Kihívások előtt az oktatásügy, -Cigány tanulók a közoktatásban

Dátum
2010-05-26T08:22:57Z
Folyóirat címe
Folyóirat ISSN
Kötet címe (évfolyam száma)
Kiadó
Absztrakt

Szakdolgozatomban egy igen égető probléma feltárására, és bemutatására vállalkoztam. Azt vizsgáltam, hogy egy bizonyos településen, Hajdúhadházon, milyen problémákkal kell a hátrányos helyzetű diákoknak, és az őket tanító pedagógusoknak nap mint nap az iskolában megküzdeniük, mi az oka a gyerekek kudarcainak, később a középiskolában a lemorzsolódásuknak, valamint arra is kíváncsi voltam, hogy milyen intézkedések, felzárkóztató programok jöttek létre a fennálló problémák megoldásának érdekében. Dolgozatomat első nagyobb tematikus részében tisztázom, hogy kit tekinthetünk cigánynak. Majd egy rövid történeti áttekintés keretében bemutatom a Magyarországon élő cigány ”kisebbség” múltját, a cigányság mai helyzetét. Ezután a történeti, illetve demográfiai adatokat tisztázó rész után a pedagógiai szakirodalom segítségével kitérek arra a kérdésre, hogy vajon mi állhat a cigány népesség iskolai sikertelenségeinek hátterében. Szakdolgozatom harmadik, egyben befejező részében több interjú segítségével vizsgáltam meg, hogy milyen problémákkal is küzdenek a Hajdúhadházi iskolákba járó cigány gyerekek, illetve az őket tanító pedagógusok. Az interjúk során következő konklúziókat tudtam levonni. Az iskolákba járó gyerekek egyrészt különböző családi körülmények közül jönnek, különböző kulturális háttérrel rendelkeznek, intellektuális fejlettségük is nagyon eltérő. Másrészt meg kell említeni, hogy már iskolába kerüléskor rögtön hátránnyal indul sok roma gyerek, ugyanis nyelvi hátrányaik miatt nehezebben értik meg a tanári instrukciót, a magyarázatokat, szűkös szókincsük miatt nehezebben tudják kifejezni magukat, ezért elkerülhetetlen lesz, hogy tanulmányaikban is hátráltatva legyenek, és ezek a lemaradások a további tanulmányaikat is befolyásolják. Az iskolai kudarcok miatt a gyerekek sokszor inkább deviáns, agresszív magatartásformákban törnek ki. Kiderült még az interjúkból, hogy a tanulók iskolai kudarca mögött nemcsak a tanulási nehézségek állnak, hanem a szülők motivációjának hiánya is. Az interjúkból továbbá az is kiderült, hogy az iskolákban lévő fejlesztő programok nem mutatkoznak elégnek, valamilyen hatékonyabb megoldásra lenne szükség, ami még várat magára, és nagy kihívás elé állítja a magyar oktatásügyet.

Leírás
Kulcsszavak
kisebbség, hátrányos helyzet, családi háttér, roma, pedagógus
Forrás