A távoktatás és az e-learning Magyarországon

Dátum
2009-11-11T11:58:08Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

A távoktatás az atipikus tanulás olyan szervezése térben és időben, amikor a közvetlen irányítással szemben a közvetett irányítás a domináns (INTERNET I Az e-learning nem más, mint az információs társadalmak által életre hívott összetett oktatási paradigma, amely szintetizálja a tanulás és a tanítás folyamatának az információs és kommunikációs technológiával támogatott, formailag, tartalmilag és módszertanilag is újszerű formáit. (KŐFALVI, 2006) Az Európai Unióban biztosítottnak látszik a terület fejlesztése és finanszírozása az e-learning és az élethosszig tartó tanulás általános támogatottsága révén. A pedagógiai feladatok 50 % -os aránya a jövőben lényegesen kisebb lesz. További belső arányváltozások szintén várhatók különös tekintettel a tananyagok virtuális megjelentetésére, a logisztikára, szemben a hagyományos gyártási és raktározási feladatok ellátásával (TOMPA, 2002) Két hipotézist állítottam fel, amelyek a következők: Magyarországon az e-learning feltételei egyre jobbá válnak és Hazánkban a távoktatás nem váltja fel a hagyományos nappali képzést a felsőoktatásban. Magyarországon az e-larning feltételei egyre jobbá válnak: Manapság az e-learninghez számítógép és internet szükséges. A számítógéppel ellátott háztartások aránya 2007-ben tovább nőtt, de már nem olyan mértékben, ekkor az emelkedés 4,5 % volt, s elérte az 50,6 %-ot. Ebből következik, hogy minden második háztartás rendelkezik számítógéppel. Háztartások internet hozzáférése2007-ben elérte a 38 %-ot, s ez az érték majd nem duplája a 2005-ben mutatottaknak. Szélessávú internettel rendelkező háztartások aránya2006-ban megduplázódott a szélessávú internet kapcsolattal rendelkezők háztartások száma, 22% lett. Ez az érték 2007-re tovább fokozódott és ekkor 33 %-os értéket mutat. Ez a 33% a 2005-ös év értékének a háromszorosa. Összes internet előfizetők száma Magyarországon 2003-ban 666 592 db internet előfizetés volt. Ez az érték 2007-re majd nem megháromszorozódott, amikor 1 832 023 db előfizetőt regisztráltak. 2007-ben Magyarország lakosságának legnagyobb hányada otthon használja a számítógépet, ez az arány 47,40%, amely több mint kétszerese a munkahelyen számítógépezőknek. Az otthon számítógépezők magas aránya elősegíti, az e-learning terjedését. Hiszen az e-learning egyik ismérve az otthoni, megszokott környezetben történő tanulás. Minden korosztályon belül nőtt a száma azoknak, akik otthonukban használják a számítógépet. Az e-learningnek az a jó, ha minél több embernek megszokott az otthoni kompjuter használat, így könnyebben válik az e-learning potenciális résztvevőjévé, mint tudjuk az e-learning otthon, számítógép és internet segítségével történő tanulást jelent. az infokommunikációs eszközön belül a számítógép, s az internet, mind a háztartásokban, mind az országos viszonylatban emelkedik. S ez elengedhetetlen feltétele az e-learning növekedésére. Hazánkban a távoktatás nem váltja fel a hagyományos nappali képzést a felsőoktatásban: A távoktatásos tanulók száma folyamatosan csökken. Számadatban a csökkenés mértéke a 2004/2005 tanévtől a 2006/2007-ig a következő: 9294 fő. 2007-ben a legnagyobb arányt a hagyományos nappali képzésben résztvevők teszik ki az 58%-kal, őket követik az egyéb képzés résztvevői 36%-kal és csak ezek után következnek a távoktatásban tanulók a 6%-kal. Az ismertetett adatok is azt támasztják alá, hogy a hagyományos oktatást nem fogja felváltani a távoktatás.

Leírás
Kulcsszavak
távoktatás, e-learning
Forrás