Az alkotmányjogi panasz

Dátum
2007-11-22T15:01:04Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Szakdolgozatomban az alkotmányjogi panaszt mutatom be részletesen.

Kitérek a fogalmára, hatályos szabályozására, az utólagos normakontrolltól való elhatárolására, benyújtásának feltételére, szakirodalmi kritikáira és külföldi szabályozására. A 4. fejezetben az Alkotmánybíróság és a rendes bíróság viszonyát is megvizsgáltam. A rendes bíróságoknak nincs alkotmányértelmezési jogkörük, gyanú esetén az Alkotmánybírósághoz kell fordulni. Az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik az Alkotmányban biztosított jogok megsértése miatt benyújtott alkotmányjogi panasz elbírálása. A természetes és jogi személyek egyaránt akkor élhetnek ilyen panasszal, ha egyéb jogorvoslati lehetőségeiket kimerítették vagy más jogorvoslati lehetőség nincs biztosítva számukra. A panasz előterjesztésének, joga általában azt illeti meg, akinek alkotmányos jogát a kifogásolt aktus sérti a jogsérelem megszüntetését kívánják elérni vele. A panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől számított 60 napon belül írásban kell benyújtani. Az Alkotmánybíróság elutasíthatja a panaszt vagy a jogszabály alkotmány ellenességének megállapítása esetén megsemmisítheti vagy hatálytalaníthatja azt. Határozata ellen nincs helye jogorvoslatnak. E jogintézmény közvetlen jogot ad az állampolgárnak az állam alkotmányos működése feletti kontrollra. A külföldi szabályozásokban minden országban máshogy érvényesül e jogintézmény. Az alkotmányjogi panasz intézményesítése egyes országokban lehetőséget kínált ara is, hogy az ügyfelek számára jogorvoslatot teremtenek, ne csupán az Alkotmányba ütköző jogszabályok, hanem az alkotmányellenes jogértelmezés alapján született jogalkalmazó határozatok felülvizsgálatára.

Leírás
Kulcsszavak
alkotmányjog
Forrás