Dolgozói motiváció vizsgálata és vezetői értékelése a Neopac Hungary Kft. tükrében

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A diplomadolgozatom témájának a dolgozói motiváció vizsgálatát, illetve a annak vezetői szemszögből történő értékelését választottam. A téma aktualitását mutatja, hogy a mai világban az emberek sokkal rugalmasabbak a munkahelyváltást illetően: ha nincsenek megelégedve a munkavégzés feltételeivel, nem kedvelik a kollégáikat, nem elégedettek a rájuk bízott feladatokkal stb., sokkal könnyebben váltanak lépnek ki a szervezetből. A munkatársak megtartásához és a munkavállalói lojalitás megteremtéséhez nem elegendő csupán csak a munkavégzés szempontjából szükséges feltételek megteremtése, szükség van egy bizonyos pluszra. Nem elegendő az, ha valaki a munkájához szükséges tudással, készségekkel, tapasztalatokkal rendelkezik, fontos az is, hogy motivált legyen. A megfelelően motivált dolgozók hatékonyabbak, eredményesebb munkát végeznek, előmozdítják a vállalati célok elérését, hozzájárulnak a szervezet sikeréhez és rendíthetetlen működéséhez. Az irodalmi áttekintés részben kellőképpen kifejtettem a motiváció és a vezetés kapcsolatának fontosabb kérdésköreit és fogalmait, a téma mélyebb feltárásához a kérdőíves megkérdezés módszerét, illetve interjú készítését alkalmaztam. Az interjú során gyűjtött ismeretek szoros összefüggésbe hozhatóak az irodalomelemzés bizonyos részeivel. A nyílt és őszinte kommunikáció, a bizalmi kapcsolatok kiépítése, a pozitív megerősítése, a bevonás stb., csak hogy néhányat megemlítsek. A kérdőíves elemzés során csupán csak a három nagy dimenzióban tudtam vizsgálódni. A kérdőív értékelés során klaszteranalízis segítségével végeztem el két szignifikánsan eltérő csoport kialakítását. A klaszterelemzés eredményeként két csoportot tudunk elkülöníteni. Az első klaszter a „közömbös” kategória nevet kapta, mert mindegyik dimenzióban szignifikánsan kisebb átlaggal rendelkeztek, a második klaszter a „törekvőek” csoportja, akik mindegyik dimenzióban magasabb átlaggal rendelkeznek. Megállapítottam, hogy az adminisztrációban dolgozók inkább tartoznak az egyes klaszterbe, mint a kettesbe. A vezetőknek az eredmények tudatában azt tudom javasolni, hogy a jövőben is fektessenek legalább ekkora hangsúlyt a dolgozói motivációkra. Éreztessék velük munkájuknak a fontosságát, mindig adjanak visszacsatolást, szánjanak időt és energiát a munkatársak megismerésére, mérjék fel körültekintően a körülményeket. A csapatépítő programok kiváló lehetőséget nyújtanak arra, hogy a kollégák jobban megismerjék egymást, illetve ezek az események javíthatják a főnök-beosztott kapcsolatokat. Nagyon fontos, hogy ne felejtsük el, hogy nem vagyunk egyformák, minden ember más, így ami egy adott személy motiválásánál beválik, az nem biztos, hogy egy másiknál is befog.

Leírás
Kulcsszavak
motiváció, humán erőforrás, elégedettség
Forrás