Hallgatói dolgozatok (Neveléstudományok Intézet)

Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez

A Neveléstudományok Intézete hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.

Böngészés

legfrissebb feltöltések

Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 1307)
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az érzelmi intelligencia szerepe a holisztikus szemléletű vezetésben
    Kocsis, Zoltán; Chrappán, Magdolna; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Alapgondolat: A holisztikus szemléletet minden területen igazolja a gyakorlat . Az orvostudomány, a pszichológia, az szociológia stb. mind akkor töltik be funkciójukat leghatékonyabban, ha rendszerben-, az egész összefüggéseit szem előtt tartva működnek . Definíció szerint ez érvényes dolgozatom tárgyára, az intézményvezetésre is, melyben a holisztikus szemléletet a vezetéssel hozom összefüggésbe, mint olyan eszközt, amely a fentebb említettek okán e vizsgálódásra a legalkalmasabb. Helyzetek elemzésekor, magyarázatakor a részletek felderítése és vizsgálata alapvető fontosságú. Bármely jelenség – egy gép, egy ökoszisztéma, egy társadalmi berendezkedés, a statisztika, egy intézmény – működési iránya lényegéből adódóan alulról felfelé történik („építkezik”), ennél fogva a vizsgálata, értékelése is így nyer értelmet. Ezen alulról felfelé építkezés hangsúlyozására Richard Dawkins szavait hívom erősítésként: „Kiszemelt példák sohasem igazolnak valamirevaló általánosítást (Dawkins, R., 1986:18). Szerveződési szintek csak úgy épülhetnek tartósan egymásra, ha az alattuk lévők koherensek, ezért időtállók. Ez nem zárja ki egyúttal, a fentről irányított – központosított – szervezést, amennyiben az figyelembe veszi a koherenciát, de ennek hiányában, a kollapszus kódolva van (Diamond, 2009a). „Bár a hatalom a csúcsra azoktól áramlik, akiket igazgatnak, a szervezetet általában a csúcsról lefelé áramló folyamatként éljük át (…)”(Rogers, C., In Klein, S., 2016:128). Közoktatásvezetői szempontból mindezek jelentősége tehát az, hogy a hatékony, eredményes működés feltételezi a tendenciák minél pontosabb ismeretét, az összefüggések mindenkor szem előtt tartását és az egységben gondolkodást.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az érzelmi intelligencia szerepe a holisztikus szemléletű vezetésben
    Kocsis, Zoltán; Chrappán, Magdolna; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Absztrakt: a holisztikus szemléletet minden területen igazolja a gyakorlat . Az orvostudomány, a pszichológia, az szociológia stb. mind akkor töltik be funkciójukat leghatékonyabban, ha rendszerben-, az egész összefüggéseit szem előtt tartva működnek . Definíció szerint ez érvényes dolgozatom tárgyára, az intézményvezetésre is, melyben a holisztikus szemléletet a vezetéssel hozom összefüggésbe, mint olyan eszközt, amely a fentebb említettek okán e vizsgálódásra a legalkalmasabb. Helyzetek elemzésekor, magyarázatakor a részletek felderítése és vizsgálata alapvető fontosságú. Bármely jelenség – egy gép, egy ökoszisztéma, egy társadalmi berendezkedés, a statisztika, egy intézmény – működési iránya lényegéből adódóan alulról felfelé történik („építkezik”), ennél fogva a vizsgálata, értékelése is így nyer értelmet. Ezen alulról felfelé építkezés hangsúlyozására Richard Dawkins szavait hívom erősítésként: „Kiszemelt példák sohasem igazolnak valamirevaló általánosítást (Dawkins, R., 1986:18). Szerveződési szintek csak úgy épülhetnek tartósan egymásra, ha az alattuk lévők koherensek, ezért időtállók. Ez nem zárja ki egyúttal, a fentről irányított – központosított – szervezést, amennyiben az figyelembe veszi a koherenciát, de ennek hiányában, a kollapszus kódolva van (Diamond, 2009a). „Bár a hatalom a csúcsra azoktól áramlik, akiket igazgatnak, a szervezetet általában a csúcsról lefelé áramló folyamatként éljük át (…)”(Rogers, C., In Klein, S., 2016:128). Közoktatásvezetői szempontból mindezek jelentősége tehát az, hogy a hatékony, eredményes működés feltételezi a tendenciák minél pontosabb ismeretét, az összefüggések mindenkor szem előtt tartását és az egységben gondolkodást.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az anime-rendezvények közösségformáló hatása
    Szabó , Boglárka Judit; Szabó, József; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az anime szubkultúra egy japán eredetű, folyamatosan növekvő ifjúsági szubkultúra. Az anime tematikájú rendezvények nagy népszerűségnek örvendenek világszerte. A szakdolgozati kutatásom során azt vizsgáltam, hogy ezek a rendezvények milyen mértékben formálják a közösséget. Vizsgáltam azt is, hogy a rendezvények milyen pozitív hatással vannak az egyének szociális kapcsolataira és a közösségi identitásukra. A dolgozathoz készítettem egy kérdőíves kutatást, amelyre többnyire magyarországi anime rajongók válaszoltak, de több európai országból is kaptam visszajelzéseket. A kutatásom eredményét részletesen prezentáltam.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Berettyóújfalu felnőttoktatása a rendszerváltástól napjainkig
    Balogh, Lili; Takács-Miklósi, Márta; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Berettyóújfalu felnőttoktatásának változásai a rendszerváltástól napjainkig. Szakdolgozatomban azt kutattam, hogy hogyan változott a település felnőttoktatási rendszere. Milyen hatással volt a rendszerváltozás az oktatásra. Mennyire változtatja meg a felnőttek oktatásban való részvételét a munkahelyi szükséglet. A felnőttképzési programok milyen pozitív hatással vannak a résztvevők karrierjére és foglalkoztatására. Vizsgáltam továbbá az online felnőttképzés hatékonyságát a hagyományos tanulási módszerekhez képest.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A kiégés okozta pályaelhagyás gondolatának felmerülése a Balmazújvárosi Általános Iskolában
    Szabó, Tamás; Őri Józsefné Dalmi, Anikó; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Napjaink egyik talán legelterjedtebb és legszélesebb körben emlegetett jelensége a kiégés, melyet gyakorisága miatt korunk járványának is nevezik, s mely nagyban érinti a pedagógusok körét is. A kiégés főként a foglalkozási megterhelés és stressz következtében kialakuló testi-lelki kimerültséggel jellemezhető (Kapus, Tóth, Mák, Fejes, Bank, Hesszenberger, Fehér, Tibold 2022: 365-371). De vajon miként hat a stressz, a foglalkozás okozta nehézségek, a mentális egészségre ható körülmények a pedagógus munkájára, testi-lelki állapotára? S még ha hivatásának is érzi a pedagógus szakmáját, felmerül-e a munkahelyváltás, rosszabb esetben a pályaelhagyás gondolata? Szakdolgozatomban a Balmazújvárosi Általános Iskola pedagógusai körében vizsgálom a kiégés jelenségét, valamint az ennek kapcsán felmerülő pályaelhagyás gondolatát.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Az orosz-ukrán háború hatásai a kárpátaljai magyar diákok tanulmányi motivációjára, társas kapcsolataira
    Lenkovics, Evelin; Kovács-Nagy, Klára; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat a kárpátalján élő magyar diákok tanulmányi motivációjával, valamint társas kapcsolatainak alakulásával foglalkozik az orosz-ukrán háború kitörését követően. Foglalkozik a mindennapi tevékenységek alakulásával, tanulmányok változásával. Feltárásra kerültek a lelki hatások is. Megismerhető belőle a mindennapi iskolás élet változása, valamint összehasonlításra kerül a COVID alatti időszakkal.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A testvértelepülések vizsgálata a Heves vármegyei településeken
    Márkus, Marianna; Angyal, László; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat a testvértelepülési rendszer műkösését vizsgálja Heves Vármegyében. Elhelyezi a témát történeti korszakokban, nemzetközi kitekintést ad más országok rendszerének működésére. Ismertetői alkalmasak arra, ahogy a témát nem ismerők számára megismertesse a tevékenységet. Az együttműködési kapcsolatokkal rendelkezők számára lehetőségeket vázol a fejlődésre, jógyakorlatokat mutat be. A Heves vármegyére vonatkozó statisztikai adatok vizsgálata szubjektíven nyújt támogatást vagy éppen cáfolja meg a prekoncepciós elgondolásokat. A dolgozat bemutatja a vármegyében pozitív példaként említhető együttműködéseket, de a hiányosságokra is felhívja a figyelmet. Forrásteremtési tanácsokat ad, konkrétumok bemutatásával, ami azonnali segítséget nyújthat a települések számára. Az elsődlegesen megfogalmazott elgondolások nem egyértelműen nyertek igazolást, a dolgozat valós képet nyújt a vármegye testvértelepüléseinek együttműködéseiről.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A szabadidő kulturális eltöltése Magyarországon
    Tar, Viktor; Erdei, Gábor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom lényege rávilágítani Magyarország kulturális sajátosságaira, a magyar emberek szabadidős és rekreációs szokásaira, emellett a főbb rekreációs tevékenységeket részletezem és mutatom be benne az olvasó számára.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Pályaorientációs döntéseket meghatározó tényezők vizsgálata egy községi általános iskolában
    Popik-Kis, Boglárka; Kindrusz, Pál; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatomban a pályaorientációs döntés megszületésének vizsgálatát végzem el jelenlegi munkahelyem, egy községi általános iskolában. Szeretném feltárni a pályaválasztási döntés befolyásoló tényezőit és azt, hogy az iskola, hogyan lehet ebben minél hatékonyabb. Mindezt a mérés-értékelés pedagógus szakvizsga képzésen elsajátított statisztikai módszerekkel. Az általam végzett kutatás eredményeképpen pedagógusként, később osztályfőnökként hasznos információkat eredményezhet.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Iránytű a felnőttoktatásban
    Széles, Nóra; Fintor, Gábor János; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatomban szó esik a pályatanácsadás történeti előzményeiről, a pályaorientáció fogalmának kialakulásáról, majd ennek folytatásaként a Nemzeti alaptanterv megjelenéséről és hatásáról napjainkig. Ezután a témát körül ölelő fogalmakat járom körül, majd rátérek a pályaválasztás elméleteire is. Ezt követően kettő korábbi hazai kutatást és az NFSZ statisztikáit mutatom be, végül pedig rátérek empirikus kutatásom bemutatására, következtetéseire és összefoglalására.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A különleges bánásmódot igénylő tanulók fejlesztési lehetőségei, előrehaladásuk mutató a szakképzésben
    Pálné Csapó, Mónika; Kovács, Karolina Eszter; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom témájául a különleges bánásmódot igénylő tanulók fejlesztési lehetőségeinek bemutatását, valamint előrehaladásuk mutatóinak vizsgálatát választottam az új típusú szakképzési rendszerben. A mai oktatási rendszer egyik leghangsúlyosabb alapelve az egyéni bánásmód biztosítása a tanulók számára. Különösen igaz ez a különleges bánásmódot igénylő, sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulókra. A téma időszerűségét és fontosságát igazolja, hogy ezeknek a tanulóknak a száma növekvő tendenciát mutat a középiskolákban is, különös tekintettel a szakképzésre. 2020-tól az új szakképzési törvény bevezetésével alapvető változások következtek be a magyar szakképzési rendszerben, mert ekkortól vezették be a munkaerőpiaci igényekhez igazodó, a gyakorlati szemléletet erősítő duális képzési rendszert, amelyben a különleges bánásmódot igénylő tanulóknak is helyt kell állniuk. Szakdolgozatom célja annak a vizsgálata és felderítése volt, hogy milyen a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók helyzete, az ő támogatásuknak a lehetősége a középiskolában-elsősorban a technikumban és a szakképző iskolában- a 2020-ban bevezetett új szakképzési rendszerben. Arra kerestem a választ, hogy milyen módszerek és alternatívák állnak az oktatók rendelkezésére a kiemelt figyelmet igénylő tanulók fejlesztésére, az egyéni bánásmód érvényesítésére. Arról kívántam képet adni, hogy mennyire képesek ezek a tanulók megfelelni a középiskolai követelményeknek, milyen nehézségekkel kell szembenézniük a tanulmányaik során, és hogy mennyire sikeres a tanulmányi előmenetelük? Képesek-e a pedagógiai kedvezményeik figyelembevétele mellett eljutni az érettségig vagy a szakmai vizsgáig, és mennyire tudják sikeresen teljesíteni azt? Kutatásomat a saját intézményemben végeztem a kollégák közötti kérdőíves felmérés, valamint a dokumentumelemzés és a statisztikai forráselemzés segítségével. Kutatásom legfontosabb következtetése az lett, hogy a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók sikeres életpályához segítése a szakképzési rendszer egyik nagy kihívása, és ehhez olyan holisztikus, átfogó szemléletmódra, tanulási-tanítási keretre van szükség, amely mindvégig az egyéni szükségletek és a szakmai elvárások összehangolásán és a folyamatban résztvevő valamennyi szereplő kölcsönös együttműködésén és elhivatottságán alapszik.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A gyermekvédelmi gondoskodásban nevelkedő gyermekek kapcsolati beágyazottsága a nevelők és nevelőszülők értelmezésében
    Harsányi, Gabriella; Csók, Cintia; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A gyermekvédelmi gondoskodásban nevelkedő gyermekek és fiatalok helyzete a hazai és nemzetközi diskurzusok visszatérő eleme. Kutatásunk középpontjában a lakásotthoni elhelyezés és a nevelőszülői ellátás összehasonlító vizsgálata áll. Fő kutatási kérdésünk, hogy milyen különbségek mutatkoznak a gyermekvédelmi szakellátás rendszerébe való bekerülés okai között, valamint hogyan jellemezhető a vér szerinti szülőkkel való kapcsolattartás, az iskolai pályafutás (pedagógusok, kortársak szerepe) és az utógondozás gyakorlata a lakásotthoni nevelők és a nevelőszülők perspektívájából. Tovább cél, hogy feltárjuk a gyermekvédelmi szereplők közötti együttműködés jellemző vonásait. A kutatás célcsoportja a Hajdúnánás területén dolgozó lakásotthoni nevelők és nevelőszülők (N=10), akiket hólabda mintavétel útján értünk el. A félig strukturált interjús kutatás egyik fontos megállapítása, hogy az iskolaigazgatókkal, pedagógusokkal és iskolatársakkal kialakított kapcsolatokban éles eltérések fedezhetőek fel a két ellátási forma között, miközben a gyakrabban észlelt iskolai problémák tekintetében is markáns eltérések mutatkoznak. Kutatásunk gyakorlati haszna, hogy árnyaltabb képet tudunk alkotni a lakásotthoni nevelők és a nevelőszülők által észlelt kihívásokról, továbbá a gyermekvédelmi szakemberek nevelési gyakorlatait és tapasztalatait is mélyebben megismerjük.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hajdúböszörmény kulturális intézményi hálózata, fókuszban a civil szervezetekkel
    Szarvas-Szabó, Katalin; Juhász, Erika; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Hajdúböszörményben meghatározóak a civil szervezetek, kulturális területen több is működik belőlük. A hagyományok őrzésében és az értékteremtésben fontos a szerepük. A városi kulturális hálózatban szerepüket a tevékenységük által mutatom be. Először a civil szféra jogi és fogalmi meghatározását határoltam be. Majd környékbeli városok, így Hajdúnánás és Debrecen kulturális civil szervezetire vonatkozó elemzéseket ismertetek. Bemutatom a hajdúböszörményi kulturális civil szervezeteket, az önkormányzat feladatvállalását. SWOT analízis segítségével pontosítom a kulturális célú civil szervezetek jellemzését. Az összegzésben alátámasztom, hogy jelentőségük meghatározó a város kulturális életében.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Idősek az online térben
    Dorgai, Dorina; Herczegh, Judit Katalin; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Az idős társadalmi réteg jellemzése, nehézségeik felismerése és a segítségnyújtás fontossága. Magyarország és Európa viszonylatban hogyan oszlanak meg az idősek és az internethasználatuk, korábbi statisztikai adatok elemzésén keresztül. Az idős korosztályból használják a legkevesebben az internetet, mi ennek az oka és, hogyan tudunk ezen változtatni. Akik nem használnak internetet, annak mi az oka és hogyan oszlanak meg a vizsgált csoportban. Az idős internehasználók mire használják az internetet és milyen előnyei lehetnek az időseknek. A digitális kompetenciák fontossága és néhány felzárkóztató program, amit az időseknek indítottak.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A női munkavállalók helyzete Magyarországon
    Nagy, Györgyi; Márkus, Edina; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom célja megvizsgálni az aktívan dolgozó nők helyzetét Magyarországon. Ennek érdekében először áttekintem a legfontosabb fogalmakat a téma kapcsán, amelyek a diszkrimináció, a karrier, az esélyegyenlőség, a ragadós padló jelenség, az üvegplafon jelenség és az elnőiesedés. Ezután bemutatok olyan hazai és külföldi tanulmányokat, amelyek szintén a nők helyzetét vizsgálják. Ezek fő témakörei a következők: a feminizmus, a diszkrimináció/munkahelyi diszkrimináció, illetve a karrier és család egyensúlyának megteremtése. Ezt követően az általam elkészített kutatás részleteinek és eredményeinek bemutatása következik. A kutatás során a félig strukturált interjú módszerét alkalmaztam, amely révén 10 több éve aktívan dolgozó nő véleményét ismertem meg a témában. Az első témakör azt a feltételezést tartalmazza, hogy a feminizmus és az azzal kapcsolatos negatív megítélés ma is jelen van a társadalomban. A résztvevők válaszaival és különböző tényezők felsorakoztatásával ezt alátámasztják. A második témakör a diszkriminációt, pontosabban a nemek között kialakult munkahelyi diszkriminációt mutatja be. A felvetésem miszerint 10-ből legalább 9 nőt érint valamilyen hátrányos megkülönböztetést, nem igazolódott be, azonban a kapott válaszok alapján megfigyelhető, hogy további fejlődésre van szükség a diszkriminációval kapcsolatos intézkedések terén. A harmadik, egyben utolsó témakörben szintén beigazolódik az a felvetésem, hogy ma a 20-as, 30-as korosztály kevésbé helyezi előtérbe a családalapítást a karrierépítéssel szemben. Kutatási célom, hogy mélyebben megismerjem ezeket a jelenségeket és feltárjam az ok-okozati tényezőit. A kapott eredmények tükrözik a korábbi kutatások eredményeit, azonban tanácsos a témakör további vizsgálata nagyobb volumenben, nagyobb elemszámú alany elérésével.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Nagyhalász közösségi élete
    Kocsis, Gréta; Juhász, Erika; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A kutatásom Nagyhalász közösségi életéről szól. Felmértem, hogy jelenleg milyen helyzetben van ennek a kisvárosnak a közössége és annak élete, valamint az esetleges hiányokra próbáltam okokat keresni kulcsszemélyekkel készített interjúk segítségével.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A humán erőforrás menedzsment által kiképzett munkaerő cégen belüli fejlődése
    Krizsán, Kitti; Erdei, Gábor; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom elkészítésében a legnagyobb hangsúlyt a munkavállalók cégen belüli fejlődésére, motivációjára helyeztem. Az elméleti munkám során, lehetőségem nyílt feltérképezni a munkavállalók különböző társadalmi kategóriákba való besorolását a munkaerőpiacon. Ilyen például a nők helyzete a munkaerőpiacon, a fiatal pályakezdők helyzete, az idősödő korosztály helyzete, valamint a férfiak helyzete a munkaerőpiacon. Lehetőségem nyílt betekintést nyerni a karrierlehetőségek területére a nagyvállalatok szempontjából, megismerni az embert, mint a cégek legértékesebb erőforrását valamint a képzési, fejlődési lehetőségeket az általam választott cég keretein belül. Kutatásom során szerettem volna megismerni a cég lehetőségeit a munkavállalók szemszögéből, valamint a motivációt a fejlődés útján, a karrierlehetőségeket illetve a HR szakemberek által nyújtott lehetőségek módját. Kutatásom során sikerült megismernem a cég működési kereteit, az interjúalanyok sajátos tapasztalatait, valamint a felnőttkori tanulás folyamatait a vállalaton belül.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Kulturális központok célcsoportelérése
    Farkas, Rebeka; Juhász, Erika; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Dolgozatom fókuszában a kulturális, közművelődési intézmények és szervezetek célcsoportelérésének lehetséges módszerei és eljárásai állnak a rendezvényszervezés és a marketingkommunikáció vonatkozásában. Kutatásomban az Agora és az Agora Pólus projektekben részt vett 13 intézmény tevékenységét vizsgálom, mert úgy gondolom, ezek szakmai csúcsintézményként tevékenységükkel élen járnak. A teljes és átfogó kép elnyeréséért a Kulturális Statisztikai Adatszolgáltató Rendszer 2022. évi 1438 – Közművelődési Statisztika eredményeinek elemzése mellett az agorák Facebook-oldalait és bejegyzéseit vizsgáltam 2024. január 1. és 2024. február 1. között. Emellett az agorák elméleti hátterének megismeréséért – a fellelhető szakirodalmak tanulmányozásán túl – félig strukturált interjút készítettem Németh János István kultúrakutatóval, aki a kezdetektől részese volt az intézmények működésének. A vizsgált központok marketing és rendezvényszervezési eljárásainak széles körű bemutatása érdekében további három félig strukturált interjút készítettem három kiemelkedő eredményeket felmutató agora vezetői pozícióban munkálkodó kollégájával. Dolgozatom célja az agorák működésének és jó gyakorlatainak bemutatásával az, hogy egy olyan adaptálható módszertárt foglaljak össze, ami a közművelődési és a kulturális területen munkálkodó szakemberek számára példaértékű gyakorlatokat és kezdeményezéseket tartalmaz a gyakorlati munkát megalapozó elméleti háttér ismertetése mellett.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    A népzene iránti érdeklődés fenntarthatóságának színterei a modern kultúrában
    Nagy, Viktória Kíra; Herczegh, Judit Katalin; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Szakdolgozatom a népzene színtereit kutatja, melyből kiderül melyik színtér segíti elő legjobban a népzene fenntarthatóságát. A népzene évszázadok óta része az életünknek, azonban manapság egyre inkább kezd ködbe veszni. A magyar kultúra egy alappillére, amely segíti a múltba való visszatekintést, és az identitástudat erősítését, fejlesztését. Fontos, hogy milyen szerepet tölt be az életünkben, hiszen ad egy kulturális intelligenciát, egy olyan tudást, amit a hagyományőrzésben kamatoztatni tudunk majd.
  • TételKorlátozottan hozzáférhető
    Munka-magánélet egyensúly a fiatal munkavállalóknál
    Solymosi, Petra Emma; Bencze, Ádám; DE--Bölcsészettudományi Kar
    Számos előzetes kutatás igazolta azt, hogy a munka-család-karrier-magánélet kéz a kézben járnak egymással és igen szoros összefüggés van közöttük, hatással vannak egymásra. A kutatótársadalom folyamatosan vizsgálja az ehhez kapcsolódó kérdéseket, ugyanis a mai társadalmunkban az egyensúly megtalálása számos kihívást rejt az emberek életében. Szakdolgozatunkban arra keressük a választ, hogy a magyar dolgozó 15-29 éves fiatalok számára az előzetes tapasztalataik, illetve a jövőbeli céljaik milyen mértékben befolyásolják a családalapítási és karriertervezési szándékaikat. Kutatásunk alapjául a Magyar Ifjúság Kutatás 2020 adatbázisát dolgoztuk fel, amiben a 8000 válaszadó közül 4115 fővel foglalkoztunk, ugyanis azokra a fiatalokra fókuszáltunk, akik már munkavállalók, hiszen ez a csoport képes leginkább megélni a munka-magánélet és karrier építési egyensúly megteremtésének nehézségeit. Eredményeink szerint a magyar fiatalok családalapítási tervei, házasodási hajlandóságuk és szándékai pozitívak. A gyermekre értékként tekintenek, és fő prioritást képez életükbe. Erre vonatkozóan alátámasztja karriertervezésük is azt, hogy felelősségteljesen, stabil háttérrel igyekeznek a jövő generációját felnevelni, és szorgalmasan építik a jövőjüket, akár hosszú órákat is dolgozva annak érdekében, hogy biztos alapot teremtsenek a családalapításhoz. Partnerkapcsolataikkal és a munkavállalási lehetőségeikkel a fiatalok többsége elégedett, viszont kimutatható az, hogy a szülők iskolai végzettsége hatással lehet a gyermekeik boldogulásának tekintetében. A fiatalok törekednek arra, hogy sikeres karriert építsenek, miközben elkötelezettek a családalapítás és a személyes élet fontossága mellett is. Jelen szakdolgozat eredményei hozzájárulhatnak a munka és magánélet összefüggéseinek vizsgálatához a fiatalok esetében. Gyakorlati szempontból pedig segíthetik a munka-magánélet egyensúly támogatását, a fiatal munkavállalók és a családok jóllétének elősegítését.