Fogyasztóvédelmi szabályok a kereskedelmi szerződésekben

Dátum
2007-11-20T12:56:12Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A termékek vásárlása, illetve szolgáltatások igénybevétele szerződéskötés útján történik, mely magánjogi szerződések általános jellemzője, hogy a szerződést kötő felek tipikusan egyenrangúak, mellérendeltek. A gyakorlatban viszont az tapasztalható, hogy az áruk illetve szolgáltatások nyújtásával üzletszerűen foglalkozó fél mégis előnyösebb pozícióban van, ezért szükséges a gyengébb fél, azaz a fogyasztó védelme. A fogyasztók védelme elsősorban jogi eszközök útján valósul meg, olyan módon, hogy az egyes szerződések megkötése során többletjogokat biztosítanak számukra, melyek segítségével ellensúlyozni lehet a velük szerződést kötő, gazdasági vagy szakmai tevékenysége körében eljáró fél fölényét. Ilyen, fogyasztókat megillető alapjog a megfelelő tájékoztatáshoz való jog már a szerződés megkötését megelőzően, illetve szerződés megkötése után gyakorolható elállási jog. Megilleti a fogyasztókat a tisztességtelen szerződési kikötéseket alkalmazó féllel szembeni védelem, illetve a hatékony igényérvényesítés lehetősége a jogai megsértése esetén. Ezeket a jogokat a különböző jogszabályok megfelelően garantálják, fogyasztók hátrányára eltérést nem engedő, kogens előírások segítségével, sőt egyes szerződéstípusok esetén kifejezetten rögzítik, hogy a fogyasztó az őt megillető jogairól nem mondhat le. A fogyasztók védelmének megvalósításában a jogszabályokon túl a nem jogi természetű intézkedéseknek is kiemelkedő szerepe van, mint amilyen a fogyasztók tájékoztatása, oktatása, melyek nagyon fontosak ahhoz, hogy egyre többen váljanak tudatos fogyasztókká. E szakdolgozat a fogyasztókat megillető jogokat, és kifejezetten a fogyasztók védelmét szolgáló jogi eszközöket mutatja be, valamint azt, hogy az egyes kereskedelmi szerződésekben ezek milyen módon szolgálják a fogyasztók érdekeit.

Leírás
Kulcsszavak
fogyasztóvédelem
Forrás