A természetvédelmi szemlélet jellemzői a városi és a falusi iskolák 10-12 éves korosztálya körében
Dátum
Szerzők
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt
Szakdolgozatom témáját azért választottam, mert hiszem, hogy világunk nagy környezeti problémáit csak hatékony és céltudatos neveléssel, a jövő generációinak megnyerésével lehet megoldani, ezért hajtott a kíváncsiság, hogy mi is a helyzet manapság a környezeti nevelés területén. Témafelvetésemben vázoltam a legégetőbb problémákat és az általam megoldásnak vélt utakat. Dolgozatomban arra keresek választ, hogy a tudatos, tevékeny természetvédelemi szemlélet kialakítása, - mint a megoldás egyik kulcsa – milyen szinten zajlik hazánkban, hogy a törvényi szabályozások hogyan jelennek meg a gyakorlatban, és főleg visszatükröződnek-e a nevelés hatására a gyermekek gondolkodásában. Munkám során egy tesztlapos felméréssel megvizsgáltam, hogy milyen a tíz-tizenkét éves falusi és városi gyermekek természetszemlélete, milyenek a természet védelmével kapcsolatos gyakorlati ismereteik, van-e különbség a városi és a falusi gyermek eltérő környezetéből adódóan a természethez való viszonyában. Kutatásom konkrét célja volt feltárni, hogy a vizsgált intézményekben folyó természetisme-reti oktatás és gyakorlati tevékenység milyen természetvédelemi szemlélet kialakítását ered-ményezi, - mennyire hatékony ez a fejlesztőmunka az intézményekben. A kutatás távlatos célja az , hogy a kutatási eredményekre alapozva megpróbáljam bemutatni az iskolai természeti nevelés problémáit, gondjait, és néhány javaslatot tegyek a hatékonyabbés főleg kompetencia alapú fejlesztés érdekében. Az elemzések általános tapasztalatainak összegzésekor megdőlni látszik az a feltételezésem, hogy a természethez közelebb, a védett természeti környezettel körülölelt falusi településen élő tanulók természetszemlélete tisztább és érzőbb, hétköznapi tapasztalataik pedig gyakorlatiasabbak, mint városi társaiké, - a mérési eredmények mindenesetre azt mutatják, hogy ez sokkal inkább az iskolai természeti nevelés tudatosságának és elkötelezettségének következménye. inkább jelen van, mint a vizsgált városiaknál, s ez megmutatkozik a szövegalkotási feladatoknál. A teszt elemzése során megállapítható volt, hogy a gyerekeknek kevés a valódi, élményszerű tapasztalata a természeti környezettel, így válaszaik túlnyomórészt „könyvízűek” voltak. Munkám további részében javaslatokat tettem a problémák lehetséges megoldásaira.