportunities of student employment has been recognized not only by the students but also by the policy makers of higher education, leading to the introduction of solutions like the obligatory internship semesters or the dual training programs. The current study contributes to the better understanding of this field through the analysis of a database from a questionnaire survey conducted among bachelor students from seven majors of the University of Debrecen during the Fall semester in 2015 (N = 589). The main findings suggest that the students mostly consider the internships as an investment into their future career while the short term compensation and the personal interests have a lower importance for them. About 75% of the students would be willing to work not more than 20 hours a week, and most of them would look for ‘official’ studentwork. For working, they would sacrifice the time connected to the following activity-areas (relative to the other activities in the list, and in descending order): time for leisure (this is the most likely to be sacrificed), for sport, for friends, for family, and for learning (this is the less likely to be traded in for working hours). Willingness to work (measured in daily working hours) seems to be connected to the following factors: major, year of study, how important the activity areas are considered compared to working (learning, family, friends, sports, leisure), and the importance of finding a personally interesting internship.
A felsőoktatásban világszerte egyre fontosabbá válik a tanulmányok alatti munkavégzés, nem kivétel ez alól Magyarország sem. Erre az igényre nem csak a hallgatók, de intézményi szinten a felsőoktatás is felfigyelt, több szak esetben is bevezetve a kötelező szakmai gyakorlatot, sőt, a duális képzést, máshol pedig valamilyen formában elismerve ezek valamilyen opcionális megfelelőjét. Jelen tanulmány egy 2015 őszén elvégzett kérdőíves vizsgálat adatait elemzi, melyet hét, gazdaságtudományokhoz kötődő szak hallgatói töltöttek ki a Debreceni Egyetemen (N = 589). A főbb eredmények szerint a szakmai gyakorlatot hosszabb távú beruházásnak tekintik a hallgatók (nem a rövid távú díjazás a legfontosabb; ugyanakkor a személyes érdeklődés háttérbe szorul); az átlagos hallgató (a válaszadók háromnegyede) legfeljebb heti körülbelül 20 órát lenne hajlandó tanulmányok mellett dolgozni; a hallgatók többsége diákmunkában gondolkozik; a munkavállalás oltárán leginkább a szórakozással és a sporttal töltött időt áldoznák fel, ezeket a barátokra és a családra, és legvégül a tanulásra fordítandó idő követi. Az eredmények szerint összefügg a munkavállalási hajlandósággal a hallgató szakja, évfolyama, az, hogy mely tevékenységeket mennyire tart fontosnak a munkához képest (tanulással, családdal, barátokkal, sporttal, szórakozással töltött idő), és az is, hogy mennyire érdeklődésének megfelelően keres gyakorlati lehetőséget.
Kulcsszavak
Forrás