Dolgozói motiváció vizsgálata és vezetői értékelése a Neopac Hungary Kft. tükrében
Absztrakt
A diplomadolgozatom témájának a dolgozói motiváció vizsgálatát, illetve a annak vezetői szemszögből történő értékelését választottam. A téma aktualitását mutatja, hogy a mai világban az emberek sokkal rugalmasabbak a munkahelyváltást illetően: ha nincsenek megelégedve a munkavégzés feltételeivel, nem kedvelik a kollégáikat, nem elégedettek a rájuk bízott feladatokkal stb., sokkal könnyebben váltanak lépnek ki a szervezetből. A munkatársak megtartásához és a munkavállalói lojalitás megteremtéséhez nem elegendő csupán csak a munkavégzés szempontjából szükséges feltételek megteremtése, szükség van egy bizonyos pluszra. Nem elegendő az, ha valaki a munkájához szükséges tudással, készségekkel, tapasztalatokkal rendelkezik, fontos az is, hogy motivált legyen. A megfelelően motivált dolgozók hatékonyabbak, eredményesebb munkát végeznek, előmozdítják a vállalati célok elérését, hozzájárulnak a szervezet sikeréhez és rendíthetetlen működéséhez. Az irodalmi áttekintés részben kellőképpen kifejtettem a motiváció és a vezetés kapcsolatának fontosabb kérdésköreit és fogalmait, a téma mélyebb feltárásához a kérdőíves megkérdezés módszerét, illetve interjú készítését alkalmaztam. Az interjú során gyűjtött ismeretek szoros összefüggésbe hozhatóak az irodalomelemzés bizonyos részeivel. A nyílt és őszinte kommunikáció, a bizalmi kapcsolatok kiépítése, a pozitív megerősítése, a bevonás stb., csak hogy néhányat megemlítsek. A kérdőíves elemzés során csupán csak a három nagy dimenzióban tudtam vizsgálódni. A kérdőív értékelés során klaszteranalízis segítségével végeztem el két szignifikánsan eltérő csoport kialakítását. A klaszterelemzés eredményeként két csoportot tudunk elkülöníteni. Az első klaszter a „közömbös” kategória nevet kapta, mert mindegyik dimenzióban szignifikánsan kisebb átlaggal rendelkeztek, a második klaszter a „törekvőek” csoportja, akik mindegyik dimenzióban magasabb átlaggal rendelkeznek. Megállapítottam, hogy az adminisztrációban dolgozók inkább tartoznak az egyes klaszterbe, mint a kettesbe. A vezetőknek az eredmények tudatában azt tudom javasolni, hogy a jövőben is fektessenek legalább ekkora hangsúlyt a dolgozói motivációkra. Éreztessék velük munkájuknak a fontosságát, mindig adjanak visszacsatolást, szánjanak időt és energiát a munkatársak megismerésére, mérjék fel körültekintően a körülményeket. A csapatépítő programok kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy a kollégák jobban megismerjék egymást, illetve ezek az események javíthatják a főnök-beosztott kapcsolatokat. Nagyon fontos, hogy ne felejtsük el, hogy nem vagyunk egyformák, minden ember más, így ami egy adott személy motiválásánál beválik, az nem biztos, hogy egy másiknál is befog.