Hallgatói dolgozatok (Neveléstudományok Intézet)
Állandó link (URI) ehhez a gyűjteményhez
A Neveléstudományok Intézete hallgatói dolgozatainak gyűjteménye.
Böngészés
legfrissebb feltöltések
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA család és a pedagógusok együttműködési lehetőségei az internet világában középiskolás fiatalok nézőpontjábólA dolgozat témája a technika fejlődését követő változások a fiatalok szemszögéből. Elemeztük az ifjúságkutatási eredményeket. Megvizsgáltuk a fiatalok védelmében megalkotott internetes jogszabályokat. A szakirodalmak alapján bemutattuk a problémás internethasználat kialakulását, okait és hatásait. Megoldásokat kerestünk ezekre a problémákra. A család az elsődleges szocializációs színtér a gyermek számára, ezért leginkább a szülők felelősek az internetes szokásaik kialakulásában. A pedagógusok szerepét is tárgyaltuk. A szakirodalmak alapján elemeztük, milyen fejlesztésekre van szüksége az oktatásnak. Megvizsgáltuk a pedagógusok és a szülők közötti kapcsolattartási formákat és azt, hogy miért romlott meg a két fél közötti kapcsolat napjainkban. Ezért kutatásunkban is ezekre a témákra kerestünk válaszokat.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA szülői részvétel nem vész el, csak átalakulAz epsteini gondolatok mentén megindult nemzetközi és hazai kutatások egyre alaposabban, több oldalról vizsgálva igyekeznek feltárni a szülői bevonódás különböző formáit, és hatásait a tanulói teljesítményre. A szakirodalom egyetért abban, hogy a serdülőkorban meginduló változások hatással vannak a szülő-iskola kapcsolatára, középszintre a viszonyuk átalakul. Másfajta formákat igényel egy középiskolás gyermek eredményeire irányuló szülői bevonódás. Előtérbe kerül az otthoni támogatás az iskolai részvétellel szemben. A szülő ekkor már inkább otthoni beszélgetésekkel, elvárások megfogalmazásával, bíztatással igyekszik hatni a tanulói teljesítményre. Mivel a szülői bevonódást számos tényező befolyásolja, ezek vizsgálata folyamatosan zajlik. Az ezredforduló környékén történt fókuszbeli váltásnak köszönhetően egyre több tanulmány igyekszik feltárni a középszinten jellemzőbb szülői támogatási formákat, vagyis az otthoni tanulástámogató színtér tényezőit is. Jelen dolgozatban is arra törekszünk, hogy ennek a viszonynak néhány szegmensére jobban rávilágítsunk. Válaszokat kerestünk a következő kérdésekre: milyen gyakran, milyen témákról, milyen együtt töltött idő keretében beszélgetnek a szülők a középiskolás gyermekeikkel, részt vesznek-e az iskola által szervezett különféle programokon, milyen akadályokkal találkoznak az iskolai programokon való részvétellel kapcsolatban. Valamint megkérdeztük őket az iskola élet önkéntes tevékenységekkel vagy tárgyi-anyagi adományokkal való támogatásáról. Két középszintű képzéstípusban vizsgáltuk a szülő-iskola viszonyát az említett kérdések segítségével, és arra is kíváncsiak voltunk, hogy találunk e lényegi eltérést két képzési forma között. Kutatásunk eredményeként azt találtuk, hogy az eddigi szakirodalomhoz igazodva, több elemében az adott iskolatípusokban a szülő-iskola viszony egy-egy eleme képzési formától függő. A szülők többsége – ha sok esetben láthatatlanul is – követi a gyermeke iskolai teljesítményének alakulását. A kutatás kvantitatív jellegű volt, a kérdőív névtelen és önkéntes. A kutatás Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében került lebonyolításra 2022 őszén, és 300 szülőt sikerült elérni vele. A kutatás nem reprezentatív mintavétel, emiatt a bemutatott eredményeink nem általánosíthatók, a következtetéseink, megállapításaink csak az általunk vizsgált mintára érvényesek. Fontosnak tartjuk a kutatás folytatását, kiterjesztését.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA szülők iskolai részvételének vizsgálata Hajdú-Bihar vármegyébenA szülők iskolai részvételének jelentőségét felismerte az oktatással és iskolai neveléssel foglalkozó kutatási irányzat. Hazai és nemzetközi szakirodalom áttekintése nyomán bemutatom az ide vonatkozó elméleteket és kutatási eredményeket. A szülői részvételt meghatározó jellemzők közül kutatásom a gyermek évfolyamára, a szülők iskolai végzettségére, a gyermek iskolájának típusára valamint a gyermek iskolájának fenntartójára fókuszál. A vizsgálat szülői megközelítésből történik, és nem csak az egyik szülő, hanem a szülőtársak véleményét is figyelembe veszi. A vizsgálat célcsoportja regionális, Hajdú-Bihar vármegyei jellemzőket tár fel, elsősorban általános iskolákra vonatkozóan. Három kérdéskört elemzek a bevonódás mértékével kapcsolatban: az iskola és a szülők közti kapcsolattartás, szülői önkéntesség, az iskolára vonatkozó szülői jogok ismerete.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőAz iskolai klíma és a mentorálási folyamatok összefüggéseiA dolgozat témája az iskolai klíma vizsgálata leginkább a kollégák együttműködését tekintve. Az alapja kérdőív általi kutatás saját oktatási intézményben leendő mentorként. A munka bemutatja, hogy milyen összefüggés fedezhető fel az iskolai légkör és a mentorálás folyamatai között. Részletesen értelmezi a kérdőív válaszait, amely alapján következtet arra, hogy milyen környezetbe kerül majd be a jövőben a gyakornok, hogyan láthatja azt, milyennek érezheti a munkahelyi légkört, és mindez a pályán tarthatja-e majd később. A vizsgálat arra a kérdésre is irányul, hogy milyen a jelenlegi helyzet a kollégák kapcsolatait illetően mind az iskolában, mind azon kívül, továbbá, hogy mi az, amin esetleg javítani lehetne a mentorált érkezéséig. A cél az, hogy a leendő tanárok nyugodt környezetben, a mentor és a többi kolléga segítségével tudjanak a saját maguk által is formált közegben dolgozni.
- TételKorlátozottan hozzáférhetőA pedagógiai mérés-értékelésben alkalmazható LMS mérőeszközök lehetőségeinek, hatékonyságának és buktatóinak vizsgálata “Redmenta” ingyenes onlineA dolgozat bemutatja a mérés-értékelés területen végzett kutatást, amely összehasonlítani igyekszik a papír alapú tesztelést a kompjúter alapúval.