A leány-középiskolák jogi szabályozása Magyarországon és nemzetközi kitekintésben az 1870-es évektől 1945-ig

Absztrakt

Az értekezés célja a leány-középiskolák működését meghatározó jogszabályi környezet feltárása, valamint a jogi szabályozást előkészítő és befolyásoló viták bemutatása volt elsődlegesen Magyarországot tekintve, kitekintéssel azonban Németországra, Ausztriára és — némileg — Svájcra. Mindazon intézménytípust vizsgálat alá vontunk, amelyek leány-középiskolának (vagy közvetlen elődjének) tekinthetők. A kutatás során oktatás- és szakmapolitikai megközelítést alkalmaztunk. Rá szerettünk volna mutatni az oktatáspolitika azon szándékaira, amelyek a leányoktatás középiskolai szintre emeléséhez vezettek, s amelyek a leány-középiskolák reformjai, az intézmények szervezetének és tartalmának alakítása mögött húzódtak. Alábbiakban az elemzés nemzetközi vonatkozású eredményeit ismertetjük. Az állami befolyást illetően Magyarországon, Németországban és Ausztriában ellentétes folyamatnak lehetünk tanúi. Magyarországon az állami jelenlét az első évtizedekben meghatározó volt: az első felsőbb leányiskola állami alapítású, s ezen iskolák között az államiak végig többségben maradtak. Az állam szerepe később inkább irányítási és ellenőrzési jellegű. Németországban éppen ellenkezőleg, az állam jelenléte egyre fokozódott. Ez a folyamat az iskolarendszer államosításával végződött. Ausztriában az anschlussig az irányítási-ellenőrzési funkció volt meghatározó. A leányok oktatásának középiskolai szintre emelésében a társadalmi kezdeményezéseknek, s az ezeket irányba terelő, galvanizáló nőegyesületeknek mind a három országban lényeges szerep jutott. A leány-középiskolák létrejötte, fokozódó hasonulása a fiú-középiskolákhoz Németországban, Ausztriában és Magyarországon a leánynevelés tradicionális vonásait hangsúlyozó mozgalmakat szült. E törekvések képviselői kiváltképp nők voltak. Hatásukra speciális nőiskolák jöttek létre (Ausztria), vagy újultak meg a korábbiak (Németország, Magyarország). A három ország leány-középiskolai rendszerében a nőiskola és a teljes körű érettségit adó leány-középiskola különböző súllyal volt jelen. Hazánkban a nőiskola legkorábban, már az 1920-as években súlytalanná vált, s itt tűnt el először. Jelentősége Németországban volt a legnagyobb. A nemzetiszocialista uralom legfőbb leány-középiskolai típussá emelte a női felsőiskola háztartástani ágát. A nőiskolából egyáltalán nem vagy csak nem teljes jogú felsőfokú tanulmányokra nyílt lehetőség. Vele szemben a leány-középiskola legfőbb előnye a felsőfokú tanulmányokra való jogosítás volt. A fiú-középiskolákkal egyező igazgatás, a hasonló vagy közel azonos tananyag ezen előkészítő funkciójából fakadt. A leány-középiskolák szervezete — mind a három országban — fokozatosan hasonult a fiú-középiskolákéhoz: először egyes iskolatípusok, majd a többségük, végül az összes iskolatípus. A leány-középiskolai oktatás kezdete így egyre korábbra tolódott. A különböző furkációs lehetőségeket kínáló képzési struktúra helyett, majd mellett, egyre jellemzőbbek lettek a 8–9 éves leány-középiskolák. A szervezeti hasonulással az érettségit adó képzés túlsúlyba került. A tartalmi hasonulás íve már nem volt töretlen. Magyarország az egyedüli, ahol az egységesülés fokozatos volt. Azok a kísérletek, amelyek megtörték volna ezt a folyamatot, nem jártak sikerrel (lásd nőiskolák története). Tartalmi (és szervezeti) szempontból az 1920-as évek végére Ausztriában is jelentős közeledés történt a fiú- és a leány-középiskolák között. Ezt a folyamatot akasztották meg az 1930-as évek intézkedései. Az 1930-as évek Németországban is a különböző nemű középiskolák közötti tartalmi különbségek növekedését hozták.
A koedukáció elterjedése a tárgyalt országokban igen különböző volt: függött a leány-középiskolai szektor kiépítettségétől, az oktatás hozzáférhetőségétől (tandíj nagysága) és a finanszírozottságtól. Fontos tényező volt az oktatáspolitika viszonyulása is. Megítélésében a pedagógiai szempontok súlya egyre csökkent, a két világháború között már nem volt jelentős. Magyarországon a koedukációt az 1950-es évek végén vezették be, általánossá az 1960-as években vált. Néhány felekezeti iskolát leszámítva azóta minden intézmény együtt neveli a lányokat és a fiúkat. A koedukáció létjogosultsága a rendszerváltást követően sem kérdőjeleződött meg. Az újjáalakult felekezeti középiskolák között is kevés az egynemű. Külföldön ellenben vita bontakozott ki a koedukáció értelméről, kétségbe vonták előnyeit.

The aim of the dissertation is to reveal the legal environment that determines the functioning of girls’ high schools, and furthermore to present the debates that prepared and influenced the legal regulation – mainly regarding Hungary, but also with a view to Germany, Austria, and to some extent Switzerland. Every institution was included in the examination that could be considered as girls’ high school (so-called Höhere Mädchenschule für Mädchen, leány-középiskola) (or the immediate predecessor of one). During the research we used educational policy approach. We wanted to draw attention to the intentions of educational policy that led to the leveling up of girls’ education to the high school standard, and that were behind the reforms of girls’ high schools and the establishment of the institutions’ organization and content. Hereinafter we are delineating the international results of the analysis. Regarding state intervention, we can observe contradictory procedures in Hungary, Germany and Austria. In the first decades the presence of the state was decisive in Hungary: the first upper girls’ school was state-founded, and among these schools the ones that were state-run always remained in majority. Later on, the state assumed the role of a rather controlling and supervising agent. In contrast to this, in Germany the presence of the state became more prevalent. This process ended with the nationalization of the school system. In Austria, till the anschluss, the controlling-supervising function was decisive. In all of the three countries social initiatives and galvanized women’s associations that guided them into direction played an essential role in the leveling up of girls’ education to the high school level. The establishment of girls’ high schools, their increasing assimilation to boys’ high schools bore movements in Germany, Austria and Hungary that emphasized traditional features of girls’ education. The representatives of these endeavors were especially women. As an effect, special women’s schools (so-called Frauenschule, nőiskola) came into existence (in Austria), or old ones were renewed (Germany, Hungary). Women’s school and girls’ school providing all-inclusive high-school diploma were represented by different measures in the three countries’ girls’ high school system. In our country, women’s schools became of little importance as early as the 1920s, and it was also in Hungary where they first disappeared. Its significance was most notable in Germany. The nation-socialist regime made the branch of home economics of women’s upper school (Oberschule für Mädchen hauswirtschaftliche Form) into the most typical of girls’ high school. Women’s schools provided none or very limited access to higher studies. Whereas, the main advantage of girls’ high school was the legal right of its students to indulge in higher studies. The administration that was in accordance with that of the boys’ high schools, and the similar or nearly identical curriculum derived from this preparatory function. The organization of girls’ high schools – in all the three countries – gradually became more like boys’ high schools: first only certain types of schools, then most of them, and finally each type of them. Thus the beginning of girls’ high school education was more and more shifted back to an earlier date. Instead of, and later besides, the training structure offering different furcation-possibilities, the 8–9 years long girls’ high schools became more and more characteristic. Along with the structure assimilation, the training giving high school diploma became dominant. The assimilation of the content ran into some difficulties. It is only in Hungary where the unification was gradual. The attempts that would have broken this process, were not successful in doing so (see also: history of women’s schools). Till the end of the 1920s, in Austria too, a similar approach was gaining significance by boys’ and girls’ high schools regarding content (and organization). This process was cut short by the measures of the 1930s. The 1930s, in Germany as well, gave rise to the differences in content among the high schools with different sex.
The spread of coeducation in the above mentioned countries were quite dissimilar: it depended on the extension of the girls’ high school sector, the availability of education (the amount of tuition), and financing. The position of educational policy was also an important factor in the matter. The weight of pedagogic considerations in evaluating decreased, between the two world wars it was not significant at all. In Hungary, coeducation was introduced at the end of the 1950s, and it became common in the 1960s. Since then, except for a few denominational schools, every institution schools girls and boys together. The grounds of coeducation have not been questioned, not even after the change of regime. There are only a few single-sex schools even among the remodeled denominational high schools. However, a debate has unfolded abroad about the significance of coeducation; its advantages have been questioned.

Leírás
Kulcsszavak
leánynevelés, girls’ education, középiskola, high school, koedukáció, coeducation, oktatáspolitika, educational policy
Forrás