Repozitórium logó
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
Repozitórium logó
  • Kategóriák és gyűjtemények
  • Böngészés
  • English
  • Magyar
  • Bejelentkezés
    Kérjük bejelentkezéshez használja az egyetemi hálózati azonosítóját és jelszavát (eduID)!
  • Digitális könyvtár
  • Hallgatói dolgozatok
  • PhD dolgozatok
  • Publikációk
  1. Főoldal
  2. Böngészés szerző szerint

Szerző szerinti böngészés "Balogh, Jenifer"

Megjelenítve 1 - 3 (Összesen 3)
Találat egy oldalon
Rendezési lehetőségek
  • Betöltés ...
    Bélyegkép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hátránykompenzáló programok összehasonlító elemzése a szülők bevonása és mentorálása szempontjából
    Balogh, Jenifer; Ceglédi, Tímea; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat témája két hátránykompenzáló program összehasonlítása abból a szempontból, hogy vonják be a szülőket, valamint a szülői részvételnek milyen hatása van a tanulók iskolai előmenetelére. A nemzetközi kutatásokból tudjuk, hogy a szülői bevonódás (parental involvement) szignifikáns hatást gyakorol az iskolai karrierre, azonban jelentős társadalmi-kulturális különbségeket mutat. A hazai szakirodalom az utóbbi évtizedben kezdett a szülői bevonódásra fókuszálni, de a szülői bevonódás felzárkóztató programokban játszott szerepét kevéssé vizsgálták. Dolgozatunk arra a kérdésre kíván koncentrálni, hogy a szülői bevonódás elméletének milyen gyakorlati megvalósulásai vannak a felzárkóztató programokban, hogyan és milyen területeken foglalkoznak a szülőkkel. A kutatást két hátránykompenzáló programban résztvevők körében végeztem. Az egyik hátránykompenzáló program az Útravaló Ösztöndíj Program, ahol a tanulókat mentorok segítik, ezért a dolgozatban ezt a típust, gyereket célzó csoportnak neveztem el. A másik vizsgált program az Igazgyöngy Alapítvány egyik alprogramja, a Tanoda Program, ahol a gyerekekkel történő foglalkozás mellett a szülőket is bevonják, ezért ez a típus a szülőket célzó csoport elnevezést kapta. Mindkét programban félig strukturált interjúkat készítettem, programonként öt főt kérdeztem meg, három résztvevőt és két programban dolgozót (N=10). A kutatás eredményeképpen elmondható, hogy motiváltabbnak és eredményesebbeknek érzik magukat azok a tanulók, akik olyan hátránykompenzáló programban vettek részt, amelyek felismerték, hogy a szülők szerepe kulcsfontosságú az iskolai karrierjük szempontjából, s amelyek nemcsak a tanulókra, hanem a szülők fejlesztésére is nagy figyelmet fordítanak. Bár csupán két programot vizsgáltam, s mindenképpen további kutatásokra van szükség az összefüggés igazolására, úgy gondolom, hogy a téma releváns, hiszen a szülők bevonása és szakmai támogatása jelentősen csökkenthetné a korai iskolai lemorzsolódást hazánkban. Emellett a kutatás tapasztalataira támaszkodva hatékonyabbá lehetne tenni a hátrányos helyzetű fiatalok tanulását.
  • Nincs kép
    TételKorlátozottan hozzáférhető
    Hátrányos helyzetű kistérségekben élő roma szülők aspirációi (hatása) gyermekeik továbbtanulási lehetőségeire: (Kihívások és lehetőségek elemzése)
    Balogh, Jenifer; Prof. Dr. Czibere, Ibolya; DE--Bölcsészettudományi Kar
    A dolgozat célja a hátrányos helyzetű kistérségekben élő roma szülők oktatási aspirációinak vizsgálata, valamint ezek hatásának feltárása gyermekeik továbbtanulási lehetőségeire. A kutatás során kvalitatív módszert alkalmazva félig strukturált interjúkon keresztül elemeztem a szülők motivációit, elvárásait és a tanulással/továbbtanulással kapcsolatos attitűdjeit. Az alanyok kiválasztásánál hólabda módszert alkalmaztam, a Kelet-Magyarországi régióban található Roma Szakkollégiumok hallgatóin keresztül, tehát felsőoktatásban tanuló roma hallgatók szüleivel készült a kutatás. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy bár a roma szülők túlnyomó többsége fontosnak tartja gyermekeik tanulmányait és előmozdítaná továbbtanulásukat, számos akadály nehezíti ezt a folyamatot. A gazdasági nehézségek, a társadalmi kirekesztettség, valamint az oktatási rendszer szegregációs tendenciái mind csökkentik a roma fiatalok esélyeit a sikeres tanulmányi előmenetelre. Az interjúk tanúsága szerint a szülők saját iskolai végzettségének hiányosságai ellenére aktívan törekednek arra, hogy gyermekeik számára jobb jövőt biztosítsanak, és nagy jelentőséget tulajdonítanak az oktatásnak, mint a társadalmi mobilitás egyik legfontosabb eszközének. A dolgozat következtetései alapján a roma tanulók esélyegyenlőségének növelése érdekében elengedhetetlen a strukturális akadályok lebontása, az oktatási szegregáció csökkentése és a hátrányos helyzetű családok célzott támogatása.
  • Nincs kép
    TételSzabadon hozzáférhető
    Large Blossom of Small Flowers, i.e. Resilient Promises in Higher Education
    (2020-04-28) Balogh, Jenifer
    -
  • DSpace software copyright © 2002-2025
  • LYRASIS
  • DEENK
  • Süti beállítások
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Felhasználói szerződés
  • Kapcsolat
  • Súgó