Digitális technológiák felhasználási lehetőségei a logopédiai fejlesztés során

Dátum
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A szakdolgozat a digitális technológiák felhasználási lehetőségeivel foglalkozik a logopédiai fejlesztés során. A digitalizáció évek óta az egyik legmeghatározóbb globális trend, a technológia világában rengeteg az innováció. Az eddig megszokott mindennapi oktatást nagymértékben érintette a világjárvány megjelenése és mindennek a vonzata a digitális oktatásra való átállás. A koronavírus-járvány pezsdítően hatott erre a területre is. Mindez természetesen nem csak az oktatásra, hanem kihatott a gyógypedagógiára, ezen belül a logopédia eddig jól bevált módszereire is. A szakdolgozat célja, annak megismerése, hogy a digitális eszközök használata a logopédiai terápiákban hogyan alakult a világjárvány érkezésével. A szakdolgozat első felében az elméleti rész kap szerepet, melyben a digitális kultúra, digitális nemzedék, digitális technológia, az IKT eszközök használata, a távoktatás, koronavírus és a digitális oktatás a logopédiai fejlesztésekben szerepel. A második felében egy saját összeállítású kutatás (N=124) található. A kutatás azt mutatja be, hogy a logopédiai foglalkozásokon az eddigiek során milyen mértékben és minőségben használták a digitális eszközöket, valamint milyen mértékű változásokon esett át a világjárvány megjelenését követően.

Kulcsszavak: digitális technológia, IKT, logopédia, korona vírus

Abstract

The dissertation deals with the possibilities of using digital technologies in logopedic therapy. Digitalisation has been one of the most significant global trends for years, with plenty of innovation in the world of technology. The usual way of everyday education has been greatly affected by the onset of the pandemic, with implications on the transition to digital education. The coronavirus epidemic has also had a stimulating effect on this area. All this certainly affected not only education, but also special education, including the well-proven methods of logopedy. The aim of the dissertation is to find out how the use of digital tools in logopedic therapies developed with the advent of the pandemic. In the first half of the dissertation, the theoretical part is elaborated, in particular covering digital culture, digital generation, digital technology, the use of ICT tools, distance education, coronavirus and digital education in logopedic therapy. The second half contains a self-compiled research (N = 124). The research shows the extent to which digital tools have been used in logopedic therapy sessions so far, and how much this has changed since the onset of the pandemic.

Keywords: digital technology, ICT, logopedy, coronavirus

Leírás
Kulcsszavak
digitális technológia, IKT, logopédia, korona vírus
Forrás