Szerző szerinti böngészés "Bacskai, Katinka"
Megjelenítve 1 - 20 (Összesen 28)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
Tétel Szabadon hozzáférhető 7 CORE PRINCIPLES OF WALDORF EDUCATION FOR CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD)(2023-09-30) Rusli, Nor Amalina Binti; Bacskai, KatinkaWaldorf education provides a developmentally appropriate, experiential, and academically demanding educational approach. It seeks to stimulate lifelong learning in all students while also allowing them to fully utilize their individual abilities. Hence, the objective of this study is to establish how the seven core principles of Waldorf education will assist children with Autism Spectrum Disorder (ASD) to flourish. The Waldorf method, according to Priyanti and Warmansyah (2021), is utilized to help children attain a delicate blend of genuine experience, which leads to a strong level of confidence in their abilities. This applies the acquired abilities to use especially for ASD children. Furthermore, the significance of this paper can also assist the educational system in identifying the methodological underpinnings that will benefit these special kids. This study is a review of the literature to determine how the seven key principles of Waldorf education support children's moral growth and encourage free and independent thought, which promotes self-discovery. ASD children benefit greatly from educational philosophies that encourage the development of successful social-emotional behaviors and academic skills. Waldorf education, an educational philosophy that emphasizes developmentally appropriate hands-on learning, has been shown to improve social and academic outcomes for children with disabilities such as ASD.Tétel Szabadon hozzáférhető A Denomination-based Description of Church- run Primary Schools: before and after the 2011 Expansion(2017) Bacskai, Katinka; Pándy, ÁrpádTétel Szabadon hozzáférhető A PISA és a fenntartói sokszínűség(2015) Pusztai, Gabriella; Bacskai, KatinkaTétel Szabadon hozzáférhető A tanulói eredményességet befolyásoló tényezők a romániai magyar kisebbségi oktatásbanBarabás, Andrea; Bacskai, Katinka; Humán tudományok doktori iskola; Bölcsészettudományi Kar::Nevelés- és Művelődéstudományi IntézetA tanulói eredményesség vizsgálata során egyes kutatók a tanuló személyes jellemzőit, a tanuláshoz való viszonyát, a motiváció tanulmányi eredményekre gyakorolt hatását elemzik (Balogh, 1998; 2000; Csapó, 1998, 2004; Pintrich & De Groot, 1990; Cohen et al., 2009; Ceglédi & Máth, 2013; Fejes & Józsa, 2005), mások a tanulók családi hátterének, az iskolán belüli/iskolán kívüli befolyásoló tényezőit próbálják feltárni (Bourdieu,1979; Coleman et al, 1966, Bacskai, 2015; Bacskai & Ceglédi, 2022; Bray, 1999, 2010; Fehérvári, 2016; Garami, 2014; Jansen et al., 2021; Pusztai, 2004, 2009, 2015; Széll, 2015; Kiss & Toró, 2024). Kutatásunkban azokat a makro-, mezo- és mikroszintű tényezőket elemezzük, amelyek a romániai magyar diákok országos kompetenciaméréseken elért eredményeit befolyásolhatják. A kompetenciamérések eredményeit befolyásoló tényezők felderítése érdekében saját készítésű háttérkérdőívet alkalmazunk. A saját készítésű tanulói kérdőív a tanuló tanulmányi eredményeit, a család szocio-ökonómiai hátterét és az extrakurrikuláris tevékenység hatását veszi górcső alá. A következő kérdésekre keressük a választ: Azok a tanulók, akik előkészítő osztályban is jártak, nagyobb arányban érnek-e el átlag feletti eredményeket, mint akik nem jártak előkészítő osztályba? A tanulói eredményesség és a településtípus között kimutatható-e összefüggés? Az iskolai és iskolán kívül elérhető extrakurrikuláris tevékenységeknek kimutatható-e pozitív hatása a kompetenciamérések eredményeire nézve? Van-e jelentősége a család szocio-ökonómiai helyzetének a tanulói eredményesség alakulásában? Kutatásunk kvantitatív adatforrásokon: kérdőíves adatfelvételen és kompetenciamérések eredményein alapszik. A makroszintű, oktatáspolitikai döntések eredményeként bevezetésre kerülő előkészítő osztály és integrált tantárgyakon alapuló kompetencialapú oktatás eredményességgel kapcsolatos összefüggéseit tárjuk fel. A mezoszintű magyarázatok az iskola és környezetére, a település típusára vonatkozóan fókuszálunk. Mikroszinten az egyénre és a családra visszavezethető tényezőkre koncentrálunk. Vizsgálatunkban a Kovászna megye negyedikes, magyar nyelven tanulók kompetenciaméréseken elért eredményeit és a befolyásoló tényezőket vesszük górcső alá. A teljeskörű mintavételnek köszönhetően átfogó képet nyerhetünk a 2017-ben negyedik osztályt végzett tanulók kompetenciamérés eredményeiről és a befolyásoló tényezőkről A saját készítésű háttérkérdőív és a kompetenciamérések eredményei alapján létrehozott adatbázisra (KOV-ET-OM-2017) alapozzuk kutatásunkat. Eredményeink azt mutatják, hogy azok a gyerekek, akik előkészítő osztályba jártak, nagyobb arányban kerülnek az átlag feletti kategóriába, mint azok, akik nem jártak előkészító osztályban. Kutatásunkban szignifikáns összefüggés mutatható ki az árnyékoktatás területén fellelhető tevékenységek és a tanulók mérési eredményei között mindhárom kompetencia területen. A szülői és iskolai háttér mellett hogyan alakulnak a gyermekek eredményei, nagy szerepe van a település típusnak is, a környezet adottságainak (Garami, 2014). Eredményeink összhangban vannak azokkal a kutatásokkal, melyek arra világítanak rá, hogy erőteljesen megmutakozik a tanulók iskolai teljesítménye és a szocio-ökönómiai státusza közötti összefüggés (Bradley & Corwyn, 2002; Róbert, 2004; Pusztai, 2004, 2009; Széll, 2015, Li & Qiu, 2018; Kiss & Toró, 2024). Romániában az országos kompetenciaméréseket nem kíséri háttérkérdőív, amely lehetővé tenné a befolyásoló tényezők megismerését. A tanulói eredményesség között kimutatható összfüggések elemzése közelebb visz ahhoz, hogy jobban megértsük a kompetenciamérések eredményeinek alakulását. Összegezve elmondhatjuk, hogy a vizsgált makro-, mezo- és mikroszintű tényezők és az iskolai eredményesség között kimutatható összefüggések elemzése közelebb visz ahhoz, hogy jobban megértsük a kompetenciamérések eredményeinek alakulását. A kutatási eredményeink nyomán megfogalmazásra kerülő javaslatok nagymértékben hozzájárulhatnak az oktatási stratégia alakításához és a tanulói eredményesség javításához.Tétel Szabadon hozzáférhető Ahol jó tanárnak és diáknak lenni(2019) Bacskai, KatinkaTétel Szabadon hozzáférhető Characteristics of Teaching Community Capital - Focus on Teachers in Reformed Public Education Institutions(2020-07-13) Pusztai, Gabriella; Morvai, Laura; Bacskai, Katinka; Hornyák, AgnesThe issue of the effectiveness of teaching is constantly at the center of research. "Teachers count", presents the OECD report (2005), which confirms the research of the day that the work of the teacher contributes significantly to the performance of students. The question is how to capture the factors that influence school performance. The focus of the examination of the theoretical background is on the professional capital theory, with the emphasis on the examination of social / teaching capital in addition to the human capital and decision capital components. Our research is based on a secondary analysis of a questionnaire among teachers working in Calvinist institutions in 2017. The focus of our interest is on identifying the characteristics (frequency) and content (agreeing with norms) of staff capital and the need for teachers to develop collaborative networking opportunities for future professional development.Tétel Szabadon hozzáférhető Correction: Kovács et al. The Effects and Types of Parental Involvement in School-Based Sport and Health Programs Still Represent a Knowledge Gap: A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022, 19, 12859(2023) Kovács, Klára; Kovács, Karolina Eszter; Bacskai, Katinka; Békési, Zsolt; Oláh, Ádám József; Pusztai, GabriellaTétel Szabadon hozzáférhető Correlation Between Educational Performance, Family Background and Settlement Type in Covasna County, Romania(2020) Barabás, Andrea; Bacskai, KatinkaTétel Szabadon hozzáférhető Correlation Between Educational Performance, Family Background and Settlement Type in Covasna County, Romania(2020-11-30) Barabás, Andrea; Bacskai, KatinkaIn social sciences, a more sophisticated way of examining students' school performance, based on the combination of school and family factors, is becoming increasingly popular. Important indicators of schools operating in a given territorial and societal context can be obtained both at student and institutional levels if territorial characteristics are included. In our research we examine the correlation between family background and performance, and investigate the settlement type where the proportion of students from low SES schools is the highest. At the same time we are also curious whether there is a greater chance of resilience in smaller communities. Our results show that the majority of students from low SES schools study in small settlements, but resilience is clearly not more typical in smaller communities.Tétel Szabadon hozzáférhető Family-SEN School Collaboration and Its Importance in Guiding Educational and Health-Related Policies and Practices in the Hungarian Minority Community in Romania(2023) Dan, Beáta; Kovács, Karolina Eszter; Bacskai, Katinka; Ceglédi, Tímea; Pusztai, GabriellaTétel Korlátozottan hozzáférhető A felekezeti oktatás új negyedszázada(Debreceni Egyetemi Kiadó – Debrecen University Press, 2017-06-19) DE--Bölcsészettudományi Kar; Bacskai, KatinkaTétel Korlátozottan hozzáférhető Gimnazisták és szakközépiskolások iskola- és pályaválasztási motivációinak összehasonlítása egy kvalitatív vizsgálat tükrébenVórincsák, Dorina; Bacskai, Katinka; DE--Bölcsészettudományi KarA továbbtanulás kérdése az oktatás világában egy olyan témakör, ahol ritkán kutatják párhuzamosan a gimnáziumi és szakgimnáziumi intézmények tanulóinak lehetőségeit és motivációit a továbbtanulásra, inkább a háttértényezők hangsúlyozása gyakori. Ezekben a kutatásokban általában nincs részletes összehasonlítás a két képzéstípus között, amely a diákok saját gondolatát is tükrözné. A köztudatban és a szakirodalomban is jellemző az a gondolat, hogy a gimnáziumokba járó tanulók magabiztosak, eleve a továbbtanulásra készülnek és már van egy elképzelt munkakör, amit szeretnének majd betölteni. Ezzel szemben a szakgimnazisták továbbtanulási motivációja kevésbé jellemző és bizonytalanabbak is lehetnek, mivel a pályaválasztás esetükben már egy korai életszakaszban 14 éves koruk körül megtörtént, amelyet később meg is bánhattak. Kutatásunkban fontosnak véltük feltérképezni a középiskolaválasztás főbb motívumait, a tanulmányi motivációt és a középiskola elvégzése utáni terveket. Debreceni végzős középiskolások véleményére voltunk kíváncsiak, hogy hogyan értékelik iskolaválasztásukat utólag és mennyire kristályosodott ki számukra a végzés utáni időszak.Tétel Szabadon hozzáférhető How Can Social Capital Become a Facilitator of Inclusion?(2023) Hrabéczy, Anett; Ceglédi, Tímea; Bacskai, Katinka; Pusztai, GabriellaTétel Szabadon hozzáférhető Is Resilience a Trait or a Result of Parental Involvement?: The Results of a Systematic Literature Review(2022) Kovács, Karolina Eszter; Dan, Beáta; Hrabéczy, Anett; Bacskai, Katinka; Pusztai, GabriellaTétel Korlátozottan hozzáférhető Mit ér (el) a tanár, ha közép-európai?Bacskai, Katinka; Pusztai, Gabriella; Humán tudományok doktori iskola; DE--TEK--Bölcsészettudományi Kar -- Humán Tudományok Doktori Iskola; DE--ATC--Mezőgazdaság- Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar --Értekezésünkben Magyarország és Szlovákia azon iskoláiban tanító tanárokra kívánunk koncentrálni, ahol a tanároknak kiterjesztett szerepelvárással kell szembesülniük, s ahol a diákok otthoni környezete, értékrendje feltételezhetően távolabb áll az iskola által képviselttől. Kutatásunk homlokterében az alacsony státusú szülői kompozícióval jellemezhető iskolák tanárainak jellemzői és munkájuk, eredményeik állnak. Az empirikus vizsgálatot a 2008-as TALIS (Teaching and Learning International Survey) kutatás adatbázisainak másodelemzése jelentette. A TALIS a tanítás és a tanulás feltételeit vizsgáló kutatás, amelyet 2008 tavaszán folytatott az OECD. A hazai kutatás során a TALIS adatokat összekötöttük a 2008-as OKM mérés diák adataival, melyekből eredményességi változókat és háttér információt is gyűjthettünk. Disszertációnkban bizonyítottuk, hogy az alacsony státuszú szülői kompozícióval jellemezhető iskolák tanárai, akik a hazai tanártársadalom valamivel kevesebb, mint negyedét teszik ki mások és más problémákkal kell szembenézniük, mint a többi kompozíció szerinti iskolatípusban. Az eredménytelenség elleni küzdelemben más tényezők is a segítségükre vannak, amelyeknek hatása elhanyagolható azokban az intézményekben, ahol a diákok hozzáállása az iskolához, tanuláshoz kedvezőbb. Mindenek előtt nagy jelentőséggel bír az iskola társas hátterének minősége, a kiegyensúlyozott tanár-tanár és tanár-diák viszony, mint társadalmi tőkeforrás. Ugyanakkor a hasonló iskolarendszerű Szlovákiában, a hasonló hátterű iskolákban más a tanárok összetétele, de a problémák, amelyekkel találkoznak mégis ugyanolyanok. Ezek megoldására szintén hatékony eszköznek bizonyul a kulturális és humán tőke átadását lehetővé tévő jó társadalmi tőkeforrások, amelynek alapja az intergenerációs és kimutathatóan a kisebb figyelmet kapó intragenerációs tanári tőkeforrás. Az eredményes és kevésbé eredményes hátrányos kompozíciójú iskolákat azonos feltételek mellett ugyanis ezek a jellemzők választják el egymástól. In our thesis we want to focus on teachers in Hungary and Slovak Republic who teach in schools where they have to play extended roles, and where the students’ home environment, scale of values are supposed to be left behind the ones appearing in an average school. What stands in the forefront of our interest is the teachers’ characteristics, their work and results in schools characterized by low-status parental composition. The empirical study was actually a secondary analysis of the databases of the 2008 TALIS (Teaching and Learning International Survey), carried out according to a new, individual concept. TALIS is a research examining the conditions of teaching and learning, which was conducted in spring 2008 by OECD. . In the course of the domestic research, we linked TALIS data to the student data of the 2008 National Assessment of Basic Competencies (NABC) survey, from which we gained outcome variables and background information. We proved in our research that the teachers in schools characterized by low-status student composition- the number of whom is almost one-fourth of all the teachers in Hungary- are different and struggle with different problems from the teachers in schools with different compositions. In the fight against inefficiency, there are also other factors to help, the effect of which is negligible in institutions where students probably have a more favourable attitude towards school and learning, due to their background. First and foremost, it is extremely important to have a good quality social milieu in school, to have a balanced teacher-teacher and teacher-student relationship. However, in Slovakia with a similar educational system, in schools with similar background, the composition of teachers is different, but the problems they face are still the same. A good social milieu, which makes it possible to transfer cultural and human capital, proves to be efficient means to solve these problems. The basis of this milieu is the system of relationships which acts as an inter-generational social capital resource, and the intra-generational teachers’ resource of capital, which gets less attention, but it is clearly tangible. Given the same conditions, what separates effective and less effective schools of disadvantaged composition is just these characteristics.Tétel Szabadon hozzáférhető Parochial Schools and PISA Effectiveness in Three Central European Countries(2015) Pusztai, Gabriella; Bacskai, KatinkaTétel Szabadon hozzáférhető Patterns of parental involvement in schools of religious communities: a systematic review(2024) Pusztai, Gabriella; Demeter-Karászi, Zsuzsanna; Csonka, Éva; Bencze, Ádám; Major, Enikő; Szilágyi, Edit; Bacskai, KatinkaTétel Szabadon hozzáférhető Positive or Negative and General or Differentiated Effect? Correlation between Parental Involvement and Student Achievement(2024) Bacskai, Katinka; Alter, Emese; Dan, Beáta; Vályogos, Krisztina; Pusztai, GabriellaTétel Szabadon hozzáférhető Problémák és megoldások a sajátos nevelési igényű diákok tanárai és szülei közötti együttműködésben(2023) Bacskai, Katinka; Dan, Beáta; Szűcs, Tímea; Sávai-Átyin, Regina; Hrabéczy, Anett; Kovács, Karolina Eszter; Ridzig, Gabriella; Kiss, Dávid Mihály; Pusztai, GabriellaTétel Szabadon hozzáférhető Religious Values and Educational Norms among Catholic and Protestant Teachers in Hungary(2021) Pusztai, Gabriella; Bacskai, Katinka; Morvai, Laura