A roma szakkollégiumok hallgatóinak jövőképe

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Ma a legismertebb felsőoktatási tehetséggondozó program a szakkollégium-rendszer. A szakkollégiumokban közel 300 rászoruló, nehéz körülmények között élő, javarészt cigány, felsőoktatásban tanuló fiatal komplex támogatását végzik (Kardos 2012, Forray 2015, Lukács 2018). A szakkollégiumi hálózat által segített roma és hátrányos helyzetű egyetemisták egyre nagyobb számban szerzik meg diplomájukat és mindez lehetőséget biztosít arra, hogy ezek a fiatalok könnyebben illeszkedjenek be a többségi társadalomba. A szakkollégiumi hálózat hallgatóival nemzetközi szakirodalomban is több kutatás foglalkozott már. Többek között Jason Morris (2005), aki kutatásában a hallgatók identitása, családi háttere játszott szerepet. A hazai szakirodalmakat tekintve, többen foglalkoztak a hallgatók motivációjával, beilleszkedési mintázataival, a szakkollégium és hallgatók kapcsolatával, (Forray 2016, Jenei 2016, Lukács 2018), azonban jelen kutatásomban a Magyarországon működő Roma Szakkollégiumi Hálózat hallgatóinak jövőbeni terveire, elképzelt munkahelyeire, családalapítási szándékaira kívántam rávilágítani, továbbá arra, hogy mennyire marad meg az identitásuk a felsőoktatási tanulmányaik során. Kutatásom során elsősorban arra kerestem a választ, hogy amikor jövőterveikről kérdezzük a roma fiatalokat, mit tekintenek a társadalom által elvárt normáknak, a megfelelő értelmiségi élet legfőbb tényezőinek, és ezt a jövőképet mennyire látják összeegyeztethetőnek a kultúrájukban elvárt családmodellel. Másodsorban pedig arra kerestem a választ, hogy a szakkollégisták többségi társadalomhoz és saját csoportjukhoz való viszonyát mennyire jellemzi a bizalom, valamint ez milyen hatással van a jövőképükre. A kutatáshoz saját készítésű kérdőívet használtam, melyet 2020-ban az ország összes roma szakkollégiumába eljuttattam, és csak jelenlegi szakkollégista hallgatók tölthették ki. A kérdőívemet 201 hallgató töltötte ki, melyből mind a 201 kérdőívet feltudtam használni a kutatásomhoz. Eredményeim szerint a roma hallgatók értelmiségivé válásával tudják követni továbbra is a kultúrájukból adódó hagyományos családmodellt és mindezt tudják úgy, hogy a társadalom által elvárt normáknak is megfeleljenek. Bebizonyosodott továbbá, hogy fontos a hallgatók és a többségi társadalom közti bizalom, és ennek hatására szeretnének a hallgatók bizonyítani, azonban identitásuk nem válik bizonytalanná az előre haladás során. Bízom abban, hogy kutatásom eredményei motivációként szolgálnak a roma fiatalok számára. Today, the most well-known higher education talent management programme is the vocational college system, where students of mainly Roma origin from difficult circumstances are provided support. Vocational colleges help students get their degrees and fit in mainstream society more easily. In my research I examined the future plans of the students of the Roma College Network in Hungary and the preservation of their indentity during their studies. For the research I used a self-made questionnaire completed by 201 vocational college students. According to my results, Roma intellectual students are able to attune Roma traditions with the standards expected by mainstream society. They want to prove themselves, but their identity does not become uncertain as they progress. I hope that the results of my research will serve as motivation for young Roma people.

Leírás
Kulcsszavak
romák, gipsyes, szakkollégisták, hallgatók, jövőkép, hagyomány, identitás, vocational college student, students, visio, tradition, identity
Forrás