Milyen imázst közvetítenek a magyar felsőoktatási intézmények honlapjai?

Dátum
2018-07-07
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

This exploratory study analyses the online higher education marketing practice in Hungary. It examines the homepages of all of the state accredited higher education institutions in Hungary. The selected dimensions of the examination are to measure different aspects of openness expressed by the image published on the homepages to their audience. State vs. non-state financed (and as a sub-category of the latter: church financed) institutions are compared along these dimensions, as well as universities vs. colleges (according to their status both before 2000 and present). The main finding of the research is that there is a statistically significant evidence that the homepages expressed different images for the analysed institution groups. Differentiating signals between state financed institutions vs. non-state financed institutions, as well as between universities vs. colleges were identified: the number of pictures published on the main page, the presence of sliders, the accessibility of the website to people with visual impairment and to non-Hungarian speakers, and the access to social media. State institutions and universities were found to publish a more open image via their homepages than the non-state financed institutions and the colleges.


Jelen dolgozatban a felsőoktatási online marketing magyarországi gyakorlatát elemezzük feltáró jelleggel. Kutatásunkban a Magyarországon működő államilag elismert felsőoktatási intézmények teljes körének honlapjait néhány kiválasztott, a közönség felé mutatott imázs nyitottságát mérő mutató alapján vizsgáljuk. E szempontok szerint összevetjük az állami intézményeket a nem állami (ezen belül az egyházi) fenntartásúakkal, illetve az egyetemi besorolással rendelkezőket a főiskolákkal (mind a 2000 előtti, mind az aktuális státuszok szerint). Legfőbb megállapításunk, hogy a honlapok statisztikailag alátámaszthatóan közvetítenek valamely intézmény-csoportra jellemző imázst. Vannak ugyanis olyan jelzések, amelyek differenciálnak állami és nem állami intézmények, egyetemek és főiskolák között. Ezek közül mi a következőket azonosítottuk: a főoldalon közölt képek száma, slider jelenléte, a honlap akadálymentesített és idegen nyelvű elérhetősége, illetve a feltüntetett közösségimédia-elérhetőségek. Az állami intézmények, illetve az egyetemek minden vizsgált dimenzióban nyitottabb imázst közvetítettek honlapjukon.

Leírás
Kulcsszavak
Forrás
International Journal of Engineering and Management Sciences, Évf. 3 szám 3 (2018) , 355-370